Aihe: Kitaroiden "modit"
1 2 3
Estranged
17.03.2011 19:12:57
Miikathebest: Sellanen voisi olla hyvä modi, että kytkisi tonen ja volumen kokonaan pois, ettei niistä olisi mitään haittaa. Tilalle voisi asentaa on/of kytkimen.

Nilen äijien tyyliin. Niillähän on kitaroissaan potikat vain ja ainoastaan näön vuoksi, koska ovat sitä mieltä että kaikki ylimääräinen huonontaa soundia. Tosin tämän vuoksi joutuvat käyttämään jonkinlaisia killswitchejä tai volaspeduja, ettäm. :D
"I only know two kinds of people; those who obey me and those who die." | "lähes kaikissa voi valita kytkemällä kitara-efekti input- efekti looppi send-vahv. input-vahv.looppi send- efekti looppi return-efekti output-vahvistin looppi return." aristo666
Tawsky
17.03.2011 19:16:00
Völymen kyllä tahdon pitää mutta noi tonet on mulle yks hailee. Jos niiden heivaaminen parantais soundia niin mikä ettei.
Wradlin
17.03.2011 19:18:09
Miikathebest: Sellanen voisi olla hyvä modi, että kytkisi tonen ja volumen kokonaan pois, ettei niistä olisi mitään haittaa. Tilalle voisi asentaa on/of kytkimen.

Mulla on yhdessä kepissä vaan 3-way switch (kaula-molemmat-talla), potikat siinä vaan ulkonäkösyistä. Keep it simple jne.

Mutta kyllä enemmän tykkään siitä että sieltä löytyy sekä volume että tone.
Alfauros
17.03.2011 19:19:07
Jee mulla on vanhassa Jacksonissa vain volume, ei tonea. Sehän on sitten hyvä kitara :)
Iommi: "We came to L.A. to record, and we stayed at a house in Bel Air. At the end of the day, it was all dope, booze, drugs, fucking chicks. Oh, dear, we had some fun in that house."
Aki
17.03.2011 19:39:01

Estranged: kaikki ylimääräinen huonontaa soundia.

Kuten säröpedaalit ja vahvistimen volumepotikka. Haluaisinpa kuulla mitä samaiset heput ovat mieltä kitarakaiuttimesta, sehän on taajuusvasteeltaan surkea. PA-kaiutin diskanttipillillä olisi paljon parempi.
"Maailmassa on enemmän velkoja kuin rahaa." -Peter Joseph
Ikosaedri
17.03.2011 23:55:19
Estrangedin ideoima tilanne käytössä, vihaan potentiometrejä ja sen takia kitarassa ei oo enää sitä alkuperästä potikkaa vaan on-off. Hyvin toimii.

Bassosta taas irtos tonepotikan maa pois ennen ekaa keikkaa uuel porukal ja ennen tokaa keikkaa toisen volumen maadotuspiuha, siks revin sitten kaiken irti. Tonepotikan vaan siihen varmaan taas laittelen jossaivälissä.

Rasittavia noi vanhat bassot. No en tiiä taas onko nää mun säädöt "modauksia", kun vaan yksinkertaistan kaiken, mutta niin. Mukava kuitenkin, kun on vaan mitä tarviaa =P.
aristoteles666
18.03.2011 02:48:07

Ikosaedri: Estrangedin ideoima tilanne käytössä, vihaan potentiometrejä ja sen takia kitarassa ei oo enää sitä alkuperästä potikkaa vaan on-off. Hyvin toimii.

Bassosta taas irtos tonepotikan maa pois ennen ekaa keikkaa uuel porukal ja ennen tokaa keikkaa toisen volumen maadotuspiuha, siks revin sitten kaiken irti. Tonepotikan vaan siihen varmaan taas laittelen jossaivälissä.

Rasittavia noi vanhat bassot. No en tiiä taas onko nää mun säädöt "modauksia", kun vaan yksinkertaistan kaiken, mutta niin. Mukava kuitenkin, kun on vaan mitä tarviaa =P.

no outo basso jos piuhat itsekseen lähtee irti.
Rg505bk
18.03.2011 20:46:15 (muokattu 18.03.2011 20:47:05)
Eipä ole mullakaan kitaraa, jota en olisi jotenkin modannut. Tykkään väkerrellä kitaroiden kanssa melkein yhtä paljon kuin soittaa niitä... Mikkejä on tullut vaihdeltua ja erilaisia kytkentöjä kokeiltua. Tällä hetkellä Tokaissa on ns. Jimmy Page wiring, tai ainakin Seymour Duncanin käsitys asiasta (puolitukset, vastavaihe, rinnan ja sarjaan kytkennät).

Straton väsäsin osista viime syksynä, laskettakoon tuokin modiksi... Sattui olemaan yksi ylimääräinen squerin kaula (vasuri) ja ajattelin kokeilla scalloped-otelautaa. Piti sitten väsätä osista kitara siihen ympärille. Alun perin rakentelin tupla potikoista jokaiselle mikille omat tone ja volume säädöt, mutta simppelimpi ratkaisu vei lopulta voiton. Kokeilin ns. Strat Lovers - kytketään eli kaulamikin saa halutassaan sarjaan joko keskimikin tai tallamikin kanssa tai kaikki mikit saa päälle yhtä aikaa siten että keskimikki ja tallamikki ovat rinnan kytekttyina ja sarjassa kaulamikin kanssa.

Tässä vielä kuvaa projektista (pari viritintä on vähän vinossa, kun oli kiire päästä soittamaan enkä oikein skarpannut niitä laitettaessa):

http://i115.photobucket.com/albums/n302/Rg505bk/P9080130.jpg
http://i115.photobucket.com/albums/n302/Rg505bk/06022011053.jpg
jniska
18.03.2011 21:19:10 (muokattu 18.03.2011 21:20:54)
Alfauros: Jee mulla on vanhassa Jacksonissa vain volume, ei tonea. Sehän on sitten hyvä kitara :)

Sama homma Ibanezin PGM:ssä ja Charvel San Dimasissa. Ei tonea, enkä kyllä kaipaakkaan.
Molempia modattu, Charvelissa talla blokattu että vain vireen laskeminen mahdollista floikalla, tallamikki vaihdettu Dimarzio Breediin, volumepotikka vaihdettu puolittavaan.
Ibanezissa Dimarzio Breed kans tallassa.
Laiha Lissu oli paras.
tommi m
19.03.2011 18:50:06
Tänään tuli todistettua..itselle, että piirilevy gibsonissa ei estä modauksia.
(500k Push/Pull)

http://muusikoiden.net/dyn/users/85312.jpg
http://www.youtube.com/watch?v=QzcoLzF71qo
Juzo95
20.03.2011 08:13:09
Kiinnostuin tosta Akin treble bleed modista. Mutta miten saisin selvitettyä onko mun potikat 500k, 250k jne.?
Rg505bk
20.03.2011 08:56:32
yleismittarillahan tuo onnistuu.
Aki
20.03.2011 10:55:43 (muokattu 20.03.2011 10:56:09)

Juzo95: Kiinnostuin tosta Akin treble bleed modista. Mutta miten saisin selvitettyä onko mun potikat 500k, 250k jne.?

Potikan pohjassa tai jossain kohtaa se lukee. Jos ei lue, täytyy mittaamista varten juottaa jommasta kummasta reunimmaisesta juotoskorvakkeesta johtimet irti. Sitten mittaa reunimmaisten korvakkeiden välinen resistanssi sekä potikka nollilla että täysillä. Isompi luku on potikkasi resistanssi.
"Maailmassa on enemmän velkoja kuin rahaa." -Peter Joseph
Ikosaedri
20.03.2011 17:02:20
aristoteles666: no outo basso jos piuhat itsekseen lähtee irti.

Kieltämättä ;). Taino en tii onko ihmekkää, kun on sarjanumeron perusteella tehty 1981 ja ei varmaan koskaan oo elektroniikkaan koskettu =P
Ikosaedri
20.03.2011 17:07:49
Rg505bk: Eipä ole mullakaan kitaraa, jota en olisi jotenkin modannut...

Hehe, tässä on modaaja sitten =).

Ootko huomannu paksuimman kielen käyttäytymisessä eroa, kun sillä on nyt enemmän massaa satulan toisella puolella? Pitääkö vireen paremmin?
SirElwood
20.03.2011 17:58:01
Ikosaedri: Kieltämättä ;). Taino en tii onko ihmekkää, kun on sarjanumeron perusteella tehty 1981 ja ei varmaan koskaan oo elektroniikkaan koskettu =P

No jaa... Mulla on tuossa mm. yksi radio vuodelta 1950 ja siinä on ihan hyvin pysyneet juotokset kiinni. Eikä taatusti ole koskettu elektroniikkapuoleen koskaan, sillä juotokset on "sinetöity" tehtaalla violetilla värillä.

Ihan varma en ole kaikista nykyisistä kiinan tai muiden halpamaiden soittimista, mutta yleensä se ettei elektroniikkaan ole ikinä koskettu on huomattavasti parempi kuin se että joku modaaja on käynyt mikit vaihtamassa.
aristoteles666
20.03.2011 18:26:41

Ikosaedri: Kieltämättä ;). Taino en tii onko ihmekkää, kun on sarjanumeron perusteella tehty 1981 ja ei varmaan koskaan oo elektroniikkaan koskettu =P

no sitten ihmettelen vielä enemmän.
Rg505bk
20.03.2011 18:44:24 (muokattu 20.03.2011 19:20:28)
Ikosaedri: Hehe, tässä on modaaja sitten =).

Ootko huomannu paksuimman kielen käyttäytymisessä eroa, kun sillä on nyt enemmän massaa satulan toisella puolella? Pitääkö vireen paremmin?

Eipä tossa juuri eroa ole. Kun kitara osoittautui ns. soivaksi peliksi, laitoin squjun vanhat virittimet vaihtoon ja laitoin groverin lukkovirittimet tilalle. Vaihdoin myös nuo kieltenohjaimet hieman parempiin sekä satulan graphtechin Tusq-satulaan. Sitten vielä hädissäni laitoin hieman laakerirasvaa kieltenohjainten alle, hyvin pitää vireen. Kaula menee kyllä vaihtoon kunhan saan jostain ylimääräistä rahaa. Muuta vikaa sinä ei olu kuin se että on vähän turhan kapea mun käteen. Scallopedit on kyllä ihan kivat, tein ne 12 nauhasta eteenpäin ja tykkään kyllä tuntumasta vaikken mikään tiluttaja olekaan.
Hillboy
20.03.2011 22:08:53

Omaan Ibaneziini olen kaikennäköistä pientä hifistelyä, tuninkia ja modiakin laittanut. 11-setti kiinni -> johti tallan jousien säätöön ja jousia pitelevien osien hienoiseen muokkailuun. Onneksi alkuperäisosia saa maahantuojalta, jos tarvetta ilmenee. Mikit myös muinoin vaihdettu DiMarzion Frediin ja Air Nortoniin, puolitukset nostopotikassa, keskimikki miniswitchin takana, Aki-modin oon laittanu, kullattuja osia (mikkikehykset, potikan nupit, hihnalukot jne.) vaihdeltu ihan ulkonäkösyistä ja semmosta. Joskus täytyisi piuhat vielä elektroniikkapoteron osalta fiksummin lyhennellä jatko-operaatioiden helpottamiseksi ja vaihtaa toinen potikka ikkupikku rahinoiden takia... ei vaan ole saanut aikaiseksi, kun ei oo ollu tarvetta... muka! Kun volaa varovasti kääntää pienemmälle, niin eipä noita rahinoitakaan kuulu.

- L

ps. modaaminen on ihan hauskaa, mutta eipä se tuon kitarani arvoa ole varmaan nostanut, vaikka mielestäni oon ihan asiallisesti osannu muokkaukset tehdä ja saundi on ehdottomasti parantunut räpläämisen myötä... nauhat kyllä pitäisi laittaa hiontaan kovan soittamisen jäljiltä. Kesällä sitten oikein ammattimiehelle hoitoon. ;)
"Mun vasen käsi on vitun huono! Sama kun soittasin kullillani..." - Ville
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)