Aihe: Soittokunnasta jälleen..
1 2 3 4 512 13 14 15 16 17 18
moderndrummer88
17.03.2011 12:05:18
Voi kyllä aika hiljaista olla sisäänpääsyn kanssa... Mites tuo nuotinluku, osaatko lukea rumpunuotteja taikka ihan sitten biisien nuotteja?

Omalla kappaleella tarkoitaan ilmeisesti pikkurumpuetydiä, tähän malliin http://assets.sheetmusicplus.com/pr … ct/Look-Inside/large/1430231_01.jpg
miica
17.03.2011 13:24:36
Oolrait..
No sitten seuraava kysymys, löytyykö seinäjoen alueelta opettajaa, joka opettaa mulle kuukaudessa jonkun pikkurumpuetydin? ;)
miica
17.03.2011 14:21:39
Mitenkäs sitten, kun mulla on toi Leevi Leppäsen rokkaavat rummut kirja, siellä on noita komppeja noilla nuoteilla. Tarkoittaako se nuottien osaaminen sitä, että osaa soittaa ne kompit niistä nuoteista? Se on siis mulle todella helppoa. Mutta onko siitä mitään hyötyä niissä valintakokeissa?
VeKrio
17.03.2011 14:36:56

miica: Mitenkäs sitten, kun mulla on toi Leevi Leppäsen rokkaavat rummut kirja, siellä on noita komppeja noilla nuoteilla. Tarkoittaako se nuottien osaaminen sitä, että osaa soittaa ne kompit niistä nuoteista? Se on siis mulle todella helppoa. Mutta onko siitä mitään hyötyä niissä valintakokeissa?

On hyvä, että ton verran klaaraat. Mä osasin just ehkä ton verran. En päässyt Lahdesta sisään soittokuntaan, mutta pääsin Hämeenlinnassa Panssarisoittokuntaan. Mulla ei ollut pikkurumputeosta, mutta soitin itse suunnitteleman settisoolon.

Joku prima-vista sulle laitetaan. Mulle tuli Jääkärin marssi, sekä Lahdessa että Hämeenlinnassa. Se on klassikko, tsekkaa sen nuotti jos löydät.

Olennaista on, että tiedät, mitä virvelillä tehdään. Double stroket ja rudimentit haltuun.
Tyypillistä nykyajan taitorummutusta, missä ei ole tarinankerronnasta tietoakaan. Tällaista pullistelua netti on enemmän kuin pullollaan. -jazzmies
miica
17.03.2011 14:45:54
Okei. Kiitos kannustavasta viestistä.
Rudimentteja olenkin jo pari vuotta reenaillut, pitää nyt sitten skarpata tuon nuotinluvun kanssa vielä.. Traditional grippiä olen myös reenaillut mutta tiedä sitten uskallanko sillä pääsykokeessa elvistellä:D

Settisooloon siis jotain komppeja, fillejä, rudimentteja jne. Bossanovan ja Samba- kompit osaan myös. Onko niistä hyötyä?
VeKrio
17.03.2011 17:51:09

miica: Okei. Kiitos kannustavasta viestistä.
Rudimentteja olenkin jo pari vuotta reenaillut, pitää nyt sitten skarpata tuon nuotinluvun kanssa vielä.. Traditional grippiä olen myös reenaillut mutta tiedä sitten uskallanko sillä pääsykokeessa elvistellä:D

Settisooloon siis jotain komppeja, fillejä, rudimentteja jne. Bossanovan ja Samba- kompit osaan myös. Onko niistä hyötyä?

Vaikka se Hämeenlinna koe ei ollut ihan by the book, niin siellä mun pyydettiin soittaa nuotista Jääkärin marssi. Sitten Musiikkimajuri Heikki Saariaho pyysi soittamaan beattia. Soitin sitä. Sitten se pyysi soittamaan sambaa, ja soitin sile sitten Gaddin Mozambique kompin ja se alko tanssahtelemaan. Sit se hymyili ja jotain juteltiin.

Mun settisoolo oli Rosannakomppi, pätkät 50 ways to leave your loveria, fillejä ja jotain vaikeampia haitsunavaus komppeja. Ei se mikän taideteos ollut, ja Lahdessa sanoivat suoraan kun nuotinluku meni metsään, että "Setti sulla on hallussa, mutta nuotit ei oikein taivu." Aika tipalla se oli.

Soita tää jatkoaika vain sitä tradia, niin sulla on paremmat mahikset! Paradiddleä, doublea ja kaikkia drageja. Lykkyä!
Tyypillistä nykyajan taitorummutusta, missä ei ole tarinankerronnasta tietoakaan. Tällaista pullistelua netti on enemmän kuin pullollaan. -jazzmies
Vic Firth
25.03.2011 16:19:13

Soita tää jatkoaika vain sitä tradia, niin sulla on paremmat mahikset! Paradiddleä, doublea ja kaikkia drageja. Lykkyä!

Höpöhöpö, kyllä sen tradin ehtii siellä treenaa kuntoon. Ei sillä ole merkitystä pääsykokeessa. Vain sillä on väliä, että groovaa pirusti ja nuotinluku onnistuu sujuvasti ja lennosta. Nää musaskapparit haluaa spontaaneita jätkiä hyvällä tatsilla ja kovalla asenteella.
VeKrio
25.03.2011 21:14:46

Vic Firth: Höpöhöpö, kyllä sen tradin ehtii siellä treenaa kuntoon. Ei sillä ole merkitystä pääsykokeessa. Vain sillä on väliä, että groovaa pirusti ja nuotinluku onnistuu sujuvasti ja lennosta. Nää musaskapparit haluaa spontaaneita jätkiä hyvällä tatsilla ja kovalla asenteella.

Mul on kyl eri käsitys, mutta mä en olekaan ollut Lahdessa. Jotenki vaan tuntuis, että jos on kaks jamppaa samalla viivalla ja toinen osaa tradin ja toinen ei, en näe syytä valita sitä joka ei.
markkuliini
25.03.2011 21:26:12

Vic Firth: Höpöhöpö, kyllä sen tradin ehtii siellä treenaa kuntoon. Ei sillä ole merkitystä pääsykokeessa. Vain sillä on väliä, että groovaa pirusti ja nuotinluku onnistuu sujuvasti ja lennosta. Nää musaskapparit haluaa spontaaneita jätkiä hyvällä tatsilla ja kovalla asenteella.

Hmmm... Itselle sanottiin '98 Lahden pääsykokeissa että "hyvä, tuosta tulee lisäpisteitä" kun soitin perinteisellä otteella snare primavistan. : I
Lahteenhan tarvitaan myös niitä jotka voivat soittaa kuviomarssi-ryhmässä. Eli sinne valitaan myös sellaisia jotka hanskaavat perinteisen ja joilla on edes kohtuullinen käsitekniikka. Eli kaikilta ei edes edellytetä setin hallintaa. Ei niitä settikeikkoja ole tarjolla kaikille sisäänpääseville rumpaleille.
Mutta ehkä kaikki on muutunut kummenessä vuodessa, ja nykyään ne haluaa sinne jotain "spontaaneja" jätkiä ja riittää että lupaa opetella perinteisen otteen vaikka sitten alokaskaudella. Eli mitä mä mistään tiedän... :P
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Vic Firth
25.03.2011 22:45:25

markkuliini: Hmmm... Itselle sanottiin '98 Lahden pääsykokeissa että "hyvä, tuosta tulee lisäpisteitä" kun soitin perinteisellä otteella snare primavistan. : I
Lahteenhan tarvitaan myös niitä jotka voivat soittaa kuviomarssi-ryhmässä. Eli sinne valitaan myös sellaisia jotka hanskaavat perinteisen ja joilla on edes kohtuullinen käsitekniikka. Eli kaikilta ei edes edellytetä setin hallintaa. Ei niitä settikeikkoja ole tarjolla kaikille sisäänpääseville rumpaleille.
Mutta ehkä kaikki on muutunut kummenessä vuodessa, ja nykyään ne haluaa sinne jotain "spontaaneja" jätkiä ja riittää että lupaa opetella perinteisen otteen vaikka sitten alokaskaudella. Eli mitä mä mistään tiedän... :P

Jeba, nykyjään kaikki rumpalit menee kuviomarssiin messiin. Rumpuryhmä. Ja oikeastaan ainakin viime vuonna kaikki pääsi edes jollai tavalla soittaa settiäkin. Pientä jakoa tapahtui, Showband, Jazzband, konski yms. Mutta kaikki paitsi marssibasaristi oli velvoitettu soittamaan tradilla marssiessa.
-Dr.DW-
25.03.2011 23:06:09
Se on tuo Trad Grippi näemmä aika hankala...
Viina on viisasten juoma, vaan toimii se vähän tyhmemmälläkin.
damn u
26.03.2011 08:01:40
Jos pystyy virittämään patarummut ja soittamaan niillä jotain, sekä soittamaan edes vähän (mutta riittävän hyvin) malletteja ja edes kohtuullisen hyvin snarea niin on jo vahvoilla. Jos soittaa malletteja (kellopeli, marimba jne) hyvin pääsee varmasti vaikka ei olisi virtuoosi.
welho
26.03.2011 09:50:55

miica: Oolrait..
No sitten seuraava kysymys, löytyykö seinäjoen alueelta opettajaa, joka opettaa mulle kuukaudessa jonkun pikkurumpuetydin? ;)

Etsippä vuorelan teemu jostain käsiisi!
Velli
01.04.2011 16:53:13
damn u: Jos pystyy virittämään patarummut ja soittamaan niillä jotain, sekä soittamaan edes vähän (mutta riittävän hyvin) malletteja ja edes kohtuullisen hyvin snarea niin on jo vahvoilla. Jos soittaa malletteja (kellopeli, marimba jne) hyvin pääsee varmasti vaikka ei olisi virtuoosi.

Tämä! Itse soitin pääsykokeissa 2001 helpohkot kappaleet marimballa, patarummuilla, virvelillä ja jotain komppeja setillä. Primavistakin (snarella) meni muistaakseni ihan kohtuullisesti. Pääsin sisään. Sinä vuonna pyrki sisään n. 40 rumpalia, joista otettiin sisään muistaakseni 8. Suurin osa hakijoista handalsi pelkästään setin (ja senkin ilman nuotinlukutaitoa). Kaikki sisäänpäässeet osasivat lukea nuotteja.
mattjuha
12.04.2011 14:38:54
Huomenna on mullakin koe edessä. Matkustan bussilla Turusta Lahteen ja opettelen jonkun kellopelibiisin matkalla ulkoa:) Huomenna aamulla pitäisi sitten heräillä virkeänä ja mennä hyvissä ajoin kasarmille. Omana kappaleena mulla on Mitchell Petersin pikkurumpuetydi, jossa on paljon tremoloa, dynamiikkaa, flämejä ja vielä tahtilajina 3/4. Toivottavasti se riittää.
Vaihdoin nimimerkkini luolamies5:stä mattjuhaksi, jos joku ihmettelee.
RstoU
12.04.2011 16:07:20
Oho, onko siitä jo vuosi kun itse kävin kokeilemassa onneani Lahdessa. Kyllähän se jännitti, etenkin kun tajusi, että hakijoita oli ilmeisesti tavallista enemmän ja mallettiosaajia seassa liiankin kanssa. Rimpuilin kuitenkin soittokokeen hyväksytysti läpi, joskin Lahteen asti eivät rahkeet riittäneet, koska klassiset lyötävät jäivät jalkoihin. Lapin sotilassoittokuntaan kuitenkin pääsin, eli soittaminen ei armeijan vuoksi loppunutkaan vaan päinvastoin. Joitain vinkkejä voisin edellisiin oiviin neuvoihin lisätä:

-Viime vuonna Lahden pääsykokeissa aloitettiin settisoitolla. Jämäkkä alku (ehkä joku funkahtava tms tiukka komppi josta käy ilmi tekninen osaaminen ja järkevyys siinä mielessä, ettei kikkaile liikaa) antaa hyvän kuvan. Jos on osaava rumpali, niin tuskin tarvitsee montaa tahtia komppia soittaa kun jo pyytävät lopettamaan ja siirrytään seuraavaan suoritteeseen. Prima vistat pikkurummulla ja jotain mallettijuttuja kun hallitsee, niin tuskin käy huonosti.

-Jos kuitenkin käy huonosti, eikä Lahteen pääse, niin kannattaa ehdottomasti pyrkiä pienempiin soittokuntiin. Minulta (riittämättömän koesoiton jälkeen tosin) kysyttiin suoraan, että sopiiko, jos laitetaan johonkin pieneen soittokuntaan. Ainakin täällä Rovaniemellä on aikaa omaan reenaamiseen todella runsaasti (varmasti enemmän kuin Lahdessa), ja keikkojakin on vähintään parin viikon välein. Hyvä tuuri kävi myös siinä mielessä, että kesäkuun televisioitava lippujuhlan paraati järjestetään tänä vuonna rovaniemellä. Parantuisi vain tuo peukalon nivel, niin pystyisi perinteisellä otteella soittamaan, vaikka onhan se bassorumpukin toki rumpu..

-Lahden jäädessä kakkoseksi ja määräyksen käydessä johonkin pienempään soittokuntaan paikka ei ole usein vielä varma. Täällä Rovaniemellä edellisessä saapumiserässä oli basisti, joka soittokunnan puolesta olisi päässyt varusmiessoittajaksi, mutta yksikön päällikkö määräsikin aliupseerikouluun.

Jokseenkin varma keino ainakin täällä tuntui olevan se, että vetosi koulutusvalintahaastatteluissa siihen, että haluaa ehdottomasti sotilassoittaja-ammattilaiseksi, tulevaisuudensuunnitelmista riippumatta. ;) Myös kiinnostus kaikkeen muuhun koulutukseen kannattaa ilmaista ehdottomaksi nollaksi. Nohevana kannattaa kuitenkin olla, silloin kouluttajatkin saattavat suositella suoraan sotilassoittajaksi, vaikka kykyjä olisi muuhunkin. Toki vasta ylemmän tahon allekirjoitukset määräyksissä tuovat varmuuden, itse jännitin P-kauden ajan pääsyä soittokuntaan viimeiseen päivään saakka. Nyt ei harmita lainkaan, ettei Lahteen päässytkään.

Täysillä taistoon siis! Ei kuitenkaan lannistuta, vaikka Lahdessa ei menisikään toivotulla tavalla, mahdollisuudet eivät onneksi lopu siihen. :)
Zoso
12.04.2011 16:28:26
Minäkin huomenna menen. Vedän Wilcoxonin nro 150 soolon. Kannattaa varmaan mieluummin vetää nopeammin ja paremmin matched gripilla kuin huonommin ja hitaammin tradilla? :D
There are only two kinds of music. Good and Bad.
VeKrio
12.04.2011 16:40:21

Zoso: Minäkin huomenna menen. Vedän Wilcoxonin nro 150 soolon. Kannattaa varmaan mieluummin vetää nopeammin ja paremmin matched gripilla kuin huonommin ja hitaammin tradilla? :D

EI se nopeus vaan se kulkevuus. Jos toimii tradilla, vedä sillä, sanon ma.
Mut six pitäÄki VETäÄ VAA!1!1!! :D
Zoso
12.04.2011 16:47:38
VeKrio: EI se nopeus vaan se kulkevuus. Jos toimii tradilla, vedä sillä, sanon ma.

Joo kyl toimii periaatteessa :)
There are only two kinds of music. Good and Bad.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)