Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: kitaraoppaita haussa
1
lvjh1351
23.03.2011 12:45:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarvisin vinkkejä seuraavanlaiseen ongelmaan: Olen soittanut (sähkö ja steel-akustista) kitaraa jonkun 4 vuotta, kaksi ensimmaista todella aktiivisesti ja viimeiset kaksi lahinna omaa improvisointia. Tunneilla olen kaynyt 3 ja puoli vuotta, viimeiset puoli vuotta en, koska vaihdoin paikkakuntaa ja nyt aloitan pianonsoiton opistossa, ja kitaraa aion jatkaa itseopiskellen.
 
Teoriaa olen opiskellut musiikkiopistossa koko ajan, mutta kaytantoon soveltaminen kitaralla on jäänyt laiskuuden takia. Eli: Haluan oppia soittamaan sujuvammin nuoteista, oppia hahmottamaan sointu/harmoniajutut seka paljon skaaloja otelaudalta selkeammin. Normipentatonisen ja duuri/molliskaalat ovat hallussa.
Mutta haluaisin improvisointia edistaakseni oppia kaytannollista teoriaa.
 
Haluan siis soittaa lähinnä sähkökitarallakitaralla, ja jazz-blues-skaalan musiikkia, mutta myös klassinen kiinnostaa.
 
Eli osaisiko joku neuvoa tähän tarkoitukseen oppaan/kirjasarjan pitkän linjan itseopiskelua varten?
 
t. uusi tyyppi muusikoiden.netissä
 
Jzci
23.03.2011 19:34:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Harri Louhensuon "Blues Station" ja siihen perään Jarmo Hynnisen "Rhythm & Blues Workshop"
 
http://www.suomalainen.com/sk/servl … action=productInfo&productID=575262
 
http://www.f-musiikki.fi/nuotit/ban … ythm_blues_workshop_/_hynninen.html
 
Tuo blues station on melko simppeliä kamaa, ja antaa mielestäni varsin hyvät lähtökohdat tuollaiseen improvisaatioon pohjavan musiikin soittamiseen. Hynnisen kirja onkin sitten jo tosissaan vaativaa kamaa, ja suosittelisin että nuo blues stationin sisältämät asiat kannattaa olla hyvin hanskassa ennen kuin tätä opusta alkaa tosissaan pläräämään. Tuossa perehdytään enemmänkin kaikkiin ilmiöihin mitä jazzin erilaiset tyylisuunnat pitävät sisällään. Sitten noita kaikkia ilmiöitä sovelletaan käytäntöön etydien muodossa. Älyttömän hyviä oppaita mielestäni molemmat.
JarnoH
23.03.2011 19:47:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo mainittu Jarmo Hynnisen Rhythm Blues Workshop on hyvä ja samantyylinen opus jazz-tyylin opiskeluun on Teemu Viinikaisen Rytmi elää:
 
http://www.riffi.fi/julkaisut/rytmielaa.html
 
sickboy
23.03.2011 20:36:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noi edellämainitut on hyviä. Hynnisen kirjan etydit on varmaan vielä aivan turhan vaikeita. Se ei silti tarkoita sitä, etteikö niistä voisi saada hyviä ideoita omaan soittoon.
 
Louhensuon kirjassa on myös vaativaa kamaa, mutta huomattavasti helpommin lähestyttävää kamaa. Etydit ovat pääosin lyhyempiä, eikä teknisesti niin pahoja. Toi Hynnisen kirjahan on enemmän sellainen kokonaisvaltainen opus. Siellä on paljon ideoita miten treenata, Louhensuon kirjassa on oikeastaan vaan ne etydit.
 
Eikös Kaj Backlundilla ole joku klassikkoteos improvisaatiosta? Se ei ole itselle tuttu, mutta moni on siitä puhunut hyvää.
 
Myös Nono Söderbergillä on soitto-opas kitaristeille, Rock Roots. Siinä on rock-, blues- ja countykamaa.
 
Noi kaikki taitaa löytyä kirjastostakin. Tosta Hynnisen kirjasta en ole varma, mutta kaikki muut mun mainitsemat on ainakin Järvenpään kirjastossa.
 
InYourFace90
24.03.2011 19:53:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osta William Leavittin Modern Method For Guitar -kirjasarja. Ite oon ton avulla oppinu helvetisti nuoteista soittamisesta ja nimen omaan sitä teorian soveltamista otelaudalle.
 
Haist.
Jankku
24.03.2011 20:05:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jarmo Hynnisen ja Leavittin kirjoille komppia täältäkin, näillä ei voi mennä kauheesti harhaan.
 
Kunnon Fenderiä sä et enää nykypäivänä saa ku custom shopista ;) Ja tämä lama-ajan blues minunkin kotona soi!
lvjh1351
30.03.2011 10:24:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tota Hynnistä alunperin hain, en vaan muistanut sen nimeä. Tunneilla olen hänen etydejään jonkin verran soitellut ja tosi opettavaista kamaa.
 
Ja tuo William Leavittin Modern Method For Guitar vaikuttaa loistavalta. Eli taidan katsella kirjastosta sitä ja Hynnisen oppaita, ja niistä ottaa kopioita.
 
Suurkiitos vastauksista!
 
komero
02.04.2011 17:31:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mick Goodrick: Advancing Guitarist
 
Tuossa riittää oppimateriaalia pitkäksi aikaa. Erittäin hyviä "totuuksia" laukoo myös mies tuossa kirjassa liittyen kitaran soittamiseen, musiikkiin ja elämäänkin.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «