Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Basson intonaatio ja viritys
1
okabass
26.03.2011 19:39:45 (muokattu 27.03.2011 09:57:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulipa löydettyä netistä pätevä, vanha Guitar Player-artikkeli hienovirityksestä ja virittämisestä. Siinä jazz-legenda Johnny Smith kertoo yksityiskohtaisesti hyvän tavan saada peli vireeseen. Tuota metodia tuli aikoinaan paljon käytettyä, mutta pääsi unohtumaan, kun kiireessä (kiire kaljalle) viritti keikalla mittarilla. Ja voi tuota mittarillakin tehdä.
 
http://yoshiyamadeep.blogspot.com/2 … ging-tuning.html?zx=63bf6fc85f98ca2
 
http://www.turbo-tuner.com/pages/manual-st2.htm
 
Tuota kun käyttää apuna, jo lähtee kannel heläjämään. Sen joutuu vaan tilaamaan esim. valmistajalta: ei taida kukaan tuoda maahan. Se on stroboskooppi-periaatteella toimiva petaalimittari, joka on paljon tarkempi ja nopeampi kuin nämä parinkympin possit ja seikot. (posseissa tarkkuus noin +- 3 %, huonommissa jopa +- 9 %, verrattuna +- 0,1 %:n tarkkuus stroboissa)
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
Larssen
26.03.2011 23:48:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä juttu.
Stroboja on myös tällaisia:
http://www.petersontuners.com/index.cfm?category=2&sub=16
Itellä eka versio ja toiminnu täydellisesti jo useita vuosia. Samassa laatikossa on myös DI. Paristoja imee tiuhaan tahtiin, mutta virtalähteellä pelaa aina. Ja kanteleen saa tosiaan vireeseen tällä.
 
okabass
27.03.2011 00:38:58 (muokattu 27.03.2011 00:51:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Larssen: Hyvä juttu.
Stroboja on myös tällaisia:
http://www.petersontuners.com/index.cfm?category=2&sub=16
Itellä eka versio ja toiminnu täydellisesti jo useita vuosia. Samassa laatikossa on myös DI. Paristoja imee tiuhaan tahtiin, mutta virtalähteellä pelaa aina. Ja kanteleen saa tosiaan vireeseen tällä.

 
Tollainen mulla oli, mutta jäi johonkin tai rullattiin. Hyvä mittari. Ehkä turhan iso.
 
Tossa Turbo Tunerissa (huh, miten korni nimi) on sellainen oiva ominaisuus, että se kuluttaa patteria vain kun on viritystilassa. Eli piuha voi olla vaikka koko ajan kiinni. Siinä on myös kunnon perinteisellä jalkakytkimellä toteutettu true bypass. Se on mielestäni erittäin kätevä keikkaviritin.
Tuollahan tuota suitsutetaan.
http://www.talkbass.com/forum/f30/s … h-turbo-tuner-st-200-review-491326/
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
jappo121
27.03.2011 10:50:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinkas tuo Boss TU-3:n stream moodi sitten eroaa tarkkuudessa tuosta turbo tunerista? Siinähän tosin näkyy vai osa pyörivää "kiekkoa",mutta vastaavasti isompana. Kytkentöjen puolesta tuo näyttäisi olevan monipuolisempi ja mittaustapoja on riittämiin.
 
Onko sävelkorkeuden analysointitavassa jotain oleellisia eroja vai onko kalliimpi vain parempi?
 
Ja sitten se pakollinen:
http://www.youtube.com/watch?v=37jXn9KUL44
 
Tämä tila on tarkoitettu allekirjoitukselle.
okabass
27.03.2011 14:01:44 (muokattu 27.03.2011 16:15:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jappo121: Kuinkas tuo Boss TU-3:n stream moodi sitten eroaa tarkkuudessa tuosta turbo tunerista?
 
Speksien mukaan: Boss +-1 % ja TT +-0,1 %. Plus tuossa TT:ssä vertailutaajuus pysyy +-0,02 % tarkkuudella kohdillaan.
 
Esimerkkinä, vaikkapa metriä mitatessa, tuo +-1% tarkkuus merkitsee sitä, että tulos on välillä 99 cm- 101 cm. Jos mitataan kaksi kappaletta tuolla tarkkuudella, niin huonoimmassa tapauksessa meillä on 99 cm ja 101 cm pitkät kappaleet.
Kun taas +- 0,1 % tarkkuudella se on 99,9 cm - 100,1 cm. Minä valitsisin mieluummin jälkimmäisen tarkkuuden (10 kertaa tarkempi). Lisäksi sanotaan (tosin mainostekstissä), että ei-strobovirittimien todellinen heitto olisi käytännössä +-3 %, eli 30x ero. Tiedä sitten.
 
Onko sävelkorkeuden analysointitavassa jotain oleellisia eroja
 
On. Tuolla juttua eroista.
 
http://www.turbo-tuner.com/pages/faq.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_tuner
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
jappo121
27.03.2011 14:45:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

OK. Linkeistähän löytyi faktoja.
 
Suuremmat heitot johtuvat (minun mielestäni) viritystavasta.
Mittari kytketään kiinni ja sitten kieliä näppäillään hellästi virityksen aikana.
Mutta odotappas kun biisi alkaa, niin sitten soitinta revitään kuin norjalainen hautakivenkaataja. Jos soittaa rankasti, pitää kieletkin virittää rankasti.
Muuten vire menee poskelleen normaalista venymästä johtuen.
 
Tämä ei tietenkään tarkoita sitä että mittari saisi olla epätarkka. Nopealla ja tarkalla mittarilla pääsee parempaan lopputulokseen. Eli propsit strobolle.
 
Asiahan ei minulle kuulu, mutta minä vaan kysyn. -Pätkä-
hollstro
27.03.2011 21:28:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Korva on paras mittari. Jos ei saa korvalla peliä vireeseen niin se on huonompi homma. Mittari on hyvä apuri ja keikalla korvaamaton.
 
Hyvä artikkeli.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
jappo121
27.03.2011 22:20:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Korva on paras mittari. Jos ei saa korvalla peliä vireeseen niin se on huonompi homma. Mittari on hyvä apuri ja keikalla korvaamaton.
 
Näinhän se on sitten kun korva on kehittynyt tai oppinut, ihan miten nyt kukakin ajattelee. Jos vasta-alkajalla (kirjoitetaanko tuo noin?) on vehkeet väärässä vireessä, kuinka hän voisi kehittyä tunnistamaan oikean sävelen?
 
Kokemus tuo varmuutta tässäkin asiassa.
 
Asiahan ei minulle kuulu, mutta minä vaan kysyn. -Pätkä-
hollstro
27.03.2011 22:22:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jappo121: Näinhän se on sitten kun korva on kehittynyt tai oppinut, ihan miten nyt kukakin ajattelee. Jos vasta-alkajalla (kirjoitetaanko tuo noin?) on vehkeet väärässä vireessä, kuinka hän voisi kehittyä tunnistamaan oikean sävelen?
 
Kokemus tuo varmuutta tässäkin asiassa.

 
Tottakai referenssi pitää olla. Esim äänirauta jolla vehkeet o viritetty satojen vuosien ajan. Tai toinen soitin.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
T.Nick
29.03.2011 08:30:17 (muokattu 29.03.2011 08:32:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hieno artikkeli ja hienoja vehkeitä. Ainoa mitä pidän tässä (ja voin olla hyvinkin väärässä) epäsuhtana, on se, että tuollainen 0,1% viritystarkkuus taitaa vesittyä melko pian normaalissa basson käsittelyssä. Esim tälläinen otelauta, jossa nauhat on 90 asteen kulmassa kieleen nähden, taitaa olla hienovireen kannalta aina jonkinlainen kompromissi. Pitäisi olla sellainen harottava jakauma niillä nauhoilla (mitä näkee mm. Dingwallin bassoissa).
 
Ja toinen seikka on se, että soivan kielen vire on aina riippuvainen jonkinverran soittovoimakkuudesta. Eli jos soitat voimalla kieltä ja sen aallonkorkeus (~amplitudi) on bassosta puhuttaessa vaikka 10 mm, tapahtuu kielen vetojännityksessä hetkellisiä muutoksia, jotka sitten ilmenee nousevana vireenä. Joku viisaampi osaa ehkä arvioida, että puhutaanko 0,1% vai 1% muutoksista. Oma veikkaus on, että jotain 1% suuruusluokkaa. Lisäksi voi tapahtua livetilanteissa sellaista vasemman käden tekniikkavirhettä humalasta tai vauhdista johtuen, että kielet bendaa jonkin verran.
 
Ylläoleva on huonoa viisastelua, minkä tarkoitus ei ole väittää, että 0,1% on aivan liian tarkka. Jos vaihtoehtona on tälläinen 10% tarkkuus, niin eron kyllä huomaa käytännössä eli siinä että miltä musiikki rupee kuulostamaan näillä huonommilla tarkkuuksilla.
 
J.Nikkanen
29.03.2011 11:03:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jossain artikkelissa koesoiteltiin Leland Sklarin studiosessioissa käyttämää bassoa ja hämmästeltiin lähes olemattomia nauhoja. Syynä oli se että jos olis ollut jumbot tai jotkut nykyaikaiset hieman isommat nauhat niin ei olis pystynyt millään vetään kun olis ollut soitin aina epävireessä. Lelandin korva on tarkka, onneksi minun ei.
 
"Mun mielestä hyvässä pändissä basistilla on ainakin kaks fuzzia ja kälysesti träkkäävä oktaaveri." -TommiW.
absqua
29.03.2011 11:07:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pahaeno: Jossain artikkelissa koesoiteltiin Leland Sklarin studiosessioissa käyttämää bassoa ja hämmästeltiin lähes olemattomia nauhoja. Syynä oli se että jos olis ollut jumbot tai jotkut nykyaikaiset hieman isommat nauhat niin ei olis pystynyt millään vetään kun olis ollut soitin aina epävireessä. Lelandin korva on tarkka, onneksi minun ei.
 
Sklarilla on bassoissansa banjoissa käytettävää nauhaa, mutta mä olen käsittänyt että syy ei ole niinkään vireeseen liittyvä, vaan pikemminkin tuntumaan ja soundiin. Enkä kyllä hiffaakaan miten toi nauhan koko vois vireeseen vaikuttaa heikentävästi.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
okabass
29.03.2011 11:12:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

absqua: Sklarilla on bassoissansa banjoissa käytettävää nauhaa, mutta mä olen käsittänyt että syy ei ole niinkään vireeseen liittyvä, vaan pikemminkin tuntumaan ja soundiin. Enkä kyllä hiffaakaan miten toi nauhan koko vois vireeseen vaikuttaa heikentävästi.
 
Muistelen lukeneeni mandoliinin nauhoista. Sellainen pointti kyllä tuossa on, että kun nauha kuluu, pysyy kielen kosketuskohta kapeassa nauhassa lähempänä oikeaa, alkuperäistä kohtaa. Toisaalta leveä nauha kuluu hitaammin.
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
absqua
29.03.2011 11:16:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Muistelen lukeneeni mandoliinin nauhoista. Sellainen pointti kyllä tuossa on, että kun nauha kuluu, pysyy kielen kosketuskohta kapeassa nauhassa lähempänä oikeaa, alkuperäistä kohtaa. Toisaalta leveä nauha kuluu hitaammin.
 
Ton kulumismomentin mä hiffaan oikein hyvin. Olisi erittäin mielenkiintoista kokeilla tuollaista pikkunauhoilla varustettua bassoa.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Johannes_t
29.03.2011 11:26:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

absqua: Ton kulumismomentin mä hiffaan oikein hyvin. Olisi erittäin mielenkiintoista kokeilla tuollaista pikkunauhoilla varustettua bassoa.
 
Siinä sun Laklandissa on mandoliinin nauhat ;)
 
okabass
29.03.2011 11:26:23 (muokattu 29.03.2011 11:29:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thominisk: Hieno artikkeli ja hienoja vehkeitä. Ainoa mitä pidän tässä (ja voin olla hyvinkin väärässä) epäsuhtana, on se, että tuollainen 0,1% viritystarkkuus taitaa vesittyä melko pian normaalissa basson käsittelyssä.
 
Ja toinen seikka on se, että soivan kielen vire on aina riippuvainen jonkinverran soittovoimakkuudesta. Lisäksi voi tapahtua livetilanteissa sellaista vasemman käden tekniikkavirhettä humalasta tai vauhdista johtuen, että kielet bendaa jonkin verran.
 
Ylläoleva on huonoa viisastelua, minkä tarkoitus ei ole väittää, että 0,1% on aivan liian tarkka. Jos vaihtoehtona on tälläinen 10% tarkkuus, niin eron kyllä huomaa käytännössä eli siinä että miltä musiikki rupee kuulostamaan näillä huonommilla tarkkuuksilla.

 
Joo. Vireyteen ja viritykseen sisältyy aikalailla virheitä ja epätäydellisyyttä. Mutta on hyvä, jos saadaan yksikin virhe pois tai pienemmäksi. Intonaation säädössä tuo 0,1 % tarkkuus on poikaa, ei ehkä niinkään välttämätön keikalla.
 
Yksi pointti on myös se, että jos kaksi kitaristia ja basisti virittävät omilla mittareillaan, joiden tarkkuus on tuo huonoin todettu (+-9 %), niin voi kuvitella, ettei vireys ole edes lähtökohtaisesti tai teoriassa kovin loistava. Tähän kun vielä lisätään nuo innostuksesta, huonosta tekniikasta, humalasta, lämpötilasta jne. seuraavat ilmiöt.
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
absqua
29.03.2011 11:27:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Johannes_t: Siinä sun Laklandissa on mandoliinin nauhat ;)
 
onko näin? siinä tapauksessa ero tavallisiin on mitättömän pieni.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Johannes_t
29.03.2011 11:29:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

absqua: onko näin? siinä tapauksessa ero tavallisiin on mitättömän pieni.
 
Kyä näin o. Ero on pieni, mutta kyllä sen mun mielestä huomaa.
 
absqua
29.03.2011 11:30:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Johannes_t: Kyä näin o. Ero on pieni, mutta kyllä sen mun mielestä huomaa.
 
ach so. ottaa silmän käteen ja katsoo siis.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
mikkomfg
24.05.2011 18:13:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Polytunessa on tarkkuus 0,5 cent. Köyhä kun on niin ei oo varaa tarkempaan. Ei sillä että olis ikinä tarkempaa tarvinnukkaan.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «