Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Oktavereiden, harmonizereiden, yms. käyttö livenä..
1 2
BaldieFarman
29.03.2011 14:15:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aattelin ihan asianomaisten mielipiteitä ja kokemuksia kysellä..
 
Ollaan nyt yhden queen-tribuutin kanssa veivattu jonkin aikaa ja kun paketti alkaa olla kasassa, niin nälkä kasvaa ja ajattelin, josko hommais lautaan jotain kitarastemma-purkkia. Meillä on kaks kitaristia ja pätevä synisti, eli ihan kivoja harmonioita saadaan aikaan, mut mietin, et jonkin purkin kanssa vois kokonaisuus olla vielä lähempänä Mayn hienoja kolmisointustemmoja sun muita..
 
Sit ku aloin asiaa tarkemmin miettimään ja eri laitevaihtoehtoja selailemaan, niin tajusin noitten käytön olevan melkosen vähästä?!? Ainakaan mun seuraamat kuuluisat kitaristit eivät taida kauheesti livenä omaa soittoaan stemmoittavan? Mitä porukat on asiasta mieltä? Noi kaikenmaailman harmonistit, oktaaverit ja sen semmoset on vissiin nykyään kuitenkin niin hyviä, helppoja ja halpoja, et miks niitä ei kauheesti käyteä? Joillaikin kitaristeilla on kyseisiä vempaimia tekemässä pientä väriä efektoituun soundiin, mut semmonen puhdas kitarstemmojen luominen tuntuu olevan vähästä?
 
Monet yhen kitaristin bändit tekee hienot "maiden"-stemmat levylle ja sit se yks kitaristi soitaa sen kohan yksäänisesti livenä! Miks?
 
Onko se sitten psykologinen juttu, et tuntuis vähän liikaa siltä, ku käyttäis taustanauhoja?:)
 
pekurides
29.03.2011 14:57:48 (muokattu 29.03.2011 15:28:53)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

edit. jep, takkia hakemaan....
 
They see me rollin, they hatin.
the-Antero
29.03.2011 14:58:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tsekkaas tää varmuuden vuoks. Veikkaan että voi olla oikein oiva peli. Eli Boss PS-6
 
http://www.youtube.com/watch?v=fP6j2ZAVD_M
 
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
BaldieFarman
29.03.2011 15:12:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

the-Antero: Tsekkaas tää varmuuden vuoks. Veikkaan että voi olla oikein oiva peli. Eli Boss PS-6
 
http://www.youtube.com/watch?v=fP6j2ZAVD_M

 
No siis just toi uus bossin pedaali sai tän ajatuksen mulla aikaan... Ja Jäsen "P", en meinannu missään nimessä mitään loopperi-kikkailuja, vaan nimenomaan lennosta kitaraharmonioiden tekemistä yhdellä kitaralla, jonkin efektin (oli se sitten mallia: räkki tai purkki) avulla...
 
Doug Aldrich nyt tulee ekana mieleen, joka vähän on tommosta käyttänyt, mut silläkin on se sama perusjuttu tossa eli soolosoundissa alempi oktaavi miedolla volalla tekemässä siitä vähän "paksumman"
 
ajs
29.03.2011 15:19:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taitaa olla vieläkin aika kalliita sellaiset efektit, jotka osaavat tehdä harmonian oikeille asteikon sävelille, eikä aina vain samaa intervallia ylös/alaspäin?
 
Jos ei ole, niin kertokaa mullekin :)
 
"Somehow - and this may sound farfetched - I have the feeling that all notes are contained in one." - Roy Buchanan
wilo
29.03.2011 15:24:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ajs: Taitaa olla vieläkin aika kalliita sellaiset efektit, jotka osaavat tehdä harmonian oikeille asteikon sävelille, eikä aina vain samaa intervallia ylös/alaspäin?
 
Jos ei ole, niin kertokaa mullekin :)

 
No behringer taitaa olla nelisen kymppiä, mutta laadukkaat harmonizerit maksaa satoja.
Uusinta Boss PS-6:sta en ole kokeillut, mutta aiemmat Bossin vastaavat on olleet vähän kehnoja. Eventidellä on hyvä harmonizeri - ja se on kallis.
 
PJS
29.03.2011 15:33:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noissa taitaa olla se ongelma, että se harmonizer ei tiedä mitkä soinnut kulkee siellä alla. Silloin on oltava jonkun esiasetetun sävellajin varassa.
 
TC Electronicilla on laulu-harmonizer, joka lukee esim. kitaran tai kiipparin soinnuista sen oikean sävellajin jonka mukaan stemmat asettuu. Luulisin, että tuon saisi skulaamaan kitarankin kanssa siten, että se pedaali kyketään esim. kiippareihin, joka soittaa stemmojen alle sointuja...
 
Helpompaa ja hauskempaa lienee silti ottaa toinen kitaristi bändiin.
 
Peace!
Sergei Fallinen
29.03.2011 15:39:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PJS:
Helpompaa ja hauskempaa lienee silti ottaa toinen kitaristi bändiin.

 
mut siinähän joutuis jakamaan naiset. Sitä paitsi hauskaahan on just vetää vaikeimman kautta
 
PJS
29.03.2011 15:47:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sergei Fallinen: mut siinähän joutuis jakamaan naiset. Sitä paitsi hauskaahan on just vetää vaikeimman kautta
 
Hoho! Yleinen harhaluulo on, että kitaristit saa naisia. Oikeasti kitaristit lymyilee jossain nurkkapöydässä keskustelemassa soittokamoista muiden kitaristien kanssa. harvat naiset karkoitetaan yksityiskohtaisilla kuvauksilla signaaliketjusta.
 
Laulajat ei joudu roudaamaan ja ne on komeita extroverttejä ja saavat kaikki naiset. Basisti ja rumpali saavat ne naiset jotka eivät kelpaa laulajalle ja heidän jälkeensä jää kiinnostuneita vapaita naisia on aina olemassa tekniikka-henkilökuntaa.
 
Peace!
BaldieFarman
29.03.2011 15:59:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PJS: Noissa taitaa olla se ongelma, että se harmonizer ei tiedä mitkä soinnut kulkee siellä alla. Silloin on oltava jonkun esiasetetun sävellajin varassa.
 
Mä käsitin, että tossa uudessa bossissa ois nimenomaan toi hoidettu. Eli biisin mukaan pystyt asettamaan sen sävellajin ja sitten määrittämään harmonian tyypin ja eikun soittelemaan... ja tosta saa siis kolmiäänisesti vissiin vejettyä?!? Meinasinkin just kysellä ja ihmetellä, että kun paperilla toi kuulostaa niin helpolta ja hyvältä, niin onko siinä sit jotain käytännön kompastuksia, ku ei oo suurempaa suosiota saavuttanut...
 
Ja tohon naisasiaan painavaa sanaa: Mä sain mun naisen nimenomaan kitaristin ominaisuudessa ja oon siihen tyytyväinen. Jatkossa muut instrumentalistit, vokalistit, ja roudari(stit) saa mun puolesta kahmia loput pubiruusut ja bändärit! :)
 
PJS
29.03.2011 16:02:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BaldieFarman: Mä käsitin, että tossa uudessa bossissa ois nimenomaan toi hoidettu. Eli biisin mukaan pystyt asettamaan sen sävellajin ja sitten määrittämään harmonian tyypin ja eikun soittelemaan... ja tosta saa siis kolmiäänisesti vissiin vejettyä?!? Meinasinkin just kysellä ja ihmetellä, että kun paperilla toi kuulostaa niin helpolta ja hyvältä, niin onko siinä sit jotain käytännön kompastuksia, ku ei oo suurempaa suosiota saavuttanut...
 
Ja tohon naisasiaan painavaa sanaa: Mä sain mun naisen nimenomaan kitaristin ominaisuudessa ja oon siihen tyytyväinen. Jatkossa muut instrumentalistit, vokalistit, ja roudari(stit) saa mun puolesta kahmia loput pubiruusut ja bändärit! :)

 
Entäs sitten kun sävellaji vaihtuu?
 
Peace!
BaldieFarman
29.03.2011 16:04:06 (muokattu 29.03.2011 16:04:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PJS: Entäs sitten kun sävellaji vaihtuu?
 
No vaihetaan se siitä pedaalista ja jos biisi on koko ajan niin tiukkaa kitaratykitystä, ettei mukamas ehdi, niin sit ei soiteta siihen toisessa sävelessä menevään kohtaan stemmoja... tai sit ostetaan kaks pedaalia tai kolme tai.... ;)
 
Marzi
30.03.2011 18:38:18 (muokattu 30.03.2011 18:44:52)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Line 6 M5 jos rantautuu, niin se ja siitä ajoon Smart Harmonyr. Saa eri muistipaikkoihin eri sävellajeja ym. Eli et oo rajattu yksiin nappulanasentoihin.
 
M13:sta kanssa mulla on yks presetti, jossa on pari eri sävellajia valittavissa expressiopedaalilla lennosta. Mahollisuuksia on kattaa vaikka "kaikki" sävellajit jos siltä tuntuu. (&%€"#:n Zappasävellajit ei oo normaali-ihmisten sävellajeja prkl. :D)
 
http://www.youtube.com/watch?v=t7kNqhqUlk0
 
Tuolla näkyy linkki M5:seen, mutta se ei johda mihinkään: http://line6.com/products/list/
 
Tarpeeksi on aivan liian vähän.
Midrange
30.03.2011 18:48:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PJS: Noissa taitaa olla se ongelma, että se harmonizer ei tiedä mitkä soinnut kulkee siellä alla. Silloin on oltava jonkun esiasetetun sävellajin varassa.
 
TC Electronicilla on laulu-harmonizer, joka lukee esim. kitaran tai kiipparin soinnuista sen oikean sävellajin jonka mukaan stemmat asettuu. Luulisin, että tuon saisi skulaamaan kitarankin kanssa siten, että se pedaali kyketään esim. kiippareihin, joka soittaa stemmojen alle sointuja...
 
Helpompaa ja hauskempaa lienee silti ottaa toinen kitaristi bändiin.

 
Eikös digitechillä ole semmonen vanha Harmony Machine jota ei enää valmisteta joka harmonisoi sointujen mukaan? näin ainakin Joe Satriani eräässä youtube klipissä sanoo, ja lisää että tuo digitechin laite on ainoa jolla hän pystyy soittamaan biisinsä Why.
 
Kokeilin juuri Bossin PS5:lla tuon Why biisin harmonisoimista ja ei sillä tosiaan onnistu. En noista harmonisoivista laitteista niin hirväesti ymmärrä mutta ilmeisesti sointujen mukaan harmonisoiva laite olisi kovaa kamaa.
 
Stratoja emme ole, Lespoiksi emme tahdo tulla, olkaamme siis Ibanezin Ässiä!
elektra
31.03.2011 10:26:10 (muokattu 31.03.2011 10:26:42)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eventide PitchFactor....jos oppii käyttämään.
 
Kostello
31.03.2011 10:29:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Boss GT-10 -laudan Harmonizer-efekti on ollut varsin toimiva. Harmoniaäänen saa valita yhden oktaavin ylös- tai alaspäin. Sävellajin voi valita soundikohtaisesti, eli jos biisissä sävellaji vaihtuu, voi käyttää usempaa patchia tai ohjelmoida CTRL-polkimeen sävellajin vaihdon. Efektin paikan ketjussa voi valita, loppupäässä saa Iron Maiden -stemmoja ja alkupäässä hämärämpää tavaraa, esim. syntikan läpi vedettynä.
 
Tosin tuon käyttö on jäänyt lähinnä kotona leikkimisen tasolle, ei ole ollut bändeissä pahemmin käyttöä. Mutta uskoisin, että toimisi tositilanteessakin hyvin.
 
"Ryömivä muusikko ei sammaloidu" ja muita sananlaskuja - www.lekkeri.net
the-Antero
31.03.2011 14:00:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JA tuli muuten mieleen että jos tarttee vaan sitä yhtä harmoniaa niin sittenhän digitechin whammy toimii...
 
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
sickboy
31.03.2011 14:07:31 (muokattu 31.03.2011 14:23:19)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä kävin kokeilemassa sitä Bossin uutta, oliko nyt sitten PS-6??? Se stemma tuli kyllä mun korvaan aivan liian pitkällä viiveellä. Bossilta olen muitakin versioita kokeillut ja kaikki saundaa jotenkin tosi digitaaliselta.
 
Halvin käyttökelpoinen ratkaisu taitaa olla Whammy-pedal. Siinä tosin ei taida saada sävellajia valittua, mutta moneen melodiaan se varmasti sopii.
 
Eventiden PitchFactor on tosiaan varmasti pedaalimallisista paras, mutta samalla kallein ja hankalin käyttää. Sitä olen kuullut esiteltävän ja se saundasi hyvältä.
 
Helpoimmalla taidatte päästä, kun otatte projektiin toisen kitaristin. Onhan siellä muutenkin kahdelle kitaralle riittävästi hommaa. Monessa biisissä voi soittaa toinen akkaria, esim Crazy Little Thing Called Lovessa.
 
Edit: Näköjään toistelinkin jo muiden ehdottamia ideoita, pitäisi opetella ensin lukemaan. Toi Line6:n harmonizer vaikutti videon perusteella varsin hyväsaundiselta laitteelta.
 
Kielipuoli
31.03.2011 19:53:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Midrange: Eikös digitechillä ole semmonen vanha Harmony Machine jota ei enää valmisteta joka harmonisoi sointujen mukaan? näin ainakin Joe Satriani eräässä youtube klipissä sanoo, ja lisää että tuo digitechin laite on ainoa jolla hän pystyy soittamaan biisinsä Why.
 
Kokeilin juuri Bossin PS5:lla tuon Why biisin harmonisoimista ja ei sillä tosiaan onnistu. En noista harmonisoivista laitteista niin hirväesti ymmärrä mutta ilmeisesti sointujen mukaan harmonisoiva laite olisi kovaa kamaa.

 
Tarkoitat ehkä DT:n IPS25/33:sta; tottelee skaaloja ja 33 on vielä ohjelmoitavissa
omille "skaaloille". Tuossa ei ole viivettä mutta vaatii huolellisen soittajan ja signaaliketju pitää muutenkin olla "hanskassa" eli syytä olla keulilla.
1 ääni sisään ja 3 harmonista ulos (huom! Muistipaikka pitää ohjelmoida oikealle perussävelelle).
Tuli kerran hommattua jenkeissä edullisesti ja onpi pysynyt siitä lähtien omistuksessa. Tottelee myös midiä....
Ja jos jenkkiversion löytää, se on modattavissa 110->230V~ sisäisesti laitteessa.
Mutta onhan se kovin analogisen kuuloinen...mutta liekö paha asia....
 
-KP
 
Kyllä se tästä......vielä vituiksi menee....
Midrange
31.03.2011 20:16:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kielipuoli: Tarkoitat ehkä DT:n IPS25/33:sta; tottelee skaaloja ja 33 on vielä ohjelmoitavissa...
 
Itse olen käsittänyt että kyse olisi tästä kun on nimenomaan kyse Digitech Harmony Machinesta:
 
http://www.noiseguide.com/product_info/digitech_harmony_machine_hm4
 
Stratoja emme ole, Lespoiksi emme tahdo tulla, olkaamme siis Ibanezin Ässiä!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «