Aihe: Jarren huono päivä
1 2 3
pekka montin
29.03.2011 22:57:57

CPU: Pekka pekka, jätkä on aika kujalla jätkän juttujen kanssa. Ei pahalla mut:

Noi kasari starat elää tällä hetkellä tommosta retro suosiota, esimerkkinä depeche mode, joka muuten on retroillut saudissaankin kahdella viimeisimmällä levyllään. Se "häpeilyn" aika oli tossa 90-luvun lopulla. Ja toisaalta häpelyä voisi kutsua myös taiteelliseksi kehitykseksi, koska epäilen, että yli pari vuosikymmentä kun tekee samaa alkaa homman mielekkyys hieman kadota.

Ootko muuten ajatellut, että toi "identiteetittömyys" saattaa johtua enemmänkin siitä, että nyt on nyt? Tuskin tämä hetki siis sen identiteettömämäpää on kuin aiemman ajat, tätä hetkeä ei vaan voi katsella nostalgialasien läpi.

Mitä syniin tulee, niin ehkä vammasin ostos minkä voit tehdä on ostaa joku m1, about mikä tahansa workstation pesee sen mennen tullen, jos ostat korgin saat vielä ne samat saundit, ja ei sillä moottorilla ei ole väliä, ainakaan niin päin, että m1 olisi parempi.

Moduulit on ihan samoja syniä, kuin koskettimellisetkin, jos et osaa niitä käyttää, ne eivät sovi sovi sinulle muusta syystä tai et pidä niistä, ei tee moduuleista mitenkään lähtökohtaisesti huonoja. Mitä dx7:n tulee, niin vaikka sound on sound ja muut sitä hehkuttaa klassikkosynänä, se hehkutus perustuu lähinnä nostalgiaan ja koviin myyntilukuihin. Itse synä on melko keskinkertainen fm-synäksi ja vittumaisen vaikea ohjelmoida, tosin tolla jälkimmäisellä ei ole mitään väliä jos ei ohjelmoi itse.

K.

Kiitos nyt. Kummasti mä olen elämäni parhaat asiat synien kanssa tehnyt nimenomaan vanhoilla vermeillä. Ei siinä, en mä nordia dissaa, mutta sen hintaa ja laatusuhdetta kyllä.

Modulien suhteen mua noijii jo pelkästään ulkonäkö, in the first place. Toiseksi, mä olen saanut niin paljon negatiivista palautetta modulien käytöstä, että hieman olen skeptinen niiden suhteen. Mä haluan oikean soittimen, en laatikkoa jonka läpi soittaa.

M1 on hyvä reenisyna, ehdottomasti, ja se kelpaa myös muuhun tarkoitukseen. Se on edelleen maailman myydyin syntetisaattori, ja kun katsotaan tästä ajassa eteenpäin, se on M1 joka tullaan muistamaan, ei Nord. Silti, kumpikin hyviä soittimia, mutta erilaisia.

DX7 mielestäni taas omaa oman käyttäjäkunnan. Eihän sillä soittimella herranjumala mitään "perinteisiä" keikkoja tehdä, eikä edes rock keikkoja/bilekeikkoja. Fuusioon, electroon ja hissikamaan se toimii, ja tästäkin siis myös omaa kokemusta.

Sitten tosta sinun kasaridissauksesta. Mä en itse eritteli mikä on kasaria, ja mikä on retroa jne jne. En ole näitä ns. Paikallisia Turkulaisia jotka kasvattaa takatukan ja ihannoi kaikella tapaa kasaria ja sen musiikillisia esikuvia. Mulle musiikissa merkkaa persoonallisuus ja tunne, ei se että mihinkä aikakauteen pystyn nyt yhtä äkkiä jonkun vanhan sotaratsun sijoittamaan, ja se on käyttäjän omaa idiotismia jos hän kuulee väkisin jostakin soittimesta vain tietyn aikakauden. Kyse on kuitenkin saundeista, ja mitä niillä voi tehdä, ja mihin sijoittaa.

Jens Johansson muuten käytti pitkään DX7, enkä tiedä käyttääkö enään, mutta hän oli vielä siihen hyvinkin tyytyväinen 90-luvulla.

Toki nykyajan syntikat pesee monipuolisuudellaan ja rakenteeltaan mennen tullen nämä vanhat sotaratsut, mutta tulkinta ja oma saundi niistä silti puuttuu. Samat asiat pätee myös musiikissa ylipäätään nykypäivänä: Suorituksen taso on korkealla mutta rohkeus ja visio puuttuu, ja musiikkia ylläpitää nobodyt. Lopputuloksena helvetin paljon korkeaa suorittamista, mutta musiikkia joka on saundeiltaan ja yleisilmeeltään lakonista ja merkityksetöntä.
CPU
29.03.2011 23:45:34 (muokattu 29.03.2011 23:55:01)
pekka montin:

Modulien suhteen mua noijii jo pelkästään ulkonäkö, in the first place. Toiseksi, mä olen saanut niin paljon negatiivista palautetta modulien käytöstä, että hieman olen skeptinen niiden suhteen. Mä haluan oikean soittimen, en laatikkoa jonka läpi soittaa.

Se sun rakas dx7 on moduulina ala tx7, niin se on kyllä ihan sama synä ja vähintää yhtä paska ohjelmoida. Ainut mitä plussaa saat kosketinversiosta, on keskinkertaiset koskettimet. Pointtina oli, että ne moduulit yleensä on täsmälleen samaa paskaa, ainoastaan eri paketissa.

M1 on hyvä reenisyna, ehdottomasti, ja se kelpaa myös muuhun tarkoitukseen. Se on edelleen maailman myydyin syntetisaattori, ja kun katsotaan tästä ajassa eteenpäin, se on M1 joka tullaan muistamaan, ei Nord. Silti, kumpikin hyviä soittimia, mutta erilaisia.

Pointti meni jätkältä täysin ohi. Lue uudestaan jos jaksat.

DX7 mielestäni taas omaa oman käyttäjäkunnan. Eihän sillä soittimella herranjumala mitään "perinteisiä" keikkoja tehdä, eikä edes rock keikkoja/bilekeikkoja. Fuusioon, electroon ja hissikamaan se toimii, ja tästäkin siis myös omaa kokemusta.

Ihan samaa mieltä. Miten tämä liittyy mitenkään mihinkään mitä kirjoitin?

Sitten tosta sinun kasaridissauksesta. Mä en itse eritteli mikä on kasaria, ja mikä on retroa jne jne. En ole näitä ns. Paikallisia Turkulaisia jotka kasvattaa takatukan ja ihannoi kaikella tapaa kasaria ja sen musiikillisia esikuvia. Mulle musiikissa merkkaa persoonallisuus ja tunne, ei se että mihinkä aikakauteen pystyn nyt yhtä äkkiä jonkun vanhan sotaratsun sijoittamaan, ja se on käyttäjän omaa idiotismia jos hän kuulee väkisin jostakin soittimesta vain tietyn aikakauden. Kyse on kuitenkin saundeista, ja mitä niillä voi tehdä, ja mihin sijoittaa.

Katoppas tuosta meikän profiilista meikän gearlistia ja mieti tota meikän kasari dissausta, ja kuuntele vaikka pari biisiä noita nimikirjoituksen linkeistä (ei tarvii tykätä, tarkoitus on antaa kuvaa siitä mitä niillä teen), ja mieti a) dissaanko kasaria/kasarisyniä b)käytänkö niitä pelkästään kasarisaundi pastisseina.

Jens Johansson muuten käytti pitkään DX7, enkä tiedä käyttääkö enään, mutta hän oli vielä siihen hyvinkin tyytyväinen 90-luvulla.

Ja tämä liittyy miten mihin? Suosittelen vaikka mielummin sy77, paremmat koskettimet ja parempi synteesimoottori. Pointtini oli, että dx7 on yliarvostettu myyntilukujensa takia, kuten myös m1. Ei lada oo maailman paras auto vaikka olikin suomen myydyin 70-luvulla.

Toki nykyajan syntikat pesee monipuolisuudellaan ja rakenteeltaan mennen tullen nämä vanhat sotaratsut, mutta tulkinta ja oma saundi niistä silti puuttuu.

Ai ootko koskaa kokeillut esim. evolveria tai waldofin blofeldia? Ei nyt äkkiä tule mieleen geneerinen. Mitä vittua on tulkinta kun puhutaan synistä?

Samat asiat pätee myös musiikissa ylipäätään nykypäivänä: Suorituksen taso on korkealla mutta rohkeus ja visio puuttuu, ja musiikkia ylläpitää nobodyt. Lopputuloksena helvetin paljon korkeaa suorittamista, mutta musiikkia joka on saundeiltaan ja yleisilmeeltään lakonista ja merkityksetöntä.

Jätkä on ilmeisesti kuunnellut kaikki maailmassa tehdyt biisit viimeisen sanotaan kolme vuoden ajalta. Ei sillä tiedän ton tunteen ja oon joskus kännissä asiasta käpissyt, kunnes kuulin taas matskua joka sytytti. Jätkä et tod.näk. vaan etsi oikeista paikoista.

Jos kasari synäpop tippuu, niin suosittelen vaikka depeche moden playing the angel levyä ja ladytronia (koko tuotanto käy). Kumpikin ammentaa fiilistään sieltä, mutta ei ole latteaa pastissia.

K.
http://www.therepublicofdesire.net/ http://www.myspace.com/protectorateindustrial
Vessajono
29.03.2011 23:52:42
pekka montin: Jens Johansson muuten käytti pitkään DX7, enkä tiedä käyttääkö enään, mutta hän oli vielä siihen hyvinkin tyytyväinen 90-luvulla.

Käyttää edelleen. Joskin Jensin kaluston luottopakkina on ollut jo pitkään - eli todennäköisesti 90-luvulta asti Roland JV-1080 ja DX7 on toimittanut pelkän masterkiipparin virkaa. Voi tietysti olla että jotain soundia siitäkin on otettu mutta kyllä mä oon saanu sen käsityksen että tuo JV olisi suurimmaksi osaksi vastuussa Jensin soundeista.
"On tietysti monta tapaa huvitella mutta eihän vanhaa kunnon känniä voita mikään muu kuin krapula." - Petri Walli || http://felisdomesticus.org
18is9
30.03.2011 08:27:44

Vessajono: Käyttää edelleen. Joskin Jensin kaluston luottopakkina on ollut jo pitkään - eli todennäköisesti 90-luvulta asti Roland JV-1080 ja DX7 on toimittanut pelkän masterkiipparin virkaa. Voi tietysti olla että jotain soundia siitäkin on otettu mutta kyllä mä oon saanu sen käsityksen että tuo JV olisi suurimmaksi osaksi vastuussa Jensin soundeista.

No voisiko joku oikeasti mainita jonkun äänitteen jossa Jens käyttäisi DX7:aa? Itellä tulee mieleen hieno kirkkourkuintro Ynkän ekalta levyltä ja siinäpä se. Polysixiä se on kyllä käyttänyt vielä 2000-luvullakin ainakin jossain Spastic Ink -tyyppisissä vedoissa.
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Leikari
30.03.2011 08:57:21
pekka montin: Ei siinä, en mä nordia dissaa, mutta sen hintaa ja laatusuhdetta kyllä.

DX7:n ja M1:n hinta/laatu -suhteestakin voi olla nykykatsannossa montaa mieltä. Olivat ne sen verran suolaisen hintaisia aikanaan - - jos vaikka verrataan mitä nykyään saa Fantomin tai Motifin ostaessa. - Ja tietysti vertailukelpoisilla reaalihinnoilla ajatellen. (Tämän päivän käytettyjen hinnat on eri asia)

Toki nykyajan syntikat pesee monipuolisuudellaan ja rakenteeltaan mennen tullen nämä vanhat sotaratsut, mutta tulkinta ja oma saundi niistä silti puuttuu.

Eiköhän niiden "vanhojen" so. kasarisyntikodien oman saundin "erinomaisuus" johtune siitä, mitä ko. soittimien käyttäjät ovat tehneet - ei ensisijaisesti niinkään absoluuttisesta raudasta/sampleista tms.. Tarkoitan tällä, että väline on viesti - kussakin soittimessa on oma soundinsa, joka osaltaan on muokannut musiikin tekemistä ja muodostunut tietyttyjen musiikkityylien ikonseksi soundiksi. Kasarisyntikoiden persoonallisuus on sitä, että niissä oli rajoitteensa, mutta niiden soundin oppi helposti tuntemaan kun ne soivat kaikkialla.

Kahdeksankymmentäluvulla oli niin, että kaikki kosketinsoittajat vihonviimeistä humppaurkuria myöten marssivat takatukat liehuen soitinkauppaan deeäksää hakemaan - sitten deeviiskymmpistä ja lopulta ämykköstä - siksipä joka paikassa kuullostikin samalta. Maailmanstudioiden tuotannoissa oli kuuluvilla milloin synclavieria, fairlightiä tai emun alkupään samplereiden kirjastoja. Nykyään soitinta ja softaa on tukuttain eivätkä yksittäiset soittimet ja soundit enää nouse "persoonallisina" esille.
pekka montin
30.03.2011 11:40:18

CPU: Se sun rakas dx7 on moduulina ala tx7, niin se on kyllä ihan sama synä ja vähintää yhtä paska ohjelmoida. Ainut mitä plussaa saat kosketinversiosta, on keskinkertaiset koskettimet. Pointtina oli, että ne moduulit yleensä on täsmälleen samaa paskaa, ainoastaan eri paketissa.

Pointti meni jätkältä täysin ohi. Lue uudestaan jos jaksat.

Ihan samaa mieltä. Miten tämä liittyy mitenkään mihinkään mitä kirjoitin?

Katoppas tuosta meikän profiilista meikän gearlistia ja mieti tota meikän kasari dissausta, ja kuuntele vaikka pari biisiä noita nimikirjoituksen linkeistä (ei tarvii tykätä, tarkoitus on antaa kuvaa siitä mitä niillä teen), ja mieti a) dissaanko kasaria/kasarisyniä b)käytänkö niitä pelkästään kasarisaundi pastisseina.

Ja tämä liittyy miten mihin? Suosittelen vaikka mielummin sy77, paremmat koskettimet ja parempi synteesimoottori. Pointtini oli, että dx7 on yliarvostettu myyntilukujensa takia, kuten myös m1. Ei lada oo maailman paras auto vaikka olikin suomen myydyin 70-luvulla.

Ai ootko koskaa kokeillut esim. evolveria tai waldofin blofeldia? Ei nyt äkkiä tule mieleen geneerinen. Mitä vittua on tulkinta kun puhutaan synistä?

Jätkä on ilmeisesti kuunnellut kaikki maailmassa tehdyt biisit viimeisen sanotaan kolme vuoden ajalta. Ei sillä tiedän ton tunteen ja oon joskus kännissä asiasta käpissyt, kunnes kuulin taas matskua joka sytytti. Jätkä et tod.näk. vaan etsi oikeista paikoista.

Jos kasari synäpop tippuu, niin suosittelen vaikka depeche moden playing the angel levyä ja ladytronia (koko tuotanto käy). Kumpikin ammentaa fiilistään sieltä, mutta ei ole latteaa pastissia.

K.

1. Mulla ei ole DX7, vieläkään : / ...se on viety kolmee kertaa käsistä, jonka jälkeen mulle on kaupattu DX7 modulia. Eli itse DX7:la näyttää olevan paljonkin vientiä, mutta noista moduleita kaupataan koko aika mulle privaviesteillä. Nyt kysyn ihan asiallisesti(olen aikuinen ihminen enkä jaksa vänkää), että osaatko sinä kertoa mistä johtuu modulien dissaus ja miksi esim. Itse DX7 viedään käsistä mutta moduleilla ei ole samaa vientiä? Uskon kyllä kaiken mitä sanot moduleista, ja sinulla on niistä taatusti paljon enemmän kokemusta kuin minulla, joten vapaa puheenvuoro. Mulla on kuitenkin tapana ostaa/myydä kamaa sillä perusteella että jälleenmyyntiarvo pysyy, ja että pääsen myös soittimesta halutessani helpolla eroon.

2. Tiedostan myös sen että jos laitetaan 2000-4000 tonnia pöytään, saat siitä aika helkkarinmoisen soittimen itsellesi, eikä sen tarvitse välttämättä olla Nord tai Motif, olettan siis että haluaa kuullostaa erilaiselta kuin jokakaupungin perinteinen bile/humppakeepparisti.

3. En ole kuullut kaikkea maailmassa tehtyä musiikkia, vaan puhun musasta yleisestiottaen. Nykypäivähän jakautuu siten että isoissa ympyröissä ei tapahdu juuri mitään, kun taas indie/underground tasolla tapahtuu, joka sekin valitettavan usein sitä menneiden aikojen fanittamista yms yms. Poikkeuksia toki mahtuu paljon joukkoon, mutta tässä siis yleisestiottaen. 2000-lukua vaivaa se että sillä ei ole identiteettiä ja musiikin luomisen arvoasteikossa mennään mielestäni nykyään todella pinnallisissa arvoissa. Miksi esim. Kaikki nykyprogebändit koostuu korkealle koulutetuista musiikkinörteistä jotka luovat "taidettansa" alan uusimmilla laitteilla? Missä on se persoonallisuus, taiteellisuus ja tulkinta? Toki 80-luvulla duran duranit ja kumppanit ovat edustaneet oman aikansa modernia ilmettä, mutta silti niiden musiikki kuullostaa pelkästään saundeilta todella mielenkiintoiselta, sillä se "elää". Moni nykynuori myös havainnut saman asian, sillä kyllähän ihminen aistii ja tuntee korviensakin kautta.

4. Depeche Mode tuttu bändi. Tuosta osasta tykkään vielä enemmän Erasuresta, Talk Talkista ja Tears For Fearsista. Modella taas sitten muutama ihan lyömätön yksittäinen kappale. Yleisestiottaen kuuntelen musaa laidasta laitaa, oli niissä synia tai ei, ja olen laulaja pääinstrumentiltani. Synat vain antaa mulle sitä mitä laulu ei anna, ja laulajana on aika tylsää koska ei voi harrastaa niin paljoa sitä laiterunkkausta.

Asiasta moottorisahaan. Tässä on italialainen joka esittää vanhan Goblin kappaleen, ja tekee sen todella tyylikkäästi.

Peace.

http://www.youtube.com/watch?v=80y4hvhvjjc
pekka montin
30.03.2011 11:47:25

Leikari: DX7:n ja M1:n hinta/laatu -suhteestakin voi olla nykykatsannossa montaa mieltä. Olivat ne sen verran suolaisen hintaisia aikanaan - - jos vaikka verrataan mitä nykyään saa Fantomin tai Motifin ostaessa. - Ja tietysti vertailukelpoisilla reaalihinnoilla ajatellen. (Tämän päivän käytettyjen hinnat on eri asia)

Eiköhän niiden "vanhojen" so. kasarisyntikodien oman saundin "erinomaisuus" johtune siitä, mitä ko. soittimien käyttäjät ovat tehneet - ei ensisijaisesti niinkään absoluuttisesta raudasta/sampleista tms.. Tarkoitan tällä, että väline on viesti - kussakin soittimessa on oma soundinsa, joka osaltaan on muokannut musiikin tekemistä ja muodostunut tietyttyjen musiikkityylien ikonseksi soundiksi. Kasarisyntikoiden persoonallisuus on sitä, että niissä oli rajoitteensa, mutta niiden soundin oppi helposti tuntemaan kun ne soivat kaikkialla.

Kahdeksankymmentäluvulla oli niin, että kaikki kosketinsoittajat vihonviimeistä humppaurkuria myöten marssivat takatukat liehuen soitinkauppaan deeäksää hakemaan - sitten deeviiskymmpistä ja lopulta ämykköstä - siksipä joka paikassa kuullostikin samalta. Maailmanstudioiden tuotannoissa oli kuuluvilla milloin synclavieria, fairlightiä tai emun alkupään samplereiden kirjastoja. Nykyään soitinta ja softaa on tukuttain eivätkä yksittäiset soittimet ja soundit enää nouse "persoonallisina" esille.

Kyllä, pitkälti.

Asiasta moottorisahaan. Erään bändini rumpalini(nyt 44 vuotta) sanoi että aikanaan 80-luvulla synistit vaihtoivat todella tiuhaa tahtia vermeitään, 1-2 vuoden välein. Vauhti ja kehitys oli tuohon aikaan niin hurjaa, kuuleman mukaan, että kyydissä ei meinannut pysyä. D-50 on taatusti ollut aikanaan aikamoinen läpimurto.

Henk. kohtasesti mä vain tykkään ite kasarisynien helppokäyttöisyydestä, ja kuinka helpolla niillä saa hyvää aikaan. Nord kuulostaa mun korviin monesti turhan modernilta bänditilanteissa, mutta hyvänä asiana taas että kaikki mitä sen kautta soittaa, kuulostaa aina todella selkeältä, lisäsi saundeihin mitä efektejä ja kaikuja tahansa. Itse pidän siitä ajatuksesta että vanhaa musaa soitetaan sen ajan vermeillä, kuin uutta nykyaikaisilla soittimilla. Parastahan on se että soitin ja saundi itsessään sen mukana ei ole sidottavissa mihinkään aikakauteen, vaan se on ajaton. Jarre kuulostaa mielestäni tänäkin päivänä ajattomalta ja mielenkiintoiselta musiikilta.
18is9
30.03.2011 12:43:52 (muokattu 30.03.2011 12:47:06)

pekka montin: ja miksi esim. Itse DX7 viedään käsistä mutta moduleilla ei ole samaa vientiä?

No minä voin vastata tähän. DX7:ssa on koskettimisto jollaista ei monessa vehkeessä ole ja joissain (lähinnä kai hevitiluttajat) piireissä tämä tatsi on muodostunut legendaariseksi. Pääasiassa siis keyboard-versiota halutaan koskettimien, ei soundin takia.

EDIT:
Miksi esim. Kaikki nykyprogebändit koostuu korkealle koulutetuista musiikkinörteistä jotka luovat "taidettansa" alan uusimmilla laitteilla? Missä on se persoonallisuus, taiteellisuus ja tulkinta?

Ja tämä voisi olla suoraan jostain Genesiksen, ELP:n tai Yesin levyn arviosta vuodelta -73 ;). Ihan just tätä samaa raitaa on kuunneltu niin kauan kuin musiikia on tehty.
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
pekka montin
30.03.2011 12:56:41

18is9: No minä voin vastata tähän. DX7:ssa on koskettimisto jollaista ei monessa vehkeessä ole ja joissain (lähinnä kai hevitiluttajat) piireissä tämä tatsi on muodostunut legendaariseksi. Pääasiassa siis keyboard-versiota halutaan koskettimien, ei soundin takia.

EDIT:

Ja tämä voisi olla suoraan jostain Genesiksen, ELP:n tai Yesin levyn arviosta vuodelta -73 ;). Ihan just tätä samaa raitaa on kuunneltu niin kauan kuin musiikia on tehty.

No onhan Genesis, Elp ja Yes nyt ihan eri maata kuin nämä nykyajan yliopistopoikien muodostamat neo-proge pumput ;) 70-luvulla noita piirejä ylläpiti taiteilijat. Nyt meillä on Wilson, joka mielestäni jää aika laihaksi jonkun Gabrielin rinnalla. Mutta joo. DX7 kieltämättä sulautuva tatsi. Itselläni myös kokemusta aiheesta, vaikka en heviä soitakaan. Varmaan jossakin vaiheessa tän sulle linkitin. Musasta voi olla mitä mieltä tahansa, mutta tässä klipissä ei ole kuin muokattu perinteinen tehdas saundi yksiääniseksi. En saa Nordista tälläistä iri, en millään.

http://www.youtube.com/watch?v=UFWYeca6FgE
CPU
30.03.2011 12:59:05 (muokattu 30.03.2011 13:01:40)
Eli lyhyesti, kuten yllä jo onkin, dx7:lla on tällä hetkellä hype päällä.

Pekka suosittelen, että et laita rahojasi tohon dx7:n koska se on legendaarisen paska ohjelmoida, ellei sen muistissa ostohetkellä olevat saundit miellytä, joudut käytännössä käyttämään tietokone-editoria. Jos et ole koskaa ohjelmoinut fm-synää, et tiedä minkälaiseen paska-altaaseen olet astumassa, koska editorin kanssakin suht kokeneella tyypillä menee semmonen tunti per saundi. Moduulit ovat tässä suhteessa pikkasen vittumaisempia, lähinnä sen takia, että ne on esim. räkissä joten se etupaneelista editointi on pykälän enemmän perseestä. Mutta kun sitä editoria on pakko käyttää, niin en näe suurta eroa käytettävyydessä.

Jäkän tarpeisiin sopisi huomattavasti paremmin esim. motif ja dx-kortti tai se sy77, jossa parannetly dx7 ja rompleri (kuten m1) samoissa kuorissa. Jälkimmäistä suosittelen siksi, että se on suhteellisen halpa, jos niitä sattuu näkemään. Tosin tietokone-editori maailma kutsuu, mutta ei maksa jalkaa kuten tämä seuraava.

Nord Wave on hinnaltaan suhteellisen suolainen, mutta synää testanneena ei voi muuta kuin suositella tässä tilanteessa. Siinä on sampleri (m1), kohtuu hyvä fm-synteesi (dx7), analogimallinnus ja wavetablet. Meikällä meni käyttöliittymän opetteluun n. minuutti. Samplejen siirtoon tarvitaan toki tietokoneohjelma, mutta itse ohjelma oli tosi suoraviivainen ja nordin sivuilla on kohtuu paljon sampleja ilmaiseksi ladattavissa. Voin lähestulkoon luvata, että saat tosta ulos just ne saundit (olettaen, että tiedot mitä teet) jota haluat tehdä.

K.

EDIT: tosta siun klipistä: ihan varmasti saa ton saundin nordista ja sadasta muustakin synästä, kannattaa oikeesti opetella ohjelmoimaan niitä syniä.
http://www.therepublicofdesire.net/ http://www.myspace.com/protectorateindustrial
pekka montin
30.03.2011 13:05:33

CPU: Eli lyhyesti, kuten yllä jo onkin, dx7:lla on tällä hetkellä hype päällä.

Pekka suosittelen, että et laita rahojasi tohon dx7:n koska se on legendaarisen paska ohjelmoida, ellei sen muistissa ostohetkellä olevat saundit miellytä, joudut käytännössä käyttämään tietokone-editoria. Jos et ole koskaa ohjelmoinut fm-synää, et tiedä minkälaiseen paska-altaaseen olet astumassa, koska editorin kanssakin suht kokeneella tyypillä menee semmonen tunti per saundi. Moduulit ovat tässä suhteessa pikkasen vittumaisempia, lähinnä sen takia, että ne on esim. räkissä joten se etupaneelista editointi on pykälän enemmän perseestä. Mutta kun sitä editoria on pakko käyttää, niin en näe suurta eroa käytettävyydessä.

Jäkän tarpeisiin sopisi huomattavasti paremmin esim. motif ja dx-kortti tai se sy77, jossa parannetly dx7 ja rompleri (kuten m1) samoissa kuorissa. Jälkimmäistä suosittelen siksi, että se on suhteellisen halpa, jos niitä sattuu näkemään. Tosin tietokone-editori maailma kutsuu, mutta ei maksa jalkaa kuten tämä seuraava.

Nord Wave on hinnaltaan suhteellisen suolainen, mutta synää testanneena ei voi muuta kuin suositella tässä tilanteessa. Siinä on sampleri (m1), kohtuu hyvä fm-synteesi (dx7), analogimallinnus ja wavetablet. Meikällä meni käyttöliittymän opetteluun n. minuutti. Samplejen siirtoon tarvitaan toki tietokoneohjelma, mutta itse ohjelma oli tosi suoraviivainen ja nordin sivuilla on kohtuu paljon sampleja ilmaiseksi ladattavissa. Voin lähestulkoon luvata, että saat tosta ulos just ne saundit (olettaen, että tiedot mitä teet) jota haluat tehdä.

K.

Joo. Tiedän mistä puhut, ja hei, mä oon vaan muusikko. Mulla on oikeasti todella paljon opittavaa synista, siis kun puhutaan soittimista itsestään. Soitto nyt skulaa tiettyyn pisteeseen kait ihan "ok", ja ymmärrän saundien ja niiden kombinaatioiden päälle, mutta muuten pihalla kuin lumiukko.

Ostin nyt viimeaikoina siis Dw-6000, Dw-8000, M1, Cz-101, ja Ensoniq Mirage. Nämä siis koska teen projektia joka progea mutta livenä soitettu synilla + oikeat rummut. DX7 etsin kauan mutta se jäi saamatta, joten luovutin sen suhteen.

Jossakin vaiheessa myös ostan kalliimman soittimen, jos joku soitin oikeasti innostaa sen verta että siihen on valmis sitten satsaamaan sen parikin tonnia.

Ensoniq miragen kanssa mulla menee nyt kaikki aika. Soitin on suoraan helvetistä. Tai no, eihän se mikään perinteinen syna olekaan. Just ostin sille läjän diskettejä ja manuaaleja. Vaikea, hyvin vaikea soitin, jolla myös oma käyttäjäkunta. Opiskellessahan tuo menee, ja on siinä kieltämättä joitakin todella vaikuttavia saundeja+ diskettiasema! : P = parhautta
pekka montin
30.03.2011 13:07:39

K.

EDIT: tosta siun klipistä: ihan varmasti saa ton saundin nordista ja sadasta muustakin synästä, kannattaa oikeesti opetella ohjelmoimaan niitä syniä.

Joo, varmasti, mutta kuinka paljon se vie aikaa? Tuossa saundissa siis erikoisluontoista on se, että sen koostumus toimii ikäänkuin "käärme", eli iskutarkkuus pitää soittaa astetta aikaisemmin mikäli haluaa ykköselle osua, ja tommoiseen grooveen toi saundi toimii hienosti, koska se soi ja esiintyy kuin raivotautinen käärme ja sen kanssa voi saada todella tiukan fuusiogroven. Tiluttaminen myös helppoa, jonka siis mahdollistaa koskettimisto ja saundin sulavuus.
CPU
30.03.2011 13:13:23 (muokattu 30.03.2011 13:23:57)
pekka montin:
Ostin nyt viimeaikoina siis Dw-6000, Dw-8000, M1, Cz-101, ja Ensoniq Mirage. Nämä siis koska teen projektia joka progea mutta livenä soitettu synilla + oikeat rummut. DX7 etsin kauan mutta se jäi saamatta, joten luovutin sen suhteen.

Mites ois tää: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=509422 tarjoa tolle kaverille vaikka tota dw-6000 vaihossa, niin saat se dx7:n. Toi o aika näppärän kokonen moduuli, mahtuu vaikka miragen päälle ja ihan täysverinen yahaman dx, mut huomattavasti helpompi käyttää kuin noi vanhat. Kahta korgin dw:tä tuskin tarteet ja tossa 6000:ssa ei ole mitään mitä ei ole 8000. Hyviä syniä btw ja ihmisen ohjelmoitavissa.

Ensoniq miragen kanssa mulla menee nyt kaikki aika. Soitin on suoraan helvetistä. Tai no, eihän se mikään perinteinen syna olekaan. Just ostin sille läjän diskettejä ja manuaaleja. Vaikea, hyvin vaikea soitin, jolla myös oma käyttäjäkunta. Opiskellessahan tuo menee, ja on siinä kieltämättä joitakin todella vaikuttavia saundeja+ diskettiasema! : P = parhautta

No älä. Toimivan editorin sais ilmaseks, mut pitäis olla windows 98. Taitaa mennä omalla kohalla vanhan läppärin ostoks jossain vaiheessa. On tullu tota etupaneelista snadisti näprättyä, mutta aika hidasta hommaa. Filsut kuulosti omaan korvaan sen verran hyviltä, että kyllä se on ton hikoitun väärti.

K.

EDIT:Joo, varmasti, mutta kuinka paljon se vie aikaa?
Jos ohjelmoit ns. nollasta, niin helvetisti vähemmän kuin dx7:lla. Toihan on ollut presettinä dx7ssa eikö?

Veikkaan, että saat tehtyä samanlaisen vaikka dw8000 suht vaivattomasti, pikkasen attackia filsuun, pikkasen portamentoa ja oscillaattoreihin saha. Niin saat sen käärmeen sieltä. Mikäli ymmärsin oikein mitä tarkoitit.

Miulla meni minuutti juno 106 ton saundit kopioimiseen korvakuulolta. Ei nyt ihan sama saundi, mut epäilen, että riittävän samanlainen mitä haetaan.
pekka montin
30.03.2011 13:31:25

CPU: Mites ois tää: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=509422 tarjoa tolle kaverille vaikka tota dw-6000 vaihossa, niin saat se dx7:n. Toi o aika näppärän kokonen moduuli, mahtuu vaikka miragen päälle ja ihan täysverinen yahaman dx, mut huomattavasti helpompi käyttää kuin noi vanhat. Kahta korgin dw:tä tuskin tarteet ja tossa 6000:ssa ei ole mitään mitä ei ole 8000. Hyviä syniä btw ja ihmisen ohjelmoitavissa.

No älä. Toimivan editorin sais ilmaseks, mut pitäis olla windows 98. Taitaa mennä omalla kohalla vanhan läppärin ostoks jossain vaiheessa. On tullu tota etupaneelista snadisti näprättyä, mutta aika hidasta hommaa. Filsut kuulosti omaan korvaan sen verran hyviltä, että kyllä se on ton hikoitun väärti.

K.

EDIT:
Jos ohjelmoit ns. nollasta, niin helvetisti vähemmän kuin dx7:lla. Toihan on ollut presettinä dx7ssa eikö?

Veikkaan, että saat tehtyä samanlaisen vaikka dw8000 suht vaivattomasti, pikkasen attackia filsuun, pikkasen portamentoa ja oscillaattoreihin saha. Niin saat sen käärmeen sieltä. Mikäli ymmärsin oikein mitä tarkoitit.

Miulla meni minuutti juno 106 ton saundit kopioimiseen korvakuulolta. Ei nyt ihan sama saundi, mut epäilen, että riittävän samanlainen mitä haetaan.

Kyllä DW:t hiukan poikkeaa toisistaan, mutta ei paljoa. Parasta niissä on se että niillä voit soittaa samaikaisesti! ;) heha. On isoveli, ja pikkuveli. Hienoja synia.

Pitää kait kokeilla jossakin vaiheessa tollanen moduli ostaa kun niitä nyt vielä saa. DX7 etsimiseen meni tuhottomasti turhaa aikaa, joka näin jälkikäteen turhauttaa + huijausyritys siihen päälle joka näin jälkikäteen ajatellen oli aika koominen.

DX7 suhteen presetti, kyllä. Todella hyviä yksiäänisiä leadeja sieltä saa pengottua helpolla. 106 on mahti soitin myös, ja se pitää myös ostaa jossakin vaiheessa. DW-8000 suhteen saa about joo samanlaisen saundin pienellä vääntämisellä, mutta ei täysin yhtä autenttinen kuin toi DX7 saundi, mutta tarpeeksi.
CPU
30.03.2011 13:52:37 (muokattu 30.03.2011 13:53:00)
pekka montin: DW-8000 suhteen saa about joo samanlaisen saundin pienellä vääntämisellä, mutta ei täysin yhtä autenttinen kuin toi DX7 saundi, mutta tarpeeksi.

Analogisynät on useimmiten vähän tunkkasempia kuin nuo digivehkeet. Mielestäni makuasia kummasta tykkää enemmän. Mut autenttisuudesta jos puhutaan, on dw tod.näk. lähempänä, kun tuon kyseisen saundin alkuperäinen versio (progesahaliidi, jota tossa dx:ssä on haettu) tulee minimoogista.

K.
efe
30.03.2011 17:20:16

Kiinnostaako muuten ketään Mutronics Mutator? 2 unitin analogiräkkifilsu midillä. Ton läpi ku soittelee Anttilan Casiota, niin saa sen kuulostamaan Minimoogilta..
Aattelin vaan mainita tavallaan asian tiimoilta, josko laitan kohtapuoliin myyntiin tuonne varsinaiselle osastolle. Ilmotelkaa kiinnostuneet..
Vessajono
30.03.2011 20:39:51

Pekka suosittelen, että et laita rahojasi tohon dx7:n koska se on legendaarisen paska ohjelmoida, ellei sen muistissa ostohetkellä olevat saundit miellytä, joudut käytännössä käyttämään tietokone-editoria. Jos et ole koskaa ohjelmoinut fm-synää, et tiedä minkälaiseen paska-altaaseen olet astumassa, koska editorin kanssakin suht kokeneella tyypillä menee semmonen tunti per saundi. Moduulit ovat tässä suhteessa pikkasen vittumaisempia, lähinnä sen takia, että ne on esim. räkissä joten se etupaneelista editointi on pykälän enemmän perseestä.

Ota plussa, oli sen verran hyvin tiivistetty fm-synteesin ja eritoten DX7:n syvin olemus.
"On tietysti monta tapaa huvitella mutta eihän vanhaa kunnon känniä voita mikään muu kuin krapula." - Petri Walli || http://felisdomesticus.org
JPQ
30.03.2011 20:43:49

Vessajono: Ota plussa, oli sen verran hyvin tiivistetty fm-synteesin ja eritoten DX7:n syvin olemus.

Niin totta. ja jos fmää tarviin itse käytän Rob Papen Blueta mielummin kuin Native Instrumentsin FM8 kuten jopa EFM1 vai mikä Logicin syna olikin. siis jos teen itse soundia ja tottapuhuen presettienkin puolesta pääosin näin. ainoa missä fm8 saa paikan on vanhojen dx7 soundien käyttö joidenkin eräät bassot kiinnostaneet eniten itseäni.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
lukethesis
31.03.2011 16:20:38
CPU:

Pekka suosittelen, että et laita rahojasi tohon dx7:n koska se on legendaarisen paska ohjelmoida, ellei sen muistissa ostohetkellä olevat saundit miellytä, joudut käytännössä käyttämään tietokone-editoria. Jos et ole koskaa ohjelmoinut fm-synää, et tiedä minkälaiseen paska-altaaseen olet astumassa, koska editorin kanssakin suht kokeneella tyypillä menee semmonen tunti per saundi.

No mut hei - sellainen välihuomio, että netti on kyllä pullollaan kirjaimellisesti tuhansia soundeja noille Yamahan FM-syntikoille, että soundien pula nyt ei ainakaan tulis ongelmaks. Okei, pitäis tod näk investoida johonkin softaan, kuten MidiQuestiin, jolla ton kokoisen libraryn hanskaaminen toimis.

- - -

Ja mites, tuolla torillahan on pyörinyt (taitaa olla edelleen) ainakin yks, tai parikin Rolandin D-50:ttä? Soundillisesti se on ehkä enemmän 80-luvun loppua...Michael Jacksonin "Bad":hän käytännössä tehtiin suurimmaksi osaksi sen preseteillä, kun vehje oli niin uusi äänityksen aikaan...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)