Aihe: Täysin itsenäinen opiskelu nollasta
1 2 3 4
Edzge
21.03.2011 01:34:56 (muokattu 21.03.2011 01:36:01)
Suuresti suosittelen hommaamaan jonkun Hal Leonardin kitarakirjan, ovat äärettömän hyviä opuksia. Itse vuoden itseopiskelun jälkeen menin nöyränä musiikkiopistoon ja lähes alkeistahan siellä lähdettiin tuon Bass Method Bookin kanssa. En ole kyllä hetkeäkään katunut. Samalla tulee hieman opiskeltua teoriaa, mikä on aina hyväksi. Mukana tulee myös CD, mistä löytyy harjoitusbiisejä muutama kymmen.

EDIT: Ovat kyllä tosiaan lontooksi nuo kirjat, toivottavasti ei ole ongelma.
YYYYYEEEEEEEAAAAAAHHHHHHHH ja tupla-aurinkolasit
AulisK
21.03.2011 22:22:21
Tuo kieli saattaa olla pieni ongelma, mieluusti suomeksi oppisin teoriat. Englanti kyllä jossain määrin taittuu, muttei kyllä musiikkitermeissä. Suomeksikaan osaa paljoa termejä :P
Olisiko hyviä suomenkielisiä opuksia?
baron
21.03.2011 23:20:54 (muokattu 21.03.2011 23:27:37)

jperala: Oletko kokeillut polkea rytmiä jalalla, tai laskea vain mielessä. Ainakin itseäni auttoi jalkatahti basson kanssa, ilmeisesti putoat vain rytmistä.

Kyllähän tuo rytmi on ihan oleellinen elementti soitossa eli ihan alusta alkaen kantsii opetella sekin pitämään kohdallaan.

Liian usein tavannut itseopiskelleita tähtiä, jotka vetää hirveitä tiluja nuotit kohdallaan mutta rytmi päin peetä, ei niistä tule bändisoittajia ennen kuin rytmikin kohdallaan.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Sergei Fallinen
22.03.2011 16:28:36
AulisK: Sormessa ei ole nahkaa kohta, tarvitsee ehkä isomman plekun kun nykyinen on aikas pieni

plektrakäden sormien ei oo tarkotus kärsiä pahasti
AulisK
23.03.2011 20:57:51
Sergei Fallinen: plektrakäden sormien ei oo tarkotus kärsiä pahasti
Suurempi pleku auttoi tähän. Aluksi oli vain tuollainen pieni, mutta suuremmalla plekulla sointujen pläräily pelittää hyvin.
Lähden lähiaikoina katselemaan kirjaston sointutarjontaa. Ultimateguitar on kyllä todella kätevä palvelu, mutta suomalaisittain hiukan suppea
arijuki
23.03.2011 23:40:16
Olin itse samassa tilanteessa muutama vuosi sitten.... kyllä se siitä lähti. Kitarakirja on hyvä. Netissä on paljon materiaalia mikä auttaa, alla esimerkkejä:

http://www.learn-acoustic-guitar.co … nd-songs-you-can-start-learning-now
http://www.justinguitar.com/
Ja suomalainen sivu.... (maksamalla saa kaiken käyttöön)
http://www.rockway.fi/

YouTubesta löytää paljon tavaraa, esim. hakemalla "how to play guitar" tai "how to play guitar for beginners".

Rytmistä.... tabulatuureissa ja teksti+sointu esimerkeissä ei ole rytmiä merkittynä. Jos katsot oikeita nuotteja niin niissä tahdit näkyvät, myös suhteessa sanoihin. Hae kirjastosta esim. http://www.nuotti.net/tuotteet/nuot … vings_keskiviikosta_torstaihin.html
AulisK
24.03.2011 21:28:41
arijuki: Olin itse samassa tilanteessa muutama vuosi sitten.... kyllä se siitä lähti. Kitarakirja on hyvä. Netissä on paljon materiaalia mikä auttaa, alla esimerkkejä:

http://www.learn-acoustic-guitar.co … nd-songs-you-can-start-learning-now
http://www.justinguitar.com/
Ja suomalainen sivu.... (maksamalla saa kaiken käyttöön)
http://www.rockway.fi/

YouTubesta löytää paljon tavaraa, esim. hakemalla "how to play guitar" tai "how to play guitar for beginners".

Rytmistä.... tabulatuureissa ja teksti+sointu esimerkeissä ei ole rytmiä merkittynä. Jos katsot oikeita nuotteja niin niissä tahdit näkyvät, myös suhteessa sanoihin. Hae kirjastosta esim. http://www.nuotti.net/tuotteet/nuot … vings_keskiviikosta_torstaihin.html

Hain pari helpohkoa sointukirjaa kirjastosta. Miten näistä päättelen rytmin?
Jotenkuten luulen saavani rytmistä kiinni, Kari Tapion joitain biisejä tässä katselen, kuulee rummut aika selkeästi. Soittavat ilmeisesti samanlaista rytmiä kuin kitara, jota ei ihan niin helposti näissä kuule?
Näissä ei taida olla merkattuna mitään. Monestiko tahtiviivojen sisään soitan sointua?
baron
24.03.2011 23:01:28

AulisK: . Monestiko tahtiviivojen sisään soitan sointua?

Riippuu tahtilajista.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
AulisK
25.03.2011 00:03:55
baron: Riippuu tahtilajista.
Onko tämä merkitty millä tavalla/mihin noihin nuotteihin? Itse en ymmärrä näistä pahemmin, enkä ainakaan vielä osaa korvakuulolta heitellä oikeita rytmejä.
baron
25.03.2011 00:37:19 (muokattu 25.03.2011 00:38:02)

AulisK: Onko tämä merkitty millä tavalla/mihin noihin nuotteihin? Itse en ymmärrä näistä pahemmin, enkä ainakaan vielä osaa korvakuulolta heitellä oikeita rytmejä.

Merkitään yleensä ylimmän rivin ekaan tahtiin.
Esim 4/4, 3/4, 12/8 tai jotain vastaavaa.
Lisäksi on "salakielisiä" ilmaisuja:
C:n näköinen (en onnistunut kopiomaan sitä tänne) on sama kuin 4/4
C jonka yli menee poikkiviiva on 2/2 (alla breve)
AulisK
25.03.2011 17:22:05
baron: Merkitään yleensä ylimmän rivin ekaan tahtiin.
Esim 4/4, 3/4, 12/8 tai jotain vastaavaa.
Lisäksi on "salakielisiä" ilmaisuja:
C:n näköinen (en onnistunut kopiomaan sitä tänne) on sama kuin 4/4
C jonka yli menee poikkiviiva on 2/2 (alla breve)

C:hän tuolta tosiaan näköjään löytyy. Soitetaan sitten neljä kertaa tahdissa ilmeisesti?
Filemon
29.03.2011 21:09:32
Sivuaa varmasti pariakin aihepiiriä, mutta itsekin aloittelijana päätin laittaa kirjoitukseni tänne, mistä siitä on ehkä aloittelevalle itsekseen harjoittelevalle musisoijalle eniten hyötyä ja se on parhaiten löydettäessä. Haluaisin korostaa, että en tee tätä mainostarkoituksessa, enkä saa tästä mitään korvausta. Haluan ainoastaan säästää kanssa-aloittelijoiden lompakkoa "turhilta"ostoksilta, joita itse on tullut alkuinnostuksissaan tehtyä ihan helvetillisen paljon.

Älypuhelinten ja Tablet-alustojen yleistyttyä mm. App Store tarjoaa kaiken massiivisen kuonan keskellä myös muutaman suoranaisen helmen, jota ei kannata ohittaa, mikäli vain omistaa iPhonen, tai iPadin. Itse olen pääosan lisäsisällöstä hankkinut aloittelevan kitaristin näkökulmasta, joten seuraavana muutama pomminvarma applikaatio:

- GuitarToolkit. Siinä on periaatteessa kiteytettynä kaikki, mitä tarvitsee. Viritysmittari, metronomi, otetaulukko koko otelaudalta useine variaatioineen, skaalat, intervallit, lukuisia eri viritysvaihtoehtoja ja useita eri kielisoittimia valittavaksi. Käyttöliittymä on todella selkeä. Hinta 7,99€.

- Amplitube, vahvistinsimulaattori sähkö- ja elektroakustiselle kitaralle, josta löytyy versiot niin padille, kun puhelimellekin. Lisäsisältöä voi ostaa tarpeen mukaan. Väliin tarvitsee iRig-sovittimen, löytyy musiikkiliikkeistä, johon johto kitarasta ja josta piuha kuulokkeisiin, tai vahvistimeen/ulkoisiin kaiuttimiin. Helpottaa varsinkin perheellisiä ja naapuriystävällisiä kitaristeja, kun voi rämpyttää kuulokkeet päässä vaikka keskellä yötä. Puhelimelle neliraituri, padille kasiraituri omia sävellyksiä varten. Hintaa ilmaisesta Lite versiosta koko settiin välttämättömän iRig-liittimen kanssa tulee vähintään se 30€, mutta tulee olemaan hintansa väärti.

