Aihe: Aura Audio
1 2 3 4 515 16 17 18 19
Kallekorvola
01.04.2011 07:23:35
samioulu:
Eli, mitä mieltä olette kyseisen valmistajan tuotteista..?

En pidä yhtään, koska vastaan ei ole tullut ensimmäistäkään kunnollista komoottia. En myös väitä kuulleeni jokaista AA-mallia (toisaalta en kyllä kaipaakaan kuulla), mutta monta kertaa noilla on joutunut vetämään.

Perusteluissani komppaan Terttua.
Pauli Lappalainen
01.04.2011 08:34:02
samioulu: Mitä siellä kaiutinteknologiassa on niin mullistavaa viidessä vuodessa tapahtunut kun sanoit että "kehitys kehittyy"? :)

Suurin kehitys tapahtuu tuolla informaation kannalta ongelmallisimmalla alueella eli siinä missä kaiutinelementtien keskinäinen etäisyys tulee lähelle aallonpituuden puolikasta. Hyvin usein tällöin ollaan samalla keskiäänielementtien jakotaajuuden hujakoilla ja riittävään äänenpaineeseen tarvitaan useampia elementtejä samaan komeroon. Erilaiset torvi ja suuntainratkaisut, drivereiden "kurkut" ja summaukseen käytetyt adapterit ja mitä ihmeellisemmät linssi ja muut lasten leikkiämpäriä muistuttavat kapistukset syövät suunnittelurahaa käsittämättömiä määriä, samoin noiden yhdistäminen suuremmaksi toimivaksi kokonaisuudeksi. Siihen kun lisätään vielä itse elementtikehitys, prosessorit ja vahvistimet, niin alkaa tuota rahanpaskaa kulumaan. Esimerkkinä vaikkapa tuo meillä hiukan tuntematon SA, joka kulutti miltei 10 miljoonaa dollaria pelkän nauhadiskantin suunnitteluun

http://www.stageaccompany.com/en/products/ribboncd.php

Laskentamallien, mallinnuksen ja kaikenlaisen muun kehittyminen on tuonut useita jo haudattuja teknillisiä ratkaisuita takaisin ja taas on kehitys kehittynyt.
Esimerkkinä tuosta voisi olla vaikkapa EV Manifold takniikka.

http://www.electrovoice.com/sitefil … wnloads/PhoenixFullBrochure_web.pdf

Itse en näkisi kovinkaan korkeatasoisena tuotekehityksenä sitä, että valitaan tarjolla olevista tulevista kesähatuista, erilaisista kuttaperkkatötteröistä ja kihistimista joukkio ja värkätään ympärille puulaatikko ja kas uusi tuote on syntynyt. Tätä on tässäkin maassa tehty enemmän ja vähemmän huonolla menestyksellä vuosikymmeniä, tekijöitä ja tuotteita sen kummemmin väheksymättä. Onhan noilla ääntä ihmisille tuotettu kovinkin kovasti.
samioulu
01.04.2011 12:16:21 (muokattu 01.04.2011 12:22:47)
Pauli Lappalainen: Hyvin usein tällöin ollaan samalla keskiäänielementtien jakotaajuuden hujakoilla ja riittävään äänenpaineeseen tarvitaan useampia elementtejä samaan komeroon.

Käsittääkseni viittaat tällä nyt line array tekniikkaan, mikä nyt ei ole ihan mikään uusi keksintö. Uskon kyllä että parempia varmasti löytyy mitä AA, mutta hintaluokkakin on hieman eri. Volkkariakaan ei voi siis sanoa hyväksi autoksi, kun olemassa on kalliimpia ja parempiakin!? Eikä tää nyt vastannut oikeen siihen alkuperäiseen kysymykseen, jossa kysyin että miten voi olla että 5 v sitten joku on ollut hyvä ja nyt se on ihan paska. Esimerkkeilään nyt taas vaikka noilla autoilla.... Nyt tulee uusi malli vaikka sitten siltä volkkarilta ja jengi tykkää ja kehuu. Onko sama auto 5 vuoden päästä aivan paska jolla ei pysty ajamaan? Totta kai viidessä vuodessa on teknologoa kehittynyt, mutta en itse ainakaan tota autoa sen jälkeen voisi aivan paskaksi haukkua. Ja varmasti mersulta löytyy parempia malleja ja ovat käyttäneet kehitykseen enemmän rahaa, mutta tekeekö se siitä volkkarista silti aivan paskan?
ile.pop
01.04.2011 12:29:40
NeliX4:Suomi on kyllä muutenkin tunnettu huonosta kaiutinsuunnittelustaan, esim. Amphion, Chorus, Genelec tai Gradient. Onko kuitenkin eri asia suunnitella PA-laitteita kuin Hifi tai Studio?

