jipeeällä 03.04.2011 11:52:49 | |
---|
LaMotta: Gibsonin tehtaalla taidetaan veistellä kauloja aika lailla fiilispohjalta käsin......ei anna kuvaa kovinkaan laadukkaasta tuotannosta. Kymmenesosamilliluokka olisi hyväksyttävissä, kymmenesosatuumaluokka on toleranssialueena melko laaja. Oman Classicin kaulan paksuus on 1.nauhalta näköjään 20,2mm eli 0,795". Kyllähän tuollainen 1" on kaulaksi jo aikamoinen pesäpallomailan puolikas. Tietysti jos käpälä on kookas niin ei kai sillä ole niin väliä? Kansiasiaan otan kantaa niin, että vain lievästi loimukas Classicin perä on kieltämäti rauhallisuudessaan melkoisen tyylikäs. Tiikerikuvio on omaan silmääni liian psykedelinen. Olen kyllä kieltämättä ihan samaa mieltä, että Lespaan ei sovi erityisen kuviokas kansi. Kohtuullinen loimu on ok (Boneyard on kyllä hieno) mutta kuvitelkaas Les paulia, jonka kannessa olisi esim. Ibanez-tyyppinen Swirl? |
J.Hollström 03.04.2011 11:55:16 | |
---|
Oletettavasti ne orkkis Les Paulitkin on randomilla väsätty joten miksipä nämä jäljitelmät ei voisi seurata samaa valmistusfilosofiaa. Ai niin. Ei oo tarpeeks laadukas vaikutelma m.nettiin kun ei oo sadasosamillilleen identtisiä keskenään... |
LaMotta 03.04.2011 12:14:30 (muokattu 03.04.2011 12:15:39) | |
---|
J.Hollström: Oletettavasti ne orkkis Les Paulitkin on randomilla väsätty joten miksipä nämä jäljitelmät ei voisi seurata samaa valmistusfilosofiaa. Ai niin. Ei oo tarpeeks laadukas vaikutelma m.nettiin kun ei oo sadasosamillilleen identtisiä keskenään... No ei tätä nyt pidä liian pipo silmillä ottaa. 2mm toleranssialueessa ei kuitenkaan ole kysymys mistään 1/100mm, etenkin kun on tietyn mallisarjan kaulasta kyse. Duodam. Minun mielestäni tuollainen vaihtelu ei ole edes "sinne päin." "Huomatkaa, millaisen loistavan vastaanoton olemme järjestäneet Darwinin, Marxin ja Nietzschen opeille ja teorioille! Ainakin meille pitäisi näiden oppien gojimien mieliä hajoittavan vaikutuksen olla täysin selvän." |
Wradlin 03.04.2011 12:19:40 | |
---|
|
mattim 03.04.2011 12:40:24 (muokattu 03.04.2011 12:40:59) | |
---|
"I refuse to prove that my product will make you sound better", says the guitar gear vendor "for proof denies faith, and without faith, you will hear nothing." |
krk 03.04.2011 12:50:56 | |
---|
jipeeällä: Olen kyllä kieltämättä ihan samaa mieltä, että Lespaan ei sovi erityisen kuviokas kansi. Kohtuullinen loimu on ok (Boneyard on kyllä hieno) mutta kuvitelkaas Les paulia, jonka kannessa olisi esim. Ibanez-tyyppinen Swirl? Sori pieni off-topic, mutta itse speksasin loppuvuodesta valmistuvaan Ruokangas Unicorniini plain topin ja vielä naturalina (ei mitään burstia). On kuulemma ensimmäinen sellainen. Kaulaksi valitsin kokeilun perusteella samanlaisen boat neckin kuin Ruokankaan omassa numero ykkösessä (mitattu siitä Suomessa olevasta '59 burstista). "Son, can you play me a memory?
I'm not really sure how it goes,
But it's sad and it's sweet and I knew it complete,
When I wore a younger man's clothes"
- Billy Joel |
LaMotta: No ei tätä nyt pidä liian pipo silmillä ottaa. 2mm toleranssialueessa ei kuitenkaan ole kysymys mistään 1/100mm, etenkin kun on tietyn mallisarjan kaulasta kyse. Duodam. Minun mielestäni tuollainen vaihtelu ei ole edes "sinne päin." 2 mm sinne tänne ei merkkaa mulle hevon kukkua kaulassa, mutta kai se jollekin nysvääjälle on maailmanlopun alkua. |
Andy J. 03.04.2011 13:22:39 | |
---|
LaMotta: Oman Classicin kaulan paksuus on 1.nauhalta näköjään 20,2mm eli 0,795". Kyllähän tuollainen 1" on kaulaksi jo aikamoinen pesäpallomailan puolikas. Tietysti jos käpälä on kookas niin ei kai sillä ole niin väliä? Itselläni on pienet räpylät, lyhyillä nakkisormilla, ja pitkään kuvittelin, että mulle oikea kaula ois sieltä ohkaisemmasta päästä. Paksumpaa kokeiltua huomasin, että soitto sujuu yhtä hyvin/huonosti kuin ohkaisemmallakin, mutta käsi ei väsy soittaessa samalla tavoin kuin ohuemmalla. Niinpä mulla onkin nyt R7 ja juuri tuollaisella tuumaisella "pesismaila"-kaulalla varustettu Tele... Hyviä kauppakumppaneita: jars, gaunt666, Twinkle, JPHe, slowfinger, Akilles, E Tone, jaripat, kuolio, GoshFlardon, flea laven, joppejoo, runrunrun, santeriv, StevieRayVehkakoski |
Kunnallisjäte 03.04.2011 13:40:26 | |
---|
Andy J.: Itselläni on pienet räpylät, lyhyillä nakkisormilla, ja pitkään kuvittelin, että mulle oikea kaula ois sieltä ohkaisemmasta päästä. Paksumpaa kokeiltua huomasin, että soitto sujuu yhtä hyvin/huonosti kuin ohkaisemmallakin, mutta käsi ei väsy soittaessa samalla tavoin kuin ohuemmalla. Niinpä mulla onkin nyt R7 ja juuri tuollaisella tuumaisella "pesismaila"-kaulalla varustettu Tele... Mä allekirjoitan tän saman, erityisesti Japanin Jazzmasterin kaula väsytti mun rannetta todella paljon. Paksut kaulat on pitkälti tottumiskysymys, sustainia ne ainakin lisää kun kaulassa on enemmän puuta. "When I die, they'll say 'he couldn't play shit, but he sure made it sound good!'" - Hound Dog Taylor |
jipeeällä 03.04.2011 14:27:28 (muokattu 03.04.2011 14:34:19) | |
---|
Wradlin: http://www2.gibson.com/Products/Ele … iversary-Flood-Les-Paul-Studio.aspx Meneekö tämä yhtään lähelle sitä mitä haet? No ei vielä tuo, mutta ne Ibanezin Swirlit... Kauloista: Sixties sopii käteeni hyvin. 50s kaulat eivät niinkään. Olisi mielenkiintoista päästä kokeilemaan Jimmy Page - Las Paulin kaulaa. Vai että tsunamimallisto? Menee vähän härskiksi, mutta miten olisi radioactive red tai green? |
Panzerwag 03.04.2011 16:13:45 | |
---|
Jos nyt puhutaan jostain tietystä mallisarjasta, vaikka sitten siitä '59 Les Paulista, niin mikseipä tosiaan Reissueissa kaulaprofiilit vaihtelisi samaan tapaan kuin taatusti alkuperäisessäkin tuotantosarjassa vuodelta 1959, silloin kun kitarat tehtiin vähintäänkin saman verran käsin kuin nykyisin Custom Shopissa. Eikö tämä seikka tue juurikin sitä, että R9:t tehdään esikuviensa mukaan pikemmin kuin se, että kaikki kaulat tulisi siltä samaiselta jyrsimeltä samoilla mitoilla? Sitä paitsi, itselleen sopivaa kitaraa etsivillä on kuitenkin mahdollisuus löytää se omaan kouraan sopiva kaula kun vaihtelua mallisarjan sisältä löytyy, eikö totta? En ainakaan lähtisi parjaamaan Gibsonia huonosta laadusta tuolta pohjalta. Taatusti saisi Gibsonkin tehtyä jokaiseen R9:iin samanlaisen kaulan jos haluaisivat ja jos heidän konseptinsa olisi se, että jokaisesta R9:stä pyritään tekemään identtisiä keskenään. Lisäksi, tunnetustihan kitaroissa kaikki pienimmätkin yksityiskohdat vaikuttaa toneen, lookkia myöten myös psykoakustiikkaan. Henk. koht. mielipide Gibsonin Reissue-Les Pauleista on se, että on hienoa ettei kaikki saman mallisarjan (vaikka sitten R6/R7/R8/R9 ja muut) kitarat ole samanlaisia, vaan ovat yksilöllisempiä, verrattuna esim. niihin LP Standardeihin, jotka useitakin sellaisia omistaneena ja testanneena olen todennut kovin samanlaisiksi ja yksilöttömiksi. Niissä selkeimpiä eroja löytyy toki tuotantosarjojen väliltä ja vanhemmista stanuista (pre 2002) löytyy havaintojeni mukaan enemmän yksilöllistä vaihtelua myös tuotantosarjan sisältä kuin 2002 ja sen jälkeen tehdyistä. Ei mulla muuta. |
healeyn jeff 04.04.2011 00:24:37 | |
---|
jii.haanpaa: Ainakin oma korva väitti, että CS pauleissa todellakin on enemmän soundillista vaihtelua kuin esim Gibson USAn tuotteissa (lähinnä 2008 std oli vertailupenkissä), siitäkin huolimatta, että mikit tulee noissa perusvosseissa hihnalta. Hyvä niin. Mikit kun käämittiin ihan tosissaan perstuntumalla silloin kuin historic-sarjan esikuvia tehtiin, niin olisipas se melko typerää puhua jostakin absoluuttisesta mallikohtaisesta soundistakaan. tätä kirjoitusta tarkentelisin. reissuet omissa kourissa on olleet hyväsoundisia (vaihtelua?) . erot ovat soittotuntumassa. lähinnä cs:n vertaamista normilinjaan ajattelin. Gibson USA:n tasalaatuisuuteen verrattuna vaan ajattelin sanoa jotain. |
jii.haanpaa 04.04.2011 06:53:05 (muokattu 04.04.2011 06:54:25) | |
---|
healeyn jeff: tätä kirjoitusta tarkentelisin. reissuet omissa kourissa on olleet hyväsoundisia (vaihtelua?) . erot ovat soittotuntumassa. lähinnä cs:n vertaamista normilinjaan ajattelin. Gibson USA:n tasalaatuisuuteen verrattuna vaan ajattelin sanoa jotain. En nyt aivan tavoita tarkkennustasi(?). Soundin absoluuttinen parhaus on vahvasti riippuvainen pelimannin korvaparista, joten nämähän ovat makuasioita. Esimerkiksi yksi 2008 Standardin syntymän lähtökohdista lienee juuri se, että ns. hyvää puuta ei ole enää niin iisisti saatavilla. Kun kroppa kairataan ontoksi, niin puun rooli vähenee huomattavasti. Kun tuollainen tuote tulee tarkalta linjalta, niin ne ovat väkisinkin toistensa lähes identtisiä kopioita, hyvässä ja pahassa. Toisin sanoen, noilla on varsin hyvät, tai näkemyksestä riippuen huonot, mahdollisuudet kuulostaa erittäin paljon samalta. CS-paulit tehdään umpijöötistä "käsin" ja närästystä aiheuttavilla toleransseilla. Ei siis mikään ihme, että ne tuntumavaihtelun lisäksi myös kuulostavat keskenään enemmän erilaisilta kuin kevennysporatut USAn serkut? Korostetaan nyt vielä, että en mä väitä, että noilla eron hitusilla olisi mitään merkitystä (ainakaan allekirjoittaneelle). |
ajs 04.04.2011 10:38:59 | |
---|
Onkos kellään tietoa Gibsonin LP 68 Custom VOS -mallista? Lähinnä millainen on kaulaprofiili, onko niitä kuuluisia "reikiä" bodyssa ja miten muuten eroaa "normi" customista. Esim. Thomannin sivuilla http://www.thomann.de/fi/gibson_les_paul_68_custom_eb_vos.htmlukee "non weight relieved" mutta ei niihin teksteihin aina voi muutenkaan luottaa.. Jonkun jenkkiläisen musaliikkeen sivuilla oli melkein vastaava kitara, 68 Custom, mutta mustilla potikannupeilla, ja sen yhteydessä puhuttin taas näistä "tone chambereista". Eli se taisi kuitenkin olla perus LP custom. Törmäsin nimittäin netissä tällaiseen kitaraan http://forum.gibson.com/index.php?/ … e-white/page__p__839623#entry839623joka ilmeisesti on juuri ko. 68 VOS -mallia, mutta aiemmin oon nähnyt näitä vain mustana ja burstina loimukannella. Onko tää joku todella rajoitettu erä, vai eikö näitä vaan pahemmin näy Euroopassa? Taitaa osa Gibsonin magiasta olla just siinä, että kukaan ei tiedä tarkkaan, kuinka monta erilaista LP:ta on aikojen saatossa tehty... "Somehow - and this may sound farfetched - I have the feeling that all notes are contained in one." - Roy Buchanan |
p130 04.04.2011 10:54:04 (muokattu 04.04.2011 10:55:31) | |
---|
ajs: Onkos kellään tietoa Gibsonin LP 68 Custom VOS -mallista? Lähinnä millainen on kaulaprofiili, onko niitä kuuluisia "reikiä" bodyssa ja miten muuten eroaa "normi" customista. Kaula mallia "iso". R6/R7 Goldtopeissa on samantyyliset kaulat. Ei kevennyksiä. Esim. Thomannin sivuilla http://www.thomann.de/fi/gibson_les_paul_68_custom_eb_vos.htm lukee "non weight relieved" mutta ei niihin teksteihin aina voi muutenkaan luottaa.. Jonkun jenkkiläisen musaliikkeen sivuilla oli melkein vastaava kitara, 68 Custom, mutta mustilla potikannupeilla, ja sen yhteydessä puhuttin taas näistä "tone chambereista". Eli se taisi kuitenkin olla perus LP custom. Thomannin kitara on ihan oikea '68 Custom. Halpa. Törmäsin nimittäin netissä tällaiseen kitaraan http://forum.gibson.com/index.php?/ … e-white/page__p__839623#entry839623 joka ilmeisesti on juuri ko. 68 VOS -mallia, mutta aiemmin oon nähnyt näitä vain mustana ja burstina loimukannella. Onko tää joku todella rajoitettu erä, vai eikö näitä vaan pahemmin näy Euroopassa? Valkoisia on ollut tarjolla säännöllisen epäsäännöllisesti (edit: "virallisesti" tuotanto alkoi 2001, mun on vuodelta 1997). Aivan kuten '68 Customia ylipäätään. Varmaan joka tapauksessa normiväreistä harvinaisin. Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. |
ajs 04.04.2011 11:07:09 | |
---|
p130: Kiitos tiedoista! Thomannin kitara on ihan oikea '68 Custom. Halpa. Ei kai nyt sentään? "Somehow - and this may sound farfetched - I have the feeling that all notes are contained in one." - Roy Buchanan |