- Amazing Slow Downer. Nimensä mukaisesti hidastaa biisin, tai valitsemasi pätkän (intro, soolo...) haluamallesi nopeudelle sävellajia muuttamatta. Helpottaa huomattavasti opettelua mukana soitellen. Biisien lisääminen käy kätevästi vaikka iPodin omasta musiikkikirjastosta. Itse käytän tätä puhelimessa. Hinta 11,99€

- Capo. Ominaisuuksiltaan samanlainen kuin ylläoleva, mutta sopii mielestäni HD-versiona paremmin iPadille. Hinta 15,99€

- 50 Guitar Liks-sarja. Harjoiteltavaa pitkäksi aikaa. Eri tyylisuuntien kitaristeille omansa hintaan 3,99€/genre. Taitaa olla versioitu ainoastaan iPadille.

- Ultimate Guitar Tabs HD tarjoaa mittavan arkiston biisejä tabulatuureina, tai soinnutettuna. Puhelimelle asennetulle tulee hintaa 2,39€ ja iPadille lataus on ilmainen, mutta vaatii määräaikaisen latausajan, jonka ollessa maksimissaan vuoden mittaisena 4,99€ arvoinen.

Laulukirjoja löytyy jonkin verran, mutta hankalien käyttöliittymien tähden en voi suositella, kun Musicroom.comin tuotteita. Sieltä löytyy mm. The Beatlesin, Eric Claptonin, Leonard Cohenin tuotantoa omina Songbookeinaan. Lisäksi saman firman Pocket Guitar Songbook sisältää Pop-/Rock-helmiä eri vuosikymmeniltä.

Käyttöliittymiltään "kirjat" ovat erittäin selkeitä ja osa kappaleista sisältää jopa opetusvideon ja taustanauhan ilman kitararaitaa, jonka Sinä soitat itse. Oma lemppari on ehdottomasti The Beatlesin Little Black Songbook sen sisältäessä lähes koko Beatles katalogin, ja muiden "opusten" tapaan jokainen sointu on tarvittaessa selitetty vähintään laatikkomuodossa. Yleisimmät kuvina, tai jopa videopätkinä.

Toivottavasti tästä on jonkun lompakolle edes jotain hyötyä. Ja jos ylläpito katsoo tämän olevan väärässä paikkaa, tai muuten sopimaton, niin roskiin vain. En loukkaannu. Ainakaan paljoa. :)
Epämuusikko
30.03.2011 21:21:17
AulisK: Hain pari helpohkoa sointukirjaa kirjastosta. Miten näistä päättelen rytmin?
Jotenkuten luulen saavani rytmistä kiinni, Kari Tapion joitain biisejä tässä katselen, kuulee rummut aika selkeästi. Soittavat ilmeisesti samanlaista rytmiä kuin kitara, jota ei ihan niin helposti näissä kuule?
Näissä ei taida olla merkattuna mitään. Monestiko tahtiviivojen sisään soitan sointua?

Nyt kun kysymykset ovat tätä luokkaa, niin olisiko se opettaja mitään? Edes vähän?
6-stroke troll.
jperala
30.03.2011 21:36:48
Itse tein päätöksen ja ajattelin mennä ihan opettajan koulutukseen tuon basson kanssa, saisi alkeet kuntoon. Tuohon nyt joutuu hieman rahaa sijoittamaan, mutta niin pitää muihinkin harrastuksiin.
ESP LTD EC-54
AulisK
31.03.2011 16:45:58
Epämuusikko: Nyt kun kysymykset ovat tätä luokkaa, niin olisiko se opettaja mitään? Edes vähän?
Virallista opettajaa ei ole lähipaikoilla saatavilla, mutta virtuoosikaverit ovat luvanneet näyttää näitä perushommia lähiaikoina. Pitäisi irrota jotain, ja alkaahan tuota rytmiäkin itsekin kuulla pikkuhiljaa
AulisK
01.04.2011 23:41:19
weelie: Idea on soittaa musiikin mukana. Unohda se kuinka monta kertaa tai mitään. Levy soimaan ja soitat mukana. Jos levy on liian nopea, hidasta sitä.

Tietty tapoja oppia on monia.

Tätä on tullut tehtyä, aluksi tässä oli vain ongelmaa. Mukava päästä näyttämään jollekin kokeneelle kaverille että meneekö ihan päin honkia vai soitanko sitten oikeaa nopeutta. Luulen sisäistäneeni homman, mutta ei sitä tiedä jos jotenkin vedänkin väärin
Filemon
13.04.2011 10:46:09
Jatkanpa monologiani sarjasta "Aloitteleville kitaristeille apua tablet-tietokoneista" lisäämällä sinne varsin mukavan ohjelman, jolla opetella biisejä tabletin omaa mikkiä käyttäen, tai blugaamalla kitara / basso itse laitteeseen:

Miso Music: Plectrum http://www.misomedia.com/ tarjoaa vielä varsin pienen musiikkikirjaston, mutta sitäkin mielenkiintoisemman. Patentoimaansa ja hyvin selkeää tabulatuurisovellusta hyväksi käyttäen voi opetella ohjelman mukana tulevia ja aloittelijalle ainakin ihan riittävän monipuolisia skaaloja koko otelaudalta, sekä helppoja biisejä, mikäli tabeista soittaminen ei käy vielä ihan selkäytimestä.

Sovelluksen sisäinen kauppa tarjoaa yllätykseksi ja vielä ainakin toistaiseksi pääasiassa The Beatlesia (Blackbird, Yesterday...). Luulisi olevan kallista lisensoitavaa. On siellä ikivihreitä muitakin, jopa tekijämiehillekin haastavia biisejä, kuten Jimi Hendricksin Foxy Lady ja Lynyrd Skynyrdin Free Bird. Lisää biisejä pukkaa kuulemma sitä mukaa, kun kerkeävät takomaan valmiiksi.

Ensikokemus ohjelmasta on akustisella metallikielisellä ja tuntuu, että kehitys on vielä hieman kesken tuon johdottoman versioinnin osalta. Tai sitten en ole osannut optimoida soitintani ohjelmaa varten oikein, sillä varsinkin matalampia kieliä se ei väliin ollut kuulevinankaan. Täytyy perehtyä säätöihin hieman paremmin, ennen varsinaista lyttäämistä.

Mukana on myös virtuaalisoittimia, joiden äänet on mallinnettu alkuperäisten klassikoiden (Fender XX, Martin & C0.XX) ja soittaminen tapahtuu itse kosketusnäytöllä. Tälle henkilökohtaisesti en anna arvoa, tahdon soittaa kitaraa, en tabletia. Mutta kuriositeettina tietysti on mukava kuunnella miltä alkuperäinen ja kallis kitara kuulostaa.

Elektroakustisilla ja sähkökitaroilla luulisi saavan tästä toistaiseksi enemmän irti, sillä johto vie signaalin varmasti perille, eikä olla onnettomien mikkien varassa. Täytyy vaan hankkia väliin 1/4" to 3.5mm adapteri väliin, sillä johto ohjataan suoraan kuulokeblugiin.

Suosittelen kokeilua, sillä sovelluksella on hintaa vain 2.39€.
Interviewer: "Is Ringo Starr the best drummer in the world?", John Lennon: "He's not the best drummer in the Beatles".
Filemon
01.05.2011 16:14:43 (muokattu 01.05.2011 16:22:13)
Edit. väärä ketju. Sorry.
Interviewer: "Is Ringo Starr the best drummer in the world?", John Lennon: "He's not the best drummer in the Beatles".
R-ku
17.05.2011 21:03:51
Yksinkertaisesti bändi siis _yleensä_ laskee koko biisin ajan neljään ja esimerkiksi bassorumpua polkaistaan aina ensimmäiselle ja kolmannelle "numerolle" eli iskulle, kun taas snarea (virveliä) lyödään toiselle ja neljännelle iskulle.
Koitat itse vain löytää sen saman tahdin jonka mukaan bändikin laskee neljään. Käytännössä siis aloitat laskemalla bändin mukana :) Ja kun löydät biisistä sen tahdin, niin aloitat soittamalla vaikka sille ekalle iskulle sen soinnun joka lukee nuoteissa. Kun osut sinne ekalle iskulle soinnulla, voit alkaa soittamaan sen soinnun myös tokalle iskulle, eli tuplaat oman tempon.

Useissa "rokahtavissa" kappaleissa soitetaan sitä sointua 8kertaa tahdissa. Silloin siis voidaan laskea "Yk-si, kak-si, kol-me, nel-jä" ja joka tavulle soitetaan se sointu :)
ja tämän neljään laskeminen on siis _tahti_. tahdilla ei ole mitään tekemistä tempon kanssa, joka siis määrää tahtien nopeuden.

Tuo "eriltä kuulostaminen" voi johtua siitäkin, että soitat "ylimääräisiä" kieliä siihen sointuun. tässä jo aiemmin linkatussa kuvassa: http://www.guitar-players-toolbox.com/images/basicchordchart.png näkyy sointujen yläpuolella että mitkä kielet soitetaan ja mitkä ei. X:n alla olevia kieliä ei siis soiteta lainkaan, ja 0:n alla olevat kielet soitetaan vapaina, eli ei paineta mistää kohtaa kieltä.

Toivottavasti auttaa edes vähän :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)