Aihe: Laulunäytteitänne tähän
1 2 3 4 530 31 32 33 3482 83 84 85 86
author
16.03.2011 00:04:30
Arvoman: Täytyy sanoa.

Pidän ihan sikana, hauska tunnelma, jotenkin tunnelmallisen laiska soitanto ja olemus ja kolina on vain mukavaa. Mukavan kotikutoista. Tälläistä levylle.

Hahaa! Kiitos paljon :D Myönnän että tässä on tarkoituksella kotikutoisuutta haettu. Harkitsin tän version julkaisemistakin. Teemaltaan tää on balladimainen et siihen sopii tietynlainen huolimattomuus.
_joku_
16.03.2011 11:19:39
http://www.singsnap.com/karaoke/r/b0a23a46c

Kuinkas hirveeltä tää kuulostaa. Saako siedettävää tekemälläkään. :D
sirpale
16.03.2011 11:26:38
_joku_: http://www.singsnap.com/karaoke/r/b0a23a46c

Kuinkas hirveeltä tää kuulostaa. Saako siedettävää tekemälläkään. :D

Minun korvaani vireessäsi on aika paljon mutkia. Keskity siis siihen. Erittäin kehityskelpoinen esitys kuitenkin. Minun vain amatöörinä paha sanoa, kun sanon pian väärin.
Tuuli pääni läpi viheltää, voltin heittää, taloksi asettuu.
Starless
16.03.2011 20:21:44
koitimpa luikauttaa alice in chainsia.
mitkä seikat pistelee korvaan?

http://maihinnousu.net/s/11646
Ekespylly
17.03.2011 09:16:39

Starless: koitimpa luikauttaa alice in chainsia.
mitkä seikat pistelee korvaan?

http://maihinnousu.net/s/11646

+ Mehukas soundi
+ Fiilis

- Liikaa mennään nuotin vieressä. Niissä paikoin, kun on kohdillaan, niin kyllä pelaa.
- Lausuminen

T: Mikko
http://www.headsonfire.net http://www.mikseri.net/mre/
AadolfK
24.03.2011 09:57:32

http://www.youtube.com/watch?v=5PcFjpvzb38

Satumaa. Lauloin muutaman oluen jälkeen, ilman äänenavausta, koska en tiennyt, joutuisinko häirityksi ja ehtisinkö nauhoittaa. Huom: laulu ilmeisesti kuuluu vain vasemmalta. Kuten kaikki muukin mikrofonilla nauhoittamani... Käytän kitaravahvistinta kaiuttimen/kuulokkeiden sijasta, joten enpä ole aiemmin tiennytkään ongelmasta.
pekka montin
24.03.2011 15:08:48

sami_: http://www.youtube.com/watch?v=5PcFjpvzb38

Satumaa. Lauloin muutaman oluen jälkeen, ilman äänenavausta, koska en tiennyt, joutuisinko häirityksi ja ehtisinkö nauhoittaa. Huom: laulu ilmeisesti kuuluu vain vasemmalta. Kuten kaikki muukin mikrofonilla nauhoittamani... Käytän kitaravahvistinta kaiuttimen/kuulokkeiden sijasta, joten enpä ole aiemmin tiennytkään ongelmasta.

Hyvä pohja sun äänessä, aidosti matala eikä tartte ns. "tummentaa" mitä joudun ite tenorina tekemään jonkin verran. Vähän se vire tuppaa sun äänessä tuon clipin perusteella heittelemään, mutta yleisilme tuossa silti mielestäni ihan "jeez".
arc
24.03.2011 21:01:57 (muokattu 24.03.2011 21:02:49)
Hyvä pohja sun äänessä, aidosti matala eikä tartte ns. "tummentaa" mitä joudun ite tenorina tekemään jonkin verran. Vähän se vire tuppaa sun äänessä tuon clipin perusteella heittelemään, mutta yleisilme tuossa silti mielestäni ihan "jeez".

Ihan näin mielenkiinnosta kysyn, miksi joudut tummentamaan ääntäsi? Miksi et vain laula omalla äänelläsi?

Mua häiritsee suunnattomasti kun 97% keskitason laulajista, jotka ovat siis ihan ok laulajia, mutta eivät vielä mitään starboja, imitoivat ja maneeroivat ihan liikaa muita saundeja, kuin omaa ääntään. Se kuulostaa teennäiseltä eikä ollenkaan uskottavalta. Hirveintä kuunneltavaa on ne tapaukset, joissa pörrötukat yrittää matkia Axl Rosea :D
sirpale
24.03.2011 21:27:36
Koska kukaan ei saanut naurultansa sanottua mitään "englannin"kielisestä rykäisystäni ilmeisestikään, niin ajattelin palata tutulle ja turvalliselle suomalaiselle linjalle. :D Nauhoitin tänään, kun mikkini suostui hetkellisesti harvinaiseen hyvään yhteistyöhön. On siis uunituore ja tämän hetkisestä osaamisestani haluaisin muiden korvien kuulemana saada palautetta. Kiitollinen olisin isosti.

Tuulen värit:

http://www.singsnap.com/karaoke/r/baac37e28
Jokapaikanapina
24.03.2011 22:07:36
sirpale: Koska kukaan ei saanut naurultansa sanottua mitään "englannin"kielisestä rykäisystäni ilmeisestikään, niin ajattelin palata tutulle ja turvalliselle suomalaiselle linjalle. :D Nauhoitin tänään, kun mikkini suostui hetkellisesti harvinaiseen hyvään yhteistyöhön. On siis uunituore ja tämän hetkisestä osaamisestani haluaisin muiden korvien kuulemana saada palautetta. Kiitollinen olisin isosti.

Tuulen värit:

Kuuntelin sekä Oasiksen, että nyt Tuulen Värit. Molemmissa on paljon hyvää, muunmuassa vire pysyy. Jotenkin vähän varovaisen kuulosia noi vaan on, saisit mun puolesta rohkeemmin käyttää ääntäs, varsinkin korkeemmalle mentäessä. Äänitteletkö kenties ohutseinäisessä kerrostalosa? Oon meinaan itte huomannu mun isän kerrostalokämppä-äänitysten olevan paljon "munattomampia" ku äitin omakotitalossa äänitetyt :D
Arvoman
24.03.2011 22:07:55
sirpale: Koska kukaan ei saanut naurultansa sanottua mitään "englannin"kielisestä rykäisystäni ilmeisestikään, niin ajattelin palata tutulle ja turvalliselle suomalaiselle linjalle. :D Nauhoitin tänään, kun mikkini suostui hetkellisesti harvinaiseen hyvään yhteistyöhön. On siis uunituore ja tämän hetkisestä osaamisestani haluaisin muiden korvien kuulemana saada palautetta. Kiitollinen olisin isosti.

Tuulen värit:

Aikasempaan ei tullut sanottua mitään kuten itse totesit että et ymmärrä edes mitä laulat, joten ei huvita sellaista kommentoida.
Sanat ovat siellä syystä, ja vaikka et osaa lausua ja et ymmärrä niin niitä pitää painottaa ja kumminkin hakea. Tai sitten voi vain laulaa käyttämättä sanoja.

Noh tullen väreistä, paremmalta kuulostaa kuin aikaiseemin, alku häiritsi kun tuli taas sitä karaoke-soundia, suorempaa ääntä, tukea siihen, ja värisevää loppua pois. Reeniä vain, ja tosiaan jos haluaa laulaa kaikkea pitää treenata että ymmärtää mitä nuotteja on olemassa.
Hattori Hanzo.
sirpale
24.03.2011 22:22:22
Iso kiitos kummallekin. Minä en ymmärrä musiikin teoriasta mitään. En siis hallitse laulamisen perusteita edes. Lähinnä omaa ääntä nauhoittelemalla ja kokeilemalla erilaisia biisejä ja tapoja laulaa, olen pyrkinyt pääsemään taidollisesti eteenpäin. Se vain on aika helkutin kivinen tie rämmittäväksi itsekseen. Olen nyt pyrkinyt kiinnittämään huomiota hengittämiseen, vireeseen, vähän jopa eläytymiseenkin ja siihen, että se laulaminen ennen kaikkea tuntuisi myös mukavalta. Kaikki vaan tuntuu edelleen tekevän vähän mutkia.

Tuota karaokemaista laulamistani olen yrittänyt karsia aika pajonkin, mutta aina se vaan sieltä päätään nostaa.

Rivitalossa asutaan, mutta seinänaapureita ei ole. Eli ei ole siitä kiinni. Ainoastaan tuo 2-vuotias poika vähän jarruttaa, kun pitää olla silmät selässäkin. Pitäisi ajoittaa nuo nauhoitukset niille päiville, kun tuo on hetken päiväkodissa. Voisi saada vähän volyymia ja varmuutta lisää.
kansimies
25.03.2011 00:57:32
Laitanpas nyt jotain omaaki laulunäytettä kun tätä threadia on kuitenkin tullut selailtua jonkin verran. "Laulajana" olen niin itseoppinut, että varmaan useampikin asia on päin persettä. Kaikki on vedetty akustisena ihan vain jamitellessa kavereiden kanssa, tallennusvälineenä pokkarikamera (Canonit Ixus joku ja Powershot 210 IS)(eli äänenlaatu ei ihan päätähuimaava ole).

Porcupine Tree - Lazarus (pienesti modifoituna)
http://www.youtube.com/watch?v=ax9KD-HNHqo

Midlake - Acts of Man
http://www.youtube.com/watch?v=3kRkLBVXtGE

Viimeisenä, vaan ei vähäisimpänä: Andy S - Karrelle palanut enkeli
http://www.youtube.com/watch?v=MN6Et5J_2CY

Ääni on kaikissa vähän tukossa, etenki tossa viimeisessä, mutta ei se paljoa tuota kummempi ole kunnossakaan. Luontainen ääniala on varmaan baritoni/bassobaritoni.
AadolfK
25.03.2011 15:58:08

kansimies: Laitanpas nyt jotain omaaki laulunäytettä kun tätä threadia on kuitenkin tullut selailtua jonkin verran. "Laulajana" olen niin itseoppinut, että varmaan useampikin asia on päin persettä. Kaikki on vedetty akustisena ihan vain jamitellessa kavereiden kanssa, tallennusvälineenä pokkarikamera (Canonit Ixus joku ja Powershot 210 IS)(eli äänenlaatu ei ihan päätähuimaava ole).

Porcupine Tree - Lazarus (pienesti modifoituna)
http://www.youtube.com/watch?v=ax9KD-HNHqo

Midlake - Acts of Man
http://www.youtube.com/watch?v=3kRkLBVXtGE

Viimeisenä, vaan ei vähäisimpänä: Andy S - Karrelle palanut enkeli
http://www.youtube.com/watch?v=MN6Et5J_2CY

Ääni on kaikissa vähän tukossa, etenki tossa viimeisessä, mutta ei se paljoa tuota kummempi ole kunnossakaan. Luontainen ääniala on varmaan baritoni/bassobaritoni.

Hmm... En ole kuullut yhdenkään alkuperäisversiota, joten en voi aivan sanoa... Mutta mielestäni laulusta puuttuu syvyys ja voima. Kuulostaa aivan kuin sanat vain henkäistäisiin ulos. Ja Karrelle Palanut Enkeli -cover'ssa sanoista ei saa mitään selvää. Mutta soitto kuulostaa hyvältä :D (olen hyvä lohduttamaan).
kansimies
25.03.2011 17:06:11
sami_: Hmm... En ole kuullut yhdenkään alkuperäisversiota, joten en voi aivan sanoa... Mutta mielestäni laulusta puuttuu syvyys ja voima. Kuulostaa aivan kuin sanat vain henkäistäisiin ulos. Ja Karrelle Palanut Enkeli -cover'ssa sanoista ei saa mitään selvää. Mutta soitto kuulostaa hyvältä :D (olen hyvä lohduttamaan).

No, tämä on ainakin uudenlaista palautetta :) Omasta mielestäni tuo Lazarus on laulettu vähän liiankin voimalla, koska ääntä oli vaikeaa saada kuulumaan vahvistamatta kaikkien soittimien läpi. Acts of Man taas mielestäni pitää vetää rauhallisesti, suomirock-parodia nyt tosiaan meni varmaan ääntämisen osalta persiilleen, tavoitteena oli sellainen satiirinen, puolikänninen vaikutelma... Siinä on myös ääni pahiten pois (käheä).

"Äänen syvyyttä" en osaa edes itseanalysoida, liekö äänenvärissä sitten...

Kiitoksia kuitenkin palautteesta! Ja kyllähän nuo pojat soittaa osaavat, meikällä on tuo laulajan pesti soittotaidon puutteen johdosta ;)
AadolfK
25.03.2011 21:10:36

Hahhah, pakko nyt "Tässä Tulee Rölli" -kappalekin tänne laittaa :D http://www.youtube.com/watch?v=81FDMRnfW18

Tiedän, että meni huonosti...
pekka montin
26.03.2011 00:51:08

arc: Ihan näin mielenkiinnosta kysyn, miksi joudut tummentamaan ääntäsi? Miksi et vain laula omalla äänelläsi?

Mua häiritsee suunnattomasti kun 97% keskitason laulajista, jotka ovat siis ihan ok laulajia, mutta eivät vielä mitään starboja, imitoivat ja maneeroivat ihan liikaa muita saundeja, kuin omaa ääntään. Se kuulostaa teennäiseltä eikä ollenkaan uskottavalta. Hirveintä kuunneltavaa on ne tapaukset, joissa pörrötukat yrittää matkia Axl Rosea :D

Huoh. Niin, sä nyt esität tuon kysymyksen ihmiselle joka on laulanut 10 vuotta ja joka opiskelee ammattilaulajaksi tällä hetkellä, mutta minäpä kerromn.

Minun äänialani on kolme oktaavia ja septimi, eli se on hyvin laaja. Olen kuitenkin äänialaltani TENORI. Luulin myös kauan että äänialani on Baritoni, koska tenoreilla kestää jopa vuosia että ääni ns. kasvaa omiin mittoihinsa. Tenorit pääsevät myös usein matalalle, mutta usein sieltä puuttuu se matala pohja. Matalaa pohjaa tarvitsee, ja etenkin livenä laulettaessa, koska matala supina ja kuiskailu ei toimi livenä ellei sitten ole ammattibändi ja ammattiäänentoisto takana. Tämän takia painoa pitää saada myös alataajuuksiin ja myös tarvittaessa tummentamalla, kun esim. Kyse on iskelmästä, mutta toki niitä ns. Manne maneereja kannattaa pyrkiä välttämään.

Baritoneilla ja bassolaulajilla on taas se hyvä että heillä on luonnollisesti usein käheyttä ja tummaa painoa äänessään, kun taas korkeiden juttujen suhteen tulee rajat vastaan useimminet jo keski G:n kohdalla.

Axl rose ja Geoff Tate ovat luonnolliselta äänialaltaan kumpikin vahvoja baritoni laulajia, ja jälkinmäinen jopa vahva basso-baritoni. Kumpikin silti laulaa valtaosan ajasta täysin muulta äänialueelta kuin missä se luonnollisesti heillä soi. He laulavat altto alueelta valtaosan ajasta, etenkin vanha tuotanto. He laulavat kumpikin luonnottomasti, ja heillä on silti oma tyyli. Baritonit joutuu tekemään näin lähestulkoon aina, jos ja kun haluavat yltää tenori ja alttotaajuuksiin. Pitää myös muistaa että vain aniharva baritoni pääsee sinne. Ite saan ylipäätään olla kiitollinen että duuni on tuottanut tulosta äänialan suhteen ja matalalle mentäessä on pakko pyrkiä myös hakemaan eri sävyjä ääneen, koska ne eivät tule luonnostaan, mutta tämä ei tarkoita silti että eivät kuulostaisi hyviltä. Vai onko näillä termeilläsi se Axl Rosekin nyt ihan paska laulaja kun laulaa luonnottomasti? Tai vaikkapa vielä astetta kovempi kaveri, Geoff Tate. Niin. Ja sitten että mitä tarkoitat omalla äänellä ja omalla jutulla musiikintyylilajeissa(pop, rock, metal) jotka perustuvat 90% luonnottoman äänen muodostamiseen, ja sen ympärille laulajat muodostavat myös identiteettinsä, tai ainakin ennen tekivät niin. Kate Bush, Peter Gabriel, Axl Rose jne jne. Eri asia sitten on suomalainen iskelmä ja kevyt musa minne riittää karaoke laulajan taidot teknillisestä näkökulmasta katsoen, mutta sieläkin on taas sitten ne omat juttunsa mitä kannattaa noudattaa, ja tietenkin itse sävellykset.

Sitten tämmöinen mainittava seikka. Sinulla pitää olla vahva musiikin tietämys ja perinne takana, että voit tehdä onnistuneesti jotain OMAA. Tämä on siis lähestulkoon ja aina, ja ihan kaikkien kohdalla, Diosta Elton Johniin. Oma juttu syntyy eka siitä ennen sitä ollaan tehty paljon muutakin laulamisen saralla. Tietty asia erikseen sitten että tuola on joku amatööri joka yrittää väen vängällä kehitellä jotain omaa, oman tasonsa mukaisesti, ja ihminen joka ei osaa oikeasti yhtään mitään, mutta perustelee sitä kaikkea sitten sillä että" No, mulla on tää oma juttu". Kummelissa myös annettiin noille nimike, ja he edustivat ns. Puolukka osastoa.

Sitten kolmanneksi. Jos sinä haluat suomessa elää ammattilaisena, ja tulla sellaiseksi, kannattaa varautua siihen että sillä omalla jutulla ei kovinkaan pitkälle päästä heti ensialkuun, vaan laulajana etenkin pitää pystyä taipumaan nykyään todella laajoihin mittoihin, ja ihan kaiken suhteen, jos haluaa että on töitä. Valtaosa ihmisistä myös arvostaa hyviä iskelmä, metalli ja pop laulajia, vaikka he laulaisivat vain covereita maneerien mukaisesti, mutta pääasia että he tekevät sen uskottavasti.

Mä olen sitä mieltä että nämä asiat riippuu ihan eri asian yhteyksistä ja jos musiikki on Ac/Dc ja Gunnari osastoa, oli kyseessä oma musiikki tai coveri, musiikki yleensä vaatii falsettiosastoa tuossa vaiheessa eikä niitä voida kiertää sillä että:" Tehdään tästä ittemme näköstä", ei ainakaan covereita, oikeassa elämässä. On myös olemassa musiikintyylilajeja joihin suositellaan omaa saundia, mutta on olemassa myös ns. Perinnemusaa joka on tarkoitus esittää tietyllä tapaa.
pekka montin
26.03.2011 00:58:57

arc: Ihan näin mielenkiinnosta kysyn, miksi joudut tummentamaan ääntäsi? Miksi et vain laula omalla äänelläsi?

Ja mikä on keskitasoa? suhteessa mihin? Onko Dave Lindholm keskitasoa koska se ei ole yhtä tunnettu kuin Hendrix? entä miten nämä keskitasot ja korkeatasot sitten eritellään ja kuka ne erittelee?

Mitä Glam rockiin tulee, se pitää vetää sillai kun se on tarkoitettu, sillä muuten se ei ole Glammia. Jos haluaa tehdä omaa juttua, ei laula Glammia, ja itseasiassa jos haluat tehdä täysin omaa juttua, et laula tai soita mitään, koska kaikki musa on jo tehty ja nyt sitä vain kierrätetään ja onnistuessa siitä syntyy vanhan ja uuden mixtuura.

Rockia ja metallia lauletaan luonnottomasti, valtaosan ajasta. Iskelmässä miehellä pitää olla matala ääni, oli se tenori, baritoni tai basso, koska se muuten vain ei kuulosta siltä kuin pitäisi.

Noilla sinun määritteillä voisi kitaristeillekin sanoa että kaikki efektit ja pedalit ovat kiellettyjä, vaan pitää soittaa skebaa suoraa stygen kautta, ja paras ja suositeltavin tapa että ilman sähköä.

Niin.
arc
26.03.2011 04:52:17 (muokattu 26.03.2011 04:58:46)
Huoh. Niin, sä nyt esität tuon kysymyksen ihmiselle joka on laulanut 10 vuotta ja joka opiskelee ammattilaulajaksi tällä hetkellä, mutta minäpä kerromn.

Kiitos vastauksesta. Esität nyt tuon vastauksen ihmiselle, joka on soittanut ja laulanut koko elämänsä ja joka opiskelee jotain ihan muuta.

Eli kyllä tässä itse kukin on musiikkia veivannut koko elämänsä, vaikkei ammatiksi sitä valinnutkaan, joten elitismiin tässä on turha sortua. Anteeksi etten tarkkaillut profiiliasi tai muutakaan etukäteen, en ollut tietoinen sun laulajanurasta.

Vastasit kysymykseeni heti toisessa kappaleessasi, kiitos siitä. Supina tai kuiskailu ei kyllä varmasti toimi livenä, enkä sitä ole missään vaiheessa epäillyt. Jännä vaan miten tuon tummentamisen ja supinan välissä ei ilmeisesti ole mitään muuta mahdollisuutta. Itse laulan samalla lailla niin studiossa kuin livenäkin, kummassakaan en mielestäni kuiskaile. Palleaa tulee sitten lisää mukaan kun ääneltä meinaa hävitä pohja (äänialan ääripäissä), missään muussa tapauksessa en tietoisesti vääntele ääntä sopivaksi glämiin tai muuhunkaan, tiedottomasti varmasti kyllä.

Lopputekstissäsi ohitit kätevästi pointtini oman äänen käytöstä ja siirsit sen suoraan oman jutun tekemiseen. Lisäten outoja juttuja, joista en ollut sanallakaan maininnut. Luit rivien väleistä asioita, joita ei ollut olemassa. Kysyt mitä tarkotan oman jutun tekemisellä, vaikka puhuin vain oman autenttisen äänen käytöstä. Mutta jos haluat puhua vaikutteista ja mitä niihin tulee, niin kuten sanoit, aidosti oman jutun tekeminen on hyvin vaikeaa. Jos nyt omista pointeistani halutaan sovittaa muottia tähän sun vastaukseen, niin tarkoittaisin mahdollisesti sitä, että vaikutteet ovat hyviä ja niitä pitää olla, mutta itselläni ainakin ne tulevat musiikilliseen ilmaisuuni itsestään siitä mitä kuuntelen. On siis mielestäni lähtökohtaisesti typerää yrittää liikaa näyttää, saundaa ja haista joltain toiselta, joka on varsin yleinen ilmiö keskinkertaisissa harrastelijabändeissä.

Ja kun kerran kysyit mitä tarkoitan "keskitasolla", niin tässä sulle madollisimman tarkka vastaus.

Ja mikä on keskitasoa? suhteessa mihin? Onko Dave Lindholm keskitasoa koska se ei ole yhtä tunnettu kuin Hendrix? entä miten nämä keskitasot ja korkeatasot sitten eritellään ja kuka ne erittelee?

Kuten epäilitkin, tasolla tarkoitin lähinnä menestyksen tasoa. Absurdi rajapyykki sinänsä, eikä kovin tosissaan sanottu, mutta musta tietyn suosion saavutettaessa voidaan unohtaa sana keskitaso. Ton adjektiivin alkuperäisestäni virkkeestä voi vaihtaa vaikka sanaan "harrastelija", jos se sinua vähemmän häiritsee. Tarkoitan siis ei elantoa tekeviä bändejä, joita ystäväpiirini ja mnettikin on tulvillaan, jotka tekee kerran pari kuussa keikkaa ja purkissa on kaksi demoa ja yksi ep. Etäinen unelma tähteydestä on olemassa, mutta reaalielämästä se on kaukana ja musiikki on puolitotinen harrastus.

Ite saan ylipäätään olla kiitollinen että duuni on tuottanut tulosta äänialan suhteen ja matalalle mentäessä on pakko pyrkiä myös hakemaan eri sävyjä ääneen, koska ne eivät tule luonnostaan, mutta tämä ei tarkoita silti että eivät kuulostaisi hyviltä. Vai onko näillä termeilläsi se Axl Rosekin nyt ihan paska laulaja kun laulaa luonnottomasti?

En mielestäni ole sanonut sanallakaan paskoista laulajista. Puhuin nimenomaan laulajista, joiden uskottavuus karisee pois tämän liiallisen kopioidun manerismin toimesta. Kuten sanoit, ei sillä ole mitään väliä jos oikeasti kuulostaa hyvältä, mutta poittini olikin juuri se, että lähtökohdat ei saa olla siinä kopioinnissa. Kukaan ei kuulosta myöskään automaattisesti hyvältä yrittäessään kuulostaa joltain toiselta. Ensiksi on luonnollisesti opeteltava laulamaan, jonka saundinäytteistäsi päätellen osaatkin varsin mainiosti.

Henk. koht en pidä Axl:n laulusta, mutta paska -sanaa en sen koommin käytä, ellei ole selvää näyttöä teknisesti huonosta tai laaduttomasta asiasta. Akseli menee enemmän makuasian puolelle.

Mitä Glam rockiin tulee, se pitää vetää sillai kun se on tarkoitettu, sillä muuten se ei ole Glammia. Jos haluaa tehdä omaa juttua, ei laula Glammia, ja itseasiassa jos haluat tehdä täysin omaa juttua, et laula tai soita mitään, koska kaikki musa on jo tehty ja nyt sitä vain kierrätetään ja onnistuessa siitä syntyy vanhan ja uuden mixtuura.

Kyllä, opin tämän myös ala-asteella. Itse henk. koht pyyhin perseet genreillä ja teen vaan musiikkia, joku saa sitten luokitella sen mihin laatikkoon haluaa. Mielestäni tuo mainitsemasi tapa on hieman typerä ja outo lähtökohta tehdä musiikkia: Haluan tehdä glamia joten mun pitää näyttää glamilta, soittaa glamisti, laulaa glamisti jne jne..

Ymmärrän osittain tilanteen ehkä esimerkiksi sinun tapauksessa, jossa halutaan taloudellisesti menestyä ja pitää oikeasti myydä sitä tuotetta mitä tekee. Silloin kyse on ihan segmentoinnista ja kohderymästä, ihan samalla lailla kuin mitä tahansa muuta tuotetta markkinoidessa. Tämä ei koske onneksi minua, sillä en pennin penniä tee musiikilla.

Noilla sinun määritteillä voisi kitaristeillekin sanoa että kaikki efektit ja pedalit ovat kiellettyjä, vaan pitää soittaa skebaa suoraa stygen kautta, ja paras ja suositeltavin tapa että ilman sähköä.

Millä minun määritteillä? Paska analogia muutenkin ottaen huomioon, että ihmisen ääni akustisena on huomattavasti tarkemmin biologisesti määritelty, kuin sähkökitaran saundi akustisena, joka on usein ainakin ei niin tottuneeseen korvaan lähes vakion kuuloinen ja tarkoitettu eritoten siihen, että sitä muokataan signaalin myöhemmässä vaiheessa. Laulaja muuttaa ääntään laulaessa, sähkökitaristin saundipurkit ja efut ovat erillinen instassi. Parempi verranto olisi puhua soittajan fraseerauksesta. Js on se sitäpaitsi kitaristiltakin virheliike jos lähtökohtana on vääntää parin vuoden soittokokemuksella säröt kympille ja sitten mennä lavalle leikkimään Alexi Laihoa. Usein tossa mennään perse edellä puuhun.

Mutta sain vastauksen kysymykseeni.

Niin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)