Aihe: Amerikan leppä vs Härmän leppä
1 2
joseplluissans
19.03.2011 03:55:02
Puukeskuksessa leppää? Ei ainakaan niin kauan kun minä olen siellä työskennellyt...
e0700719
19.03.2011 07:27:09
joseplluissans: Puukeskuksessa leppää? Ei ainakaan niin kauan kun minä olen siellä työskennellyt...

Vaasan puukeskuksella oli erä jotain virosta tuotua tervaleppää 25mm paksuudessa. todella punertavaa ja täynnä mustia sentin pituisia viiruja (toukka?). Myytiin puusepän kuivana ulkovarasatosta, mutta varastomies vannotti, ettei se ole oikeasti niin kuivaa. Oli metri hinta ja se oli sikanen...
kölö
joseplluissans
19.03.2011 11:48:49
e0700719: Vaasan puukeskuksella oli erä jotain virosta tuotua tervaleppää 25mm paksuudessa. todella punertavaa ja täynnä mustia sentin pituisia viiruja (toukka?). Myytiin puusepän kuivana ulkovarasatosta, mutta varastomies vannotti, ettei se ole oikeasti niin kuivaa. Oli metri hinta ja se oli sikanen...

Joo, noita erikoisdiilejä tulee aina vastaan.(täällä Tampereella on esim. tällä hetkellä irokoa , sekä ohkasia höylättyjä mahonkilautoja) Vakiokamaa se ei ole muuta kun paneelina ja laudelautana sekä mutamina erilaisina listoina. Ja tosiaan, puusepänkuiva on "puusepänkuivaa" eli täällä tampereella noi soitinpuiksi kelpaavat ovat kylmässä varastossa säilössä. Itelle kun on esim. mahonkia valkannut, niin kuivattelua vuoden verran lämpimässä varastossa eka...
Jymi
22.03.2011 10:02:13
joseplluissans: Joo, noita erikoisdiilejä tulee aina vastaan.(täällä Tampereella on esim. tällä hetkellä irokoa , sekä ohkasia höylättyjä mahonkilautoja) Vakiokamaa se ei ole muuta kun paneelina ja laudelautana sekä mutamina erilaisina listoina. Ja tosiaan, puusepänkuiva on "puusepänkuivaa" eli täällä tampereella noi soitinpuiksi kelpaavat ovat kylmässä varastossa säilössä. Itelle kun on esim. mahonkia valkannut, niin kuivattelua vuoden verran lämpimässä varastossa eka...

Siitä onkin jokunen vuosi, kun viimeksi Tampereelta näitä olen hakenut, eli ei taida olla ajan tasalla minun tietoni. Pitkään puukeskuksessa oli esim. leveää yli 50mm paksua mahonkilankkua. Vieläkin minulta taitaa olla varastosta sitä kun aikanaan hamstrasin. Tosin alkaa nuo omat varastot pikku hiljaa vähenemään, joten pian olisi ollut täydennysreissu tiedossa. Sääli että taitaakin olla mahongin saanti hankalampaa nyt.

Tampereen seudulta kannattaa kuitenkin Lauta Oy käydä katsomassa, jos soitinpuita hakee. Tuppeen sahattua leppää ainakin vielä vuosi kaksi sitten oli.
joseplluissans
23.03.2011 23:21:49
Jymi: Siitä onkin jokunen vuosi, kun viimeksi Tampereelta näitä olen hakenut, eli ei taida olla ajan tasalla minun tietoni. Pitkään puukeskuksessa oli esim. leveää yli 50mm paksua mahonkilankkua. Vieläkin minulta taitaa olla varastosta sitä kun aikanaan hamstrasin. Tosin alkaa nuo omat varastot pikku hiljaa vähenemään, joten pian olisi ollut täydennysreissu tiedossa. Sääli että taitaakin olla mahongin saanti hankalampaa nyt.

Tampereen seudulta kannattaa kuitenkin Lauta Oy käydä katsomassa, jos soitinpuita hakee. Tuppeen sahattua leppää ainakin vielä vuosi kaksi sitten oli.

On siellä mahonkia. Tänhetkinen Tampereen erä on vaan kaposta. Otin itelleni talteen viime erästä viimesen leveän lankun kuivamaan. Puukeskuksen alasajo puukauppana vähän sapettaa, nyt ne keskittyy IKH:n tuotteisiin ja "kaikkeen mitä rakentamisessa tarvitaan". Ja tämähän tarkoittaa kaiken erikoistavaran vähentämistä...
joseplluissans
23.03.2011 23:25:02
JPHe: Mahongin paino erot lankkujen välillä on vain todella suuria. Kannattaa kokeilla aika tarkkaan. Itsekin olen nähnyt todella painavaa lankkua, joka oli ostettu puukeskuksesta. Todella painavaa lankkua saa myös välillä Hakalan puutukustakin. Eli kanattaa olla tarkkana, jos ei 7-8 kg painavaa kitaraa ole rakentamassa.

Tappuralta saa myös höyläys ym palveluja, jos haluaa pidemmäle jalostettua terva leppää. Hinnat on mielestäni Lauta OY:tä halvempia.

Itselläni on tämän hetkisessä työn alla olevassa kitarassa body puukeskuksen mahonkia, mutta se taitaa olla painonsa puolesta kuitenkin sapelia...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)