Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: särisee
1
Suippo2
31.03.2011 08:40:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun kitaras melkee kaikki kielet särisee 1-5 nauhan kohalta. tallaa oon koittanu säätää mut ainut keino milloin ei särise on että talla on nii korkealla että kieliä saa painaa otelautaan hampaat irvessä. Kaula on suorassa ainakin oman silmän mukaan.
Pitäskö nuita nauhoja hioa matalammaksi vai mitä pitäis tehdä?
 
Pavezer
31.03.2011 08:57:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suippo2: Mun kitaras melkee kaikki kielet särisee 1-5 nauhan kohalta. tallaa oon koittanu säätää mut ainut keino milloin ei särise on että talla on nii korkealla että kieliä saa painaa otelautaan hampaat irvessä. Kaula on suorassa ainakin oman silmän mukaan.
Pitäskö nuita nauhoja hioa matalammaksi vai mitä pitäis tehdä?

 
Kuulostaa kaularaudan säätöhämmalta. Eli kaulan reliefiä täytyy säätää kaularautaa löysäämällä tai kiristämällä. Tässä tapauksesssa kaularautaa löysään jonkin verran (useinmiten noin 1/8 kierrosta). Ei ole hankala operaatio. Kielet löysälle, kaularaudan säätöruuvi esiin ja sopivalla avaimella väännetään. Jos säätöruuvi on bodyn päässä, niin useinmiten kaula täytyy irroittaa säätämistä varten.
 
Lisää yleisesti säätämisestä, suosittelen lukemaan ajatuksella.
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=28886&o=0
 
Kun ei muuten, niin sitte tehään ite.
Retku
31.03.2011 09:48:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taitaa tosiaan olla niin että sun kaula on joko liian suora tai inanverran alaspäin mutkalla.
 
Tosiaan pikkusen kaularautaa löysäämällä saat todennäköisesti ongelman poistumaan ja saat laskettua kieletkin senverran alaspäin että kevenee soittotatsi.
 
Kitaralla ei kamalasti sitä reliefiä tarvitse, mutta kun painat kielen ensimmäiseltä ja viimeiseltä nauhalta alas, niin siinä keskellä olisi hyvä pieni ilmarako olla. Bassossa about luottokortin paksuus. Kitarassa riittää että valo mahtuu välistä.
 
Kaulan säädön ja kielten korkeuden muutosten jälkeen on sitten syytä tarkistaa myös intonaatio, josta varmasti löytyy haulla tarkemmat ohjeet täältäkin.
 
"Ei muuta kun huumori yllä ja lisää paskaa housuun!"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «