Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Töissä Korgilla, Kurzilla, Rolandilla, Yamahalla?
1 2
pekka montin
18.03.2011 22:08:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin. Siinäpä vasta kaunis haave.
 
Tässä perjantai illan kunniaksi ja muutaman oluen jälkeen palautin mieleeni vanhoja haaveita.
 
Millaista olisi olla päivätöissä kyseisillä lafkoilla? Millaista olisi osata rakentaa syntetisaattoreita? Mistä koulutus moiseen? Mistä japanilaiset(pääasiassa) ovat edes blokanneet koko jutun ja mistä perinne?
 
Vapaata keskustelua asiasta ja niiden vierestä.
 
Sami E
19.03.2011 16:03:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistä japanilaiset(pääasiassa) ovat edes blokanneet koko jutun ja mistä perinne?
 
Kuten lähes kaikilla muillakin teollisuudenaloilla, -kopioidaan idea USA:sta.
Tai jos ei osata/voida kopioida, ostetaan patentteja tai kokonaisia firmoja
tuotteineen ja tuotemerkkeineen (FM, Kurz, Sequential, Hammond.. jne.)
 
Jatkokehittelyn ja massatuotannon japsit osaavat sentään itsekin.
 
JPQ
19.03.2011 17:08:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ja briteistä kuten Arp ja EMS. ja tosiaan sieltä peräisin ja tunnetustihan japanilaiset (tosin onko perätön juttu...) ovat innostuneet aina kaikesta uudesta teknologiasta hirveästi.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
gasser
20.03.2011 13:36:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisihan se juu siellä propellihattu-, visionääri- ja tuotekehitysosastolla ehkä oikein hassua ja hauskaa, mutta jossain kokoonpanolinjalla varmaan ihan yhtä kivaa kuin nokialla kännyjä kasatessa. Mutta tätähän ei vissiin tarkoitettu ihan.
 
-
pekka montin
20.03.2011 16:01:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gasser: Olisihan se juu siellä propellihattu-, visionääri- ja tuotekehitysosastolla ehkä oikein hassua ja hauskaa, mutta jossain kokoonpanolinjalla varmaan ihan yhtä kivaa kuin nokialla kännyjä kasatessa. Mutta tätähän ei vissiin tarkoitettu ihan.
 
Kyllä mua se kokoonpaneminenkin kiinnostaisi ihan törkeän paljon, kun musiikkialaa myös opiskelen. Mutta, eipä taida suomessa tälläisiä mahdollisuuksia tarjoutua. Kieltämättä tässä viikonlopun aikana ketuttanut kun sain rikkinäisen Roland JD-800 käsiini, ilmaiseksi. Pitch Benderi oli rikki laitteen sisällä, mutta sen sai helpolla kiinnitetty uudelleen kun avasi laitteen. Tämän jälkeen uusin patterin. Mikään ei auttanut, laite on rikki. Toisaalta, jos tietäisi aiheesta syvällisemmin, voisi tuonkin laitteen vielä pelastaa siltä lopulliselta kuolemalta = Roskiskamaa.
 
JPQ
20.03.2011 18:41:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekka montin: Kyllä mua se kokoonpaneminenkin kiinnostaisi ihan törkeän paljon, kun musiikkialaa myös opiskelen. Mutta, eipä taida suomessa tälläisiä mahdollisuuksia tarjoutua. Kieltämättä tässä viikonlopun aikana ketuttanut kun sain rikkinäisen Roland JD-800 käsiini, ilmaiseksi. Pitch Benderi oli rikki laitteen sisällä, mutta sen sai helpolla kiinnitetty uudelleen kun avasi laitteen. Tämän jälkeen uusin patterin. Mikään ei auttanut, laite on rikki. Toisaalta, jos tietäisi aiheesta syvällisemmin, voisi tuonkin laitteen vielä pelastaa siltä lopulliselta kuolemalta = Roskiskamaa.
 
Entäs midi ohjaus isohan tuo on mutta soundit on toisaalta jostain materiaaleista päätellen hyviä joihinkin käyttöihin... ja osaisikohan Rolandin maahantuojan huolto avustaa siis osien suhteen jne....
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
pekka montin
20.03.2011 19:10:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: Entäs midi ohjaus isohan tuo on mutta soundit on toisaalta jostain materiaaleista päätellen hyviä joihinkin käyttöihin... ja osaisikohan Rolandin maahantuojan huolto avustaa siis osien suhteen jne....
 
Joo vamasti, mutta sitten herää toinen kysymys: Mitä korjaus maksaa ja kuka korjaa.. : P Meikäläisen taidoilla pystyn perusjuttuja, kuten bendin korjaamaan ja patterin vaihtamaan mutta sitten tulee seinä vastaan. Tuo kyseinen Rolandihan ei tule edes päälle, eli ihan täysin mykkä. Toimivanahan tuo on hieno soitin, jonka arvokin on myös sen mukainen.
 
Oon kuullut joskus aijeminkin että jotkut kasaripelit vain sanoo lopulta sopimuksen irti, eli lopulta pitää aika paljon muutakin uusia kuin vain se patteri, ja se tulee helpolla kalliiksi. Tuossa soittimissa ihmetyttää sen muovimainen olemus, eli ei kovinkaan vankkaa tekoa kuten DX7, Korg M1 jne jne.
 
Tässä siis kyseinen soitin, hienohan se.
 
http://www.youtube.com/watch?v=IY8abmieUSE&feature=related
 
JPQ
20.03.2011 19:28:47 (muokattu 20.03.2011 19:46:22)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No ihmetyttää jos tuo muovimainen kun moni muu on enempi siltä tuntuva. ja vanhat synat tulee aina tiensä päähän harmi kun osuu hyviin... juuri tuo ja tilat et hinnat ajoi softiin pitkälti. vaikka rautaakin on vielä ehkä tulee lisääkin vaikka epäilen koska softinakin enään noin yksi tarve jos asiat on niinkuin oletan... ja unelma studioissani yksi harvoista melkoisen varmoista olisi jd800... tosin vain linkitetyn videon ,speksien ja eräiden muiden juttuja pohjalta...
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
aspali
20.03.2011 23:53:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekka montin: Joo vamasti, mutta sitten herää toinen kysymys: Mitä korjaus maksaa ja kuka korjaa.. : P Meikäläisen taidoilla pystyn perusjuttuja, kuten bendin korjaamaan ja patterin vaihtamaan mutta sitten tulee seinä vastaan. Tuo kyseinen Rolandihan ei tule edes päälle, eli ihan täysin mykkä. Toimivanahan tuo on hieno soitin, jonka arvokin on myös sen mukainen.
 
Oon kuullut joskus aijeminkin että jotkut kasaripelit vain sanoo lopulta sopimuksen irti, eli lopulta pitää aika paljon muutakin uusia kuin vain se patteri, ja se tulee helpolla kalliiksi. Tuossa soittimissa ihmetyttää sen muovimainen olemus, eli ei kovinkaan vankkaa tekoa kuten DX7, Korg M1 jne jne.
 
Tässä siis kyseinen soitin, hienohan se.
 
http://www.youtube.com/watch?v=IY8abmieUSE&feature=related

 
Ei välttämättä iso vika, joku yleismittarin omaava voisi katsoa, antaako virtalähde jännitteitä ulos, jollei, virtalähteen tarkistus/korjaus. Tuossa lienee ajallensa tyypillisesti kunnon virtalähde sisällä ? Onhan noita tullut korjailtua, kuten kaikkea elektroniikkatavaraa, musavehkeitä ym.
 
pekka montin
20.03.2011 23:59:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aspali: Ei välttämättä iso vika, joku yleismittarin omaava voisi katsoa, antaako virtalähde jännitteitä ulos, jollei, virtalähteen tarkistus/korjaus. Tuossa lienee ajallensa tyypillisesti kunnon virtalähde sisällä ? Onhan noita tullut korjailtua, kuten kaikkea elektroniikkatavaraa, musavehkeitä ym.
 
Siis ymmärsin että tarkoitat että onko muuntajan piuha soittimessa sisällä kiinni kuten esim. DX7:ss? Ei ole, irroitettava. Mä koklaan vielä tuon kanssa jotain, mutta aukomaan en lähde enään. Uusi paristo sielä on myös sisällä.
 
aspali
21.03.2011 04:13:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekka montin: Siis ymmärsin että tarkoitat että onko muuntajan piuha soittimessa sisällä kiinni kuten esim. DX7:ss? Ei ole, irroitettava. Mä koklaan vielä tuon kanssa jotain, mutta aukomaan en lähde enään. Uusi paristo sielä on myös sisällä.
 
http://www.youtube.com/watch?v=VPbi4UPnn4U
Tuon kuvan mukaan laitteessa on sisäinen virtalähde. Jollei mitään elämää tule, kun virta kytketään päälle, ko. virtalähde lienee poks (sulake esim.) Helppo juttu, ruuveja vain paljon auki, ei ole edes kallis korjata.
 
maza
21.03.2011 10:54:24
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipähän sähköiset instrumentit ole sen ihmeempää elektroniikkaa kuin muutkaan nykyiset vempaimet. Tai vanhat synat ne vasta simppeleitä ovatkin.
 
Ei muuta kuin sähkötekniikan inssiksi lukemaan, niin jo aukeaa syntikoiden sielunelämä. Itse opiskelin jokusen vuoden tietoliikennetekniikkaa (toimittuani alalla työelämässä jo muutaman vuoden) ja koulusta ei oikein jäänyt käteen itselleni muuta kuin analogielektroniikan perusteet - niitä onkin tullut sittemmin päivitettyä itse kirjoista lukemalla.
 
Ps. Jos JD-800 uhkaa jäädä korjaamatta, olisin kiinnostunut ostamaan sen nykyisessä kunnossaan - laita pikaviestiä.
Anonymous-jazz
21.03.2011 12:58:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olispa II-asteen Syntetisaattorinrakentajan ammattitutkinto :) Linjaa odotellessa.
 
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
pekka montin
21.03.2011 16:15:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

maza: Eipähän sähköiset instrumentit ole sen ihmeempää elektroniikkaa kuin muutkaan nykyiset vempaimet. Tai vanhat synat ne vasta simppeleitä ovatkin.
 
Ei muuta kuin sähkötekniikan inssiksi lukemaan, niin jo aukeaa syntikoiden sielunelämä. Itse opiskelin jokusen vuoden tietoliikennetekniikkaa (toimittuani alalla työelämässä jo muutaman vuoden) ja koulusta ei oikein jäänyt käteen itselleni muuta kuin analogielektroniikan perusteet - niitä onkin tullut sittemmin päivitettyä itse kirjoista lukemalla.
 
Ps. Jos JD-800 uhkaa jäädä korjaamatta, olisin kiinnostunut ostamaan sen nykyisessä kunnossaan - laita pikaviestiä.

 
Moi! Valitettavasti ei myynnissä. Sain korjattua. Bendin sai pistää kunnon pikaliimauksilla, koska soittimessa sisällä niin paljon heikkoja muovisia osia. No, nyt kyllä Bendi pysyy. Patterin siis uusin myös, mutta aluksi sekään ei auttanut. Vika oli virtapiuhassa, ja sain sen uusia, ja sitten alkoi tapahtumaan. Soittimen volumepotikka rähisee vielä, mutta sen kanssa pystyn elämään.
 
Saundimaailmaltaan tämä muistuttaa paljon D-50 ja M1:sta, mutta on siitä vielä osittain astetta kehittyneempää. Pianosaundit ja Rhodesit identtisiä M1:sen sekä D-50:sen kanssa. Urkusaundit tota perinteistä 90-luvun House osastoa, eli vähälle käytöllä jää ne. Mattosaundit ovat massiivisia. Parhain yllätys oli että tuolta löytyi pari TODELLA hyvää Lead saundia, mitä esim. Nykyajan Keytarit käyttää(Lucina jne jne).
 
Kokonaisuudessaan hyvä soitin. Ei huono ollenkaan. Luin jostakin että soitin on tullut ihmisten illmoille v 1991. Aikamoinen sotaratsuhan tuo on, kokoa myöten, mutta, hyväsaundinen vaikkakin todella masentava oli korjata tätä yksilöä, johtuen että sitä oli kohdeltu todella kaltoin. No, nyt toimii.
 
arauramo
21.03.2011 16:41:00 (muokattu 21.03.2011 17:17:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyynistä arkirealismia alkuperäiseen kysymykseen: Yamahalla, Korgilla tai Rolandilla töissä oleminen olisi todennäköisesti tylsää.
 
Tai siis sikäli kuin nyt työnteko on tylsää, mutta romanttinen glamour on kyllä isoissa firmoissa vähissä. Syntikoiden ominaisuuksien kehittäminen on nykyään pitkälti softakehitystä, mikä nyt on softakehitystä siinä missä mikä tahansa muukin. Ja kun ajattelee uusia tuotteita mitä isoilta on tullut, on se softakehityskin lähinnä algoritmien optimointia. Hardispuolella on teolliset muotoilijat jotka piirtävät syntikoille linjat haistellen markkinoita, kilpailijoiden tuotteita ja oman talon linjauksia, ja sitten on tietenkin se liukuhihnatyö, missä on ihan sama kootaanko soittimia vai vaikka sähköporia. Vähän elektroniikkasuunnittelua siinä välissä.
 
Ja joka välissä pitää muistaa kustannuspaineet. Mihinkään mielettömiin luoviin irtiottoihin ei ole varaa, se olisi edesvastuutonta riskinottoa osakkeenomistajia kohtaan.
 
Innovaatio todennäköisesti ammennetaan työntekijöiden harrastuneisuudesta, pienistä open source- ja harraste-softaprojekteista ja foorumeilta maailmalta. Näin minä tekisin, ja olenhan minä sentään jonkinasteinen paha kapitalisti.
 
Kivaa tuotekehitystä voisi ehkä tehdä startup-nyrkkipajassa, mutta startupeissa on aina se, että kukaan ei tiedä onko varaa maksaa seuraavan kuun palkkoja. Ja jos palkan perään itkee niin ei vain ole tarpeeksi sitoutunut. Paras tapa siis on rakentaa se oma syntikka ihan vaan harrastuspohjalta. Jos on kuolematon kehitysidea niin voihan olla että pääset myymään protosi jonnekin!
 
Oma lukunsa on sitten tuote-esittelijät ja myyjät. Se on varmaan kivaa homma yhden päivän ajan, pääseehän siinä sentään ihan soittamaan niillä soittimilla. Sen päivän jälkeen pitää taas aina esitellä ne samat ominaisuudet samalla tavalla ja vastata aina samoihin kysymyksiin.
 
I'm so sorry, näin se raha pyörittää maailmaa. Itsehän sitä paitsi valitit että syntikat on liian kallita. ;)
 
PS: Älkää nyt helvetissä kukaan pistäkö roskikseen missään tilanteessa rikkinäisiä syntikoita vain siksi ettette itse osaa korjata!
PS2: Disclaimer: Voi olla että olen väärässä ja isoilla syntikkavalmistajilla on tosi mageeta olla töissä.
 
pekka montin
21.03.2011 18:45:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

arauramo: Kyynistä arkirealismia alkuperäiseen kysymykseen: Yamahalla, Korgilla tai Rolandilla töissä oleminen olisi todennäköisesti tylsää.
 
Tai siis sikäli kuin nyt työnteko on tylsää, mutta romanttinen glamour on kyllä isoissa firmoissa vähissä. Syntikoiden ominaisuuksien kehittäminen on nykyään pitkälti softakehitystä, mikä nyt on softakehitystä siinä missä mikä tahansa muukin. Ja kun ajattelee uusia tuotteita mitä isoilta on tullut, on se softakehityskin lähinnä algoritmien optimointia. Hardispuolella on teolliset muotoilijat jotka piirtävät syntikoille linjat haistellen markkinoita, kilpailijoiden tuotteita ja oman talon linjauksia, ja sitten on tietenkin se liukuhihnatyö, missä on ihan sama kootaanko soittimia vai vaikka sähköporia. Vähän elektroniikkasuunnittelua siinä välissä.
 
Ja joka välissä pitää muistaa kustannuspaineet. Mihinkään mielettömiin luoviin irtiottoihin ei ole varaa, se olisi edesvastuutonta riskinottoa osakkeenomistajia kohtaan.
 
Innovaatio todennäköisesti ammennetaan työntekijöiden harrastuneisuudesta, pienistä open source- ja harraste-softaprojekteista ja foorumeilta maailmalta. Näin minä tekisin, ja olenhan minä sentään jonkinasteinen paha kapitalisti.
 
Kivaa tuotekehitystä voisi ehkä tehdä startup-nyrkkipajassa, mutta startupeissa on aina se, että kukaan ei tiedä onko varaa maksaa seuraavan kuun palkkoja. Ja jos palkan perään itkee niin ei vain ole tarpeeksi sitoutunut. Paras tapa siis on rakentaa se oma syntikka ihan vaan harrastuspohjalta. Jos on kuolematon kehitysidea niin voihan olla että pääset myymään protosi jonnekin!
 
Oma lukunsa on sitten tuote-esittelijät ja myyjät. Se on varmaan kivaa homma yhden päivän ajan, pääseehän siinä sentään ihan soittamaan niillä soittimilla. Sen päivän jälkeen pitää taas aina esitellä ne samat ominaisuudet samalla tavalla ja vastata aina samoihin kysymyksiin.
 
I'm so sorry, näin se raha pyörittää maailmaa. Itsehän sitä paitsi valitit että syntikat on liian kallita. ;)
 
PS: Älkää nyt helvetissä kukaan pistäkö roskikseen missään tilanteessa rikkinäisiä syntikoita vain siksi ettette itse osaa korjata!
PS2: Disclaimer: Voi olla että olen väärässä ja isoilla syntikkavalmistajilla on tosi mageeta olla töissä.

 
Hyviä pointteja. Tuon Rolandin suhteen kyllä kukaan muu ei koskenut soittimeen paitsi minä. Siinä oli potkittu bendit sisään, ruuvipyssyllä ammuttu soittimen selkäosaan ihan ihme reikiä. Oikeasta laidasta pala muovia pois. Patterin vaihto. Potikoiden ja piirien puhdistamista jne jne. Soitinhan on mielestäni ruma ja osittain aika kärsineenkin näköinen, mutta se toimii nyt, ja se on pääasia.
 
Bassottelija
21.03.2011 20:24:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: ja briteistä kuten Arp ja EMS. ja tosiaan sieltä peräisin ja tunnetustihan japanilaiset (tosin onko perätön juttu...) ovat innostuneet aina kaikesta uudesta teknologiasta hirveästi.
 
ARP oli kylläkin amerikkalainen firma.
 
Roudaus on paras harrastus. ...ja selkä kiittää
tepposal
21.03.2011 21:00:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielenkiintoisin homma mitä voisin itse kuvitella synafirmassa olisi kenties saundiohjelmoija. Tosin en varmaan olisi siihenkään paras mahdollinen henkilö, koska en ole himo-ohjelmoija nytkään, mitä tulee yhteen tiettyyn synaan kerrallaan. En tiedä sitten kuuluuko tuollaisen henkilön toimenkuvaan muutakin..
 
Juho L
21.03.2011 21:57:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tepposal: En tiedä sitten kuuluuko tuollaisen henkilön toimenkuvaan muutakin..
 
Taitaa nuo soundiohjelmoijat olla "keikkaduunareita" ja muita synan käyttäjiä. Itse on tullut väännettyä Accessille soundipankkeja.
 
Jos sitten johonkin synaprojektiin tai muuhun efektikarjuntaan haluaa, niin ottaa DSP-ohjelmoinnin haltuun. Sillä pääsee ainakin pitkälle. Sitten jos haluaa analogipuolella kahlata, niin sitten elektroniikkainsinööri/-DI-tutkinto auttaa. Mutta sellaisia nyrkkipajojahan nuo pienemmät firmat tuppaa olemaan ja isommilla on kokeneet jäärät jyräämässä. Kovin isoja noiden koneiden kehitystiimit ei loppujen lopuksi taida olla, noin tekniikan puolelta, joten jos alalle haluaa työllistyä, niin pitäisi melkeinpä oma firma perustaa ja alkaa omia rutkuttimia kehittelemään.
 
Mitä sitten tulee homman tylsyydestä, niin totta munassa se homma on tylsää, jos on kiinnostunut vain musiikista ja synista. Raakaa insinörismiähän se työ on ja jos insinörismiin tuntee suurta sielunpaloa, niin sehän on kovinkin palkitsevaa hommaa, jos firmassa on kaikki kondiksessa.
 
"...more humane, more thoughtful, more understanding."
"Esto quod es"
JPQ
22.03.2011 01:13:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen aika surkea patchien tekijä mutta täydelliseen synaengineen liittyviä ideoita on ainoa vaan lähes kaikki löytyy jo toteutettuna eräältä soitinermiltä ja vieläpä kivaan hintaan. ainoastaan pari kolme ominaisuutta siitä setistä joka minun asteikolla täydellinen uupuu.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «