Aihe: Suomen Idols 2011
1 2 3 4 531 32 33 34 3561 62 63 64 65
eino mutku
31.03.2011 10:40:31
Tupuna: Hahhaa :) Toiseksi viimeisessä Idols-finaalissa 1.5. taustabändinä on UMO ja ohjelmiston aiheena big band :) Eli saamasi pitää! Peacockista voi kysellä lippuja.

AUTS!!! Vai pitäisikö sanoa kuitenkin EISSSS!!! :)
Mitä opimme tästä? Emme mitään!
Tupuna
31.03.2011 10:44:08 (muokattu 31.03.2011 10:46:51)
jazzmies: Ei musiikkitieteen opiskelu itsestäni ylimielistä ole saanut. Asiantuntemuksen ja kompetenssin pohjalla on korkealuokkainen ammattitaito sekä soittajana että säveltäjänä. Siksi minä tiedän paremmin kuin suurin osa teistä mikä on hyvä kappale ja mikä huono. Yksinkertaista.

Saanen arvoisa jazzmies sentään hieman kritisoida kommenttiasi, vaikka se olikin provo. Vielä tämän kerran aiheesta poiketen.

Kyllähän sä tiedät, mikä sinusta on hyvää. Ja sinulla saattaa myös olla kompetenssia arvioida laajemmin, mikä on hyvää tietyn genren estetiikan puitteissa. Tunnet varmasti jotkut genret kuin omat taskusi, ja jotkut genret vähän huonommin.

Jos joku juttu on esimerkiksi jazzin estetiikassa jees, niin samaan juttuun ei edes kiinnitetä huomiota hc-punkin estetiikassa. Jossain genressä musiikilliset piirteet ovat todella korostuneet, jotkut genret painottavat vaikkapa tukan moshaamista ja rankkaa meininkiä lavalla.

Jokaisella meistä on oma historiamme musiikinkuuntelijoina ja taiteen kuluttajina. Tähän kokemuspohjaan vertaamme kaikkea uutta kuulemaamme ja näkemäämme. Jokaisen oma makuarvostelma on siis subjektiivinen, ja sen voi halutessaan purkaa osiin.

Journalistisessa taidekritiikissä kompetenssilla sitten on väliä, eli hyvä kriitikko tuntee arvostelemansa genren estetiikan mahdollisimman hyvin. Kritiikissä on tarkoituksena pyrkiä objektiivisuuteen, mutta silti siihen on aivan mahdoton päästä täysin.

Minä veikkaan, arvoisa jazzmies, että sinun mielestäsi The Stoogesin Fun House olisi todella tylsä levy kaikessa minimalistisuudessaan. Minun mielestäni se on sentään loistava levy. En silti pyrikään arvioimaan ko. plattaa millään muilla, kuin oman genrensä estetiikan kriteereillä. On aivan sama, tuuttaako bändi samaa sointua puoli minuuttia. Niin on tarkoituskin.

EDIT: AUTS!!! Vai pitäisikö sanoa kuitenkin EISSSS!!! :)

Ilpon kohtaamista odotellessa... :)
ROCK OUT WITH YOUR COCK OUT!
jazzmies
31.03.2011 10:52:25 (muokattu 31.03.2011 10:53:21)
Tupuna: Minä veikkaan, arvoisa jazzmies, että sinun mielestäsi The Stoogesin Fun House olisi todella tylsä levy kaikessa minimalistisuudessaan.

Levyhän on loistava, mulla on nääs punk ja hevitausta :D Nämä jatsit sun pelit ovat sitten tulleet isona kuvioihin.

Ja 'Highway Star' on aivan mahtava kappale. Se miten laulufraasit ja siihen vastaavat sointukuviot limittäytyvät yhteen, on upeaa. Silkkaa call and responsea. Sankarilliset ja melodiset soolojaksot huipentavat melodisen annin kylläiseksi muttei ähkyksi. Muotorakennemielessä kappale kuuluu helmiin yllättävine leikkauksineen ja harmonian modulaatioineen. Sen lisäksi en voi olla ylistämättä naulankantaan osunutta esitystempoa, missä tämä 1970-luvun 'Red Barchetta' saa kuulijan mukavalle mielikuvamatkalle ja alistumaan maantien vietäväksi.
Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 -
oulukyllosa
31.03.2011 13:54:20

Eikös Koivusen Ari vetäny pari vuotta sitten "Highway Starin"? Miksi Ilpo valitsi saman biisin? Tuntuu että pitäis olla aika valmis hevilaulaja, ennenkuin sen biisin kimppuun, Ilpo ei vaikuta yhtä valmiilta kuin Koivunen silloin.

Miksi se Stina on tehnyt niin varmoja valintoja.Olikos "Black Velvet" transponoitu alaspäin, laulu vaikutti menevään liian matalalta.Eikö se osaa vai onko uskalluksesta kiinni, odotan koko ajan että se alkais vähän karjumaan, vaan ei taida tapahtua tämän shown aikana. Vetäis nyt tänään sitteen silleen perseen pohjasta niinku Fogerty aikoinaan, vaikka akka onkin.

Tjaa, "You Shook Me All Night Long", ei kait siinä. AC/DC muuten veti Howard Sternin showssa sen akustisesti (!), se oli jotenkin niin sairaan kuuloista se Brian Johnsonin "laulu", etten tiedä tänäkään päivänä, oliko se hyvä vai huono :-) Pitäis tuubista ettiä se käsiin.

Ilmassa on suuren urheilujuhlan tuntua....
Gov`t Mulea ja Allman Brothers Bandiä oululaisittain coveroituna www.myspace.com/allmancousins
Johnny Buzz
31.03.2011 14:34:50

Karvamammutti:

Henkilökohtaisesti tykkään useiden laulajien tapauksessa soundista mikä syntyy kun ääni viedään puhtaan soinnin äärirajoille. Jos kaikki biisit vedettäisiin orkkissävellajissa, ei tätä pääsisi hallitusti tapahtumaan ja ääni joko särkyisi liikaa, tai ei tarpeeksi.

Juurikin näin. Eli tyyliin kertsissä päästään mahdollisimman lähelle kyseisen laulajan "sweetspotia". Alkuperäinen biisi on kuitenkin tehty useimmiten kyseisen bändin laulajan rekisterille sopivaksi, joten miksei samaa periaatetta vois soveltaa biisiä coveroidessa?
juhokoo
31.03.2011 14:44:11
oulukyllosa: Eikös Koivusen Ari vetäny pari vuotta sitten "Highway Starin"? Miksi Ilpo valitsi saman biisin?

Perfect Strangersin tais Hevi-Ari vetää.
Sergei Fallinen
31.03.2011 15:26:13
ei voi kuin antaa jazzmiehelle plussaa, jälleen kerran.
Epämuusikko
31.03.2011 15:33:13
J.Hollström: Mun mielestä vokalistin pitää sovittaa ittensä siihen biisiin. Ei Taikahuiluakaan transponoida alaspäin jos Yön kunigatteren roolin vetäjä ei pääse siihen kolmiviivaiseen F:ään, vaan etitään siihen semmonen solisti joka suoriutuu tehtävästä.

Siksipä tää nykyinen populaarimusameininki on niin surkeeta, kun musa pitää tehdä tommosten vellihousujen ehdoilla joilla ei riitä rahkeet. Ja loput hierotaan koneilla kohilleen.

Allekirjoitan tämän ihan täysiä.
6-stroke troll.
nappero
31.03.2011 15:41:38 (muokattu 31.03.2011 17:11:48)

No mitä helevettiä, Idols tulee vasta torstaina, olin ihan valmistautunu että se tulisi tänään.

e. Niin siis sunnuntaina.
Funkånaut
31.03.2011 15:46:10

nappero: No mitä helevettiä, Idols tulee vasta torstaina, olin ihan valmistautunu että se tulisi tänään.

Tänäänhän on torstai.
Lisätään vielä sellainen tieto, että tähän ketjuun rölötteleviä tähdätään vuoden jäähyaseella ja liipaisinsormi on herkässä. - Moderaattori
Gabroth
31.03.2011 15:46:47
Eka finaalijakso näyttäisi tulevan vasta sunnuntaina.
Bluesmies
31.03.2011 17:06:24
nappero: No mitä helevettiä, Idols tulee vasta torstaina, olin ihan valmistautunu että se tulisi tänään.

R U drunk?
JCM
31.03.2011 18:46:55

Idolin määritelmä:

Idoli on kaukainen. Jos ihmisen tuntee, hän ei voi olla Idoli.

Idoli on mielikuvissa aina kaunis, persoonallinen, komea, raju tai utuinen: Ilman meikkejä ja lavapreesensiä Idoli ei ole Idoli, eikä häntä edes tunnisteta.

Idolin tulee osata jotain todella hyvin.

Idolilla ei ole normaalia elämää.

Täyttyykö noista mikään tänä vuonna? Tämän kokoisessa maassa ei välttämättä tuo ensimmäinenkään riittävässä määrin.
tillotson
31.03.2011 18:55:59
Laulaakohan Lotta tyt, tyt, tyydä niinkuin Maikkeli?
Catch you on the flipside
Bluesmies
31.03.2011 19:29:42
tillotson: Laulaakohan Lotta tyt, tyt, tyydä niinkuin Maikkeli?

Muistaakseni Let Me Entertain You:ssa ei ole tuollaista kohtaa. Maikkeli? Michael Jackson? Vai kuka tuon Robbien biisin on coveroinut?
tillotson
31.03.2011 20:02:07
Bluesmies: Muistaakseni Let Me Entertain You:ssa ei ole tuollaista kohtaa. Maikkeli? Michael Jackson? Vai kuka tuon Robbien biisin on coveroinut?

eiku Stinahan tuon up around the bendin vetääkin :) Kun siinä hanoin versiossa michael monroe laulaa tolleen välisoitossa
Catch you on the flipside
oulukyllosa
31.03.2011 20:33:44

juhokoo: Perfect Strangersin tais Hevi-Ari vetää.

Heh, juum, niinhän se olikin.Meikän hevitietämys on tuota luokkaa, etten noita klassikoita muista enkä erota.
Gov`t Mulea ja Allman Brothers Bandiä oululaisittain coveroituna www.myspace.com/allmancousins
Zed
01.04.2011 10:59:17

Tupuna: Ilpon kohtaamista odotellessa... :)

NJÄÄ! Jännityksellä odotetaan, kumpi teistä ilmestyy meinasikäydäflaksi-ketjuun.
"Mä oon pannut..." -jussimus
Tupuna
02.04.2011 00:22:26
Zed: NJÄÄ! Jännityksellä odotetaan, kumpi teistä ilmestyy meinasikäydäflaksi-ketjuun.

Hei. Mä oon puuma. Ei käy siis flaksi ihan noin paljon itseäni nuorempien kanssa :) Vitsiä kaikki tyynni. Saahan sitä ihailla.
ROCK OUT WITH YOUR COCK OUT!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)