Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kirkkaasti soivaa löysää 0.12 kielisettiä ?
1
Stone
25.03.2011 11:29:03 (muokattu 25.03.2011 11:31:17)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve,
voitteko suositella "jotain" kauan kirkkaasti soivaa ns. löysää 0.12 kielisettiä fingerstyleen, mutta muuhunkin?
 
Itse hommasin vähän aikaan sitten Martin MFX740 setin juuri tähän ja onkin mukavan pehmeä soitella (mitä hainkin), ettei tarvitse esim. F-barreja naama irvessä vääntää.
 
http://www.maurysmusic.com/inc/sdetail/61456
 
Sointikin oli alussa aivan loistavan kirkas kuten teräskielisessä kuuluisi ollakkin, mutta nopeasti hälveni se paras kirkkaus siitä. Kostutinta olen pitänyt nyt kuukauden verran, vaan olisi pitänyt olla jo silloin kun kovat kuivat pakkaset alkoivat..vaikuttaakohan se vielä asiaan?
 
Laittakaa kevytsoittoisia 0.12 kielivaihtoehtoja, jotka pitävät mielestänne kirkkauden, jos se on nyt kielistä kiinni.
 
"Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua." -Keith Richards
Jorte Kariko
25.03.2011 11:45:38 (muokattu 25.03.2011 13:17:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niinno, riippuu vähän kitarasta ja soittajasta... mut anyway!
 
mul oli Curt Manganit meni kaks päivää ja ne oli niin tunkkaiset ja todella tahmainen tatsi kuin vaan voi olla... ajattelin sitten kokeilla muita kieliä ja samalla tuntui, että voisi siirtyä 11-52 setistä 12-54. Ei käynyt mielessinäkään siirtyä Curt Manganin kieliin. Ajattelin, että voisi kokeilla jotain ihan uutta. Katselin, että mistä löytyisi suht halavalla Dean Markleyn Alchemy Gold/Bronze 12-54 settiä. Nopealla haulla muutama liike Suomessa (netissä möi) möi niitä, hinta oli aika suolainen 24€ !?!? siirsin katseeni ebayhin sieltä sain 3 settiä postikuluinen Suomeen yhteishintaan 33€ Ameriikasta tulivat ja alle viikossa. Omasta mielestäni ovat kirkkaat, eivät liian kirkkaat ja ovat todellakin hintansa arvoisia ovat säilyttäneet kirkkautensa, pysyvät vireessä, eivät mene tukkoon, ja mikä tärkeintä mun sormet kun erittävät kaikkea mahdollista "toxic/acid waste" mömmöjä (vaikka pesen kädet ennen ja jälkeen soiton), niin nämä säilyttävät hyvän soundin pitkään.
 
Jos en väärin muista niin ainakin Andy Mckee jossain vaiheessa käytti näitä kieliä, mutta 13 satsia... mun kokemukset vaan rajoittuvat vain Daddarion, Dean Markleyn ja Curt Manganin kieliin.
 
Edittiä:
 
Omasta mielestäni nuo Dean markleyn Alchemy 12-54, eivät ole jäykkiä, pystyy ihan hyvin bendaileen. Käytän pitkälti ihan normi virettä. Toki ihan Kitaran säädöistäkin on kiinni se, että kuinka jäykiltä ne tuntuu. Olikohan täällä vai missä puhetta siitä, että Martinin kielet ovat jäykkiä siis jos vertaillaan ihan merkki kohtaisesti samoja settejä. Oman Martinin kitaran ostin uutena ja siinä oli valmiina muistaakseni 12-54 setti ja se oli Martinin sarjaa se. Kitara oli muuten ihan ok sädöissä, mutta kielet olivat todella jäykät. Tiedä sitten varmaksi? kyl mä jossain vaiheessa otan kokeiluun uudestaan Martinin 12-54 kielet, koska nyt olen säätänyt kitaran itselleni mieleiseksi.
 
Räyh!
penatuna
25.03.2011 12:06:00 (muokattu 25.03.2011 12:06:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa kokeilla myös John Pearse -kieliä. Saa myös Bluegrass settinä, eli normaalisettiä hieman paksummilla bassokielillä. En tiedä onko kovin löysiä, mutta laatukieliä kuitenkin. Ainakin Lottonen myy suomessa; tosin ulkomailta saa halvemmalla posteineenkin.
 
Stone
25.03.2011 13:16:27 (muokattu 25.03.2011 13:44:29)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

penatuna: En tiedä onko kovin löysiä, mutta laatukieliä kuitenkin.
 
Löysiä haluan, koska itse suhteellisen vähän aikaa soittanut teräskielistä ja varsinkin sormisoittoa. Aiemmin oli kiinni kitarassa "joku" liikkeessä asennettu perus 0.12 bronzesetti ja oli tosi väkinäistä alanauhoilla soittelu, mutta toi Martinin mfx740 löysäsetti toi sitten helpotusta siihen.
 
"Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua." -Keith Richards
jhurtti
25.03.2011 21:04:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stone: Löysiä haluan, koska itse suhteellisen vähän aikaa soittanut teräskielistä ja varsinkin sormisoittoa. Aiemmin oli kiinni kitarassa "joku" liikkeessä asennettu perus 0.12 bronzesetti ja oli tosi väkinäistä alanauhoilla soittelu, mutta toi Martinin mfx740 löysäsetti toi sitten helpotusta siihen.
 
Miksi juuri .012 setti? Oletko kokeillut .011 settejä? Soitettavuuteen voisi vaikuttaa enemmän kunnon setup. Ylä- ja alasatulat voivat hyvinkin olla viilauksen tarpeessa, jos .012 sarja tuntuu pahalta.
 
Anyway, itse olen sitä mieltä, että hieman korkeampi tension antaa paremman tuntuman sormille, ja sitä myötä myös paremman soundin. Siitä joutuu sitten hiukan maksamaan hintaa: nopeus laskee, sormet sattuu, yms. Mutta nämäkin menevät (osittain) ohi. No pain, no gain.
 
Valitettavasti joudut itse kokeilemalla hakemaan itsellesi sopivan kielisarjan. Kielten hakeminen on oikeastaan ihan mielenkiintoista puuhaa, ja käyn läpi jotakuinkin saman protokollan aina, kun uusi kitara tulee kotiin. Ehdotetaan nyt kuitenkin jotain. Kokeile John Pearsen .012 sarjoja (600L on paljon itselläni käytössä). Näissä on varmaankin hieman pienempi tension kuin monissa muissa, ja erityisesti Silk Wound setti on aika höllä. Toinen mikä voisi osua on Newtone Master Class -sarja.
 
Ja lopuksi: kannattaa ehkä tilailla noita kieliä netistä. Ne on hinnoiteltu aika pihalle tässä maassa, ja kun omistaa useamman kitaran, niin vuodessa kertyy aika paljon eroa. Eikä paljon haittaa vaikka tilaus jäisi tulliin; alv ja tullaus mukaan lukien hinta jää silti helposti puoleen kotimaan hinnasta.
 
Stone
25.03.2011 21:31:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jhurtti: Miksi juuri .012 setti? Oletko kokeillut .011 settejä? Soitettavuuteen voisi vaikuttaa enemmän kunnon setup. Ylä- ja alasatulat voivat hyvinkin olla viilauksen tarpeessa, jos .012 sarja tuntuu pahalta.
 
Anyway, itse olen sitä mieltä, että hieman korkeampi tension antaa paremman tuntuman sormille, ja sitä myötä myös paremman soundin. Siitä joutuu sitten hiukan maksamaan hintaa: nopeus laskee, sormet sattuu, yms. Mutta nämäkin menevät (osittain) ohi. No pain, no gain.
 
Valitettavasti joudut itse kokeilemalla hakemaan itsellesi sopivan kielisarjan. Kielten hakeminen on oikeastaan ihan mielenkiintoista puuhaa, ja käyn läpi jotakuinkin saman protokollan aina, kun uusi kitara tulee kotiin. Ehdotetaan nyt kuitenkin jotain. Kokeile John Pearsen .012 sarjoja (600L on paljon itselläni käytössä). Näissä on varmaankin hieman pienempi tension kuin monissa muissa, ja erityisesti Silk Wound setti on aika höllä. Toinen mikä voisi osua on Newtone Master Class -sarja.
 
Ja lopuksi: kannattaa ehkä tilailla noita kieliä netistä. Ne on hinnoiteltu aika pihalle tässä maassa, ja kun omistaa useamman kitaran, niin vuodessa kertyy aika paljon eroa. Eikä paljon haittaa vaikka tilaus jäisi tulliin; alv ja tullaus mukaan lukien hinta jää silti helposti puoleen kotimaan hinnasta.

 
Kiitos infosta!
 
Käytin kitaraa F-musiikissa juurikin syystä, jos satulassa olisi sanomista, mutta tarkastelun tuloksena se oli kuulemma ihan kunnossa. Sanoi että kaula oli aika suora (kielet särisivät tietyissä asemissa) johtuen tän talven kuivuudesta ja myi minulle kostuttimen ehkäisemään kitaran kuivumista.
 
"Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua." -Keith Richards
mhs
25.03.2011 23:22:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stone: Terve,
voitteko suositella "jotain" kauan kirkkaasti soivaa ns. löysää 0.12 kielisettiä fingerstyleen, mutta muuhunkin?
...
Laittakaa kevytsoittoisia 0.12 kielivaihtoehtoja, jotka pitävät mielestänne kirkkauden, jos se on nyt kielistä kiinni.

 
Jos "kauan" on avainsana, kokeile pinnoitettuja... Elixirit ovat notkean tuntuiset ja bassoissa pysyy selkeä saundi pitkään, diskantit ovat jotenkin letkut. Kokeile vaikka peruspronssia (ei fosfori). Mulla on seuraavana testilistalla Cleartone. Daddario EXP ei vakuuttanut.
 
DR:n kielet soivat mielestäni erinomaisesti ja ovat mukavat kouraan. DR rare on erityisen kevytsoittoinen, mutta ei kestä yhtä pitkään kuin Sunbeam. Pinnoitettuja en ole kokeillut.
 
Pearset ovat mainoita kieliä, käyttäytyvät "selkeästi". En erityisen kirkkaaksi niitä kuitenkaan kutsuisi, ainakaan fosforipronsseja (pronssipaketti odottaa asennusta). Mutta kirkkaudestakin on monta mielikuvaa.
 
... "löysyyttä" ja soittomukavuutta kannattaa hakea myös capon avulla :).
 
Stone
27.03.2011 10:27:03 (muokattu 27.03.2011 10:27:33)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos ideoista!
Täytynee tilata em. suosituksien mukaisia + muitakin settejä ja tehdä vertailua, että mikä sopii omaan tatsiin + korvaan parhaimmin.
 
"Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua." -Keith Richards
flattopguitar
27.03.2011 21:02:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Newtonet ja John Pearset eivät ole minusta kirkkaita, mutta ovat kyllä "löysiä" 12-setillä verrattuna D'addarion ja eteenkin Martinin kieliin. Noin persetuntumalla voisi arvoida, että Newtone ja John Pearse 12 vastaa 11 D'addariossa ja 12 Martin vastaa 12.5 D'addariota, ehkä jopa 13-settiä. D'addario EXP on kirkkaita, eteenkin 80/20 versio ja kirkkaus kestää melko pitkään.
 
kimizu
28.03.2011 08:05:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kauan säilyvää sointia haet, uskallan suositella Elixir Nanoweb -kieliä. Itselläni on fosfori-pronssit ja pidän kovasti niiden soundista ja tuntumasta. Jos kirkkaampaa kaipaa, niin sitten pronssiversio näistä. Kestävyys on myös aivan omaa luokkaansa.
 
http://www.elixirstrings.com/products/product_acoustic.html
 
"Its a matter of taste. Taste is a matter of personality. There is bad taste and my taste, which is good off course..."
Stone
28.03.2011 18:10:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimizu: Jos kauan säilyvää sointia haet, uskallan suositella Elixir Nanoweb -kieliä. Itselläni on fosfori-pronssit ja pidän kovasti niiden soundista ja tuntumasta. Jos kirkkaampaa kaipaa, niin sitten pronssiversio näistä. Kestävyys on myös aivan omaa luokkaansa.
 
http://www.elixirstrings.com/products/product_acoustic.html

 
Sähkökitarassa vierastin hieman Elixir-kielten liukasta pintaa (joskin soundi oli ok), mutta akustisessa sitä voisi kokeillakkin. Mitä kirkkauteen tulee niin sellainen medium kirkkaus on varmaan passeli, kunhan säilyttää soundinsa. Lisätään elixir myös listaan.
 
"Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua." -Keith Richards
Aalimupina
28.03.2011 23:31:33 (muokattu 28.03.2011 23:32:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

flattopguitar: Newtonet ja John Pearset eivät ole minusta kirkkaita, mutta ovat kyllä "löysiä" 12-setillä verrattuna D'addarion ja eteenkin Martinin kieliin. Noin persetuntumalla voisi arvoida, että Newtone ja John Pearse 12 vastaa 11 D'addariossa ja 12 Martin vastaa 12.5 D'addariota, ehkä jopa 13-settiä. D'addario EXP on kirkkaita, eteenkin 80/20 versio ja kirkkaus kestää melko pitkään.
 
Eiväthän nuo Newtonet ja Pearset ole mitään kirkkaita kieliä. Ne kyllä säilyttävät soundinsa todella pitkään, jos ei ole tahmanäppi (joillakin ihmisillä on aivan käsittämätön käsien hieneritys, se tappaa kielet parin sekunnin soittamisen jälkeen, onneksi heille on tarjolla pinnoitettuja kieliä). Mulla on kitarassa viime kesänä vaihdetut Newtonet, joilla on soitettu n. 20 keikkaa ja soundi on vieläkin "tallessa". Newtonet ja Pearset ovat kyllä parhaita kieliä, joihin olen törmännyt.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «