Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Selluloosalakan ohentimet
1
kulmahiomakone
14.07.2006 15:46:18 (muokattu 14.07.2006 16:02:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tinneri. Jep. Mutta mun tinnerikanisteri on opistolla lukkojen takana enkä viitisisi maksaa seitsemää euroa litrasta (en tartte kuin desin tai kaksi. Tässä on tarkoitus vaan lakata Diccolla yksi kerros mahonkirungon pintaan, jottei se keräisi paskaa. Myöhemmin filleröinti jne. Ohentamattomalla en viitsisi lakata, kun siinä on se vaara, että syykuviot häviävät tukkeuduttuaan liian paksusta lakasta).
 
Eli siis korvikeohenninta kaipaan. Käykö sinol tai marinol? Entä pirtu?
 
DIT: Tai asetoni?
 
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
Juniper
14.07.2006 22:06:58 (muokattu 14.07.2006 22:09:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytä vaan tinneriä, tai sitten ohentamattomalla.
Ei ne syykuviot häviä sieltä alta vaikka vetäis ohentamattomalla.
Selluloosalakka on sen verran herkkä, että en kokeilis muita liuottimia. Pirtu periaatteessa käy, kun sillä kerran pulituurataan selluloosapinta......
Voithan tietysti kokeilla ja kertoa havainnoista :D
 
kulmahiomakone
16.07.2006 19:32:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luulin, että m.netin puistokemisteiltä olisi ollut asiaan varmoja vinkkejä, nyt on ilmeisesti tehtävä kokeilut itse. Sinolista 90 prossaa on etanolia, joten aloittanen sillä. Jos ei ohentimena toimi, niin aina sen voi juoda. Yritän muistaa kertoa tuloksista myöhemmin.
 
Eri valmistajien tinneritkin eroavat melko paljon toisistaan. Dicco tinneri (1020) sisältää tolueenia ja isobutanolia, kun Polaricin tinneri sisältää muistaakseni asetonia ja tolueenia. Dicco pulituuri taas on etanolia (joten sinolpullokin käynee pulituurista). Mutta en mä noista mitään ymmärrä.
 
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
manne
19.07.2006 21:41:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä en ainakaan ole huomannut mitään laadun heikkenemistä, siitä että sulattaa lakkahartsin sinoliin. Kuitenkin alkoholi on vain sulattava ja haihtuva tekijä prosessissa.
Lakatessa se hyvän pinnan kehittyminen perustuu siihen, että aiempi lakkapinta sulaa uutta laittaessa pinnaltaan ja muistetaan: "ohuen ohuita kerroksia".
 
kulmahiomakone
14.02.2007 17:53:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huom! Olen kirjoittamassa yli 209 päivää vanhaan ketjuun!
 
Tiedoksi niille, joita tämä asia askarruttaa: ainakaan itse en huomannut Diccon käyttäytymisessä tai lakkauksen lopputuloksessa mitään eroa, kun käytin ohentimena Sinolia. Työväline oli ruisku.
 
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
Puavali
14.02.2007 18:02:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paineilmajarrujen jäätymisen estoaine. Jotain alkomahoolia sekin on. Toimii maalien kanssa hyvin, tähän mennessä ei vielä pettymyksiä.
 
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
Little Savage
14.02.2007 18:03:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielenkiintoista.Mun pitää kans lakata Diccolla kaula tai pari. Ei jaksais ostaa sitä Diccolle tarkoitettua ohennetta.
 
Kirk Hammett Suomen Presidentiksi !
kulmahiomakone
14.02.2007 18:07:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paineilmajarrujen jäätymisen estoaine. Jotain alkomahoolia sekin on. Toimii maalien kanssa hyvin, tähän mennessä ei vielä pettymyksiä.
 
Onko halpaa? Sinol maksaa täällä halvimmillaan 3,25 per litra.
 
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
Puavali
14.02.2007 18:09:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko halpaa? Sinol maksaa täällä halvimmillaan 3,25 per litra.
 
Sinol on sitten halvenpaa, kuin tuon lähihuoltamon hinta. Tosin en tiedä, paljonko maksaa litra, kun ottaa tuommoisen puoli pakettiautollista, mitä tuolla varastossa näkyi olevan.
 
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
kulmahiomakone
21.02.2007 18:41:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

->Vielä päivitystä. Diccon ohentimena voi näköjään käyttää lähes tulkoon mitä tahansa liuotinta - tähän mennessä olen käyttänyt onnistuneesti (Sinolin lisäksi) Lasolia ja Korrek jäänestoa. Molemmissa on etanolia, Korrekissa lisäksi isopropanolia, jota löytyy myös Diccosta.
 
Ja kun jotkut valittavat sitä, että Dicco on nykyään paska lakka, niin se johtuunee siitä, että tolueeni korvattiin teollisuusbensiinillä, liuotin toisella. Edellinen aiheuttaa sikiövaurioita, jälkimmäinen ilmeisesti ei.
 
Samaa paskaa se edelleen suurelta osin on ja ainakin itse olen onnistunut saamaan uudella Diccolla ihan yhtä hyvää jälkeä kuin vanhallakin. Vähän eri lailla pitää työskennellä, mutta siinä kaikki.
 
Tässä vielä Diccon ainesosat. Listaan ne siinä toivossa, että joku kemisti lukee tämän ja kertoo minulla halvimman korvikeohenteen. Tän hetken pohjat: Korrek jäänesto, 2 euroa.
 
64742-49-0 Teollisuusbensiini, 10 - 25 % F, Xn, N; R11-
vetykäsitelty kevyt 1200 mg/m3 (
(alifaattinen liuotinbensiini)
1330-20-7 Ksyleeni 1 - 5 % Xn; R10-20/21
50 ppm (HTP
67-63-0 Isopropanoli 5 - 10 % F, Xi; R11-36-
200 ppm (HTP
78-83-1 Isobutanoli 1 - 5 % Xi; R10-37/38
50 ppm (HTP
123-86-4 Butyyliasetaatti 25 - 50 % -; R10-66-67
150 ppm(HTP
9004-70-0 Nitroselluloosa 10 - 25 % F; R11
 
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
joomak
24.03.2011 21:32:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huom! Olet kirjoittamassa yli 1492 päivää vanhaan ketjuun!
 
Jatkan vanhaan ketjuun. Itse olen käyttänyt ohentamiseen RK tinneriä ja Pakcem tinneriä. RK tinnerissä luki sen olevan "sekoitus korkealaatuisia kemikaaleja", kun taas Pakcemissa ainesosina mainittiin ainoastaan tolueeni. Käyttäytymisessä ruiskun kanssa en huomannut eroja suuntaan tai toiseen. Ruiskua pestessä ohuet kumihanskat, sulivat selvästi nopeammin Pakcemin kanssa. Aineissa on siis eroa.
 
Yritin netistä etsiä tinnerin määritelmää, mutta en löytänyt. Tietääkö joku mitä on tinneri?
Ainakin se voi koostua erilaisista aineista, mutta täytyy sille jokin määritelmä olla. Kansanomainen määritelmä voisi olla "liuotinpohjaisten maalien ohenne", mutta se kuulostaa jotenkin puolinaiselta. Tai jos tuo olisi määritelmä niin onko sinolkin tinneri, koska se toimii ohenteena?
 
Englanniksi tinneri lienee Thinner - ohenne.
 
Noniin, jatkakaas joilta tietoa tai mielipiteitä löytyy.
 
varakeef
24.03.2011 21:50:37 (muokattu 24.03.2011 21:52:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joomak: Yritin netistä etsiä tinnerin määritelmää, mutta en löytänyt.
 
Englanniksi tinneri lienee Thinner - ohenne.

 
No eikö se tuossa nyt tullut? Ei sana "ohenne" kerro ainesosista, vaan käyttötarkoituksesta. Vähän niinkuin "juoma" voi olla maitoa tai viskiä - ei kannata tivata, mistä juomaa tehdään.
 
Tarkemmin voidaan kai puhua liuotinpohjaisesta maalinohenteesta. Toisaalta vesikin on liuotin siinä merkityksessä, että siihenkin voi kiinteitä aineita liuottaa. (Tällä en tietenkään tarkoita, että vettä voisi käyttään nitroselluloosan liuottimena.)
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
humppahanuristi
25.03.2011 13:28:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


64742-49-0 Teollisuusbensiini, 10 - 25 % F, Xn, N; R11-
vetykäsitelty kevyt 1200 mg/m3 (
(alifaattinen liuotinbensiini)
1330-20-7 Ksyleeni 1 - 5 % Xn; R10-20/21
50 ppm (HTP
67-63-0 Isopropanoli 5 - 10 % F, Xi; R11-36-
200 ppm (HTP
78-83-1 Isobutanoli 1 - 5 % Xi; R10-37/38
50 ppm (HTP
123-86-4 Butyyliasetaatti 25 - 50 % -; R10-66-67
150 ppm(HTP
9004-70-0 Nitroselluloosa 10 - 25 % F; R11

Jaahas, voiko tästä siis päätellä, että kun tavara on kuivahtanut ja nuo haihtuvat yhdisteet hävinneet, niin pintaan jää ainoastaan nitroselluloosa eli pumpuliruuti.
Kun lyö vasaralla kitaran pintaan, niin poks vaan ja se on siinä?
Joskus muinoin noita biljdardipalloja kuulemma on nitroselluloosalla pinnoitettu ja sitten sopivalla lyönnillä tai osumalla toiseen palloon tapahtui räjähdys.
 
Humpasta rautalankaan... http://www.myspace.com/tanssiorkesterigalaxie
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «