Aihe: Miksi kirjoittaa 2/4 ja 6/8 - onko eri tulkintoja? | 1 |
---|
|
Seuraavassa tapauksessa, tuli eräs 1996 kirjoitettu nuotti eteen, enkä löydä mitään syytä, miksi säveltäjä on käyttänyt seuraavaa kirjoitustapaa. n=neljäsosa k=kahdeksasosa 3n-n-n trioli (kahdeksasosista) 2/4 n n | n n | 6/8 k k k k k k | 2/4 n n | n n .. Miksi ei näin 2/4 n n | n n | 3n-n-n | 3n-n-n | 2/4 n n | n n .. Nämä nimittäin jostain syystä soitetaan samalla lailla. Onko tämä jokin "sibiksen oletus" jollain linjalla, tää nimittäin hämäs mua ihan kohtuullisesti. Kiittelen kannaottoja. Notaatio on itse keksitty, oikeesti. | |
6/8=3+3 3/4=2+2+2 | Janus 10.03.2011 16:09:00 (muokattu 10.03.2011 16:10:09) | |
|
Sun antamat esimerkit eivät ole keskenään samanlaisia. Kolme kahdeksasosaa != kahdeksasosatrioli, vaikka kahdeksasosat olisivatkin palkitettu kolmen ryhmissä (paitsi jos tahtilajivaihdoksen kohdalla on "NELJÄSOSANUOTTI-NUOLI-PISTEELLINEN NELJÄSOSANUOTTI" tai vastaava symboli). Toi vaikuttaisi (nuottia näkemättä, biisiä tuntematta) tällaiselta tilanteelta: 2/4 TA-ta ta-ta | TA-ta ta-ta | 6/8 TA-te-ti TA-te-ti | 2/4 TA-ta ta-ta | ... Jokainen tavu kestoltaan saman mittainen (kahdeksasosa), painotukset merkitty suuraakkosin. | |
Janus: 2/4 TA-ta ta-ta | TA-ta ta-ta | 6/8 TA-te-ti TA-te-ti | 2/4 TA-ta ta-ta | ... Jokainen tavu kestoltaan saman mittainen (kahdeksasosa), painotukset merkitty suuraakkosin. Siis 2/4 ja 6/8 on useimmiten molemmat kaksijakoisia, erona että 2/4:ssa iskun kesto on neljäsosa, 6/8:ssa iskun kesto pisteellinen neljäsosa/kolme kahdeksasosaa. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) | |
Hä. Ellei tempoa vaihdeta joko noissa triolitahdeissa tai 6/8-tahdissa, niin eihän ne ole ajallisesti saman mittaisia. Toinen on silloin ajallisesti edelleen 6/8 pituinen kun taas triolitahdit ovat yhteensä 4/4, ja samassa tempossa 4/4 =/= 6/8. Eli esim. siksi ei kirjoiteta niin, koska niitä ei sittenkään soiteta samalla lailla? Kelpaisiko ilmainen instrumentaalimusiikki? Ihmettele & ihastu: http://www.svetogorsk.fi | baron 11.03.2011 08:51:46 (muokattu 11.03.2011 08:52:03) | |
|
crestfall: Hä. Ellei tempoa vaihdeta joko noissa triolitahdeissa tai 6/8-tahdissa, niin eihän ne ole ajallisesti saman mittaisia. Toinen on silloin ajallisesti edelleen 6/8 pituinen kun taas triolitahdit ovat yhteensä 4/4, ja samassa tempossa 4/4 =/= 6/8. Eli esim. siksi ei kirjoiteta niin, koska niitä ei sittenkään soiteta samalla lailla? Jos sun kommenttisi on Januksen kirjoitukseen, niin Janushan sanoo että tavut on samanmittaisia, ei tahdit. Eli olette samaa mieltä mutta kinaatte:-) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) | |
baron: Jos sun kommenttisi on Januksen kirjoitukseen, niin Janushan sanoo että tavut on samanmittaisia, ei tahdit. Eli olette samaa mieltä mutta kinaatte:-) Ei, oli itse asiassa kommentti alkuperäiseen, olisi pitänyt näköjään lainata sekaannusten välttämiseksi. Eli siis samaa mieltä kuin Janus, näköjään vain ketjua lukiessani sivuuttanut hänen viestin sisällön huomaamattani ja kirjoittanut saman tavaran eri muodossa. :D Kelpaisiko ilmainen instrumentaalimusiikki? Ihmettele & ihastu: http://www.svetogorsk.fi | |
Joo, kiitokset Janukselle, sä ratkaisit tämän asian. Eli säveltäjä oli olettanut soittajien olevan niin fiksuja, että huomaavat aina tahtilajivaihdoksen kohdalla, että biitti vaihtuu: kahdeksasosa = pisteellinen kahdeksasosa, ja vise versa. Joopa joo, näin mä ajattelinkin. Kiitoset asiallisesta keskustelusta. Ostin muutoin Sibelius 6 Fistin. Tämä on siitä mainio kapistus, että sillä kun kirjoitin puhtaaksi noita "erikoisuuksia", joissa oli sisäisiä oletuksia, niin sain hyvää selkänojaa harjoituksiin, ei mene sellaiseksi eipäs-juupas keskusteluksi. Siis kun Sibelius soittaa nuoteista ja näyttää nuotit nenän eteen, ei kukaan kehtaa sanoa, että Sibelius soitti väärin ;-) | EP 20.03.2011 19:10:23 | |
|
nisumaka: ..Ostin muutoin Sibelius 6 Fistin. Tämä on siitä mainio kapistus, että sillä kun kirjoitin puhtaaksi noita "erikoisuuksia", joissa oli sisäisiä oletuksia, niin sain hyvää selkänojaa harjoituksiin, ei mene sellaiseksi eipäs-juupas keskusteluksi. Siis kun Sibelius soittaa nuoteista ja näyttää nuotit nenän eteen, ei kukaan kehtaa sanoa, että Sibelius soitti väärin ;-) Jep, kyllähän niistäkin oppii.. kun vaan muistaa, että soittamalla nuotinnusohjelmaan ei saa painokelpoista nuottia ja taas esim. käsinkirjoitetun nuotin toisto ohjelmalla on konemaista ..tämä vain sivuhuomautuksena. | |
EP: . käsinkirjoitetun nuotin toisto ohjelmalla on konemaista ..tämä vain sivuhuomautuksena. Kyllä ainaskin Finalella voi valita minkä tyylisesti se kirjoitetun nuotin soittaa: Pop, jazz, klasari, rock, latin ym. Kun mä pääasiassa kirjoittelen jazzpiisejä niin joskus tuntuu että tää on ihan väärin ennen kuin pistää sopivan asteen kolmimuunteisuutta mukaan jolloin piisi alkaa tuntua oikealta. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) | EP 21.03.2011 03:14:13 (muokattu 21.03.2011 03:18:49) | |
|
baron: Kyllä ainaskin Finalella voi valita minkä tyylisesti se kirjoitetun nuotin soittaa: Pop, jazz, klasari, rock, latin ym.. Jep! ..hohhoijjaa : / ..mikäpä ei olisi jälkeenpäin muokattavissa. | |
EP: Jep! ..hohhoijjaa : / ..mikäpä ei olisi jälkeenpäin muokattavissa. Miten niin jälkikäteen muokattavissa? Soittamisen yhteydessähän tuo sen muokkaa, ei siinä mitään jälkikäteen muokkausta tarvitse tehdä. Kirjoitat nuotteja ja kuuntelet ne valitsemallasi tyylillä. Eihän se tulkinnan mestari ole, mutta oikolukuun ihan kelvollinen. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta | baron 21.03.2011 08:37:25 (muokattu 21.03.2011 08:38:01) | |
|
Klezberg: . Eihän se tulkinnan mestari ole, mutta oikolukuun ihan kelvollinen. Just niin! Paljon helpompi etsiä painovirheitä kun soittaa tarkoitetun tyylisesti. Ja joskus jopa treenaan ainaskin vaikeampia jakoja soittamalla päälle. (Jotain kvintoleita tai hankalia trioleja ym) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) | EP 21.03.2011 08:42:53 (muokattu 21.03.2011 08:44:35) | |
|
Klezberg: Miten niin jälkikäteen muokattavissa? Soittamisen yhteydessähän tuo sen muokkaa, ei siinä mitään jälkikäteen muokkausta tarvitse tehdä. Kirjoitat nuotteja ja kuuntelet ne valitsemallasi tyylillä. Eihän se tulkinnan mestari ole, mutta oikolukuun ihan kelvollinen. No muokkaahan se sen kun muuttaa tyyliä? E: Kyllä mä tiedän, mut en oo käyttäny, en halua muokata omaa mielikuvitustani, teen sen mieluumin itse ..vaikka vähän huonomminkin : ) | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|