Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Rikkinäisen Wahin korjaaminen.
1
Rony
17.03.2011 18:37:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikäs. Hankin ittelleni soitinvaihdossa rikkinäisen Jimi Hendrix JH-1s wahin Dunlopilta. Pedaali näyttää kaikinpuolin ihan Cry Babyltä.
 
Sitten ongelmaani. Pedaali ei toimi. Ääni kulkee bypassina ihan normaalisti, mutta heti kun iskee wahin päälle niin ääni loppuu kokonaan. Ei mitään räksymistä tai fuzzia kun pedaalia keikuttelee. Ihan kuollutta .Olen parilla patterilla koittanut tuloksetta.
 
Eli, osaako joku arvioida onko mikä pielessä? Verkkovirralla pitäisi varmaan kokeillla mutta en omista adapteria. Onko sähköjakelussa joku virhe, vai onko potikka kuollut (niinkun myyjä sanoi) vai onko kenties on/off namiska paskana?
Vai mitä hä?
 
Jos jokin osa on rikki uskoisin sen pystyväni korjaamaan kun kolvi pysyy kädessä ja johdotuksia ennenkin olen joutunut väsäilemään.
 
Kiitoksia etukäteen niille jotka osaavat vastailla.
 
Rony
 
Mike Stand
17.03.2011 19:46:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rony: Elikäs. Hankin ittelleni soitinvaihdossa rikkinäisen Jimi Hendrix JH-1s wahin Dunlopilta. Pedaali näyttää kaikinpuolin ihan Cry Babyltä.
 
Sitten ongelmaani. Pedaali ei toimi. Ääni kulkee bypassina ihan normaalisti, mutta heti kun iskee wahin päälle niin ääni loppuu kokonaan. Ei mitään räksymistä tai fuzzia kun pedaalia keikuttelee. Ihan kuollutta .Olen parilla patterilla koittanut tuloksetta.
 
Eli, osaako joku arvioida onko mikä pielessä? Verkkovirralla pitäisi varmaan kokeillla mutta en omista adapteria. Onko sähköjakelussa joku virhe, vai onko potikka kuollut (niinkun myyjä sanoi) vai onko kenties on/off namiska paskana?
Vai mitä hä?
 
Jos jokin osa on rikki uskoisin sen pystyväni korjaamaan kun kolvi pysyy kädessä ja johdotuksia ennenkin olen joutunut väsäilemään.
 
Kiitoksia etukäteen niille jotka osaavat vastailla.
 
Rony

 
Tuskinpa vika on potikassa, sillä se ei mykistäisi pedaalia tyystin. Vikamahdollisuuksia voivat olla ohituskytkin (mitä itsekin vähän arvelit) tai se, että jostakin syystä piirilevy jää virrattomaksi, vaikka patteri on tuore.
 
Jos omistat yleismittarin, niin perustutkimus on sillä helppo tehdä. Kytkimen voit testata ohmimittauksella ja virransyötön toiminnan voit mitata mittaamalla jännitteen piirilevyltä sopivasta kohdasta seuraamalla patterilta lähtevää johtoa, toisen mittajohtimen ollessa pedaalin rungossa. Huomaa, että mittauksen aikana siinä jakissa pitää olla plugi sisässä, mikä kytkee virran pedaaliin.
 
Jos kytkin on kunnossa ja piirilevylle tulee virrat, voi kyseessä olla jo komponenttivika, esim. viallinen transistori.
 
Parempi susi kukassa, kuin kusi sukassa.
samipa
17.03.2011 19:54:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rony: Elikäs. Hankin ittelleni soitinvaihdossa rikkinäisen Jimi Hendrix JH-1s wahin Dunlopilta. Pedaali näyttää kaikinpuolin ihan Cry Babyltä.
 
Sitten ongelmaani. Pedaali ei toimi. Ääni kulkee bypassina ihan normaalisti, mutta heti kun iskee wahin päälle niin ääni loppuu kokonaan. Ei mitään räksymistä tai fuzzia kun pedaalia keikuttelee. Ihan kuollutta .Olen parilla patterilla koittanut tuloksetta.
 
Eli, osaako joku arvioida onko mikä pielessä? Verkkovirralla pitäisi varmaan kokeillla mutta en omista adapteria. Onko sähköjakelussa joku virhe, vai onko potikka kuollut (niinkun myyjä sanoi) vai onko kenties on/off namiska paskana?
Vai mitä hä?
 
Jos jokin osa on rikki uskoisin sen pystyväni korjaamaan kun kolvi pysyy kädessä ja johdotuksia ennenkin olen joutunut väsäilemään.
 
Kiitoksia etukäteen niille jotka osaavat vastailla.
 
Rony

 
Mun itkuvauva oireilee noin kun patteri on kuollut.. tästä ehkä osviittaa tilanteen tarkastelulle. Katso myös tarkasti juotoksia, osia/komponenttejä ja piirilevyä. Näyttääkö jokin osa risalta (palanut tai turvoksissa, halki, revennyt tai lohjennut)? Onko juotokset ehjän näköisiä ja kaikki johdot kiinni hyvin? Kuumeneeko jokin osa todella kuumaksi, jos paristo kiinni? Oletko kokeillut paristoa kielellä :) Omistatko yleismittaria? Jos ropailet paljon niin suosittelen moisen hankkimista, erityisen hyvä ja hauska vekotin. Mulla saattaa olla yksi ylimääräinen parilla kympillä (Fluke, joka on merkkinä hyvä).
 
-Sami
 
Rony
22.03.2011 10:29:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitti nopeista vastauksista. Tuo mittarilla mittaaminen kuullostaa ihan järkevältä, en ole sen tarkemmin sisältä katsonut kun että kaikki johdotukset ovat kunnossa, piirilevy on ruuvattu kiinni sillä tavalla että toista puolta ei näe kunnolla.
 
Päivittelen tänne sitten mitä löytyy.
 
Laitoin Sampia sulle viestä siitä mittarista!
 
timppis
24.03.2011 17:21:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wah-pedaalien tekniikasta löytyy varsin kattavaa infoa tuolta.
 
http://www.geofex.com/article_folders/wahpedl/wahped.htm
 
Se JH-1 on lähestulkoon sama kuin perus-Crybaby. Siinä oli pari ylimääräistä komponenttia jossakin kohtaa jota en nyt muista, mutta muuten identtinen. Ja perus-Crybaby on käytännössä tuo linkin "Basic wah-circuit" pienine lisäyksineen. Jos wahin ollessa päällä ei kuulu mitään, tulee mieleen kaksi vaihtoehtoa. Joko signaaliketju on jostain kohtaa poikki, tai sitten joku tai jotkut transistorit eivät toimi joko epäkuntonsa tai puuttuvan käyttöjännitteen takia. No, tuo jälkimmäinenkin tietysti käytännössä aiheuttaa signaalitien katkeamisen. Sillä yleismittarilla pystyt asiaa jo jonkin verran tutkailemaan. Lue tuo sivusto ajatuksella läpi, niin pystyt päättelemään mitä kannattaa mitata. Kannattaa aloittaa käyttöjännitteestä, eli uusi patteri ja katsoo että käyttöjännite menee kaikkialle mihin sen kuuluu mennä. Ja kannattaa myös alussa tarkistaa, että ei ole katkenneita piirilevyvetoja, komponentin jalkoja, johtoja tms.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «