Aihe: Äänityshommien alkuun -ketju, aloittelijakysymykset tänne
1 2 3 4 5147 148 149 150 151244 245 246 247 248
RasJukka
24.03.2011 22:30:33
Kiitos jo aiemmista vastauksista!

Eli parhaan äänenlaadun mikistä saan kun pistän sen mikkietuasteen kautta mikseriin, ja siitä äänikortin kautta koneelle, right?

Onko kellään kokemusta Abletonista? Suite tai Live kumpikaan? Voiks sillä käsitellä nauhotettuu ääntä kuinka hyvin? Kuinka käy miksaus?

Kiitoksia! :)
Antti1
24.03.2011 23:39:05
RasJukka: Eli parhaan äänenlaadun mikistä saan kun pistän sen mikkietuasteen kautta mikseriin, ja siitä äänikortin kautta koneelle, right?

No se riippuu juuri siitä mikä mikki, etunen, mikseri ja äänikortti sulla on, eli me ei valitettavasti näillä tiedoilla voida sanoa aiheeseen yhtään mitään. Myöskään absoluuttisesti paras äänenlaatu ei aina ole musiikin kannalta paras ratkaisu, vaan yleensä halutaan käyttää ihan tarkoituksella tietyllä tapaa värittäviä äänisieppoja ja laitteita.
Listen motherfucker you're about to pay your dues!
tommiot
25.03.2011 01:04:39 (muokattu 25.03.2011 01:10:14)
RasJukka: Kiitos jo aiemmista vastauksista!

Eli parhaan äänenlaadun mikistä saan kun pistän sen mikkietuasteen kautta mikseriin, ja siitä äänikortin kautta koneelle, right?

Onko kellään kokemusta Abletonista? Suite tai Live kumpikaan? Voiks sillä käsitellä nauhotettuu ääntä kuinka hyvin? Kuinka käy miksaus?

Laita mikki kiinni ihan suoraan äänikorttiin. Sit kun saat siitä hyvän saundin itsessään, voit alkaa laittaa niitä muita laitteita siihen perään, jos koet ne tarpeellisiksi.

Mitään muuta ei tarvii. On meilläkin räkissä joku dbx:n kompura, ja Focusriten joku halpa channel strippikin, mut mä tykkään vetää sen laulun vaan hyvän etusen läpi ADATilla koneelle. Sit siihen heittää jonkun EQ:n ja kompuran tai kaks koneelta.

Tän taisin vetää Neumann TLM103 -> Audient ASP008, sit se on vaan lytätty koneella. http://www.youtube.com/watch?v=njWSx3ZJeNM

Mut kyllä niillä halvemmillakin interfacen etusilla pärjää.
RasJukka
25.03.2011 06:59:56 (muokattu 25.03.2011 07:05:00)
No esimerkiks Neumann TLM 102 ja äänikortti Motu ultralite mkIII hybrid Tai Motu 828 mkIII hybrid. Mikseriä ei oo, enkä tiiä tarviinko edes. Tarkotus ois nauhotella laulu, kitara ja basso.

Juhimuskeli
29.03.2011 17:01:39
no nyt on siis edetty siihen, että sain jo jätettyä limitterin hitoille laulua nauhoittaessa, ei ongelma ollut kummoinen, se suurin juttu räpsäämisen kanssa ole se, kun olin nauhoittanut piano taustat ja siihen lauloln päälle, niin tottakai nämä kaksi päällekkäin lisää sitä jotain (mikä mielestäni on edelleen ihan älytöntä) ja mittarit pomppi punaiselle. mutta erikseen, oikein kaunista kesän vihreää. nyt sitten sinne on laitettu kitaraa komppauksesa ja tilulilumielessäkin ja vähän orgaaniakin, ja tasoja olen joutunut puottamaan ohjelmassa kanavista 20-40% ja aika hissuttamalla ääni kuullu ja vieläkin pienissä laulu buusti kohdissa vähän räpsähtää. eli nyt sitten se seuraava apu kiitos. täällä puhuttiin siitä masteroinnista ja viimeistelystä, kun kaikki on sisässä. effektejä en ole vielä lisännyt, tai ainoastaan eq:lla laulua sen verran, että otin ne pinimmät taajuudet kokonaan pois (neuvottiin mixcraftin youtube videossa) koska kuulemma ihmis ääni ei kykene niitä taajuuksia vetämään ja ilmeisesti tasottaa vähän niitä P ja T pöhätöhähdyksiä.

mutta siis masterointi ja kuinka se tapahtuu? ainakin jos master trackkij effektiin panen master limitteriä tai mitä tahansa, niin lopputulos on sama kuin nostaisin taoja kanavakohtaisesti. röpölle menee.

sitten on vielä tietty tuo external editor? onko siitä mitään hyötyä tässä ja mikä ohjelma tässä olisi hyvä?

joku puhui jossain joskus importtamisesta ja extporttaamisesta tasojen noston kanssa, että lujuutta tulee, mutta ei röpöjä? mikä homma tää on?

tietty näihin saa vastauksia ton ohjelman markkinoijalta jenkeistä, niinkuin sähköpostiin laittoivat, muttakun ei jaksaisi enkkua käydä vääntämään, en sentään niin hyvä ole :D

tuntuu hyvältä, kun saa jotain omaksi iloksi aikaiseksi, mutta aina tulee näitä aitoja ylitettäväksi.
tommiot
29.03.2011 20:20:45
Juhimuskeli:
mutta siis masterointi ja kuinka se tapahtuu? ainakin jos master trackkij effektiin panen master limitteriä tai mitä tahansa, niin lopputulos on sama kuin nostaisin taoja kanavakohtaisesti. röpölle menee.

Jos miksaus on kunnossa, niin tasoja saa kyllä nostettua ihan kevyellä kompuralla ja limitterillä peräkkäin.
Juhimuskeli
29.03.2011 22:44:57 (muokattu 30.03.2011 01:01:39)
Moridin: Jos miksaus on kunnossa, niin tasoja saa kyllä nostettua ihan kevyellä kompuralla ja limitterillä peräkkäin.

Hehei, toihan auttoi jo huomattavasti. masterkanavan effektiin heitin classic kompressorin ja valmiin "mix down" presetin ja sit master limitterin "cd" asetuksella. iso askel jo eteenpäin :) kiitos siitä.
ja kiitos otan vastaan lisääkin vinkkejä tuohon loppumixaukseen, mitä olettte käyttäneet ja/tai tehneet.

Mitenkäs olette piillottaneet kitarakaapista tulevat hurinat? olen tossa putkivaffarilla ja nauhiksella nauhottanut, vasta kun tota ekaa kevyttä biisiä olen väsäillyt, niin en ole edes effekteillä päässyt leikkimään ja kohinaa jonkin verran tulee alle. Aina sanotaan, että käytä noise supressoria, noise gate mitä lie, niin, kyllähän niillä poistaa ne kohinat, mitkä tulee hiljaisiin kohtiin, mutta heti kun ääni lähtee, niin johan KOSHHHHHSHSHHSHHs, hjummarrattehan? jäähän tuota onneksi jonkinverran muiden raitojen alle, mutta aloin jo tässä miettimään, että mites nauhoittaa pätkä, jossa soi pelkkä kitara? ilman kohinoita?
kiiski
30.03.2011 09:16:12
Juhimuskeli: otan vastaan lisääkin vinkkejä tuohon loppumixaukseen, mitä olettte käyttäneet ja/tai tehneet.

Kannattaa tutkia miten paljon se kompressori ja limitteri oikein haukkaavat sitä signaalia. Mun mielestä master-kanavaan kannattaa laittaa aika ujoa prosessointia ja mielummin lanata yksittäisiä raitoja pikkuhiljaa.

Mitenkäs olette piillottaneet kitarakaapista tulevat hurinat

Kuulostaa siltä, että sulla on kitarassa/vahvistimessa häikkää tai sitten aivan helvetilliset säröpedaalit.
Antti1
30.03.2011 14:26:46 (muokattu 30.03.2011 14:28:36)
kiiski: Mun mielestä master-kanavaan kannattaa laittaa aika ujoa prosessointia ja mielummin lanata yksittäisiä raitoja pikkuhiljaa.

Mun mielestä myös näin, koska noi molemmat tekevät kahta aivan eri asiaa. Ehkä tälleen pähkinänkuoressa ja yksinkertaistettuna: ainekset ja ns. soundit hierotaan kohdilleen kanavakohtaisesti, kun taas kokonaisuus leivotaan masterin kautta. Tota stereoraidan prosessointia voi toki tehdä miksatessa, mutta se voi olla hiukan "vaarallista" lopputuloksen kannalta. Helposti jää saamatta kaikki potentiaali äänitteestä irti, kun sitä miksataan jonkinlaisen prosessoinnin läpi jatkuvasti.

E: Mitä tulee tohon kitaran hurinaan, niin se on riippuvainen signaalitiestä äänitysvaiheessa. Jos kitaravahvarista tulee hurinaa, niin sitten sitä ei enää millään saa pois jälkikäteen signaalin joukosta. Pahimmat hurinakohdat mä leikkelen yleensä käsipelillä raidasta, kaiken muun annan olla sellaisenaan. Miksauksen joukossa kohina ei häiritse ja sitä ei huomaa, jos homman on tehnyt alusta asti hyvin.
Juhimuskeli
31.03.2011 10:44:18
Jeps.

Laitoin masterointiin kevyen presetin kompressoriin ja limitterin, ja sitten iskin tuonne raidoille tarvittavia effektejä, ainakin gatea tunsin tarvitsevani varsinkin kitararaidoilla. ja matalia taajuuksia jouduin pienentämään, kun kuulokkeiden kautta kuulostaa kaikki hyvältä, mutta kajarien kautta tuntuu puuroutuvan. hirveesti kun on nappulaa mistä vääntää noissa plugareissa, niin voipi menn kauan, ennenkuin saan sen omaakorvaa suhtmiellyttävän kokonaisuuden ulos.

Minulla on tuossa 3 voxia vieressä, ne on kyllä kunnossa olevia kaikki. tuollaista perus hurinaa ne pitää ihan normisti. sitä vaan kun ei huomaa porukassa soittaessa, mutta tässä nauhoituksessa tuntuu oikein korostuvan. minulla on tuossa effekti lauta edessä, kaikki on truebypass effektejä, mikään effekti ei ole päällä tässä ekassa nauhoituksessa, ja käytän vain overdraiveja jos käytän säröjä. toki nauhakaiku tuo vielä sen oman vanhahtavan hurinan ja se dodin kuuluisa kompressori, mutta pitäisikö minun sitten kompressorin leveliä alentaa, ja soittaa hiljaisemmalla kun nauhotan? vai onko siinä mitään järkeä? olen tuolla pienemmällä ac15 kaapilla nauhoitellut, kun tuo isompi hurisee tuplasti enemmän, ja silläkin tuntui olevan väliä, missä kohtaa huonetta vahvistin on. ja kokeilin sitenkin, että vedin vessasta asti virran pelkästään kitarakaapille ja ajattelin, että nyt hurinat häviää kyllä, niin paskat. hurina oli 2x kauheampaa. mitä ihmettelen suuresti, koska eihän nämä huoneet ole mitenkään kytköksissä edes toisiinsa. no sähköstä en ymmärrä :D
tommiot
31.03.2011 11:09:04 (muokattu 31.03.2011 11:09:19)
Juhimuskeli: Jeps.

...

Pääset joskus vielä hengestäsi jos vetelet toisesta huoneesta maadoitettua sähköä huoneeseen jossa on mahdollisesti maadoittamattomat pistorasiat.

Hurinat saa pois kun käsipelillä leikkelee ne tyhjistä kohdista. Jos hurina häiritsee soiton aikana niin jossain on vikaa, tai sitten soitat yksikelaisilla mikeillä putkinäytön tai loistoputkien lähellä.
Juhimuskeli
01.04.2011 11:04:55
Mikään noista kitaravinkeistä ei oikein täsmää. minulla on maadoitetut rasiat. minulla on HD.lcd näyttö. on yksikelaista ja humpparia mikkeinä.

Ja kyllä kohina tuntuukin aika olemattomalta, kun kuuntelee sitä äänitettyä tavaraa, mutta kun joutuuhan siihen sitä tasoa nostamaan, että johonkin kuuluu, niin alkaahan sitä kohinaa tulemaan. kitaran mixauksessa puotin matalia tasoja eq:lla ja käytin gatea, siinä ne. eq:lla pudotin sen takia, kun tuntui puuröksi menevän, kun 2-3kin kitara raitaa soi samaan aikaan.
varakeef
01.04.2011 11:23:52
Juhimuskeli: Mikään noista kitaravinkeistä ei oikein täsmää. minulla on maadoitetut rasiat. minulla on HD.lcd näyttö. on yksikelaista ja humpparia mikkeinä.

Ja kyllä kohina tuntuukin aika olemattomalta, kun kuuntelee sitä äänitettyä tavaraa, mutta kun joutuuhan siihen sitä tasoa nostamaan, että johonkin kuuluu, niin alkaahan sitä kohinaa tulemaan. kitaran mixauksessa puotin matalia tasoja eq:lla ja käytin gatea, siinä ne. eq:lla pudotin sen takia, kun tuntui puuröksi menevän, kun 2-3kin kitara raitaa soi samaan aikaan.

Minusta tämä kuulostaa ihan perinteiseltä gain staging- eli tasojen säätöongelmalta.

Tarkoitus on, että jokaisessa vahvistusasteessa pyritään saamaan mahdollisimman paljon signaalia sisään, jolloin suhinan suhteellinen osuus on pienempi. Rajana toisaalta tässä on vastassa säröytyminen, joka uhkaa tasoa nostettaessa.

Seuraa signaalia ketjun alusta, noudata joka käänteessä tuota periaatetta niin hyvin menee.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Klezberg
01.04.2011 12:42:51

Mä en tiedä, mistä tässä hurina/kohina-jutussa tällä kertaa on kysymys, mutta jos samaan aikaan on ongelmaa niin hurinan kuin kohinan kanssa, niin panee epäilemään.

Toisinaan näissä kysymyksissä näkee että nuo häiriöääntä kuvailevat termit ovat sekaisin. Suomenkielessähän niiden pitäisi olla helppoja, kun ne kuvaavat ääntä koko lailla sellaisenaan.

Hurina on semmoista kun sanot hurrrrrrrrrrrrr....
Surina surrrrrrrrrrrrrr..........
Sirinä sirrrrrrrrrrrrrrr......

Kohina kohhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh...
Humina hummmm....................................
Suhina suhhhhhhhhhhhhhh........
Sihinä sihhhhhhhhhhhhhhhhhhh.....
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
bassmaann
01.04.2011 13:56:19
Morjes!
OIs tälläne ongelma et mulla on peaveyn 8 kanavainen usb mikseri ja ohjelmana reaper. Sain laitteen eilen ja laitoin kamat kiinni konesseen ja aloin testailemaan. Ensimmäine raita meni hyvin koneelle mutta kun yritin ännittää seuraavaa raitaa niin tuo vanha raita meni myös uudelle raidalle. Eli siis piti laulu ännittää vasta kitaran jälkeen silleen että kuulisin tuon kitara raidan kuullokkeista. Missä mahtaa olla ongelma kun tuo vanha raita tuli myös heti uudelle raidalle. Yritin googlettaa ongelmaa ja löysin sieltä jonkun englannin kielisen keskustelun tästä aiheesta mutta en ymmärtänyt siitä oikeestaan mitään. Sen verran tajusin että ongelma saattaisi olla ASIO ajuteissa joita ei peaveyn mikserin muka tulekkaan. Kiitos jo etukäteen vastauksista. ja mikseri oli on sii tälläinen: http://www.thomann.de/fi/peavey_pv_8_usb.htm ja ohjelma oli REAPER ja käyttiksenä koneessa windows 7.
Numb
01.04.2011 13:58:06

bassmaann: Morjes!

Sulla taitaa olla toisto ohjattuna myös nauhoitukseen. Lieneepi joku nappula siinä mikserissä, manuska kertoo mikä.
"Valmis" on parempi kuin "täydellinen"
bassmaann
01.04.2011 15:02:30
Numb: Sulla taitaa olla toisto ohjattuna myös nauhoitukseen. Lieneepi joku nappula siinä mikserissä, manuska kertoo mikä.

Olen käynyt manuaalin monta kertaa läpitte ja en löytänyt siitä mitään tähän ongelmaan, Mutta kiitos kuitenkin vastauksestasi!
RasJukka
02.04.2011 09:22:02
Eli parhaan äänenlaadun mikistä saan kun pistän sen suoraan kiinni äänikorttiin ja siitä koneelle, right? Välissä ei mitään etusia tai mikseriä tai muuta? Mikki on Neumann TLM 102 ja äänikortti on Motu 828 mkIII hybrid. Tarkotus ois nauhotella laulu, kitara ja basso.

http://www.thomann.de/fi/neumann_tlm_102_nickel.htm
http://www.thomann.de/fi/motu_828_mk_iii_hybrid.htm

Antti1
02.04.2011 10:16:38
RasJukka: Eli parhaan äänenlaadun mikistä saan kun pistän sen suoraan kiinni äänikorttiin ja siitä koneelle, right? Välissä ei mitään etusia tai mikseriä tai muuta?

Tämä on täysin riippuvainen siitä, että kuinka hyvä etuaste tms. sulta löytyy. Jos se on äänikortin omaa parempi, niin tottakai kannattaa parempaa käyttää. Tasot sitten vaan kuntoon koko signaaliketjuun, mutta uskoisin tuon hintaluokan kamojen omistajan tietävän ainakin gainin säädön perusteet? :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)