Yhden kaiuttimen saaminen soimaan hyvin on hieman helpompi tehtävä, kuin laittaa rekallinen niitä kaiuttimia, että se kokonaisuus toimii vielä hienosti.
On guuluu...
stnprkl
01.04.2011 12:31:25
samioulu: Käsittääkseni viittaat tällä nyt line array tekniikkaan, mikä nyt ei ole ihan mikään uusi keksintö. Uskon kyllä että parempia varmasti löytyy mitä AA, mutta hintaluokkakin on hieman eri. Volkkariakaan ei voi siis sanoa hyväksi autoksi, kun olemassa on kalliimpia ja parempiakin!? Eikä tää nyt vastannut oikeen siihen alkuperäiseen kysymykseen, jossa kysyin että miten voi olla että 5 v sitten joku on ollut hyvä ja nyt se on ihan paska. Esimerkkeilään nyt taas vaikka noilla autoilla.... Nyt tulee uusi malli vaikka sitten siltä volkkarilta ja jengi tykkää ja kehuu. Onko sama auto 5 vuoden päästä aivan paska jolla ei pysty ajamaan? Totta kai viidessä vuodessa on teknologoa kehittynyt, mutta en itse ainakaan tota autoa sen jälkeen voisi aivan paskaksi haukkua. Ja varmasti mersulta löytyy parempia malleja ja ovat käyttäneet kehitykseen enemmän rahaa, mutta tekeekö se siitä volkkarista silti aivan paskan?

Kuten sanottu, paskaa noi oli mun mielestä jo viis vuotta sitten. Ja kunhan nyt yritin jotain vastata kysymykseesi ihmisten mielen muutoksista. Ja joo on se volkkarikin huonompi kun mersu.
Viltsu audiokantaja
samioulu
01.04.2011 12:36:56 (muokattu 01.04.2011 12:37:42)
stnprkl: Ja joo on se volkkarikin huonompi kun mersu.
Täysin samaa mieltä. Juju olikin siinä, että onko sekään "ihan paska jolla ei pysty ajamaan". ;)
dewil
01.04.2011 12:42:27

Aina joku jossain tykkää jostain. Ja monesti ensivaikutelma pettää kun pääsee tutustumaan syvemmin.
Mä haluaisin vilpittömästi että ko. kommuutit olisivat hyvät, mutta kun ei ne soi nätisti kuin Turun klubilla ja sielläkin niitä on viritelty tikkiinsä jo aika monta vuotta.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
samioulu
01.04.2011 12:45:00
Pauli Lappalainen: Itse en näkisi kovinkaan korkeatasoisena tuotekehityksenä sitä, että valitaan tarjolla olevista tulevista kesähatuista, erilaisista kuttaperkkatötteröistä ja kihistimista joukkio ja värkätään ympärille puulaatikko ja kas uusi tuote on syntynyt. Tätä on tässäkin maassa tehty enemmän ja vähemmän huonolla menestyksellä vuosikymmeniä, tekijöitä ja tuotteita sen kummemmin väheksymättä. Onhan noilla ääntä ihmisille tuotettu kovinkin kovasti.

Tulipa vaan mieleen että on ne nää jotkut tunnetutkin aloittanut ilman miljoona budjettia ja autotallin nurkassa vieläpä... ;)

http://www.dbaudio.com/en/company/history/1981-1985/
pharaox
01.04.2011 22:19:31 (muokattu 01.04.2011 22:20:41)
stnprkl: Kuten sanottu, paskaa noi oli mun mielestä jo viis vuotta sitten. Ja kunhan nyt yritin jotain vastata kysymykseesi ihmisten mielen muutoksista. Ja joo on se volkkarikin huonompi kun mersu.

mersu ei todellakaan ole parempi kuin vw, 124 koppaisen jälkeen. Sen voin sanoa automekaanikkona. Ja tosta aurasta sen verran että yhdellä klubi keikalla kuullut ja ei se niin paha hintaisekseen ole. Ja tosin subbaset olen omaan käyttöön rakentanut aina itse kun siinä suunnittelussa pärjää maalaisjärjellä. Keski ylä äänen kajarit ovat asia erikseen.Ennemmin keski yläpäähän yksinkertainen tupla 15 ja torvi kuin monta 2x8 ja torvi joita ei saa soimaan yhteen.
digillä pärjää ja analogilla korjataan.
multipaavo
01.04.2011 23:13:09

samioulu: miten voi olla että 5 v sitten joku on ollut hyvä ja nyt se on ihan paska.

Aura oli jo silloin ihan paska. Silti jostain käsittämättömästä syystä jengi päätti noita ostaa. Oisko ollu huokea hinta tai jotain? No kun niitä oli kerran ostettu niin hyviksihän niitä pitää sanoa vaikka väkisin. Nyt viisi vuotta myöhemmin hatullisen tai kaksi paskaa nielleenä voi kaiuttimen omistajakin jo taipua ja todeta, että on se paska se.

-Paavo
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein | 5 by 5 Audio
samioulu
02.04.2011 18:06:47
Oli niin tai näin, niin itsellä on varmaan korvat täynnä vaikkua koska ainakin toi A2 soi ihan jäätävän hyvin.. En keksi mitään moitittavaa siitä.. Soi lujaa ja puhtaasti..
Verrattuna esim. JBL:n vrx:ään, niin sata kertaa mielummin vedän tolla auralla..

Subiosastolla en ole muuta vielä päässyt testaamaan kuin tuota B115.. Se tulee puhtaasti ja lujaa myös, mutta ei ihan alinta osastoa löydy siitä.. En kyllä ole kuullut missään muussakaan 15" refleksipöntöstä sitä alinta potkua..

Ensi viikolla pääsee kuulemaan sitten sitä B118fh torvipönttöä.. Siit kommenttia siis myöhemmin..

Nämä ovat täysin omia mielipiteitäni ja toivon ettei kukaan nyt vedä hernettä nokkaan.. Itsellä pääosin siis tuo PA on aina dj-käytössä ja musa tulee cd tasoisena, joten livepuoleen en osaa oikeen mitään näistä kommentoida.. Toisaalta jos jokin soi levyltä hyvin ja livenä ei, niin ei kait vika silloin ole pöntöissä tai päätteissä?! Siinä vaiheessa voi varmaan kääntää katseen sinne mikserin ja sen takana olevan henkilön suuntaan...?

Itseäni en tosiaan pidä ammattilaisena live-hommissa, vaan ennemminkin harjoittelijana.. Ymmärrän täysin jos OIKEAT PRO UKOT pitävät jotain paskana, koska oikeasti "huippuhyväparaskallis"-laitteissa on eroja ja ammattilaiset sen huomaa, mutta harrastelijat ei. Tuolla dj-puolella esim löytyy niitä pro vehkeitä kanssa ja niissä todellakin on eroja.. Esim., itse en kovin mielellään millään muulla ala soittamaan kuin Pioneerin tietyillä vehkeillä, vaikkakin sieltä osastolta löytyy varmasti paljon muitakin hyviä laitteita.. Jotku tykkää sitten soittaa AH:n mikserillä tai jollakin Denoin soittimilla.. Omasta mielestä ne on aivan paskoja vaikka todellisuudessa nekin on varmasti hyviä.. Jotku osa-alueet on joissakin parempia ja jotku huonompia.

Näillä mietteillä lähren taas keikille... Hyviä viikonloppuja kaikille... :)

Sami
stnprkl
02.04.2011 18:15:30 (muokattu 02.04.2011 18:19:24)
..... Toisaalta jos jokin soi levyltä hyvin ja livenä ei, niin ei kait vika silloin ole pöntöissä tai päätteissä?! Siinä vaiheessa voi varmaan kääntää katseen sinne mikserin ja sen takana olevan henkilön suuntaan...?...

Ei vaan kyse on siitä et levytetty matsku ainakin nykyään tuppaa olemaan aika siistiin nippuun lanattua tavaraa ilman valtavia dynamiikan muutoksia, mitä taas livessä on huomattavasti enemmän riippumatta juurikaan siitä et kuka on tiskin takana tai mikä bändi on lauteilla. Ja tommonen tasanen lanattu kuorma on monasti helpompi kaiuttimille kuin enemmän dynamiikkaa sisältävä matsku. Plus että livenä lavalla on mikrofoneja, jotka ei erittele äänilähdettä mitä sieppaavat vaan mikit poimivat kaiken niiden suuntakuvion alueelta tulevan metelin ja siinä meille tulee taas mukaan se et kuinka paljon ja millä soundilla se kaiutin soi muualle kuin varsinaiseen rintamasuuntaan.
Näin ollen levyn saa monesti soimaan suht nätisti todella huonollakin kalustolla kun taas rokkibändiä toistettaessa meillä on monta muutakin huomioitavaa asiaa kun masterEQ.

EDIT: Ja joo minkä tahansa saa myös pilattua jos ei osaa vaan luulee osaavansa :)
Viltsu audiokantaja
RautiSa
02.04.2011 22:32:17 (muokattu 02.04.2011 22:43:36)

Omat kokemukset Auran tuotteista on kyllä vaan positiivisia.
Ensinnäkin, ne testauttaa uudet tuotteet aina alan firmoilla ennen tuotantoon siirtoa. Itse pääsin ensimmäisten joukossa kokeilemaan tuota uutta XD12 -subbasta, ja myös saman subbarin lentokiinnikkeillä varustettua beta-versiota.
Ylipäätään nuo Auran omalla patentilla tehdyt torvikuormitetut subbaset on olleet parhaita subeja mitä olen itse kuullut (olen siis kuullut A21, XD12, i12SUB, i22SUB).
Noissa pöntöissä on jotenkin niin omanlaisensa erottelu, ja menevät riittävän alas (jopa ne 12").
Nyt kun sepät valmistaa vielä päätteet suoraan valmiilla dsp:llä halutulle komottimelle, niin hommahan toimii juur niinku pitääkin.

Yläkerroista on kokemusta A8:sta monen monessa eri kokoluokan setissä, aina 2kpl/puoli tuonne Rauman Unaja Areenalla viime kesän käytössä olleeseen 10kpl/puoli. Ja esmes RMJ 2010 ajettiin setillä 20kpl A8, 4kpl A8Sub ja 8kpl A21 (kardioidina). Ja sitä jos mitä oli ilo kuunnella. A6:n vanhempaa mallia on myös näkynyt joissain pubeissa, ja ajavat asiansa siinä. Uusi versio pitäisi olla jo ihan klubibändikelpoinen, innolla odotan päästä kokeilemaan.

Omasta mielestä suurin syy miksi jotkut eivät ole Auran pa-seteistä tykänneet, on että talon seppä ei ole osannut sitä virittää. Saahan saksalaisenkin pa:n kuulostamaan paskalta väärillä prossuasetuksilla ja väärän mallin päätteillä.

C15 -monitorit ovat ainakin omassa käytössä hoitaneet tehtävänsä juuri niinkuin monitorin kuuluukin. Tiedä sitten mikä niissä muiden mielestä on vikana. Yhdellä klubilla oli tuollaiset yläkertoina, ja siinähän ne ei toimi aukeamiskulmansa takia.
samioulu
02.04.2011 22:58:10
Omasta mielestä suurin syy miksi jotkut eivät ole Auran pa-seteistä tykänneet, on että talon seppä ei ole osannut sitä virittää. Saahan saksalaisenkin pa:n kuulostamaan paskalta väärillä prossuasetuksilla ja väärän mallin päätteillä.

Tästä olen kyllä kovasti tykännyt ettei ole itse tarvinnut ruveta säätämään kun ajelee noita niiden omilla päätteillä... Narut kiinni vaan ja avot... :)

Tota C15:ta pitää kyllä päästä ensin kuunteleen ennen kun uskallan ostaa.. Sitä ei ole ainakaan täällä kyllä kehuttu.. Siinäkin tosin voi olla syynä ne väärät prossuasetukset... Sillähän siitäkin pääsee kun ostaa AA:n päätteet.. ;)
rintapek
02.04.2011 23:42:27

stnprkl:

EDIT: Ja joo minkä tahansa saa myös pilattua jos ei osaa vaan luulee osaavansa :)

Tuon allekirjoitan, vakuutan ja olemuksellani todistan.
One kind of music only - the good kind
Kallekorvola
03.04.2011 19:01:20
dewil: mutta kun ei ne soi nätisti kuin Turun klubilla ja sielläkin niitä on viritelty tikkiinsä jo aika monta vuotta.

Ja sielläkin vaivaa se sama sisäänrakennettu ominaisuus, et setin soundi muuttuu dynamiikan ja volan mukana. Siedettävintä Auraa kyllä mitä mulle on vastaan tullut, mutta Auraa silti.
anapena
03.04.2011 23:36:21
Kallekorvola: mutta Auraa silti.

OT: "Mainio olutmerkki kuitenkin"
multipaavo
04.04.2011 13:48:59

anapena: OT: "Mainio olutmerkki kuitenkin"

Ja sinappi :=)

-Paavo
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein | 5 by 5 Audio
Mr General
04.04.2011 14:56:39
Ja on se juustokin hyvää ;)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)