Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Plektrat ja pickaus tekniikka
1 2 3
Karvalakki
21.03.2011 22:50:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei. Törmäsin taas vanhaan ongelmaani ja kun en aiemmin kunnollista apua saanut niin pukkaan uutta kirjoitusta.
 
Pickaus on taas yhtä helvettiä ja se tekee soittamisesta kokonan aika ankeaa.
Kaikki kielet tuntuvat liian paksuilta tai muuten vain liian raskailta soittaa olen yrittänyt vaihtaa plektraa mutta ei siitä ole varsinaista apua. olen myös huomannut , että pidän plektraa kulmassa eri päin kuin muut tuntemani soittajat joten voisiko syy olla ns väärässä plektra otteessa toisaalta se kulma missä muut näkyvät plekua pitävän tuntuu niin oudolta kun kahdessa vuodessa olen tähän tottunut. soitto timii joskus hyvin mutta sitten tulee niitä kausia jolloin tökkii kuten nyt. totta kai niitä on kaikilla, mutta itselläni viimeisin ennen tätä ongelmaa kesti n. 2kk joten alkaa jo huolettaa joten neuvoja vain tulemaan .
 
kiitos jo etukäteen.
 
Guitar is not just a hobby its a religion and a way of life
Karipiirto
21.03.2011 23:02:48 (muokattu 21.03.2011 23:04:18)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä pidin kolme vuotta plekua puristavalla kolmen sormen pinsettiotteella kunnes tajusin että siinä saattaa olla syy siihen, miksi pikkaus oli epätarkkaa ja vaikeaa. Pakotin itseni uudistamaan koko plekuotteen ja nykyään ongelma on kokonaan poistunut elämästäni. ;)
 
Edit. Niin siis jos ote on väärä ja aiheuttaa hankaluuksia niin sille on tehtävä jotain, jos meinaa edistyä. Tottuminen ei estä mitään, sillä kyllä siihen uuteenkin tyyliin tottuu kun ottaa asiakseen sen.
 
"Veikkaan että näitten vaalien jälkeen lopputulos on se että ainoa joka on köyhien asialla oikeasti on Veikko Hurstin poika." - Mika Kangas
Kontiak
21.03.2011 23:11:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ota video soitostasi ja laita linkki tänne, niin voidaan antaa vinkkejä.
 
http://www.truthinshredding.com
Räkkipeli
22.03.2011 10:08:08 (muokattu 22.03.2011 10:12:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Karvalakki: Hei. Törmäsin taas vanhaan ongelmaani ja kun en aiemmin kunnollista apua saanut niin pukkaan uutta kirjoitusta.
 
Pickaus on taas yhtä helvettiä ja se tekee soittamisesta kokonan aika ankeaa.
Kaikki kielet tuntuvat liian paksuilta tai muuten vain liian raskailta soittaa olen yrittänyt vaihtaa plektraa mutta ei siitä ole varsinaista apua. olen myös huomannut , että pidän plektraa kulmassa eri päin kuin muut tuntemani soittajat joten voisiko syy olla ns väärässä plektra otteessa toisaalta se kulma missä muut näkyvät plekua pitävän tuntuu niin oudolta kun kahdessa vuodessa olen tähän tottunut. soitto timii joskus hyvin mutta sitten tulee niitä kausia jolloin tökkii kuten nyt. totta kai niitä on kaikilla, mutta itselläni viimeisin ennen tätä ongelmaa kesti n. 2kk joten alkaa jo huolettaa joten neuvoja vain tulemaan .
 
kiitos jo etukäteen.

 
No itsestäni voin sen verran sanoa, että olen aina pitänyt päinvastoin plektraa kuin muut näkemäni soittajat, ja hyvin skulaa. En usko että se on siitä sun kulmasta kiinni, jos se tuntuu luonnollisimmalta.
Oma suositukseni on se, että plektran olis hyvä olla kovaa materiaalia, ettei se taipuisi hirveästi. Mieti, kuinka vaikea on kirjottaa kynällä, joka taipuu. Eli kova plektra tekee juuri sen mitä sille sanotaan. Toinen juttu on se, että mua ainakin haittaa jos plektra on liian pitkä, koska jos se menee liikaa kielien väliin, kielet varmasti tuntuukin liian paksuilta ja pikkaus raskaalta.
Ja sit keskityt siihen rentouteen. Pikkauksen pitää lähteä ranteesta, ei kyynervarresta. Aloita hitaasti! Pidät kahdella sormella sitä plektraa KEVYESTI, ja pyrit viemään sen kielen yli pienellä liikkeellä, ja sama homma toiseen suuntaan. Katso, että se plektran kärki koskettaa vain kieliä. Mitä syvemmälle viet plektran kieliin, sitä suuremmaksi se dynamiikka kasvaa ja sitä raskaampaa pikkaus on. Hitaasti kun lähdet treenaamaan, ei voi mennä vikaan.
 
Olisi tosin hyvä saada jonkin näköistä kuvaa siitä sun kädestä tai soitosta.
 
If you want to know what other people hear when they listen to music, listen to music you don't understand. -Guthrie Govan
JAM
22.03.2011 10:35:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pickausasento on väärä jos käsi kipeytyy/väsyy helposti. Mitään pinsettiotetta en suosittele kenellekään. Itselläni oli väärä ote alkuaikoina, mutta aloin sitten soittamaan "oikein". Eli näin:
 
http://www.electric-guitars-guide.c … -play-electric-guitar-for-free.html
 
Voi tuntua aluksi hankalalta, mutta kannattaa opetella. Ei väsy käsi, tulee hyvä tatsi soittoon ja voi käyttää muita vapaita sormia näppäilyyn.
 
Muut osti lakanoita - Tapio Liinoja
Räkkipeli
22.03.2011 11:40:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JAM: Pickausasento on väärä jos käsi kipeytyy/väsyy helposti. Mitään pinsettiotetta en suosittele kenellekään. Itselläni oli väärä ote alkuaikoina, mutta aloin sitten soittamaan "oikein". Eli näin:
 
http://www.electric-guitars-guide.c … -play-electric-guitar-for-free.html
 
Voi tuntua aluksi hankalalta, mutta kannattaa opetella. Ei väsy käsi, tulee hyvä tatsi soittoon ja voi käyttää muita vapaita sormia näppäilyyn.

 
No en lähtisi tuota kutsumaan nimellä "oikea" oppinen ote. Oikea on jokaiselle henkilökohtainen. Kokeileppa muuten tuolla otteella vaimentaa ohuinta kieltä siinä lomassa kuin pikkaat muitakin kieliä, jos sulla on vaikka jokin hankala arpeggio kuvio. Aika hankalaa on.
 
Ainakin verrattuna tuohon edellämainitsemaani kahden sormen otteeseen.
Todettiin Kupiaisen Matiaksen kanssa, että mulla on itsellä, vaikka luulin joskus että pidän "väärin" plektraa, on itseasiassa hyvin samanlainen tapa pitää plektraa kuin hänellä itsellään:
 
http://www.youtube.com/watch?v=tuYJIrFf-RE
 
http://www.youtube.com/watch?v=6IqsCEmDIBQ&feature=related
 
Ja olen saanut pikkauksesta supertarkkaa. PLUS että se yläkielen vaimentaminen on todella vaivatonta.
 
Mutta kuten sanottua, nämä on tosi henk.koht. asioita, eikä todellakaan kannata lähteä korjaamaan jotain asiaa mikä ei ole rikki. Se on tosiaan eri asia jos pikkaaminen alkaa käymään kivuliaaksi kädelle, silloin kannattaa ruveta kelaamaan että mikä on vialla. Muuten, kannattaa vaan hiota sitä tekniikkaa.
 
If you want to know what other people hear when they listen to music, listen to music you don't understand. -Guthrie Govan
Spiral
22.03.2011 11:52:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Karvalakki: se kulma missä muut näkyvät plekua pitävän tuntuu niin oudolta kun kahdessa vuodessa olen tähän tottunut.
 
Soitin itsekin pitkään siten että plektran kaulan puoleinen reuna oli ylempänä, vähän tähän tapaan:
http://www.youtube.com/watch?v=bJ4uU_pDF6M
 
Onnistuuhan se noinkin, kuten videosta näkyy, mutta itse vaihtaisin toisin päin. Yllättävän äkkiä siihen tottui eikä plektran käyttöäkään joutunut ihan alusta asti opettelemaan.
Nyt siis pidän plektraa näin:
http://www.youtube.com/watch?v=B1pB6QrtRow
 
Karvalakki
22.03.2011 15:03:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä eniten tuo ylös pickaaminen alternate pickingissä on hankalaa aiemmin tätä ongelmaa ei ole ollut nii se ahdistaa kaikista eniten että mitä tässä nyt on tehnyt väärin
 
Guitar is not just a hobby its a religion and a way of life
Karvalakki
22.03.2011 15:14:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Edit: Lisäksi tuo toisenpuoleinen tekniikka tuntuu yksinkertaisesti mahdottomalta ja erittäin epämukavalta
 
Guitar is not just a hobby its a religion and a way of life
hevikukko
22.03.2011 15:35:47 (muokattu 22.03.2011 15:36:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koitas etsiä asento jossa molemmat sekä ylös että alas pikkaus kuulostaa nuottisoinniltaan yhtä vahvalta. Kun saat molemmat kuulostamaan eestaas alternatella samalta, alkaa sulla löytymään oikea asento. Ranteen asento ja sormien liikuttelu riippuen soitosta, vaihtelee ainakin itselläni paljon. Jos pikkaan nopeesti en yhtään muljuta sormia siis plekukäden peukaloa ja etusormea, vaan ranteella ainoastaan. Käsivartta otan itse mukaan väkisin ku mennään noihin sikanopeuksiin. Jos pikkaat rauhallisesti ei ole väliä vaikka muljuttaa, mutta siitä voi tulla paha tapa.
Siis tukeva ote plekusta muttei liian puristaen ja keskitä ajattelusi plektran osumiseen kielelle. Kuinka se pikkuviistossa raapii kieltä ja saa aikaiseksi saman äänen sekä alas, että ylös. Ok
 
Mikä Boogie? ... No Mesa Boogie tietenkin! Hahahaa
Alluxzi
22.03.2011 20:24:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitäs mieltä te olette siitä miten muita käden sormia tulisi pitää? Jotkut kun pitävät sormia nyrkin tapaisessa asennossa( http://www.youtube.com/watch?v=6IqsCEmDIBQ&feature=related ) ja toiset taasen auki kuten mm. ( http://www.youtube.com/watch?v=CTe-ZRwnoxo&feature=related ). Itselläni on tapana pitää sormia tuossa avoimessa asennossa ja mitä joskus olen kokeillut nyrkkiin niitä laitella, niin ei siitä kyllä juuri mitään ole tullut.. Tuntuu siltä, kuin sillon ei tietäisi enää yhtään millä kielellä ollaan menossa.
Vai onko nämä niitä tee niin kuin osaat hommia? Soittaako joku kenties molemmilla tyyleillä näitä sekoittaen?
 
"Playing acoustic guitar is like having sex with your clothes on. I mean you know how to do it but its more difficult." - Dave Mustaine
-rokkijumala-
22.03.2011 21:09:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koita jazz-3 xl plekua, mulla on ainakin auttanut. Siinä on nimittäin tosi terävä kärki ja hyvä muotoilu ja paksuus.
 
Sergei Fallinen
22.03.2011 21:29:30 (muokattu 22.03.2011 21:32:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alluxzi: Mitäs mieltä te olette siitä miten muita käden sormia tulisi pitää? Jotkut kun pitävät sormia nyrkin tapaisessa asennossa( http://www.youtube.com/watch?v=6IqsCEmDIBQ&feature=related ) ja toiset taasen auki kuten mm. ( http://www.youtube.com/watch?v=CTe-ZRwnoxo&feature=related ). Itselläni on tapana pitää sormia tuossa avoimessa asennossa ja mitä joskus olen kokeillut nyrkkiin niitä laitella, niin ei siitä kyllä juuri mitään ole tullut.. Tuntuu siltä, kuin sillon ei tietäisi enää yhtään millä kielellä ollaan menossa.
Vai onko nämä niitä tee niin kuin osaat hommia? Soittaako joku kenties molemmilla tyyleillä näitä sekoittaen?

 
musta taas nyrkissä on useimmat asiat helpompi soittaa mut kun sormet on auki niin se näyttää makeemmalta;P
Joissain asiois haluu käyttää jompaakumpaa mut pääosin menee yhtä hyvin kumpi vaan
 
E. se taas näyttää ihan dilleltä kun joku tukee oikeaa kättää 4 ja/tai 3 sormilla siihen lankkuu enkä ite edes osais soittaa silleen
 
sickboy
23.03.2011 00:43:48 (muokattu 23.03.2011 00:44:37)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alluxzi: Mitäs mieltä te olette siitä miten muita käden sormia tulisi pitää? Jotkut kun pitävät sormia nyrkin tapaisessa asennossa( http://www.youtube.com/watch?v=6IqsCEmDIBQ&feature=related ) ja toiset taasen auki kuten mm. ( http://www.youtube.com/watch?v=CTe-ZRwnoxo&feature=related ). Itselläni on tapana pitää sormia tuossa avoimessa asennossa ja mitä joskus olen kokeillut nyrkkiin niitä laitella, niin ei siitä kyllä juuri mitään ole tullut.. Tuntuu siltä, kuin sillon ei tietäisi enää yhtään millä kielellä ollaan menossa.
Vai onko nämä niitä tee niin kuin osaat hommia? Soittaako joku kenties molemmilla tyyleillä näitä sekoittaen?

 
Molempia tyylejä näkee käytettävän ihan mestaritasolla, joten tuskin on mitään merkitystä. Se kumpi itsestä tuntuu luontevammalta on sun juttus. Kannattaa huolella kokeilla molempia ja jotain asteikkotreenejä vetäessä treenata vaikka sitten pikkauskäsi vähemmän levällään, jos normaalisti soittaa sormet harottaen.
 
Tossa "sormet plekusuojassa"-asennossa tärkeintä on se, ettei tue kättä liikaa siihen plekusuojaan, vaan antaa sormien liukua siinä pinnalla. Käytän paljon plekun kanssa keskisormea ja nimetöntä, joten luulen, että toi harottava asento tulee siitä. Mulla ei ole myöskään mitään hevikautta ollut ikinä, joten tekniikkatreenit ei ole ollut junnuna se ykkösjuttu.
 
aalataur
23.03.2011 02:01:25 (muokattu 23.03.2011 02:09:12)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Karvalakki: Itsellä eniten tuo ylös pickaaminen alternate pickingissä on hankalaa aiemmin tätä ongelmaa ei ole ollut nii se ahdistaa kaikista eniten että mitä tässä nyt on tehnyt väärin
 
Sanon mitä ennenkin olen sanonut, eli soita ns. downpicking komppausta soittamalla pelkkiä ylöslyöntejä, ei ainuttakaan alaspäin lyöntiä, soitit sitten voimasoinnun, oktaavilla tai ilman, tai yhden kielen dempin. Sitten kun se alkaa kuulostaa hyvältä (kyllä, tämä on mahdollista) niin ongelma on ratkaissut itse itsensä. Nopeudella ei edes ole väliä, pääasia että saat ensin sen kuulostamaan hyvältä. Sitten nopeuttakin voi kyllä lisätä, ideaali olisi se että pystyy downpikkaamaan ja uppickaamaan yhtä nopeasti, samalla soundilla. Tietysti useamman kielen lyöminen kuulostaa vähän erilaiselta upstrokena, mutta senkin saa kyllä soundaamaan hyvältä kun tekee töitä.
 
Useimmilla se alalyönti lähtee nopeammin, tämä on silti tottumuskysymys. Mulla oli vaihe että tein niin paljon tota treeniä, että upstroket lähti nopeemmin kuin downit. Se meni vähän överiks mulla, uppickasin lähes kaiken mitä pystyin monen kuukauden ajan. Myöskin on edelleen monia licksejä jotka osaan soittaa paremmin aloittaen upilla ja niin että aksentti on upstrokella..
 
http://hikipedia.info/wiki/Tilutus
hevikukko
23.03.2011 07:25:51 (muokattu 24.03.2011 16:16:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alluxzi: Mitäs mieltä te olette siitä miten muita käden sormia tulisi pitää? Jotkut kun pitävät sormia nyrkin tapaisessa asennossa http://www.youtube.com/watch?v=6IqsCEmDIBQ&feature=related ja toiset taasen auki kuten mm. http://www.youtube.com/watch?v=CTe-ZRwnoxo&feature=related
 
Matiaksella on oma tyylinsä pitää plekusta kiinni. Käsi on aikalailla koko ajan samantyyppisessä asennossa pikattaessa, puolinyrkki. Slashin pätkässä on puoliavonainen joka tasapainottaa sormilla tuon tempoista pikkaamista, ns. komppaamista. Itse käytän tuota puoliavonaista tuossa nopeudessa, se tuntuu mukavalta. Kun aletaan menemään nopeuksiin kuten Matias-tyylisessä videossa, käsi menee mulla ainakin nyrkkiin ja ranne tekee vaan hommat. Siis molemmat tyylit sekaisin ja en edes ajattele kuinka soitan. Kun rupeaa tarkastelemaan soittoasentoaan, huomaa eri tempoissa käyttävän eri tekniikoita joita on omaksunut. Tämä kaiketi johtuu siitä, että ajan kanssa opitut jutut on löytänyt oman paikkansa ja asentonsa =)
 
Alluxzi: Itselläni on tapana pitää sormia tuossa avoimessa asennossa ja mitä joskus olen kokeillut nyrkkiin niitä laitella, niin ei siitä kyllä juuri mitään ole tullut.. Tuntuu siltä, kuin sillon ei tietäisi enää yhtään millä kielellä ollaan menossa.
 
Kun nostat tempoa paljon ja pikkaat 1/8 nuotteja, huomaat meneväs vielä nyrkkiasentoon. Sormien avoimena pitäminen hidastaa ranteen värinää ainakin itselläni, ja vaihdan nyrkkiasentoon kun puoliavoimena alkaa tuntua epämukavalta. Komppauksessa pätee sama homma. Avoimena hitaammassa ja nopeammassa downstrokessa, melkeen nyrkissä. Kyllä ne nuotit sieltä löytyy.
 
Alluxzi: Vai onko nämä niitä tee niin kuin osaat hommia? Soittaako joku kenties molemmilla tyyleillä näitä sekoittaen?
 
"Tee kuten osaat", muodostuu parhaaksi löydetyissä tekniikoissasi ajan kanssa. Yhdistät niitä eri nopeuksissa sekä tyyleissä ja muodostat niistä automaattisen kokonaisuuden, jota et edes ajattele. Soitat vaan menee ja se kokonaisuus, muodostuu itsestään kyllä jossain vaiheessa. Koita aina käyttää vaan niitä soittoasentoja, joissa huomaat kyseisen tekniikan toimivan parhaiten. Tällä tyylillä löysin omat asentoni ja ne on alkanut liimautua pelottavasti paikalleen ;)
 
Tämä oli mun näkemys tästä asiasta.
 
Mikä Boogie? ... No Mesa Boogie tietenkin! Hahahaa
Zed
25.03.2011 15:56:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JAM: http://www.electric-guitars-guide.c … -play-electric-guitar-for-free.html
 
Kun lapsi tai apina saa ensimmäistä kertaa kynän käteensä, se pitelee sitä suunnilleen vastaavanlaisella otteella.
 
"Mä oon pannut..." -jussimus
Kontiak
27.03.2011 23:57:35 (muokattu 28.03.2011 00:01:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur: Sanon mitä ennenkin olen sanonut, eli soita ns. downpicking komppausta soittamalla pelkkiä ylöslyöntejä, ei ainuttakaan alaspäin lyöntiä, soitit sitten voimasoinnun, oktaavilla tai ilman, tai yhden kielen dempin. Sitten kun se alkaa kuulostaa hyvältä (kyllä, tämä on mahdollista) niin ongelma on ratkaissut itse itsensä. Nopeudella ei edes ole väliä, pääasia että saat ensin sen kuulostamaan hyvältä. Sitten nopeuttakin voi kyllä lisätä, ideaali olisi se että pystyy downpikkaamaan ja uppickaamaan yhtä nopeasti, samalla soundilla. Tietysti useamman kielen lyöminen kuulostaa vähän erilaiselta upstrokena, mutta senkin saa kyllä soundaamaan hyvältä kun tekee töitä.
 
Useimmilla se alalyönti lähtee nopeammin, tämä on silti tottumuskysymys. Mulla oli vaihe että tein niin paljon tota treeniä, että upstroket lähti nopeemmin kuin downit. Se meni vähän överiks mulla, uppickasin lähes kaiken mitä pystyin monen kuukauden ajan. Myöskin on edelleen monia licksejä jotka osaan soittaa paremmin aloittaen upilla ja niin että aksentti on upstrokella..

 
Tämä on hyvä neuvo. Aika paljon muita asioita järkkääntyy myös sillä, kun huolehtii siitä, että peruspikkauksessa pleku ei mene kielten väliin enemmän kuin sen kielen paksuuden verran. Itse lähtisin siitä liikkeelle.
 
http://www.truthinshredding.com
Karvalakki
04.04.2011 22:16:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli tuossa mieleeni että onko kielissä soitannallisesti muuta eroa kuin se, että kuinka paksut kielet ovat kun ongelma alkoi itseasiassa juuri kun olin vaihtanut uudet kielet. luulin että vaihdoin saman paksuiset (nyt on siis 9-42) joten tietäisikö joku kuinka paksut kielet jacksonoissa on vakiona niin voisi samaa kokoa laittaa tai voihan ongelma olla taas jossain muuallakin. Usko vain meinaa alkaa loppua ku ei helpotusta näy nyt on ollut 2 viikkoa ilman soittoa kun tuo pickaus on edelleen niin kamalan hankalaa tuntuu että en saa upstrokessa plekua kunnolla liikkeele millään.
 
Guitar is not just a hobby its a religion and a way of life
Tonski
04.04.2011 23:28:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zed: Kun lapsi tai apina saa ensimmäistä kertaa kynän käteensä, se pitelee sitä suunnilleen vastaavanlaisella otteella.
 
Tämä on itse asiassa aivan totta! Ihmisen ja simpanssin voimaotteethan ovat evoluutiosta huolimatta pysyneet jokseekin samanlaisina, mutta tuo plekun pitelytapa, jossa muovilärpäke on etusormen vasemman syrjän puolella, on simpanssin tarkkuusote. Ihmisen tarkkuusote on tämä kirurgien käyttämä ote, jolla skalpellia pidellään, tai (olisi hyvä) kirjoitetaan. Siis pinsetti-/kynäote, tuo ko. linkissä ollut plekunpitelyote on aika lailla oppikirjaesimerkki simpanssin tarkkuusotteesta.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «