Muusikoiden.net
19.03.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: iPad Garageband
1
Klezberg
28.03.2011 13:23:50 (muokattu 28.03.2011 13:28:46)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meninpä hankkimaan iPadiin Garagebandin, eipä tuo maksanutkaan kuin neljä euroa. En huomannut aiheeseen sopivaa ketjua vielä, joten kirjaan tähän hiukan kokemuksia.
 
Tuohon hintaan softa on täynnä hienoja ominaisuuksia. Pianoja, urkuja, bassoja, kitaroita ja rumpuja softasynina. Niitä voi soittaa midin kautta, iPadin näytöltä tai antaa iPadin soittaa niitä automaattisesti kunhan itse painaa soinnun tai laittaa rummuille hiukan lähtökohtaa. Automaattisäestykset ovat kyllä aika köyhät, neljä vaihtoehtoa per soitin.
 
Mukana on myös sämpleri, joka toimii yllättävän hyvin. Soitin sisään huilulla g-sävelen ja sitten pystyin soittamaan koskettimistolla näin http://htoyryla.dyndns.org/music/ipadflute.m4a . Tuo siis yhdellä ainoalla sämplellä.
 
Sitten kokeilin tehdä pienen äänityksen. Tässä iPad rämpyttää kitaraa kun valitsen sointuja, sama basson kanssa, haitari on aito, äänitetty sisäänrakennetulla mikillä, ja huilu on tehty tuolla samplerilla http://htoyryla.dyndns.org/music/ipadtest.mp3
 
Sitten kokeilin vielä äänittää ihan puhtaasti akustista touhua. Tässä on ensin kitaralla rämpytetty sointuja ja sitten räpelletty jotain päälle http://htoyryla.dyndns.org/music/2kitaraa.mp3 . Edelleen iPadin sisäisellä mikillä. Soundit on yllättävän hyvät, mutta äänittely oli hankalaa. Piti laittaa kuulokkeet ettei metronomi ja tausta vuoda mukaan, mutta kuulokkeisiin ei tulekaan äänityksen monitorointia.
 
Hauska softa, ja varmasti hintansa väärti, mutta itse olen enemmän etsimässä ratkaisua johon voisin ottaa pääkoneelta välimiksauksen, äänittää sitten vaikka pianon eri paikassa sen mukaan, ja siirtää tämän taas pääkoneelle. Tämä ei oikein käy siihen. Kaikki tallentuu jossain mpeg-muodossa ja uloskin saa vain valmiin miksauksen. Ääniraitojen leikkelyä ja muuta editointia ei tueta.
 
EDIT: Unohtui mainita että vahvistinmallinnukset kitaralle löytyy myös.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Grugi
28.03.2011 13:31:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan noi varmasti ihan kivoja leluja mutta kyllä mä luulen että vielä joutuu tovin turvautumaan ihan perus läppäriin jotta homman saa kunnialla pakettiin.
 
SDMF
Klezberg
28.03.2011 14:08:48 (muokattu 28.03.2011 18:01:13)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Grugi: Onhan noi varmasti ihan kivoja leluja mutta kyllä mä luulen että vielä joutuu tovin turvautumaan ihan perus läppäriin jotta homman saa kunnialla pakettiin.
 
No, en minä nyt epäile etteikö tuolla iPadilla saisi muutaman raidan tarvittaessa talteen jos vain olisi siihen kunnolla sopiva softa.
 
Kokonaista piisiä en lähtisi tuommoisella työstämään vaikka olisikin sopiva softa, kun tuo kosketuspohjainen käyttöliittymä tuntuu aika oudolta tarkempiin ja isompiin hommiin.
 
Tuo Garageband näyttäisi nykyisellään toimivan parhaiten softasynana ja varmaan myös vahvistinsimulaattorina, piuhat vain kiinni ja menoksi?
 
Edit: Nyt kun huomasin että H4:sta voi tuossa käyttää interfacena, kokeilin noita vahvistinsimulaatioita. Tuntuu olevan sen verran latenssia etten tykkää. Vaikea sanoa johtuuko H4:sesta, en tuon Multitrack-softan kanssa huomannut vastaavaa. Ehkä pitäisi vielä kokeilla sulkea koko iPad ensin, ettei siellä olisi muuta ajossa. iPadissa kun ei tietääkseni itse pääse tappamaan ohjelmia.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Klezberg
28.03.2011 14:25:16 (muokattu 28.03.2011 22:00:32)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Päätinpä sitten kokeilla iPadiin ohjelmaa nimeltä Multitrack DAW, kahdeksan euroa. iPad näyttää tunnistavan H4:n audio-interfacena, joten tuolla ehkä onnistuu nuo raitojen etä-äänitykset.
 
iPad vain valittaa ettei jaksa syöttää usb-virtaa H4:lle, vaikka H4 toimii omilla pattereillaan. Hub väliin niin toimii.
 
Multitrack DAW:iin onnistui siirtää mp3:nen raidalle, varmaan wav olisi mennyt myös. Ja sitten onnistui äänittää toinen raita sen lisäksi. Sitten alkaa mennä hankalammaksi. Siirtäisin uuden raidan muualle, mutta kun tuo iPad ei oikein tunne semmoisia kuin File Manager. Kukin softa hoitaa itse omat failinsa. Siksipä tuo, niinkuin Garageband myös, tykkää failien jakamisesta sähköpostilla. Huh! Pari muutakin vaihtoehtoa on, muttei sitä että siirtäisin failin wlanin yli toiselle koneell.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
muLperi
04.04.2011 15:17:59 (muokattu 04.04.2011 15:23:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://soundcloud.com/mulperi
 
Tuolta löytyy 4 biisiä jotka oon nyt väsänny kokonaan uudella iPad2:lla ja Garagebandilla.
Palautetta otetaan vastaan :)
Viimeisimmässä Hero-biisissä käytin Oxygen v2 midikiipparia joka iloisesti otti virran iPadista eikä tarvinnut mitään kommervenkkejä.
 
Voi iPadilla leikkiä mutta kyllä minulle se on työkalu.
 
www.mulperi.net
Basismi
11.04.2011 11:22:54 (muokattu 11.04.2011 11:42:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitenkäs pädiin saa audiota sisään huokeimmin (line-inistä, ei mikillä)? Onko ostettava iRig, vai löytyykö noita adaptereita jostain tyyliin clas ohlsonilta?
 
E: CO:lta joku y-kaapeli löytyikin mutta taitaa vaan tuplata headphone outin...
 
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
PIM
11.04.2011 11:58:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä päivitin mun IPod Touchiin jailbreakatun version iOS 4.3.1 ja siihen saa filemanagereja millä onnistuu tiedostojärjestelmän käsittely Applen hyväksi katsomaa tasoa matalammalta tasolla. IPadiin saa myös asennettua jailbreikattun iOS:n.
 
Klezberg
11.04.2011 12:35:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Basismi: Mitenkäs pädiin saa audiota sisään huokeimmin (line-inistä, ei mikillä)? Onko ostettava iRig, vai löytyykö noita adaptereita jostain tyyliin clas ohlsonilta?
 
E: CO:lta joku y-kaapeli löytyikin mutta taitaa vaan tuplata headphone outin...

 
Tavallisten USB-äänikorttien tai adaptereiden pitäisi toimia. Paras olisi löytää semmoinen, jonka iPad hyväksyy sellaisenaan ilman virransyötöllistä hubia.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Klezberg
15.05.2011 13:02:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä yksi kokeilu käyttää iPadin Garagebandia soittokaverina http://www.youtube.com/watch?v=SrJ4v3Td880 . Aikansa tuossakin menisi ennenkuin homma alkaisi sujumaan.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Corto
06.09.2011 18:04:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täytyy myöntää, että iPad 2:n hankinta on alkanut houkuttaa pitkältikin juuri Garagebandin takia. Se vaikuttaa sopivan simppeliltä työvälineeltä millä työstää demoraitoja bändikäyttöön.
 
Mites musta nyt yhtäkkiä stratomies tuli..?
sami_sumea
06.09.2011 22:07:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viimeisimmässä Hero-biisissä käytin Oxygen v2 midikiipparia joka iloisesti otti virran iPadista eikä tarvinnut mitään kommervenkkejä.
 
Millanen adapteri sulla on tossa välissä?
 
Mua pikkasen rassaa tossa garagebandissa se, ettei sillä voi editoida sisäänsoitettua midiä, vai enks mä vaan osaa?
 
...
 
http://www.soundreel.com
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «