Aihe: banjon ostossa ongelma.
1
fox
29.03.2004 14:19:09

nyt on ruvennut country sormeni syyhyämään banjoa, ja tuli semmonen mieleen että kandeeko ottaa sitten kitara banjo, vai banjo banjo?

kertokaahan mitä kandee ottaa huomioon yms, kun ostelee banjoa.

Aivan ensimmäiseksi sun täytyy ratkaista, mitä/minkälaista tarkoitusta varten banjo tulee.. Ensinnäkin banjojahan on x sorttia, on kitarabanjo, kieliä 6, mandoliinibanjo, 8, tenori-eli plectrum-banjo, 4 ja sitten kaikista banjoista ehkä "banjoin" eli 5-kielinen, oikea bluegrass-banjo. Jos haluaa soittaa kunis Earl Scruggs tai J. McEuen, sellaista Deliverance-kamaa "picking"- eli Scruggs-stylellä niin sitten 5-kielinen normaali, ei missään nimessä Seeger-banjoa joka on 5-kielinen pitkäkaulainen, soon folkkibanjo.. Kitaristille helpointa on valita kitarabanjo. Sitäkin toki voi näppäillä, vrt. klasarikitara, mutta "oikea" banjo se ei oo. Tenoribanjokin on kitaristille hyvetty komppisoitin. Mandoliinibanjo on taas vähän ku mandoliini, käyttö samaa. Bassobanjot nelikielisinä on jo ihan sukupuutossa, mutta sellaisiakin oli..
Käy kattomassa kirjastosta jotain banjokirjoja, aivan loistava teos on Peter Wernickin "Bluegrass Banjo" tai itsensä Scruggsin kirja.
Hyvät banjot on aivan kunnioitettavan kalliita, parhaat löytyy - ylläri: Gibsonilta, Deeringiltä, Vegalta, Beacon Banjo Co:lta ja leegiolta muita jenkkivalmistajia.
Itse oon opiskellu banjon soittoa vuosikaudet enkä osaa juuri mitään. Jos sitten eläkkeellä. 5-kielinen on hieno soitin, hih.
skebajaba
29.03.2004 15:07:20
jeps, eli nuista vaihtoehdoista mitä annoita taitaapi olla juuri tuommonen 5-kielinen se mitä minä tarvitsen, eli ihan picking hommaa yms, banjo "sooloilua" olisi tarkoitus veivata.
eli toi fenderi ois varmaan suht ok peli semmoseen?
http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_fender_fb54_prodinfo.html
-mikä olisikaan v****maisempaa kuin epävireinen tinnitys?-
fox
29.03.2004 15:44:08

jeps, eli nuista vaihtoehdoista mitä annoita taitaapi olla juuri tuommonen 5-kielinen se mitä minä tarvitsen, eli ihan picking hommaa yms, banjo "sooloilua" olisi tarkoitus veivata.
eli toi fenderi ois varmaan suht ok peli semmoseen?

Äkkimulgasulla se kyllä banjolta näyttää, eikä oo pahan hintainenkaan. Normi kitaranostojutut tuohonkin pätee, eli kun saat kätees soittimen, niin tsekkaa kaula ja nauhat. Ennemmin tuo kun Harleydaavidssoni. Totta kyllä tuokin on tod.näk. KiinanFenderi, mutta tuskin kannattaa ensimmäiseks banjoks mitään Gibsonin halvinta RB250 Mastertoneakaan ostaa 1500 dollarilla.. Kyllä tuolla Fendälläkin alkuun pääsee. Sitten ryhtyy kymmenen vuoden päästä metsästämään sitä pre-war flat tone-ring Mastertonea 10000 dollarilla... Tai Granadaa tahi jopa All Americania. ;)
skebajaba
29.03.2004 18:34:42
fazulla itseasiassa kokeilin tommosta, ja tuntu eri mukavalta käteenkin. ja hinta oli reilu 20 euroa halvempikin vielä...eli ei ilmeisesti tule tilattua, mikä on positiivinen juttu..=)
Kassu
29.03.2004 18:36:24
Mä ainakin ostasin kitarabanjon. Rokrok.
skebajaba
30.03.2004 11:12:58
missäs helsingissä on banjoja myynnissä?
fazulla on, mut ois kiva kattoo muidenkin liikkeiden antimet...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)