Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nykyisin on hyviä kamppeita tarjolla
1 2 3 4
hallu
29.03.2011 17:23:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi, tuli tässä mieleeni kun olen peuhannut näiden soittokamppeiden kanssa, että oletteko huomannut kuinkä tavattoman laadukkaita vehkeitä nykyisin on ihan siellä hintahaitarin alapäässäkin? itse olen asiaa äimistellyt kun olen tuolla kaupoilla hypännyt. hyvät soundit ovat jokaisen ulottuvilla mallinnustekniikan ansiosta pikkurahalla. Parilla satasella saa erinomaisen kitaran tai basson.
 
Itse olen nähnyt luokattomia kitaroita myytävän joskus kaheksankytluvulla ja sellaisia romuja ei nykyisin yksinkertaisesti ole (paitsi anttilan toptenissä näin yhteänä päivänä aivan kammottavan luokattoman akustisen kitaran myytävänä).
 
Kalliit kamppeet ovat aina olleet kalliita ja hyviä tai oikeastaan hienoja, mutta itse olen ihmetellyt että nykyisin halvan ja kalliin ero on kaventunut ja liittyy lähinnä siihen viimeiseen hifisilaukseen. Samaan aikaan porukat ovat aika kriittisiä, mutta en oikein tiedä aina mistä. MInun mielestä aasiasta tulee aivan brilianttia kamaa, jolla kyllä kelpaisi soittaa vähän vaativammankin sukan kuluttajan.
 
Olen tässä miettinyt, että ollaanko me vähän piloille lellittyjä?
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Vladi
29.03.2011 18:15:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pienenä provona sanottakoon, että kun olet kerran soittanut esim. oikeasti hyvällä kitaralla, niin ei ne "hyvät" halpiskitarat tunnukaan enää niin hyviltä. Toki ihan ok:ilta hintaansa nähden, mutta ei muuta. Itselleni iski pieni snobius päälle sen jälkeen kun tuohon Atlas Guitarsiin tutustuin. Harva kitara tuntuu, soi ja näyttää yhtä hyvältä kuin käsintehty laatupeli.
 
Sitä ei taida käydä kiistäminen, että keskimääräinen laatu on kyllä noussut jo ihan senkin takia, että tuolla Kiinassa on nykyään paljon tekijöitä ja kilpailu kovaa.
Jucciz
29.03.2011 18:16:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Olen tässä miettinyt, että ollaanko me vähän piloille lellittyjä?
 
Ollaan me. Oon samoilla linjoilla sun kanssa. Aivan käyttökelpoista tavaraa saa nykyisin tosi järkevään hintaan, jos viitsii vähän perehtyä ja pitää silmänsä auki. Sen sijaan omaperäisistä soittajista ei koskaan ole ollut yhtä paljon pulaa.
 
"Välineiden täydellisyys ja tavoitteiden hämäryys näyttävät kuvaavan aikakauttamme" - Albert Einstein
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
hevikukko
29.03.2011 18:24:40 (muokattu 29.03.2011 18:25:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Me ollaan piloille lellittyjä ja kriittisiä useimmiten, ikävä kyllä =)
 
Kun löytää halpaa ja hyvää rompetta:
- Ensin testaa kyseistä tavaraa ja jos se on hyvä soimaan, siitä saa varmasti kaverin.
- Esim, kitaraa testatessa miettii pieniä tuunauksia sille ja niiden toteutus mahdollisuuksia pienellä rahalla. Tällainen ajatus saa harkitsemaan kyseisen halpiskitaran ostoa, ainakin omalla kohdallani.
- Joskushan instrumentti/laite saattaa ajaa asiansa jo suoraan ilman modauksia.
- Merkkejä on yllin kyllin ja uusia tulee.
- Kuka edes kerkeää testaamaan kaikki uudet romppeet, mitä maailmalle putkahtaa?
 
Kaikillahan on mielessä tämä suurinpiirtein. > Yksi tai useampi budjetin mukaan olisi hyvä olla ns. numero 1 instrumenttina ja sitte vaikka kakkos ja kolmos instrumentti. Tuo 3. instrumentti voi olla juurikin se löytö joka on halpa ja toimiva ja saattaa jopa putkahtaa 2. instrumentiksi. Kyllähän uudet halpikset osoittatuvat huonoiksi useasti, mutta hyvää ja halpaahan kaikki etsii huomaamattakin. Itse kyllä olen sitä mieltä että jos on vaan mahdollisuus kokeilla uusia vermeitä ja ei ole ihan paikalleen liimautunut vermeissään, on ihan hauskaa pieni vaihtelu ja halpiksien kokeilu. Halvasta pääsee aina eroon helposti ;F
Yksi esimerkki on itselläni Bad Monkey. En ole ainoa joka sitä pitää parhaana boosterina. Se on halpa ja sairaan hyvä ja apina ajaa asiansa monipuolisineen säätöineen. Kitaroissa etsin sitä halpaa ja hyvää edelleen. Mitä muihin romppeisiin tulee, olen aina valmis kokeilee uusia laitteita halvalla. Lompakon tyhjennys vaan ei inspiroi ketään.
 
Mikä Boogie? ... No Mesa Boogie tietenkin! Hahahaa
kimurantti1
29.03.2011 18:42:36 (muokattu 29.03.2011 19:24:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Sen sijaan omaperäisistä soittajista ei koskaan ole ollut yhtä paljon pulaa.
 
Offtopic, mutta tää väite menee musta samaan kastiin kuin se, että kaikki hyvä musiikki on jo tehty. Ihan sama millä vuosiluvulla ollaan, on ollut porukkaa joka ajattelee noin. Homma on vaan niin, että menneiltä vuosikymmeniltä ja -sadoilta ei keskinkertaisuuksista ole jäänyt mainittavaa mustijälkeä, toisin kuin näistä Mozarteista ja Beatleseista. Näin internetin aikakaudella vaan kaikki voi levittää musaansa helpommin ja tarjontaa on enemmän kuin koskaan, ja jos tarkastellaan laput silmillä vain tätä hetkeä ja unohdetaan asioiden laajemmat mittasuhteet, saattaa se äkkiseltään näyttää siltä ettei omaperäisiä soittajia olisi. Toisaalta taas, nykyään on mahdollista tutustua vaikka minkälaiseen ja minkä maalaiseen musaan helposti, siinä missä aiemmin ainoa tapa saada tietoa oli yksinkertaisesti matkustaa muualle.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
hallu
29.03.2011 18:43:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Pienenä provona sanottakoon, että kun olet kerran soittanut esim. oikeasti hyvällä kitaralla, niin ei ne "hyvät" halpiskitarat tunnukaan enää niin hyviltä. Toki ihan ok:ilta hintaansa nähden, mutta ei muuta. Itselleni iski pieni snobius päälle sen jälkeen kun tuohon Atlas Guitarsiin tutustuin. Harva kitara tuntuu, soi ja näyttää yhtä hyvältä kuin käsintehty laatupeli.
 
Sitä ei taida käydä kiistäminen, että keskimääräinen laatu on kyllä noussut jo ihan senkin takia, että tuolla Kiinassa on nykyään paljon tekijöitä ja kilpailu kovaa.

 
No juu, on tunnustettava etten ole juurikaan soittanut käsintehtyjä kitaroita, mutta en halunnutkaan väittää etteikö huippuhienoissa erikoiskitaroissa olisi sitä eleganssia. Tarkoitin lähinnä, että hapiskitarat ovat hyviä soittimia. Ei minulla ollut tarkoitus vähätellä niitä viiden viiva kymmenen tonnin ruokankaita sun muita, vaan olen vain ihmetellyt miten nykyisin soittaminen ei ole rahasta kiinni.
 
Mitä kitaroihin tulee, niin lähinnä kai lankkukitarat ovat sillä tavalla yksinkertaisia, että halvallakin saa hyvän. Noissa akustisissa ja puoliakustisissa tilanne ei ehkä ole ihan niin yksinkertainen.
 
En myöskään tarkoittanut, että mallintava noin vain vastaisi joka asiassa analogista vahvistinta, mutta silti niistä saa oikein hyvät saundit.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Ukko
29.03.2011 19:29:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu:Olen tässä miettinyt, että ollaanko me vähän piloille lellittyjä?
 
Olette. 70 luvun halpiskamat olivat aika kuraa tämän päivän vastaaviin verrattuna.
 
COVS jäsen nro 6
Osteri
29.03.2011 20:23:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Nykyisin on hyviä kamppeita tarjolla."
Jep. Minäkin olisin paljon parempi soittaja jos olisin saanu aikanaan aloittaa näin hyvillä vehkeillä, mitä nykyään saa kohtuullisella rahalla. :)
 
Kirjoitan...siis ehkä en just nyt soita....
Nurmituomas
29.03.2011 21:43:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yksi mikä vähän hämää katsontakantaa on se, että moni katsoo nyt hintoja palkkatyöstä käsin. tuntuu, että kitaroita ja vahvareita saa todella kohtuu hintaan. mutta jos katsoisi samaa 15 vuotiaan rahavaroilla, niin olisi ne yhä todella kalliita.
 
kitarat ja vahvistimet on siitä hienoja ostokohteita, että ne on hyvälaatuisina hyvin pitkäikäisiä. harvasta tuotteesta voi sanoa, että se on hieno 20 vuoden päästä, mutta hyvälaatuinen putkivahvistin tai kitara on 20 vuoden päästä yhä ihan käyttökelpoinen ja hyvä laite.
 
tätä kannattaa miettiä ostaessaan kitaraa, se voi olla todella pitkäikäinen sijoitus, jos käytät kitaraa 20 vuotta on ihan sama maksaako se 600 vai 800 euroa. ei ainakaan kannata valita kitaraa sen pienen eron takia hinnassa, vaan ostaa se, joka on mieleinen ja jonka haluaa.
 
jussimus
29.03.2011 21:48:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun kaikkien kitarakamojen yhteenlaskettu hankintahinta on varmasti pienempi kuin jonkun toisen sällin yksittäinen kitara, mutta silti kaikki mun kamat ovat mun mielestä helvetin hyviä. On mulla kalliimpiakin kamoja ollut, mutta olen päätynyt näihin nykyisiin kamoihin ihan vaan sen takia, että ne ovat niin hyviä. Ja mikä parasta, myös halpoja :)
 
Thank you China!
 
Wradlin
29.03.2011 21:50:14 (muokattu 29.03.2011 21:51:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nurmituomas: yksi mikä vähän hämää katsontakantaa on se, että moni katsoo nyt hintoja palkkatyöstä käsin. tuntuu, että kitaroita ja vahvareita saa todella kohtuu hintaan. mutta jos katsoisi samaa 15 vuotiaan rahavaroilla, niin olisi ne yhä todella kalliita.
 
Tämä on totta. Siitä kun olin 15 on jo muutama vuosi, mutta edelleenkään ei ole varaa ostaa edes parin sadan euron keppiä. E: Siis joo, välillä sattuu olemaan varaa kalliimpaan/koko kitaran rakentamiseen mutta siis yleensä ottaen on turha haaveilla mistään heräteostokitaroista vaikka katsoisi kuinka halpaa.
 
Ja viitaten tuohon alempaan kappaleeseen minkä kirjoitit; sit kun niitä halpoja mutta hyviä (tähän sellainen hymyilevä naama) kitaroita yms. muuta musakamaa ostelee niin kyllä ne olis tarkoitus pitää itsellä ellei joskus ole aivan täysi pakko myydä vaikka ruoan puutteen takia tai muusta syystä.
 
Ja siis todettakoon vielä, että halvalla saa varmasti hyvää jos osaa vähänkään itse kokeilla mitä ostaa ja vielä laittaa sen soittimen kuntoon.
 
PIM
29.03.2011 22:23:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nurmituomas: yksi mikä vähän hämää katsontakantaa on se, että moni katsoo nyt hintoja palkkatyöstä käsin. tuntuu, että kitaroita ja vahvareita saa todella kohtuu hintaan. mutta jos katsoisi samaa 15 vuotiaan rahavaroilla, niin olisi ne yhä todella kalliita.

 
Ei tuo nyt ihan noinkaan ole. Muistaakseni se oli vuonna 1986 kun ostin Fenderin Japsistraton hintaan 3600 mk eli suoraan euroiksi muutettuna 600e ja tämänpäivän rahaksi muutettuna 1800 euroa. Samana vuonna ostin myös kasettineliraiturin käytettynä about samaan hintaan ja nykyään tuolla parilla tonnilla saa käytännössä koko kotistudion tietokoneineen. Eli kyllä nykypäivänä eurolla saa paljon enemmän laatua kuin aiemmin ja valinnanvaraa on monikymmenkertaisesti.
 
Celeb
29.03.2011 22:41:03 (muokattu 29.03.2011 22:41:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PIM: Ei tuo nyt ihan noinkaan ole. Muistaakseni se oli vuonna 1986 kun ostin Fenderin Japsistraton hintaan 3600 mk eli suoraan euroiksi muutettuna 600e ja tämänpäivän rahaksi muutettuna 1800 euroa. Samana vuonna ostin myös kasettineliraiturin käytettynä about samaan hintaan ja nykyään tuolla parilla tonnilla saa käytännössä koko kotistudion tietokoneineen. Eli kyllä nykypäivänä eurolla saa paljon enemmän laatua kuin aiemmin ja valinnanvaraa on monikymmenkertaisesti.
 
Kuinka menneisyys liittyy siihen, jos sekä 30-vuotias työssäkäyvä että 15-vuotias koululainen haluaisi ostaa kitaran vuonna 2011?
 
Nurmituomas
29.03.2011 22:45:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

itse en laskenut tietokoneita soittimiksi, ne tietysti ja muut nauhotusvälpät on halventuneet paljon.
 
SirElwood
29.03.2011 22:45:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PIM: Ei tuo nyt ihan noinkaan ole. Muistaakseni se oli vuonna 1986 kun ostin Fenderin Japsistraton hintaan 3600 mk eli suoraan euroiksi muutettuna 600e ja tämänpäivän rahaksi muutettuna 1800 euroa.
 
Ei nyt ihan. Tämän päivän rahana tuo vuoden 1986 3600mk on 1039 euroa.
 
http://www.rahamuseo.fi/arvo_laskuri/laskuri_web.html
 
No mutta kumminkin.
 
Illu
29.03.2011 23:01:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SirElwood: Ei nyt ihan. Tämän päivän rahana tuo vuoden 1986 3600mk on 1039 euroa.
 
http://www.rahamuseo.fi/arvo_laskuri/laskuri_web.html
 
No mutta kumminkin.

 
Tääpäs oli mielenkiintoinen laskuri, näköjään vuonna -92 sai käytetyn, nykyään vintage japsi Tokai Love Rockin, alle tämänpäivän kiinalaisen hinnalla, ja arvokin on jopa noussut. Eikä taida saada tolla aikoinaa satasen maksaneen pikku-hagströmin hinnalla edes micro-cubea.... No, menee jo off-topicin puolelle, mutta mitäköhän tämän päivän halvoista hyvista on jäljellä 25 vuoden päästä? Aika näyttää.
 
Osteri
29.03.2011 23:05:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käpistelin tänään eräässä nimeltä mainitsemattomassa liikkeessä Gibson SG Elegant kitaraa. Havaittavasti viimeistelemätöntä työtä; kaulan reunalistan saumat selkeästi törröllä, bodyn lakkapinnan viisteiden kulmissa sellaista hiomatonta röpöä, ikäänkuin lakkapinan kiilloitus olis jääny tekemättä loppuun.
 
Eipä ole pahemmin tullut vastaan vähemmän johtavien merkkien €500-1000 hintahaarukassa tuollaista työn jälkeä. Siinä mielessä voi tosiaan ajatella että tänä päivänä hyviä kamppeita saa jo ihan kohtullisella hinnalla.
Ihmettelen miksi maksaisin Elegant SG:stä €2800, ei se ainakaan heti ylittämättömältä laadulta vaikuttanut.
 
Thank you China & Korea !
 
Kirjoitan...siis ehkä en just nyt soita....
Midrange
29.03.2011 23:11:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän sitä joskus miettii miksei silloin lapsuusaikana voinut jo olla näitä behkuja sun muita jotta ois saanut edes ensimmäisen säröpedaalin tai vahvarin huomattavasti nopeammin.
 
Ps. Nyt parin oluen jälkeen tulee väkisin tuosta sanasta "kamppeita" mieleen se Klunssilan nokkatippuri pätkä jossa tuo sana "kampe" esiintyy kovin hauskassa yhteydessä :D
 
Ei mulla muuta. Jatkakaa :)
 
Stratoja emme ole, Lespoiksi emme tahdo tulla, olkaamme siis Ibanezin Ässiä!
Kontiak
29.03.2011 23:49:14 (muokattu 29.03.2011 23:52:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Parilla satasella saa erinomaisen kitaran tai basson. Olen tässä miettinyt, että ollaanko me vähän piloille lellittyjä?
 
Kyllä minusta vähän tuntuu, että ollaan. Siis että erinomaisen kitaran voisi saada parilla sadalla? En nyt kommentoi tällä ketjun aloittajan arviontikykyä, vaan oletan, että asia on noin.
 
Tehkää erinomainen kitara parilla satasella, jos pystytte. Minusta se ei ole mahdollista. Aasiassa hyrrääville: ahneella on paskanen loppu.
 
http://www.truthinshredding.com
markkuilari
29.03.2011 23:54:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käpistelin tänään eräässä nimeltä mainitsemattomassa liikkeessä Gibson SG Elegant kitaraa. Havaittavasti viimeistelemätöntä työtä; kaulan reunalistan saumat selkeästi törröllä, bodyn lakkapinnan viisteiden kulmissa sellaista hiomatonta röpöä, ikäänkuin lakkapinan kiilloitus olis jääny tekemättä loppuun.

Eipä ole pahemmin tullut vastaan vähemmän johtavien merkkien €500-1000 hintahaarukassa tuollaista työn jälkeä. Siinä mielessä voi tosiaan ajatella että tänä päivänä hyviä kamppeita saa jo ihan kohtullisella hinnalla.
Ihmettelen miksi maksaisin Elegant SG:stä €2800, ei se ainakaan heti ylittämättömältä laadulta vaikuttanut.

Thank you China & Korea !

 
Saman mä huomasin ku kaveri osti Gibsonin LP Std Limited Editionin. Aina kehutaan että kalliimpiin valitaan paremmat puut yms. Tossa Gibsonissa oli toinen puoli kannessa loimuvaahteraa (tai ainakin sinne päin) ja toinen oli ku olis revitty ulkohuussin seinästä pala lautaa ja liimattu siihen kiinni. Sitte oli nää perus nauha ja reunalista ongelmat. Lähikauppaa oli tullu uudet Gibsonit myyntii ja samaa paskahuussin seinää niihinkin oli laitettu. Kiinan ja Korean Epiphoneissa ei tollasia oo paljon näkyny. Taitaa olla Gibsonilla Steve Wonder(tai useita) laadun valvonnassa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «