Aihe: Äänityshommien alkuun -ketju, aloittelijakysymykset tänne
1 2 3 4 5148 149 150 151 152244 245 246 247 248
kiiski
02.04.2011 14:36:50
RasJukka: Mitäs sanotte?

Koita nyt eka saada kaikki irti tuosta mikrofonista ja äänikortista. Sen jälkeen kannattaa miettiä soundia muuttavien juttujen lisäilyä signaalitielle. Mikään laite siihen väliin tungettuna ei automaattisesti paranna soundia.
RasJukka
02.04.2011 18:02:31
okei. ja eks melkeempä kaiken sen "väliin tungettavan" kaman saa korvattuu koneel eri plugareil yms?
Kiitos!
Juhimuskeli
03.04.2011 17:55:51
Vielä samaa kappaletta työstäen...

Ootteko gatea käyttänyt missävälissä?eli ootteko tunkenut raidoille sitä, vai pelkästään sitten master effektiin? käytän tota ilmasta gate plussaa. ja onhan tossa muutama muutakin plugaria. minä tungin sitä noihin kanaville ja johan alkoi röpöt vähentyä.

Mitenkäs toibufferi homma? minulla tuo line6 bufferi on siinä melkein minimissä ja ääni tulee hitusen jäljessä, mutta tietty nauhoittaa oikein. missä tuota kannattaa pitää? aiheuttaako tuo bufferi sen, kun nauhotan, niin välillä nauhoitukseen tulee "räps" ääni ja pätkä menee uusiksi, sitä ei näy aalto raidalla, mutta siellä se on ja kuuluu.

vieläkin ärsyttää tuo, kun olen nuo raidat nyt miksannut yksitellen ja hienosti tasot näyttää vihreää, ja kun laitan kaikki soimaan, niin muutamassa kohtaa räpsähtää ikävästi röpölle ja tuo master kanavahan pomppii punaista melkein kokoajan, mutta sillä ei tietääkseni ole väliä, koska katsoin noita demo juttujakin, niin niissäkin masteri on vissiin kokoajan punaisella ja puhtaasti tulee ulos.

eli tästä äänityksestä tahtosin nuo parit röpökohdat pois ja hitusen vielä nostaisin kokonais äänenvoimakkuutta, eli mitä suosittelette?
Antti1
04.04.2011 19:59:44
Juhimuskeli: Ootteko gatea käyttänyt missävälissä?

Aina ja iankaikkisesti pelkästään kanavakohtaisesti insertiin, ellei vedä auxin/sendin kautta viritetyn efektikanavan kaiun häntiä poikki tms. Sielläkin oikeastaan mun käyttämillä softilla homma menee aina insertin kautta.

Mitenkäs toibufferi homma? missä tuota kannattaa pitää?

Bufferia kannattaa pitää äänittäessä, mikäli monitoroi softan kautta, mahdollisimman pienellä. Mahdollisimman pieni=lyhin latenssiaika, joka ei vielä aiheuta konetehon loppumista ja rutinoita ääneen. Miksatessa ei ole mitään syytä pitää lyhyttä bufferia, jos ja kun sen voi helposti muuttaa. Se pitempi latenssi säästää todella paljon konetehoa.

aiheuttaako tuo bufferi sen, kun nauhotan, niin välillä nauhoitukseen tulee "räps" ääni ja pätkä menee uusiksi, sitä ei näy aalto raidalla, mutta siellä se on ja kuuluu.

Joo tai ei, se voi tulla n. 100 muustakin asiasta, kuten vaikka jääkaapin päälle menosta, tai naapurin hiustenkuivaajasta. Näillä tiedoilla ei pysty auttamaan. Se on kuitenkin varmaa, että aaltomuodossa olemattomat äänet eivät siellä mukana ole. Eli joko ongelma on jostain muusta kiinni, tai sitten se räpsy on siellä äänen joukossa. Zoom-työkalu ja looppaaminen on käteviä sen tarkistamiseen, jos ei muuten tajua. Kannattaa katsoa myös kaikki tasomittarit läpi, mikään ei saa digimaailmassa mennä nollaan asti tai ainakaan sen yli. Koskee myös plugareja.

vieläkin ärsyttää tuo, kun olen nuo raidat nyt miksannut yksitellen ja hienosti tasot näyttää vihreää, ja kun laitan kaikki soimaan, niin muutamassa kohtaa räpsähtää ikävästi röpölle ja tuo master kanavahan pomppii punaista melkein kokoajan, mutta sillä ei tietääkseni ole väliä, koska katsoin noita demo juttujakin, niin niissäkin masteri on vissiin kokoajan punaisella ja puhtaasti tulee ulos.

Olet väärässä. Tai sinänsä ei, koska niillä väreillä ei ole mitään merkitystä. Master EI SAA MENNÄ NOLLATASON YLI, se on ehdoton perussääntö digimaailmassa touhutessa lähes poikkeuksetta. Sama pätee kaikkiin muihinkin tasoihin. Jos tulee liian kovaa, niin laske kaikkia kanavia saman verran. Jätä masteriin vaikka 3dB varaa ennen nollaa. Tästä clippaamisesta kyllä sanoin jo aiemminkin, mutta taisi jäädä ymmärtämättä.

eli tästä äänityksestä tahtosin nuo parit röpökohdat pois ja hitusen vielä nostaisin kokonais äänenvoimakkuutta, eli mitä suosittelette?

Säädä bufferit tilanteeseen sopivaksi, laske jokaisen kanavan äänenvoimakkuutta miksauksesta ja nosta kuuntelulaitteistosta äänenvoimakkuus työskentelyyn sopivaksi. Sen jälkeen sä voit alkaa opettelemaan kompressointia kanavakohtaisesti. Sen jälkeen etenet ryhmä- ja rinnakkaiskompressointiin. Sen haltuun otettuasi voit kokeilla masterkanavankin kompressointia. Vinkkejä on netti pullollaan ja yksi olennaisin niistä on: "Kuuntele!". Sen lisäksi myös useampi miedompi peräkkäin on usein parempi, kuin yksi kamalan jyrkkä.

Sitten kun sä oot saanut miksauksessa halutun soundin, niin sä rendaat raidan stereoksi ja alat työstämään kokonaan erillisessä työvaiheessa eri työkaluilla sitä äänenvoimakkuutta ja kokonaissoundia. Sitä kutsutaan masteroinniksi, vaikkei ne ihan samaa asiaa välttämättä ole.
Listen motherfucker you're about to pay your dues!
Juhimuskeli
04.04.2011 21:55:36 (muokattu 04.04.2011 23:45:04)
No jotain oon hokaanut, mut nyttä tulee taas tuosta masteroinnista niin paljon ihme asiaa, että on taas vähän kysymysmerkki olo. no se bufferi selkis ja tänäänkään ei räpsännyt mikään. toi minun softa on siitä "huono" että se näyttää prosentteina äänen voimakkuudet, joten mistä minä tiedän, millon se on 3db alempana. lähtö tasot on aina 100% eli puolessa välissä, ja tuolla 160 tienoilla mennään keltaselle ja sitten lähempänä 200 punaiselle. noista valmis mikasuksista on vähäsen ollut hyötyä, mutta mietin vaan, kun niissä masteri hyppii täysillä kokoaan ja puhtaana tulee, ja sitten neuvotaan, että ei saa mennä lähellekkään.

ja en minä kompressoinilla ole saanut röpöytymiä pois, vaan gatella. ja gatea siis en käytä ulkoisesta laitteesta, vaan tarkoitan sitä, että kun olen vaikka laulanut sisään, niin sitten vst:llä käyttänyt gatea, mutta kannattaako sitä käyttää ja kanavakohtaisesti vai pelkkään masteriin, vai voiko koko työkalun unohtaa? tuon kappaleen kanssa tulee kokoajan lisää ongelmia, kun raitoja tulee lisää, vielä rummut ja bassokin puuttuu ja olen nyt jo pulassa.

Ja mitä toi rendaaminen on? mikä, missä? miten?

ymmättä kyllä, jos alkaa pään särkyä tulla, kun joutuu tyhmälle neuvomaan, mutta koita kestää :) ja ota buranaa, kyllä asiat vielä naksahtaa tässäkin päässä. paljonhan minä tässä olen jo eteenpäin päässyt.ja kun raidat on tuolla valmiina, niin eihän tässä muuta kuin tuon mixauksen oppii, että saa sen lopullisen version sitten vaikka mp3:sena kuulumaan, kuten mikä tahansa muu äänitys.
Antti1
05.04.2011 00:37:50
Juhimuskeli: No jotain oon hokaanut, mut nyttä tulee taas tuosta masteroinnista niin paljon ihme asiaa, että on taas vähän kysymysmerkki olo.

Älä rasita sillä vielä päätäsi lainkaan. Keskity tekemään hyvän kuuloisia ja tasapainoisia miksauksia. Murehdi sitten vasta sen oppimisen jälkeen sitä, miten biisit saadaan soimaan ns. tarpeeksi lujaa. Suurin osa siitä tulee jo itsessään miksauksen kautta, joten sitkeästi vain vuosia treeniä alle. ;)

toi minun softa on siitä "huono"...

Mikäs se softa olikaan? Olen laiska, enkä jaksa kaivella aiempia viestejä. Kuulostaa varsin oudolta. Oletko varma, ettei mistään mittareiden säädöistä saa asteikkoa näkymään? Tulee mieleen, että kannattaisikohan vaihtaa ehkä siinä tapauksessa käyttökelpoisempaan softaan samantien... Mutta tosiaan kerro se softan nimi ensin.

ja en minä kompressoinilla ole saanut röpöytymiä pois, vaan gatella.

Nyt pitäis kuulla mitä ne "röpöytymät" ovat, koska sä puhut todennäköisesti nyt jostain aivan muusta asiasta, kuin mitä mä luulen sun tarkoittavan.

Tiedätkö mitä gate tekee? Tiedätkö mitä kompressori tekee? Kompressori alkaa jarruttamaan dynamiikan kasvua tietyn rajavoimakkuuden (treshold) jälkeen ja siten kaventaa dynamiikka-aluetta "leikkaamalla" piikkejä --> RMS-voimakkuus kasvaa, jos piikkitasot pidetään samalla voimakkuudella. Gate päinvastoin pätkii äänen pois tietyn rajavoimakkuuden alapuolelta, jolloinka hiljaiset kohdat hiljenevät säätöjen mukaan entisestään. Gate ei itsekseen osaa erotella äänen joukosta erillisiä osia, joten toi "röpöytymien" poisto kuulostaa kovin oudolta.

ja gatea siis en käytä ulkoisesta laitteesta, vaan tarkoitan sitä, että kun olen vaikka laulanut sisään, niin sitten vst:llä käyttänyt gatea, mutta kannattaako sitä käyttää ja kanavakohtaisesti vai pelkkään masteriin, vai voiko koko työkalun unohtaa? tuon kappaleen kanssa tulee kokoajan lisää ongelmia, kun raitoja tulee lisää, vielä rummut ja bassokin puuttuu ja olen nyt jo pulassa.

En kai ulkoisista laitteista puhunut sanallakaan? Pelkkää softaa käsittelin viestissäni. Gate ei ole ratkaisu sun ongelmiin. Se ei auta lisääntyviin raitamääriin mitenkään, se on vain yllä selvennetyn kaltainen erikoistyökalu tiettyihin käyttötarkoituksiin. Unohda nyt ihan kaikki efektit ensialkuun ja koita saada ne perussoundit kuulostamaan hyvältä. Ei niillä kohinoillakaan ole yhtään mitään merkitystä, niiden merkitys korostuu ainoastaan tekijänsä korvassa ja sä käytät aikaasi epäolennaisen ruotimiseen. Samalla myös tuhoat signaalia erilaisilla muljuttimilla ja teet hommasta tarpeettoman vaikeaa.

Kokeile näin: yksi eq kahdella kaistalla ja yksi kompressori per raita maksimissaan. Jos käytät kaikua, niin pistä yksi kaiku sendiin ja käytä samaa kaikua kaikille soittimille yhteisesti. Säädä niin kauan, että se toimii ja jos saat toimimaan ilman noitakin elementtejä, niin älä oletusarvoisesti käytä niitäkään. Älä laita masteriinkaan mitään, vaan tee se miksaus ihan miksauksena säätämättä mitään vielä seuraavasta vaiheesta. Jos tyhjissä kohdissa on kohinaa, niin leikkaa ne kohdat pois signaalista. Musan joukossa kohina ei häiritse, vaikka se kuuluisikin.

Pääpointti on nyt siinä, että opettele käyttämään vain ja ainoastaan niitä perustyökaluja, joilla se soundi ihan oikeasti 90% tapauksista tehdään. Jos sulla on joku hurja visio efektimaailmoista, niin kerron yllärin: niidenkin soittimien soundi yleensä hierotaan noilla yksinkertaisilla peruselementeillä kasaan, jos niille ylipäätään mitään edes tehdään. Ihannetapauksessa painat rec muutaman kerran, sen jälkeen painat play, säädät tasot ja panoroinnit, ja homma on valmis masterointia lukuunottamatta. Musiikin ei tarvitse olla prosessoitua ollakseen hyvää. Soundien ei tarvitse olla efektoituja ollakseen hyviä. Efektointi tekee miksaamisesta merkittävästi vaikeampaa ja aloittelijoiden kannattaa opiskella perusteet ennen asioiden vaikeuttamista. Toistanko saman asian vielä jotenkin eri sanoin? :)

Ja mitä toi rendaaminen on? mikä, missä? miten?

Tietämättä sitä sun softaa: jossain, jotenkin. Todennäköisesti edit-valikosta, tai file-valikosta mixdown/render/bounce tms. Se tekee tekeleestä stereoraidan, tai jotain muuta, asetusten mukaisesti.
Numb
05.04.2011 09:51:49

Antti1: ... painat rec muutaman kerran, sen jälkeen painat play, säädät tasot ja panoroinnit, ja homma on valmis masterointia lukuunottamatta. Musiikin ei tarvitse olla prosessoitua ollakseen hyvää. Soundien ei tarvitse olla efektoituja ollakseen hyviä.

Juuri näin, juurikin näin. Prosessointia tehdään ja efektejä laitetaan jonkin lopputuloksen takia. Jos matsku ei tarvitse kaikua, ei laiteta kaikua. Tai jos se ei tarvitse kompressoria, ei laiteta sitä. Esimerkiksi särölle ajettu sähkökitara on jo valmiiksi aika lailla kompressoitunut, mikä näkyykin selvästi kun katsoo sitä raidan piirtoa. Mikään mieto kompressointi ei tee sille mitään. Isompi kompressointi onkin sitten jo efekti. Tumpaa hieno kaiku kaikille raidoille, eikä mistään saa enää selvää. jne.

Mun mielessä high pass filter on ainoa semmoinen, mitä voi työntää rutiinina melkein kaikkeen. Mutta sekään ei ole läheskään aina tarpeellinen.
"Valmis" on parempi kuin "täydellinen"
Juhimuskeli
05.04.2011 14:37:03
Kiitos, luulen jo ymmärtäväni jotain lisää. jos aloittasin nyt sitten sitä kompressori plugaria tutkimaan ja vääntelemään potikoita eestaas. eli miedoilla asetuksilla 2-3 kompressoria peräkkäin vaikka?.

niin siis oi ohjelma on mixcraft pro 5. tilasin juuri jenkeistä hintansa puolesta. mielestäni on kyllä pätevä ohjelma, nätti, sinänsä helppokäyttöinen, kun vaan vielä tosiaan tietäisi, mitä tekee :) että oppisin niitä VAIN tarpeellisia plugareita käyttämään. ja siis joo, heti selvis tuo rendaaminen, siellä ohjelmassa on siellä file puolella mixdowsn - mp3,wav, ja pari muuta. niin siis, eikös se mixdown homma sitten tehdä iihan viimoisena, kun kaikki on Just eikä melkein, ja sitten vaikka mp3 muotoon ja sitten levyltä kuuntelemaan. ?

niitä kaikuja en ala vielä kuaheesti sotkemaan, oikeastaan vain lauluun, kun laulun olen nauhoittanut ihan kuivana. kitaraan taas en lisäisi mitään nodulaatioita tai kaikuja, kun kaikki hoituu pedaalien kautta ja tietty nauhakaiku. niin se ei mielestäni mitään kaipaa.

- Huomasin, ja epäilen, että nuo valmis samplet vähän huijaa. kun katsoin kaikki raidat läpi yksitellen soolona ja otin pois kaikkki lisätyt plugarit päältä, niin silti se ääni tuli yhtä tasaisesti pomppivasti, kun itse sain aikaiseksi käyttämällä gatea.

eli kun olen nauhoittanut ilman gatea ja käyttämällä kompuraa vain miedolla, niin noi taso mittarithan pomppii vähän eri tahtiin, eri korkeuksiin, muta noissa ne menee ihan tasajalkaa, kuten gaten kanssa.
Antti1
05.04.2011 16:23:00
Juhimuskeli: Kiitos, luulen jo ymmärtäväni jotain lisää. jos aloittasin nyt sitten sitä kompressori plugaria tutkimaan ja vääntelemään potikoita eestaas. eli miedoilla asetuksilla 2-3 kompressoria peräkkäin vaikka?.

Jos sä opiskelet, niin opiskele ainoastaan yhdellä työkalulla kerrallaan. Kun sä hallitset yhden kompuran, niin sitten vasta useampaa tarvittaessa kehiin. Kyllä hyvä vehje/plugari tekee yksinäänkin temput, ilmaiskamalla aina vaan ei ole näin.

niin siis oi ohjelma on mixcraft pro 5. tilasin juuri jenkeistä hintansa puolesta. mielestäni on kyllä pätevä ohjelma, nätti, sinänsä helppokäyttöinen, kun vaan vielä tosiaan tietäisi, mitä tekee :)

Opettelemaan vaan. Mä en osaa auttaa sua ton softan kanssa. Netistä löytynee tutorialeja yms.

niin siis, eikös se mixdown homma sitten tehdä iihan viimoisena, kun kaikki on Just eikä melkein, ja sitten vaikka mp3 muotoon ja sitten levyltä kuuntelemaan. ?

Ei, nyt menee vähän pieleen. Äänitteen tekeminen menee yksinkertaistaen näin: sävellys, treenaus, esituotanto, äänitys, miksaus, masterointi, levyn valmistaminen, kuuntelu. Noista jokainen vaihe on erillinen, eikä niitä kannata sotkea toisiinsa. Miksaus ei siis ole masterointia, eikä mp3:n tekemistä. Miksauksesta ei myöskään tule valmista materiaalia levyä varten, vaan sen jälkeen on vielä työvaiheita. Toki homman saa lyötyä poikki siinäkin kohtaa, jos näin haluaa.
Juhimuskeli
05.04.2011 16:28:34
Mutta miksi siis rendata?

Täytyy pyytää anteeksi tuota aiempaa sekoiluani tuosta gatesta. nimittäin, kun siis tiedän mitä gate tekee, ja selvisi aiemmastakin jo. siis gatella tarkoitin limitteriä. tämä meni sekaisin siksi, koska tuo gateplus plugari nimensä puolesta ei ole gate. ainakaan en sitä saanut gatena toimimaan, vaan minusta se on kompressori/limitteri. nimittäin tuota käyttäessä sain hakattua yläpäitä siten, että sain mittarit hakkaamaan tasajalkaa ja se aluksi ainakin tuntui helpottavan hommaa. mutta kuulokkeila kun kuuntelin, niin soundi kuulosti menevän jotenkin laajasta kapeammaksi. mutta siis unohdetaan tuo gate, ja kysyn siis, kannattaako tuota limitteriä käyttää? ja missä kohtaa?
Antti1
05.04.2011 16:33:37 (muokattu 05.04.2011 16:34:19)
Juhimuskeli: Mutta miksi siis rendata?

Jotta sä saat miksausvaiheesta ulos stereoraidan, jota sä jatkokäsittelet masterointivaiheessa haluttuun muotoon. Siellä tehdään fade in/out, lopullinen kokonaistasonsäätö, kokonaissoundin kiillotus, biisin alun ja lopun tyhjät osat jne.

mutta siis unohdetaan tuo gate, ja kysyn siis, kannattaako tuota limitteriä käyttää? ja missä kohtaa?

Limitteri kuulostaakin jo paljon järkevämmältä. Sitä käytetään yksinkertaisesti silloin, kuin tarve vaatii. Sillä saa leikattua signaalista piikit jyrkästi pois, se on vain jyrkkä kompressori. Jos tuntuu, että täytyy saada dynamiikatonta pannukakkua, niin yleensä teen suurinpiirtein tämmöisen signaaliketjun: eq (ylimääräinen aines pois signaalista häiritsemästä), kevyt limitointi, kompressio, eq (hyvien juttujen kevyt korostaminen), rankempi limitointi.

Kannattaako sitä sit käyttää... Ei ainakaan aina ja kaikkeen.
varakeef
05.04.2011 16:36:23
Juhimuskeli: Mutta miksi siis rendata?

Jotta tekelettäsi voisi kuunnella miksaamassasi muodossa millä tahansa ohjelmalla tai soittimella siten, kun olet sen tarkoittanut kuunneltavaksi.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Antti1
05.04.2011 16:39:55
varakeef: Jotta tekelettäsi voisi kuunnella miksaamassasi muodossa millä tahansa ohjelmalla tai soittimella siten, kun olet sen tarkoittanut kuunneltavaksi.

No tämä on kans ihan hyvä pointti, jos unohdetaan toi erillinen masterointi. :)
Numb
05.04.2011 16:47:46

varakeef: Jotta tekelettäsi voisi kuunnella miksaamassasi muodossa millä tahansa ohjelmalla tai soittimella siten, kun olet sen tarkoittanut kuunneltavaksi.

Juu, täksi mäkin otan vaiheista "printtejä". Jos aikaa on. Perusvaihe on se, kun on säätänyt tasot ja panoroinnit ja tehnyt eq:t. Sit kuunteluun ja tarvittavat lisäsäädöt & ehvektit.
"Valmis" on parempi kuin "täydellinen"
Juhimuskeli
06.04.2011 00:31:57
Huh, jos jonain päivänä saan jotain valonkestävää kasaan, niin sitä päivää tullaan juhlimaan. on kyllä pää jo ihan pyörällä ja muistilappuja kasa vinkeistä. koko päivän olen pyöritellyt kompressoreja. kahta ohjelman mukana tulevaa ja valmiita presettejä, ja varmaan 7 eri kompressoria, eri paikoista haalittuja.

tämän päivän viimeinen kysymys:
onko normaalia, että kompressori vst päälle laitettaessa vetää raidan monoksi? tuolla nimittäin löytyi muutama kompressori, jotka tuntui parantavan kokonaisuutta, mutta veti selvästi monolle äänen, eli kuulokkeissa kun huomaa selvästi, kun ääni tulee mmm...lähelle, eikä se enää kuulu tuolta jostain. aloin vaan vielä miettimään, kun jos biisi pitää sitten joskus rendata, niin silloin saadaan homma stereoksi...vai oliks tää taas erijuttu?
Antti1
06.04.2011 00:43:23
Juhimuskeli: onko normaalia, että kompressori vst päälle laitettaessa vetää raidan monoksi?

On, mikäli se ei osaa käsitellä stereosignaalia. Päivän viimeinen vinkki: älä äänitä mitään materiaalia ikinä stereoraidoille, vaan stereoäänilähteetkin aina kahdelle erilliselle monoraidalle. Näin pystyt hallitsemaan stereokuvaa ja efektointia paljon helpommin
Juhimuskeli
06.04.2011 11:26:03 (muokattu 15.04.2011 13:49:30)
Eiliseen vastaukseen kiitos. mutta tietysti se taas herättää muutaman lisäkysymyksen. eli kun tuo ohjelma ei kysy mitään mono tai stereo raidoista.
lisätä voi, audio, virtual instrument, video tai send raidan. Toi on kyl tosi erikoinen ohjelma sen suhteen, että tuo taistelee varmaan kaikkia muita ohjelmia vastaan perus ajattelussa. Kun muistan joskus aikoinani cubasea käytteenä sen tarjoavan pelkkiä mono kanavia, olikohan siiän alku taulussa suoraan 8 mono kavanaa. mutta tämä ohjelma tuntuu toimivan vissiin stereona. Ja tässä ohjelmassa saa hakata vaikka kaikki mittarit punasta, kunhan muuten tasot on "kohdillaan" eli joutuu korvia käyttämään :)

eikö siitä tarvitse välittää, jos joku plugari vääntää sen automaattisesti monoksi? jos kerran ongelma häviää sitten myöhemmin mixdown vaiheessa "stereoimisessa"

Nyt kun olen saanut ihan ok.paketin kasaan, niin 2 kysymystä jää. toinen moniosainen.

1. Onko mitään vinkkeliä, miten saan akustisen kitaran nauhoitettua niin, että kuuluu jo valmiiksi hyvin, ja ei kohise? käytössä on nyt vanha suomalainen landola. jossa on dimarzion mikki, mutta en ole vetänyt sitä mihinkään, koska ääni on jostain syystä onneton,vaisu,blaa blaa. joten olen tuikannut studio mikkilön komeroon, noin 30cm. päähän kopasta ja siihen viereen laittanut shuren. (ihan vaan varmuuden vuoksi) onko tässä mitään lähtökohtaa? kuten pitäisikö laittaa gainit pienelle ja ulosanto isolle?

2. Kokonaisuus toimii, soittimet balanssissa yms. kipale on mixdown,rendattu mp3 muotoon. kun kuuntelen soittimesta, niin kuulostaa jotenkin hitusen tummalta ja kuin kappale soisi jossain viereisessä autossa? auttaako tähän "ilmaa antava" kompressori, vai jokin muu? ja onko järkevää tai normaalia laittaa esim master kanavalle multiband kompura, mikä kivasti kompuroi matalat-mid-korkeat ja sitten siihen viereen toinen kompressori, missä käyttää vaikka valmista presettiä (more air) tai muuta presettiä?
alanko
15.04.2011 21:10:10
Terve

Ostin tuossa Mixing Audio kirjan ja sehän on ollu aivan loistava opus, ainakin tähän mennessä. Vaikka tämä nyt onkin äänityshommien alkuun -ketju niin tänne voinee miksaushommistakin laittaa kysymyksen.

Törmäsin kirjassa tuommoiseen Haas efektiin/metodiin/mikä onkaan ja kysymys liittyy siihen. Eli siinä puhutaan, että sama, esim. särökitararaita, kopioidaan ja panoroidaan vastaikkaiselle puolelle alkuperäisen raidan kanssa ja viivästetään 1-35 ms ja näin saadaan tuhdimpaa saundia. Ok, kirjan mukana tulevien ääninäytteiden perusteella näin tosiaan on. Kysymys onkin, että onko tämä sama asia kuin, että sama kitaraosuus äänitetään kahdesti ja ne panoroidaan vastakkaisille puolille ja soitossa väkisinkin tulevat erot aiheuttavat tämän Haas-ilmiön? Vai onko idea juuri se, että se on se tismalleen sama raita joka viivästetään ja näin ollen se on koko ajan tismalleen saman verran jäljessä? Kun lisäksi puhuttiin myös tuommoisesta crossed setupista tuolle Haasille. Eli vastakkaisilla puolilla erikseen äänitetyt raidat samasta osasta ja sitten viivästytetyt klooniraidat vielä vastakkaisilla puolilla, eli neljä raitaa kahdesta otosta.

Täytyy kyllä sanoa, että antaa mielettömästi inspiraatiota tuo kirja. Ei vaan oo mahdollista aina ite olla heti testaamassa noita hommia, niin onneksi tuossa on sentään tuo dvd josta voi kuunnella äänityksiä ja juttujen vaikutusta lopputulokseen. Sitä vaan mietin kun kuuntelin kompressoimatonta laulua ja kompressoitua laulua (siis pelkkää lauluraitaa tuolta dvdltä) niin ajattelin, että kylläpä on tuo kompressoimaton laulu on paljo mukavamman kuuloista. Mukavasti heiluu ja huojuu ja välillä lujempaa ja välillä hiljempaa yms. Onko se tosiaan kuitenkin niin, että kaikki haluaa mieluummin kuunnella kompressoitua laulua? Tuossa oli kyseessä semmonen suht perusrocklauluraita. Tämä vaan näin lisäkysymyksenä... :)
Antti1
15.04.2011 22:56:53 (muokattu 15.04.2011 22:58:28)
alanko: Kysymys onkin, että onko tämä sama asia kuin, että sama kitaraosuus äänitetään kahdesti ja ne panoroidaan vastakkaisille puolille ja soitossa väkisinkin tulevat erot aiheuttavat tämän Haas-ilmiön?

Ei ole sama asia lainkaan. Tuo yhden raidan kopioiminen ja viivästäminen on käytännössä vain eräänlainen delay-kikka. Sen haittapuolina on epämääräinen stereokuva ja kampasuodatus. Suosittelen välttämään mahdollisimman paljon, ellet nimenomaan halua tuota käyttää tehokeinona. Stereokuvan levittämiseen sitä en suosittele ja ylipäätään koko leveämpi=parempi ajatusmalli kannattaa hylätä mahdollisimman varhain. Henk.koht. mielipide vaan, mutta samaa ruljanssia tuli itse pyöriteltyä tosi pitkään.

Onko se tosiaan kuitenkin niin, että kaikki haluaa mieluummin kuunnella kompressoitua laulua?

On kompressoitua ja kompressoitua. Sen voi tehdä hyvin, huonosti, tai tosi huonosti. Sillä voidaan hakea tiettyä soundia, fiilistä, tai sovittaa materiaalia dynamiikaltaan kokonaisuuteen. Yksittäinen elementti ei ole tärkeä siinä mielessä, että sitä kannattaisi erillään tolleen arvioida. Kokonaisuus muodostuu pienistä palasista ja sinne hukkuu paljon sekaan epäoleellista informaatiota, jonka yksinään kuunneltuna huomaa selkeästi. Toisaalta taas tollainen ailahteleva pätkä saattaa hukata jotain oleellistakin ja siinä kohtaa dynamiikan muokkaus voi olla erittäin tarpeellistakin. Lisäksi noi näytteet voivat olla aivan liioiteltuja esimerkkejä havannoimisen helpottamiseksi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)