Aihe: Telecaster vol. 2
1 2 3 4 543 44 45 46 47202 203 204 205 206
tracyjacks
31.03.2011 20:18:46 (muokattu 31.03.2011 22:37:29)
DiMarzion Area T Hot ja Area T-mikeissä jotain häikkää nyt, tai sitten mun taidoissa.

Edit. Eipä enää mitään. Olikin kitaran mikkiswitchissa häikkä.
I'm Rob Chappers and you're not!
Freewheeler
03.04.2011 12:18:08
sickboy: Twang Kingin tallamikistä olen näköjään jossain kohtaa onnistunut katkaisemaan käämin, joten sitä en näiden muutosten jälkeen pääse kokeilemaan. Tuo mikki on oletettavasti nyt mennyttä? Käämi on katkennut siten, että kaikki päät näkyvät vielä...periaatteessa sen välin siis voisi kolvata. Tietämättömänä mikin toimintaperiaatteista oletan silti, että mikki on mennyttä kalua.

Täysin normaalia ja opettavaista Teletwiikkausta :-)

Mulla on varmaan 5 Telemikin käämit katkenneet omasta kömpelyydestäni johtuen. Erityisen herkkiä moiselle ovat etumikit, kun niiden metallikuoren irroittaa. Yksikin '72 Telen etumikki meni mykäksi ja Mikkihouse uudelleenkäämi sen 60 € hintaan. Pelittää ihan hienosti taas. Eli ostaako uusi mikki tilalle vai uudelleenkäämittäkö, kas siinä pulma! Tuollainen vintagemikki tietty kannattaakin uudelleenkäämiä.

Twang Kingissä ei ole vahattua narua käämien ympärillä vaan kangasteippi. Sitä voit varovasti avata niin, että käämi näkyy. Jos se on katkennut ihan pinnasta purat käämiä niin, että se rikkoontunut kohta löytyy. Sitten vaan kolvaat sen löytyneen ehjän kääminpään siihen mikin kantanastaan kiinni. Parikymmentä poistettua käämikierrosta ei muuta mikin soundia. Tarkkaa silmää ja suurennuslasia tarvitaan :-)
Ei vinopäähevikeppejä mulle, kiitos.
Speed63
03.04.2011 13:38:18
Kertokaas "Tele-mestarit" minkä "vuotisessa/mallisessa" Custom Shop Telessä olis semmonen sanotaanko mahdollisimman paksu kaula tai jotain sinnepäin. Referenssiksi vois heittää vaikka Gibson Custom Shop Les Paul R8:n kaulan, se on mielestäni "mukavan/sopivan" paksu.

Tele kiikarissa?????????++
Freewheeler
03.04.2011 13:58:55
Speed63: Kertokaas "Tele-mestarit" minkä "vuotisessa/mallisessa" Custom Shop Telessä olis semmonen sanotaanko mahdollisimman paksu kaula tai jotain sinnepäin. Referenssiksi vois heittää vaikka Gibson Custom Shop Les Paul R8:n kaulan, se on mielestäni "mukavan/sopivan" paksu.

Tele kiikarissa?????????++

Fender Custom Shop Nocaster. Paras nykytele muutenkin, hintansa väärti relikoituna tai NOSsina.
sickboy
03.04.2011 14:06:23 (muokattu 03.04.2011 16:39:35)

Freewheeler: Täysin normaalia ja opettavaista Teletwiikkausta :-)

Mulla on varmaan 5 Telemikin käämit katkenneet omasta kömpelyydestäni johtuen. Erityisen herkkiä moiselle ovat etumikit, kun niiden metallikuoren irroittaa. Yksikin '72 Telen etumikki meni mykäksi ja Mikkihouse uudelleenkäämi sen 60 € hintaan. Pelittää ihan hienosti taas. Eli ostaako uusi mikki tilalle vai uudelleenkäämittäkö, kas siinä pulma! Tuollainen vintagemikki tietty kannattaakin uudelleenkäämiä.

Twang Kingissä ei ole vahattua narua käämien ympärillä vaan kangasteippi. Sitä voit varovasti avata niin, että käämi näkyy. Jos se on katkennut ihan pinnasta purat käämiä niin, että se rikkoontunut kohta löytyy. Sitten vaan kolvaat sen löytyneen ehjän kääminpään siihen mikin kantanastaan kiinni. Parikymmentä poistettua käämikierrosta ei muuta mikin soundia. Tarkkaa silmää ja suurennuslasia tarvitaan :-)

Jep, se käämi on siis katkennut siitä teipin ulkopuolelta. Siitä pieneltä matkalta missä käämi on näkyvissä. Minun ei tarvitse siis edes repiä teippiä pois. Täytyy sitten joskus testata miltä toi tallamikki saundaa, kun sen saan korjattua. Nyt olen viikon sisään irroittanut tallan n. 10 kertaa ja se vie yllättävän paljon aikaa itse oleelliselta, eli soittamiselta.

Vaikuttaako muuten Bigspy-kampi saudiin merkittävästi. Mun tele on jo niin modattu, että miksipä en testaisi totakin. Stratossa käytän kampea paljon ja vähän tohon teleenkin sellaista kaipaan. Toihan on kaiken lisäksi vielä pirun hieno herrasmieskampi ja kampeamistarkoitus onkin tuollaista herrasmiesosastoa.

Edit: Hienosti mä osaan kirjoittaa, Bigsby muuttui suureksi vakoojaksi.
Freewheeler
03.04.2011 14:35:28
sickboy: Jep, se käämi on siis katkennut siitä teipin ulkopuolelta. Siitä pieneltä matkalta missä käämi on näkyvissä. Minun ei tarvitse siis edes repiä teippiä pois. Täytyy sitten joskus testata miltä toi tallamikki saundaa, kun sen saan korjattua. Nyt olen viikon sisään irroittanut tallan n. 10 kertaa ja se vie yllättävän paljon aikaa itse oleelliselta, eli soittamiselta.

Vaikuttaako muuten Bigspy-kampi saudiin merkittävästi. Mun tele on jo niin modattu, että miksipä en testaisi totakin. Stratossa käytän kampea paljon ja vähän tohon teleenkin sellaista kaipaan. Toihan on kaiken lisäksi vielä pirun hieno herrasmieskampi ja kampeamistarkoitus onkin tuollaista herrasmiesosastoa.

Bigsby vaikuttaa jonkin verran lähinnä kielten tatsiin. Vire pysyy hienosti.

Osta Torilta mun CV Tele, jossa on tallassa Twang King, etumikkinä GFS P90 ja Bigsby-kopio. Siinä on kaikki tarvittava jo modattu! Hyvä peli :-)
sickboy
03.04.2011 16:40:59

Freewheeler: Bigsby vaikuttaa jonkin verran lähinnä kielten tatsiin. Vire pysyy hienosti.

Miten se vaikuttaa kielten tatsiin. Tuleeko kielistä "löysemmät", eli enemmän lätinää/vähemmän sustainia?
Freewheeler
03.04.2011 16:47:41
sickboy: Miten se vaikuttaa kielten tatsiin. Tuleeko kielistä "löysemmät", eli enemmän lätinää/vähemmän sustainia?

Riippuu koko kitaran säädöistä, mutta kyllä tatsi yllättäen vähän jämäköityi. Sustain ehkä ihan aavistuksen väheni myös. Mutta toi Bigsbyn lisämassa jotenkin myös rouheuttaa soundia. Molempi parempi ;-)
powerfly
04.04.2011 10:40:19
sickboy:

Edit: Hienosti mä osaan kirjoittaa, Bigsby muuttui suureksi vakoojaksi.

Oon muutaman viikon nyt soittanu bigsbyllä,ja ei voi ku kehua. Ei oo tossa kepissä kyllä mitään muuta kiinni ollutkaan, joten ei osaa verrata,mut on se kivempi soitettava kuin mun perustele.

http://muusikoiden.net/dyn/users/85506-n.jpg
Ronkeli ei saa rinkeliä
sickboy
04.04.2011 10:47:18

powerfly: Oon muutaman viikon nyt soittanu bigsbyllä,ja ei voi ku kehua. Ei oo tossa kepissä kyllä mitään muuta kiinni ollutkaan, joten ei osaa verrata,mut on se kivempi soitettava kuin mun perustele.

http://muusikoiden.net/dyn/users/85506-n.jpg

Jep, varmasti on mukava vedellä. Ihan vaan huomiona, ei tossa sun telessä paljon muuta teleä ole kuin kaula ;) Vai onko toi rakenne thinline-tyyppinen?
powerfly
04.04.2011 10:49:49
sickboy: Jep, varmasti on mukava vedellä. Ihan vaan huomiona, ei tossa sun telessä paljon muuta teleä ole kuin kaula ;) Vai onko toi rakenne thinline-tyyppinen?

Ei siinä muuta teleä olekkaan, mut bigsbystä vaan oli puhe..
Ronkeli ei saa rinkeliä
Coholic
06.04.2011 14:12:16 (muokattu 06.04.2011 18:37:43)
Pitkään on kuumottanut edullisen Telecasterin hankinta ja olenkin monen muun tavoin pyöritellyt mielessäni Squier CV -sarjan vaihtoehtoja ja nimenomaan Vintage Blonde viimeistelyllä:

http://www.thomann.de/fi/fender_squier_classic_vibe_tele_50s.htm

Nyt sitten törmäsin Thomannin sivuilla tähän uutuuteen ja veri alkoi heti virtaamaan vilkkaammin:

http://www.thomann.de/fi/fender_sq_classic_vibe_tele_50s_bb.htm

Tuo Butterscotch Blonde viimeistely on todella lähellä sydäntä. Eroina näissä muiden specsien osalta näyttäisi olevan vain nuo mikit, eli Alnico 3 vs. Alnico 5. Yritin selvittää näiden mikkien eroja ja kaikki informaatio oli tiivistettävissä tähän lainaukseen:

- A guitar using Alnico 2 gives out a weaker sound or a softer sound. On the other hand, a guitar using Alnico 5 gives out a stronger or sharper sound.
- Unlike the Alnico 2 pickup, the Alnico 5 pickup gives tighter sounds, which have more clarity. Moreover, the bass is stronger as well as the highs and lows. Unlike the Alnico 2 pickup, the Alnico 5 pickup mids gives out a scooped tone.
- The sound in a guitar fitted with Alnico 5 has a brighter sound than a guitar fitted with Alnico 2.
- In regard to output, Alnico 2 pickups are weak when compared to Alnico 5 pickups.
- Another difference between the two is that Alnico 5 exerts more magnetic force than Alnico 2 magnets. This means that guitars having alnico 2 pickups have more natural tone than the other

Sitten haluaisin kuulla foorumilaisten mielipiteitä mikkien eroista sillä yllä oleva tuntuu aika kärjistetyltä tekstiltä. Vai onko? Oliko näin, että Alnico kolmoset ovat vielä kakkosiakin vaisummat? Oma soitanta on jotain välillä Smashing Pumpkins vs. Edge/U2 ja omassa tyylissä tulee käytettyä paljon hammereita (Hammer-On). Saanko Alnico vitosilla paremman erottelukyvyn paksuimmilla kielillä, etteivät ne jää tuhnuiseksi?

EDIT: linkit fiksattu ja termit tarkennettu.
Kuha
06.04.2011 14:28:09 (muokattu 06.04.2011 14:29:35)

Coholic: etteivät ne jää tuhnuiseksi?

Mätät menemään luvan perästä vaan. Mikkien korkeuden säädät sopivaksi, niin se on siinä.
Coholic
06.04.2011 15:51:30
"Saanko Alnico vitosilla paremman erottelukyvyn matalilla kielillä, etteivät ne jää tuhnuiseksi?"

Heti pitää korjata huonoa terminologiaani. Eli tarkoitan "matalilla kielillä" paksumpia kieliä enkä kielten korkeutta.
SirElwood
06.04.2011 21:38:02
Minun vaatimaton mielipiteeni on se, että jos mikit on ainoa syy miksi kitaraa ei hankkisi kannattaa se kitara hankkia. Mikit on helppo vaihtaa, tai jos itse ei osaa ei se ole myöskään kallista teettää. Vanhat mikit saa yleensä vaikkapa tuolla torilla helposti kaupattua jos niistä eroon haluaa.
Freewheeler
06.04.2011 23:51:36
Kuha: Mätät menemään luvan perästä vaan. Mikkien korkeuden säädät sopivaksi, niin se on siinä.

Yksinkertaisesti: vanhan CV50:n mikit ovat kuumat ja tummasoundiset, uuden heikommat ja kirkkaammat. Mielestäni uudessa versiossa on homma hoidettu oikein.
weelie
07.04.2011 12:48:22
Freewheeler: Yksinkertaisesti: vanhan CV50:n mikit ovat kuumat ja tummasoundiset, uuden heikommat ja kirkkaammat. Mielestäni uudessa versiossa on homma hoidettu oikein.

Onkohan uuden mallin mikit samat kuin tuon 60s Custom-mallin? Tallamikki on mielestäni alikäämitetty.
http://pickingjjcale.blogspot.com/
Freewheeler
07.04.2011 14:21:41
weelie: Onkohan uuden mallin mikit samat kuin tuon 60s Custom-mallin? Tallamikki on mielestäni alikäämitetty.

Taitaa olla sama mikki. Toi kannattaa nostaa aika lähelle kieliä, toimii silleen paremmin. Aito vintage-Telesoundi siinä on :-) Samaa kamaa kuin Toneriderit.
weelie
07.04.2011 20:39:46
Freewheeler: Taitaa olla sama mikki. Toi kannattaa nostaa aika lähelle kieliä, toimii silleen paremmin. Aito vintage-Telesoundi siinä on :-) Samaa kamaa kuin Toneriderit.

Toki toki.
http://pickingjjcale.blogspot.com/
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)