Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fatar VMK-161 tai VMK-176 Plussan omistajia?
1
anttipi
22.03.2011 22:16:19 (muokattu 22.03.2011 22:17:31)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löytyykö ketään, joka omistaa jomman kumman otsikossa mainituista MIDI-kiippareista - tai onko jollain omakohtaista kokemusta jommasta kummasta? Kiinnostaisi hankkia tuo VMK-176 Plus, mutta siinä (ja VMK-161 Plussassa) olevasta koskettimistosta liikkuu ristiriitaista infoa, jopa Fatarin omilla sivuilla: spekseissä lukee yhtä ja havainnekuvan yhteydessä lukee toista!
 
Joissain yhteyksissä koskettimiston on ilmoitettu olevan sama kuin VMK-188 Plussassa eli porrastettu hammer action (TP40GH) - joissain taas että koskettimistossa on vähemmän raskas ei-porrastettu hammer action (TP40M).
 
Ja koska porrastettua ja "totaalipianomaista" actionia en halua, ei viitsisi arpapelilläkään tilailla. Fatarin sivujen kontaktilomake on ainoastaan italiaksi (ei lupaa hyvää), joten jospa joku m.nettiläisistä osaisi kertoa.
 
"Tässä maassa on niin vaikea yrittää puhua siitä, että kaikkien pitäisi välittää toisistaan, koska heti on kommunisti." -Reino Nordin
lukethesis
28.03.2011 12:20:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kysypäs Studiologicilta (USA) emailitse, kulkee vaan tuolla Fatarin brändinimellä Euroopassa - vaikka itse asiassa kyllä kiipparin selässä lukee "Studiologic" eikä Fatar muutenkin.
 
Eli en osaa muuten auttaa, mutta mulla on toi VMK-188+, ja mulle tatsi on pianistina juuri passeli. Siis siinä mielessä, että se on jotain vähän pianon ja Rhodesin välimaastosta, mutta parempi kun digipianoissa yleensä.
 
anttipi
28.03.2011 13:57:19 (muokattu 28.03.2011 14:07:49)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lukethesis: Eli en osaa muuten auttaa, mutta mulla on toi VMK-188+, ja mulle tatsi on pianistina juuri passeli. Siis siinä mielessä, että se on jotain vähän pianon ja Rhodesin välimaastosta, mutta parempi kun digipianoissa yleensä.
 
Tällaisen ei-pianistin näppeihin Rhodes tuntuu ainakin järjettömän raskaalta/hitaalta/tahmealta, joten ihan positiivista, jos ei niin raskas tatsi ole.
 
Onko toi koskettimien painotuksen porrastus muuten kuinka jyrkkä VMK-188:ssa? Vähän pelottaa, että se tekisi siitä liian raskaan mulle, minkä vuoksi olen harkinnut sitä ei-porrastettua 76-koskettimista mallia. Pitäisi kotistudiossa pystyä edes välttävästi vetään myös urkua ja synaa, vaikkei mitkään ultranopeat progesoolot onnistuisikaan (ei sen puoleen että edes osaisin).
 
Kysyin tuota koskettimistoasiaa Thomannilta, ja sieltä vakuutettiin, että VMK-176 Plussassa on TP40M-koskettimisto, eli siis ei-porrastettu hammer action.
 
Thomannilla tosin lukee edelleen tuotteen kuvauksessa "graded hammer action".
 
Luottamus ei ole Fatarin/Studiologicin suhteen huipussaan - latasin VMK-sarjan käyttöohjeen, jossa sanotaan 176 Plussassa olevan graded hammer action.
 
Saapahan Thomannilta sentään parin vuoden takuun (muistaakseni). Muuten en varmaan uskaltaisi edes harkita, kun tämän hintaluokan vehkeissä näyttää olevan jos jonkinlaista laatuongelmaa. :(
 
"Tässä maassa on niin vaikea yrittää puhua siitä, että kaikkien pitäisi välittää toisistaan, koska heti on kommunisti." -Reino Nordin
lukethesis
30.03.2011 11:51:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anttipi: Tällaisen ei-pianistin näppeihin Rhodes tuntuu ainakin järjettömän raskaalta/hitaalta/tahmealta, joten ihan positiivista, jos ei niin raskas tatsi ole.

 
Eiku tarkoitin nimenomaan, että se ei ole niin raskas kuin esimerkiksi flyygeli, muttei myöskään niin tahmean vuttelo kuin Rhodes - jostain sieltä välimaastosta. Ja parempi ehdottomasti kun vaikka joku keskitien digitaalipiano.
 
anttipi
30.03.2011 15:17:29 (muokattu 30.03.2011 15:18:18)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lukethesis: Eiku tarkoitin nimenomaan, että se ei ole niin raskas kuin esimerkiksi flyygeli, muttei myöskään niin tahmean vuttelo kuin Rhodes - jostain sieltä välimaastosta. Ja parempi ehdottomasti kun vaikka joku keskitien digitaalipiano.
 
Kiitti selvennyksestä. "tahmean vuttelo" kuvaa kyllä hyvin omia vaikutemia Rhodesin koskettimistosta. :)
 
Olen itsekin nyt kallistumassa VMK-188 Plussan suuntaan, ja mietin, että olisikohan paikallaan hommata kevyempitatsinen kiippari siihen rinnalle urku- ja synajutuille? Ellei sitten mene yliampumiseksi, kun kotistudioon äänityshommiin toi olisi tulossa. Mitään nopeita rumpujuttuja ei sentään tarvitse paukuttaa, kun sitä varten on sähkörummut.
 
Et sattumoisin ole Nord Electro 3:a kokeillut - meinaan että miten siinä oleva Fatarin koskettimisto mahtaa vertautua VMK-188 Plussaan, joka on varmaankin tatsiltaan aika paljon painavampi? Doepferin d3m kiinnostaisi kakkoskiippariksi, ja siinä on sama koskettimisto kuin Electro 3:ssa (ja sama on myös VMK-161 Organ -mallissa).
 
VMK-188:n kontrolleriominaisuudet ei taida olla kaksiset, mutta kaipa sillä tuota d3m:ääkin ohjaisi, jossa itsessään ei ole nuppeja eikä liukuja.
 
"Tässä maassa on niin vaikea yrittää puhua siitä, että kaikkien pitäisi välittää toisistaan, koska heti on kommunisti." -Reino Nordin
lukethesis
31.03.2011 16:10:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anttipi: Kiitti selvennyksestä. "tahmean vuttelo" kuvaa kyllä hyvin omia vaikutemia Rhodesin koskettimistosta. :)
 
Olen itsekin nyt kallistumassa VMK-188 Plussan suuntaan, ja mietin, että olisikohan paikallaan hommata kevyempitatsinen kiippari siihen rinnalle urku- ja synajutuille?

 
Saattaa olla ihan järkevää. Joku M-Audion lirpukka esimerkiksi. Kyllä tuolla 188:llakin "syna- ja urkujutut" soittaa, mutta ehkä ne vaatii vähän pianismia/kosketinsoittajan taustaa. Eihän ne koskaan täyspainotetulla mitenkään helppoja ole.
 
Et sattumoisin ole Nord Electro 3:a kokeillut - meinaan että miten siinä oleva Fatarin koskettimisto mahtaa vertautua VMK-188 Plussaan, joka on varmaankin tatsiltaan aika paljon painavampi?
 
En tiedä Electro 3:sta, mutta omistin aikanaan Electro 2:n. Ja siinähän on ns. "waterfall-koskettimisto", joka on nimenomaan tarkoitettu URKUJEN soittoon. Koskettimet ovat vieläpä pituudessa kotvasen pianon vastaavia lyhyemmät. Ja niillä kyllä koin/koen nimenomaan pianojuttujen soittamisen aika vaikeaksi
 
VMK-188:n kontrolleriominaisuudet ei taida olla kaksiset
 
Aivan susia. Aivan onneton valikko, täysin turhat "presetit" ja editointi. Softaa ei ole. MUTTA - laitteessa on oikein kivasti potikoita ja liukuja (8 ja 9 kpl), sekä 8 kpl nappia - kaikki ovat liitettävissä johonkin MIDI-arvoon käyttämässäsi softassa.
 
Jos toi on sulla tulossa mahdollisesti hardwaren ohjaamiseen, niin sitten etsisin jotain muuta. Mutta jos softan (plugari-instrumentit), niin sitten ok.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «