Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mistä Suomesta saa ns. "spade connectors"?
1 2
MikeS
18.03.2011 15:30:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve! Pitäisi hommata Marshall-vahvistimen ja kaiuttimen väliin vähän uutta johdotusta, jossa tarvitsen tämmöisiä liittimiä ("spade connectors"):
 
http://viewitem.eim.ebay.fi/20_RED_ … r_Terminals__48mm/290509924238/item
 
Saako näitä jostain Suomesta? Ja pieninä pakkauksina - en tarvitse kuin pari kappaletta uros- ja naaras-liittimiä.
 
Ja mistäs mä tiedän MIKÄ KOKO on oikea vahvistimeen? Onko nämä jotenkin vakioita? Olisko peräti juuri tuo linkin 4,8mm sopiva koko Marsuun?
 
Danke!
 
SirElwood
18.03.2011 15:37:20 (muokattu 18.03.2011 15:40:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kantavat yleensä nimeä lattaliitin, puristusliitin tai abikoliitin. 6.3mm taitaa olla oikea myös marshalliin. Tai ainakin kaiuttimissa on tuon kokoiset liittimet. Ja sitten kannattaa katsoa että ei ota esim. yli 2.5m^2 piuhalle. Ovat liian isoja eikä piuha näin ollen puristu luotettavasti liittimeen.
 
Noita saa mm. huoltoasemilta ja erilaisista halpahalleista. Ei ehkä kovin edullisesti, mutta 5-10kpl paketeissa, joten ei tarvitse ainakaan ostaa kovin montaa.
 
MikeS
18.03.2011 16:00:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SirElwood: Kantavat yleensä nimeä lattaliitin, puristusliitin tai abikoliitin. 6.3mm taitaa olla oikea myös marshalliin. Tai ainakin kaiuttimissa on tuon kokoiset liittimet. Ja sitten kannattaa katsoa että ei ota esim. yli 2.5m^2 piuhalle. Ovat liian isoja eikä piuha näin ollen puristu luotettavasti liittimeen.
 
Noita saa mm. huoltoasemilta ja erilaisista halpahalleista. Ei ehkä kovin edullisesti, mutta 5-10kpl paketeissa, joten ei tarvitse ainakaan ostaa kovin montaa.

 
Kiide paljon!
 
MikeS
18.03.2011 16:05:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ööh, tuota...kävisköhän jotkut näistä:
 
http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=135397163
 
Mä en oikein ymmärrä mitä nuo mitat on...
 
MIKKO
 
fox
18.03.2011 16:19:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MikeS: Ööh, tuota...kävisköhän jotkut näistä:
 
http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=135397163
 
Mä en oikein ymmärrä mitä nuo mitat on...
 
MIKKO

 
Johtimen paksuus ilmoitetaan noissa abikoissa värillä, eli keltaseen abikoon menee se kaikista paksuin kaapeli. Vahvistinpuolella sillä ei oo merkitystä, ostat vaan suosilla niit "punasia abilkoita" joihin menee 1,5 mm piuha. Tarvitset sitte abikopihditkin, joilla noitten kiinni puristaminen onnistuu vaivattomasti.
Vahvari- ja kaiutinpuolella saattaa tulla vastaan sellanen juttu, että se abiko eli lattaliitin on liian leveä, välttämättä kaiuttimessakaan ei ole ku 4 mm latta, ja nuo yleis-abikot taitaa olla 5 mm. Niitä on kyllä eri levyisiä.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
MikeS
18.03.2011 16:23:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Johtimen paksuus ilmoitetaan noissa abikoissa värillä, eli keltaseen abikoon menee se kaikista paksuin kaapeli. Vahvistinpuolella sillä ei oo merkitystä, ostat vaan suosilla niit "punasia abilkoita" joihin menee 1,5 mm piuha. Tarvitset sitte abikopihditkin, joilla noitten kiinni puristaminen onnistuu vaivattomasti.
Vahvari- ja kaiutinpuolella saattaa tulla vastaan sellanen juttu, että se abiko eli lattaliitin on liian leveä, välttämättä kaiuttimessakaan ei ole ku 4 mm latta, ja nuo yleis-abikot taitaa olla 5 mm. Niitä on kyllä eri levyisiä.

 
Eli toisin sanoen tuossa Clas Ohlssonin linkissä ei ole ilmoitettu laatan leveyttä?
 
SirElwood
18.03.2011 16:47:45 (muokattu 18.03.2011 16:49:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MikeS: Eli toisin sanoen tuossa Clas Ohlssonin linkissä ei ole ilmoitettu laatan leveyttä?
 
Ei näköjään. Noiden liittimien normaalit leveydet on 2.8mm, 4.8mm ja 6.3mm. Jos siellä kaiuttimessa tms. on tosiaan 4mm liitin, niin tuo 4.8mm ei siinä pysy luotettavasti sellaisenaan. Esim. weberin kaiuttimissa liitin on tuo 6.3mm ja sekin tuppaa olemaan löysä, kun se kaiuttimen lattapuoli (uros) on niin ohut. Mutta vähän kun varovasti puristaa sitä itse liitintäkin littaan, niin sitten kyllä saa tiukasti kiinni. Noissahan on pieni "kynsi" mikä pitäisi pitää liittimet kiinni toisissaan... Mutta ei se yksin ole ihan aina luotettava sekään.
 
E: Tuossa on kerrottu leveydetkin: http://www.vekoy.com/index.php?cPath=60_890_892
 
MikeS
18.03.2011 17:14:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oukei, mittasin Marsun kaiuttimessa olevien urosliittimien leveyden ja se on uskoakseni 4,8mm. Eli pitäisi siis hommata noita 4,8mm -liittimiä? Olikos nämä niitä "5mm yleisliittimiä", joihin myös fox viittasi? Vai onko myös 5mm -levyisiä liittimiä olemassa? Jos on, ne käynevät myös tähän hommaan?
 
pekurides
18.03.2011 17:19:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nuo on juu vähän niin ja näin, sitähän sanotaan että ketju on yhtä vahava kuin sen heikoin lenkki ja tuommonen löysä liitin näennäisesti siinä jotenkuten roikkuessa on helvetin huono liitos kunnolla juotettuun liitokseen verrattuna.
 
Itse olen pyrkinyt aina juottamaan ämyrien liitokset ja mielestäni joskus olen huomannut jopa saundieroja tämän toimenpiteen jälkeen, tuhdimpi ja tiukempi alakerta ja keskialue?
 
Ihan vaan varmistuksena että käytäthän nupin ja kaapin välillä kuitenkin ihan kunnollista kaiutinkaapelia 6.3mm "phono"plugilla ja jakeilla?
 
vai mikä tän homman idea on? combo kyseessä?
 
They see me rollin, they hatin.
MikeS
18.03.2011 17:24:56 (muokattu 18.03.2011 17:25:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekurides: Nuo on juu vähän niin ja näin, sitähän sanotaan että ketju on yhtä vahava kuin sen heikoin lenkki ja tuommonen löysä liitin näennäisesti siinä jotenkuten roikkuessa on helvetin huono liitos kunnolla juotettuun liitokseen verrattuna.
 
Itse olen pyrkinyt aina juottamaan ämyrien liitokset ja mielestäni joskus olen huomannut jopa saundieroja tämän toimenpiteen jälkeen, tuhdimpi ja tiukempi alakerta ja keskialue?
 
Ihan vaan varmistuksena että käytäthän nupin ja kaapin välillä kuitenkin ihan kunnollista kaiutinkaapelia 6.3mm "phono"plugilla ja jakeilla?
 
vai mikä tän homman idea on? combo kyseessä?

 
Juu, kyllä on homma muilta osin hallussa. Kyseessä on mun omissa kuvissa näkyvän Marshall Class 5 -vahvistimen modaus siten, että kaiuttimen ja vahvistimen väliin saa keinokuorman (tällä hetkellä sekä kajarin että vahvistinosan päissä on molemmissa lattaliitin-kiinnitys).
 
Mitäs porukka on mieltä lattaliitin-kytkös vs. juotettu noin soundin puolesta? Tuntuisi kummalta, että Marshall käyttäisi liitinkytkentää, jos se olennaisesti vaikuttaisi soundiin...
 
pekurides
18.03.2011 17:35:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MikeS: Juu, kyllä on homma muilta osin hallussa. Kyseessä on mun omissa kuvissa näkyvän Marshall Class 5 -vahvistimen modaus siten, että kaiuttimen ja vahvistimen väliin saa keinokuorman (tällä hetkellä sekä kajarin että vahvistinosan päissä on molemmissa lattaliitin-kiinnitys).
 
Mitäs porukka on mieltä lattaliitin-kytkös vs. juotettu noin soundin puolesta? Tuntuisi kummalta, että Marshall käyttäisi liitinkytkentää, jos se olennaisesti vaikuttaisi soundiin...

 
ok.
 
Juu, en minäkään nyt niin varma siitä saundin paranemisesta mutta ainakaan siitä homma ei ole kiinni, voipi olla ihan psykoakustiikkaakin mutta sähköisesti ja fyysisestihän tuo juottaminen on 100Xluotettavampi tapa siitä tuskin kukaan pystyy vastaan väittämään?
 
Miksei tee sitä hommaa kunnolla kun vielä omaan käyttöön tulee jos pystyy?
 
Mulla oli aikoinaan vanha 70-luvun marsun greenbäkkikaappi ja siinä oli kaikki liitokset tehty juottamalla , nuo "pikaliittimet" nimensä mukaan on monta kertaa nopeammat tehdä niin nykyaikana se tuottavuushan on kaikkein tärkeintä vaikka saundin kustannuksella.
 
They see me rollin, they hatin.
penatuna
18.03.2011 17:43:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myös UralTonelta saa. Itse kyllä juottaisin mieluummin, varsinkin jos vahvaria liikutellaan.
 
B-tone-flat
18.03.2011 17:47:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä luulis riittävän jos lattaliitin on oikean kokoinen ja piuha juotettu lattaan. Näin mä aina teen. Lisäksi se lattaliitinhän lukittuu siihen kaiutinterminaaliin jos on oikean kokoiset vastakappaleet. Mullakin löytyy yksi 80-luvun marsukaappi jossa alkuperäiset piuhat olivat 0,75 paksuutta, jos sitäkään. Vaihtuivat heti kunnollisiin. Nykyisissä kaapeissa taitaa olla kaikissa asialliset piuhat.
 
Marshall Amp makes Amazing Noise and has a Black Tone
mattim
18.03.2011 17:55:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

penatuna: Myös UralTonelta saa. Itse kyllä juottaisin mieluummin, varsinkin jos vahvaria liikutellaan.
 
Näin juuri.
 
Matti
 
Novation Remote SL, M-Audio Profire 610, Mackie Onyx Satellite, Win7 Pro, Reaper, Ableton Live. Mixing and monitoring gear.
pekurides
18.03.2011 18:03:29 (muokattu 18.03.2011 18:06:02)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

B-tone-flat: Kyllä luulis riittävän jos lattaliitin on oikean kokoinen ja piuha juotettu lattaan. Näin mä aina teen. Lisäksi se lattaliitinhän lukittuu siihen kaiutinterminaaliin jos on oikean kokoiset vastakappaleet. Mullakin löytyy yksi 80-luvun marsukaappi jossa alkuperäiset piuhat olivat 0,75 paksuutta, jos sitäkään. Vaihtuivat heti kunnollisiin. Nykyisissä kaapeissa taitaa olla kaikissa asialliset piuhat.
 
Pikkusen ihmetyttää jos haluaa nähdä vaivaa juotella piuhaa latta-liittimeen kiinni jolla ei ole mitään eroa puristusliitokseen mutta ei sitten samantien siihen kunnolla juottaa piuhaa suoraan kajariin ilman ylimääräisiä liittimiä.
 
minusta tuo piuhan juottaminen liittimeen kiinni on yhtä tyhjän kanssa , se heikoin lenkki on juurikin niiden uros/naaras liitinpintojen pinnallinen "kylmäjuotos" .
 
Mutta hyvinhän liittimilläkin pelaavat, tämä nyt omasta puolesta ihan vain tälläistä hifistelyä ja krapula nillittämistä._?:=)
 
They see me rollin, they hatin.
SirElwood
18.03.2011 18:25:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekurides: Pikkusen ihmetyttää jos haluaa nähdä vaivaa juotella piuhaa latta-liittimeen kiinni jolla ei ole mitään eroa puristusliitokseen mutta ei sitten samantien siihen kunnolla juottaa piuhaa suoraan kajariin ilman ylimääräisiä liittimiä.
 
minusta tuo piuhan juottaminen liittimeen kiinni on yhtä tyhjän kanssa , se heikoin lenkki on juurikin niiden uros/naaras liitinpintojen pinnallinen "kylmäjuotos" .
 
Mutta hyvinhän liittimilläkin pelaavat, tämä nyt omasta puolesta ihan vain tälläistä hifistelyä ja krapula nillittämistä._?:=)

 
Ja kun sitä piuhaa ei saisi juottaa kiinni lattaliittimeen (sitä kutsutaan puristusliittimeksi ihan syystä). Tämä siksi, että huolimaton juotos voi estää juuri sen oleellisen, eli liittimen lukkiutumisen vastakappaleeseensa.
 
Tällainen liitin kaiuttimessa puoltaa paikkaansa etenkin silloin jos kaiutinta kokeillaan, ja sen vaihto voi olla edessä lähitulevaisuudessa. Liitin on nopea tapa ja kaiutin jää uutta vastaavaan kuntoon mahdollista myyntiä varten. Riepoo nimittäin joskus kun saa eteensä kaiuttimen missä on hurjat räkäjuotokset valtavalla tinamäärällä. Parhaassa tapauksessa joku tinäklöntti on sinne kartiollekin päässyt putoamaan.
 
MikeS
18.03.2011 19:08:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tällainen liitin kaiuttimessa puoltaa paikkaansa etenkin silloin jos kaiutinta kokeillaan, ja sen vaihto voi olla edessä lähitulevaisuudessa. Liitin on nopea tapa ja kaiutin jää uutta vastaavaan kuntoon mahdollista myyntiä varten. Riepoo nimittäin joskus kun saa eteensä kaiuttimen missä on hurjat räkäjuotokset valtavalla tinamäärällä. Parhaassa tapauksessa joku tinäklöntti on sinne kartiollekin päässyt putoamaan.
 
No nyt osui naulan kantaan! Aion juurikin kokeilla erilaisia johtotusvaihtoehtoja (kolme erilaista tapaa ja useampia eri johtojen rakentamisia edessä) ja valita niistä parhaimmalta kuulostavan. Eli lattaliittimiä on helpompi irrotella ja vaihdella edestakaisin. En ole loppupeleissä edes varma, haluanko sinne väliin keinokuormaa, ja mm. en heti halua juotella mitään.
 
Kunhan päädyn johonkin ratkaisuun, sitten varmaan harkitsen juottamista...mutta nyt harkitsen perjantain kunniaksi itseni juottamista!
 
Jucciz
18.03.2011 19:09:44 (muokattu 18.03.2011 19:13:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mää ostin omani Motonetistä: kymmenen kappaleen setti maksoi kokonaista 1,35 euroa:
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=48-7101
 
P.S. Oonko ihan hölmö, kun juotin liittimet varalta piuhojen päihin kiinni enkä luota pelkkään puristuskiinnitykseen?
 
EDIT: Jaha, siis oon. No, vahvistimesta kuuluu ääni kyllä...
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
B-tone-flat
18.03.2011 20:06:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Mää ostin omani Motonetistä: kymmenen kappaleen setti maksoi kokonaista 1,35 euroa:
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=48-7101
 
P.S. Oonko ihan hölmö, kun juotin liittimet varalta piuhojen päihin kiinni enkä luota pelkkään puristuskiinnitykseen?
 
EDIT: Jaha, siis oon. No, vahvistimesta kuuluu ääni kyllä...

 
Kais juotit sit samalla huolimattomasti? Etkä varmaankaan vaihda kaiutinta koskaan? Siinä tapauksessa teit turhia liitoksia! :)
 
Hyvää perjantaita kaikille, kippis!
 
Marshall Amp makes Amazing Noise and has a Black Tone
komero
18.03.2011 23:56:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Mää ostin omani Motonetistä
 
Biltemasta saa sellaisen laatikon muutamalla eurolla, jossa on monenlaista liitintä. Yksi malli niistä sopii ainakin just eikä melkein Celestion Greenbackiin (g12m). Eli varmaan aika moneen muuhunkin kaiuttimeen. Ja hyvin tuntuu pelaavan. Ilman juotoksia. En tiedä sitten miten kestää, mutta tuo kaappi on samassa paikassa melkein aina niin olen ehkä huono puhumaan liitoksen hyvyydestä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «