Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Bänditoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Wanted-osaston wannabe muusikot.
1 2 3
DivineDistraction
22.02.2011 18:36:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen törmännyt toistuvasti Wanted-palstalla pyöriviin "wannabe" muusikoihin.
Haetaan bändiä ja haetaan soittajia jne. Sitten kun otat yhteyttä ja pyydät päästä tapaamaan tai koesoittoon niin kappas, onkin juuri nyt niin kiire ettei millään ehdi tai ei muuten vain viitsitä vastata puhelimeen tai pikaviesteihin. Ja jos jotain saadaan sovittua niin viimeistään tuntia ennen H-hetkeä tehdään tyylikkäästi oharit.
 
Mitä vitun järkeä on hakea bändiä tai bändiin jos ei meinaakaan koskaan sellaiseen liittyä tai ei ole sitä aikaa!!??
 
Pliis ÄLKÄÄ HAKEKO SILLOIN bändiä tai soittokavereita!!
 
Leikkikää sitä rokkistaraa vaikka keskenänne siellä Veijon Esson baarissa!!
 
Täällä käy myös sellaisia "oikeita muusikoita" jotka oikeesti haluaa löytää niitä oikeita tyyppejä bändiinsä tai haluaa liittyä mukaan johonkin porukkaan..
 
Eipä mulla muuta mutta tuppaa vaan vituttamaan tämmönen touhu.
 
Kiitos ja anteeksi.
 
..Ai tähän viivalle vai??
Dropped C
22.02.2011 20:20:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei oo tullu vastaan, mutta kuulostaa aika Teinix - meininkiltä. Tai sitten on tullu pupu pöksyyn viime hetkillä?
 
kivi
22.02.2011 21:53:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos niille on tullut ensivaikutelma siitä ettei kemiat kuitenkaan tule toimimaan? Monet tai useimmat ei oikein osaa sanoa päin naamaa että "sä et nyt ole sitä mitä haettiin" varsinkin kun mitään oikeita perusteita ei oo. Tai jos ne hakee soittajaa joka on heidän kanssaan samalla tasolla, eikä oikein osaa sanoa sitä?
 
Yks kaveri totesi kuolemattoman totuuden: "Ei ilkeydestä, vaan tyhmyydestä." Eli ettei kannata epäillä toisten tekevän jotain väärin pahuuttaan, jos on mahdollista että he yksinkertaisesti eivät ymmärrä tehdä paremmin.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
doctrine
23.02.2011 08:29:38 (muokattu 23.02.2011 08:34:52)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mua itseäni ärsyttää enempi nämä heebot jotka tekevät saman ilmoituksen sinne 28 kertaa. Sama juttu Torin puolella. luuleeko ne, että ihmiset jotka oikeasti etsii bändejä / muusikoita ei lukisi kuin vain ekan sivun ilmoitukset? Keskittyis siihen yhteen ilmoon mieluummin ja panostais siihen, oikeinkirjoitukseen ja bändistä / itsestä kertomiseen... Eri asia tietty jos on joku teinix ja haluaa olla l337 niin sit kai pitää näyttääki posselle ettei oo ihan dorka mut ne nyt menee muutenkin multa ohi ne ilmotukset silleen niinq ekalla vilkasulla (eikä niitäkää tarvi sinne monistaa).
 
kivi: "Ei ilkeydestä, vaan tyhmyydestä." Eli ettei kannata epäillä toisten tekevän jotain väärin pahuuttaan, jos on mahdollista että he yksinkertaisesti eivät ymmärrä tehdä paremmin.
plussa napsahti, vaikkei oma kommentti ollutkaan ;)
Jeszse
23.02.2011 08:45:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myöskin on näitä 13-15v "jos et vastaa sut tapetaan" -tekstillä hakijoita, jotka hakevat jäseniä puoliammattilaisen kiinnostustasolla ilman treenikämppää. Hymyilyttävät sinänsä, vois joskus piruuttaan soittaa et haluisin koesoittoihin. "No ei meillä oo reenikämppää eikä rumpuja mut osaaxä soittaa master of puppetsin?"
 
Keltanen superhedelmäpimppimutantti. Yhyy äiti.
Sergei Fallinen
23.02.2011 16:59:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Jos niille on tullut ensivaikutelma siitä ettei kemiat kuitenkaan tule toimimaan? Monet tai useimmat ei oikein osaa sanoa päin naamaa että "sä et nyt ole sitä mitä haettiin" varsinkin kun mitään oikeita perusteita ei oo. Tai jos ne hakee soittajaa joka on heidän kanssaan samalla tasolla, eikä oikein osaa sanoa sitä?
 
joo mä myönnän joskus sortuneeni tähän. Hävettää vähän mut minkäs teet;O
 
DivineDistraction
25.02.2011 12:08:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hienoa (tai toisaalta surullista) että muutkin ovat huomanneet kyseisen ilmiön.
Pitäis varmaan olla ihan oma osasto Wanted palstalla näille "soittelen vain huvikseni" tyypeille ja ihan oma taas sellaisille jotka yrittävät päästä eteenpäin ja kehittyä muusikkona.
 
Mikä muuten on mielestänne ns. kipuraja välimatkan suhteen? Harvoin nimittäin soittoporukkaa ja kämppää löytyy ihan seinäntakaa tai edes samalta kylältä.
Itse olen pitänyt "rajana" 100km/suunta. Sen alle jos matka pysyy niin ei tuota ongelmia kulkea treeneissä. Tietysti treeneiltä silloin myös odottaa ehkä hieman enemmän kun joutuu pitkää matkaa kulkemaan eikä viitsisi mennä vain krapulaansa treeniksella potemaan ja soittelemaan jos sattuu huvittamaan (tai tärinältään pystymään).
 
..Ai tähän viivalle vai??
doctrine
25.02.2011 15:08:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

DivineDistraction: Mikä muuten on mielestänne ns. kipuraja välimatkan suhteen?
Kait se riippuu aika paljon bändistäkin ja tietty sitten itse muusikon mahdollisuuksista kulkea... jos julkisilla menee niin pk-seudulla voi olla jo aika tuskaa mennä espoosta vantaalle.. jos omalla autolla niin 100km on suht helppoa vielä (joskin tulee pidemmän päälle aika tyyriiksi). Jos pääsis esim soittamaan Metallicaan niin kyllähän sitä sen takia ajelis vähän pidemmän siivun per treeni kuin että jos tietäis et treenit menee taas odotteluksi eikä kellään oo mitään intressejä tehä yhtään mitään bändin eteen eikä musiikkikaan oikein iske...
Vessajono
25.02.2011 19:07:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

DivineDistraction:Mikä muuten on mielestänne ns. kipuraja välimatkan suhteen? Harvoin nimittäin soittoporukkaa ja kämppää löytyy ihan seinäntakaa tai edes samalta kylältä. Itse olen pitänyt "rajana" 100km/suunta. Sen alle jos matka pysyy niin ei tuota ongelmia kulkea treeneissä. Tietysti treeneiltä silloin myös odottaa ehkä hieman enemmän kun joutuu pitkää matkaa kulkemaan eikä viitsisi mennä vain krapulaansa treeniksella potemaan ja soittelemaan jos sattuu huvittamaan (tai tärinältään pystymään).
 
Itse olen kulkenut pisimmillään säälittävät n. 60 kilometriä mutta jos olisi tilanteessa jossa olisi ns. Se Täydellinen Bändi niin kyllähän sitä menis vaikka kuuhun.
 
Toisaalta, tällä hetkellä joutuu kyllä kulkemaan 125 kilometriä mutta kun tilanne on se että treenit pidetään mun ja rumpalin kotipaikkakunnalla niin ei oikein edes tunnu siltä että pitää treeneihin kulkea kun tuota väliä tulisi joka tapauksessa rampattua.
 
Meidän kitaristi kulkee treeneihin 300 kilometriä. Ihailtavaa omistautumista.
 
"On tietysti monta tapaa huvitella mutta eihän vanhaa kunnon känniä voita mikään muu kuin krapula." - Petri Walli || http://felisdomesticus.org
Macc29
06.03.2011 23:51:22 (muokattu 06.03.2011 23:52:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä sieltä kaiken maailman viheltäjää vastaa muusikkohakuun. Omaan ilmoon vastauksia tuli ihan kohtuullisesti, ja ehkä tästä jotakin tulee. Mut laulajiksi ilmoittautui pari mielenterveysongelmaista, yhden sellaisen kaveri vielä häiriköi, sit 17v tyttönen, joka "ei olisi mennyt Idolsien karsinnoista jatkoon" kitaristin sanojen mukaan. Söötti ja ei toivoton kylläkään, olisi varmaan otettu jos olisi ollut ainoa hakija.
 
Hauskin oli, kun yksi tyttö (ehkä?) vastasi norjaksi! Kirjoittelin sille sitten ruotsiksi ja vastaili norjaksi, täyty oikein sanakirjaa käyttää. Muuttaa kuulemma tänne miehensä kanssa. Hmm, uskoisinko?
 
Vaikka hain aloittelijatasoa, niin muutama semi-prokin vastasi. Helmiä sioille tässä tapauksessa...
 
Vaan kuusi tyyppiä on nyt kasassa. Saas nähdä, tuleeko tästä oikeasti jotakin, mutta ainakin ne vastaavat puhelimeen. Toivoa on.
 
Matkaraja tällä hetkellä 50km näköjään.
 
zxcasdqwe
20.03.2011 16:03:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ollut sellainen kokemus, että ilmoituksesta tehdään tahallaan vähän "mielenkiintoisempi" esim. musatyyliä kuvailtaessa ja sitten myöhemmin paljastuu, että homma ei ole ehkä ihan sitä mitä luulis. Mun mielestä bändi-ilmoituksen pitäis just olla persoonallinen ja tuoda ilmi sen bändin meininki. Kyse ei todellakaan ole mistään mainostekstistä
 
Sergei Fallinen
20.03.2011 17:02:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zxcasdqwe: Mulla on ollut sellainen kokemus, että ilmoituksesta tehdään tahallaan vähän "mielenkiintoisempi" esim. musatyyliä kuvailtaessa ja sitten myöhemmin paljastuu, että homma ei ole ehkä ihan sitä mitä luulis. Mun mielestä bändi-ilmoituksen pitäis just olla persoonallinen ja tuoda ilmi sen bändin meininki. Kyse ei todellakaan ole mistään mainostekstistä
 
Tää kyl myös. Kaikille on hyödyllisintä kun selkeästi annetaan ymmärtää mikä on taitotaso, motivaatio ja muuten bändin historia ja meininki. Ei mitään elämäntarinaa tarvi, mutta ei myöskään mitään "Laadukas ja huipulle tähtäävä bändi joka luo täysin omanlaistaan musaa genrerajoista välittämättä" jos kyse on lähinnä kaljanjuomisesta treenikämpällä. Ja sama tietty toisinpäin, ei olla vaatimattomia jos ei syytä ole.
 
burdon
22.03.2011 01:25:54 (muokattu 22.03.2011 01:28:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on kokemuksii bändeistä joihin kysellään mut sit joko ei kuulu mitään tai tehdään oharit, vitun harvoin pääsee itse koesoittoon ja vaikka se meniskin hyvin niin bändistä ei kuulu mitään. Ihan samanlaista touhu kuin naisten yritys, ei vaan natsaa ja tuntuu et tahallaan kiusataan lupailemalla ja sopimalla kaikkee ja sit feidataan :/
 
4-track 4 life !
DivineDistraction
22.03.2011 16:04:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

burdon: Mulla on kokemuksii bändeistä joihin kysellään mut sit joko ei kuulu mitään tai tehdään oharit, vitun harvoin pääsee itse koesoittoon ja vaikka se meniskin hyvin niin bändistä ei kuulu mitään. Ihan samanlaista touhu kuin naisten yritys, ei vaan natsaa ja tuntuu et tahallaan kiusataan lupailemalla ja sopimalla kaikkee ja sit feidataan :/
 
Juurikin tätä tarkoitin ja saman innoittamana avasin tämän keskustelun.
Itse olen törmäillyt juurikin näihin jotka hakee soittajaa/soittajia ja sitten kun otat yhteyttä, et pääse koskaan edes koesoittoon?? Silti ilmoitus "roikkuu" wanted palstalla kuukausia???
 
Ja toinen on sitten just nämä jotka kättelee tervetulleeksi porukkaan mutta sen jälkeen ei kuulukaan mitään ja treenit on noin 1 vuodessa ja sekin vajaalla miehityksellä. Mitä tämä tälläinen bänditoiminta sitten on??
 
Miksi joku toimii sitten näin??
 
Eikö kaikilla olis parempi olla, jos pidettäis siitä kiinni mitä on sovittu ja viedään hommat loppuun asti jos niihin on kerran alettu? Puhumalla asioista suoraan ja olemalla vain sitä mitä on, säästyis monelta hukkareissulta ja turhalta vitutukselta.
 
..Ai tähän viivalle vai??
JudeJude
24.03.2011 16:09:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

DivineDistraction: Olen törmännyt toistuvasti Wanted-palstalla pyöriviin "wannabe" muusikoihin.
 
--
 
Mitä vitun järkeä on hakea bändiä tai bändiin jos ei meinaakaan koskaan sellaiseen liittyä tai ei ole sitä aikaa!!??

 
Olin tunnistaa itseni tästä. Mun taannoisessa hakuilmoituksessa oli selkeät kriteerit (sivuprojektiksi, jos aikataulut menee vääntämättä kohdilleen, sellainen-ja-sellainen kokoonpano), ja sitten tulee jotain ihan muuta tarjousta, ja vastaa kohteliaasti ei kiitos siksi ja siksi, mutta toisessa päässä tulee paha mieli kuitenkin. Koitan välttää epäselvyyksiä vaan aina ei onnistu. Hei ei pahalla, en ole rokkistara vaan jatsiurpo.
 
No joo, kunhan avauduin.
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
Anonyymilapsi
02.04.2011 21:03:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aika säälittävää tollanen. Silloin kun oikeesti laitetaan jotain tollasta nettiin, niin sitten siitä on pidettävä kiinni. Ihan ala-aste meininkiä tollanen
 
ANONYYMILAPSI
sepisti
03.04.2011 14:25:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

burdon: Mulla on kokemuksii bändeistä joihin kysellään mut sit joko ei kuulu mitään tai tehdään oharit, vitun harvoin pääsee itse koesoittoon ja vaikka se meniskin hyvin niin bändistä ei kuulu mitään. Ihan samanlaista touhu kuin naisten yritys, ei vaan natsaa ja tuntuu et tahallaan kiusataan lupailemalla ja sopimalla kaikkee ja sit feidataan :/
 
Mistä sä tiedät menikö se koesoitto hyvin sen bändin mielestä? Mitäpä jos niiden mielestä sä epäonnistuit, mutta et vain itse sitä huomannut?
Se on aika pirun ikävää pudottaa kaveri maan pinnalle, jos toisesta näkee, että se kuvittelee osaavansa homman...
 
Usein jengi tuntuu yliarvioivan itsensä rankasti vastaillessaan ilmoituksiin. Vaihtoehtoisesti myös bändit yliarvioivat omat kykynsä hakiessaan soittajia. Totuus on monesti toinen.
Vastikään eräs soittaja kertoi soittaneensa kymmenen vuotta päätyönään hevistä suomirokkiin. Ammattimies siis. Vermeet olivat ammattitasoa myös. Jostain syystä 4/4 -biisin alkuun laskeminen, ja jossa olisi pitänyt lähteä ns. koholla kolmosen off-beatilla liikkeelle, ei onnistunut lainkaan. Kyllä silloin tulee helposti sellainen fiilis, että jos tekis seuraavalla kerralla oharit.
 
Indican Jenny on ihana...
DivineDistraction
03.04.2011 22:04:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Mistä sä tiedät menikö se koesoitto hyvin sen bändin mielestä? Mitäpä jos niiden mielestä sä epäonnistuit, mutta et vain itse sitä huomannut?
Se on aika pirun ikävää pudottaa kaveri maan pinnalle, jos toisesta näkee, että se kuvittelee osaavansa homman...
 
Usein jengi tuntuu yliarvioivan itsensä rankasti vastaillessaan ilmoituksiin. Vaihtoehtoisesti myös bändit yliarvioivat omat kykynsä hakiessaan soittajia. Totuus on monesti toinen.
Vastikään eräs soittaja kertoi soittaneensa kymmenen vuotta päätyönään hevistä suomirokkiin. Ammattimies siis. Vermeet olivat ammattitasoa myös. Jostain syystä 4/4 -biisin alkuun laskeminen, ja jossa olisi pitänyt lähteä ns. koholla kolmosen off-beatilla liikkeelle, ei onnistunut lainkaan. Kyllä silloin tulee helposti sellainen fiilis, että jos tekis seuraavalla kerralla oharit.

 
Mutta eikös silti olis vähintäänkin kohtuullista kertoa asia kaverille että nyt ei taida taidot riittää tai että jatkatte vielä etsimistä!??
Turha "lesoilu" ja "ammattitermeily" ei muutenkaan mielestäni kuulu koesoitto tilanteisiin.
Eihän siinä mitään musiikinteoria opintoja olla menossa tenttimään vaan soittamaan bändiin!! Ja joskus on yllättävän vaikea lähteä sillä "kolmosen offbeatillä" liikkeelle jos ei oo itse biisiä keksinyt eikä aikaisemmin sitä soitellut :)
 
Itse olen aina sanonut koesoittoon halunneille/saapuneille ettei tarvitse opetella mitään biisiä valmiiksi vaan soitellaan sit jotain porukalla vaikka vain ihan perus kolmensoinnun blues-kaavaa ja siihen saa sitten soitella mitä osaa. Monesti nimittäin saa ihan väärän kuvan taidoista jos opetellaan joku tietty biisi valmiiksi ja sit se vedetään nuotilleen. Mä kutsun sitä matkimiseksi ja se on kaikkea muuta kuin luovaa ja taidokasta soittoa. Hattua nostan kavereille jotka pystyy soittamaan ja heittämään juttuja ihan randomisti johonkin sointukuvioon ilman ns. käsikirjoitusta. Siinä ne taidot ja oma tyyli punnitaan..
 
..Ai tähän viivalle vai??
Sergei Fallinen
03.04.2011 22:58:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

DivineDistraction: Mutta eikös silti olis vähintäänkin kohtuullista kertoa asia kaverille että nyt ei taida taidot riittää tai että jatkatte vielä etsimistä!??
Turha "lesoilu" ja "ammattitermeily" ei muutenkaan mielestäni kuulu koesoitto tilanteisiin.
Eihän siinä mitään musiikinteoria opintoja olla menossa tenttimään vaan soittamaan bändiin!! Ja joskus on yllättävän vaikea lähteä sillä "kolmosen offbeatillä" liikkeelle jos ei oo itse biisiä keksinyt eikä aikaisemmin sitä soitellut :)

 
Optimaalinen tilanne on toki että asiat puhutaan niin kuin ne on ja kaikille jää sellanen mieli että tehtiin oikea ratkaisu, mutta käytännössä ihmisiä on hyvin erilaisia. Jos toisella on selkeästi ihan eri käsitys omista taidoistaan kuin sillä bändillä ja sosiaalisissa taidoissakin parantamista, voi joskus olla helpompaa antaa vain olla kuin ruveta jankkaamaan ja rautalangasta vääntämään että mikä nyt meni pieleen ja miksei nyt ja mikä vittu siinä on.
 
Ja mitä teoriantuntemiseen tulee niin se riippuu ihan bändistä. Bebop jazzbändiin kun pyrit niin kyllä se teoriakin vain pitää olla sillä tasolla mitä ko. genren vetäminen vaatii
 
Itse olen aina sanonut koesoittoon halunneille/saapuneille ettei tarvitse opetella mitään biisiä valmiiksi vaan soitellaan sit jotain porukalla vaikka vain ihan perus kolmensoinnun blues-kaavaa ja siihen saa sitten soitella mitä osaa. Monesti nimittäin saa ihan väärän kuvan taidoista jos opetellaan joku tietty biisi valmiiksi ja sit se vedetään nuotilleen. Mä kutsun sitä matkimiseksi ja se on kaikkea muuta kuin luovaa ja taidokasta soittoa. Hattua nostan kavereille jotka pystyy soittamaan ja heittämään juttuja ihan randomisti johonkin sointukuvioon ilman ns. käsikirjoitusta. Siinä ne taidot ja oma tyyli punnitaan..
 
sekin taas riippuu ihan bändistä, genrestä, ja siitä millasta soittajaa haetaan. Jos Dream Theater hakee basistia, kyllä ne olettaa että biisit menee ekoissa treeneissä ihan nuotilleen. Ylipäätään siitä teknisen taidon määrästä saa aika hyvän kuvan kun sanoo että toi biisi vedetään, opettele se. Luovuus on toki asia erikseen, mutta turha sitä blueskaavaakaan on alottaa renkuttamaan jos toinen ei sit loppupeleis kuitenkaan pääse teknisesti vetämään samalla tasolla kuin muu bändi
 
kivi
03.04.2011 23:44:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sergei Fallinen:mutta turha sitä blueskaavaakaan on alottaa renkuttamaan jos toinen ei sit loppupeleis kuitenkaan pääse teknisesti vetämään samalla tasolla kuin muu bändi
 
Puhumattakaan nyt sitten siitä, että bluesin soitto pitää opetella siinä missä muutkin jutut. Ei sen sujuva hallitseminen tarkoita muuta kuin sitä, että bluesiakin on joskus tullut soitettua.
 
Mutta tosiasia on, että bändejä on erilaisia ja eri tasoilla, ja mikä sopii yksille ei sovi kaikille. Itse näkisin että hommaa testataan sillä materiaalilla jota on tarkoitus soittaa muutenkin, eli vaikka niillä vanhoilla biiseillä sitten. Kyllä jokainen kuitenkin opettelee soittamaan ne vähän omalla tyylillään, se että koesoitossakin melodialinjat menevät oikein ja soinnut silloin kun pitää ei oo orjallista jäljittelyä vaan kykyä soittaa biisi. Improvisointia kysytään sitten kun mennään tutun kartan ulkopuolelle.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «