Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Straton soundivalikoiman kasvattaminen uusilla liitoksilla?
1 2
Lilli
13.03.2011 12:21:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luin jostain myynti-ilmoituksesta Squierin Stratosta jossa alin tonepotikka toimi eräänlaisena vaiheenkääntäjänä: täysille säädettynä kaula- ja keskimikki, samoin kuin keski- ja tallamikki, toimivat humpparina ja käämien vaiheet samansuuntaiset, nollalle säädetty tone taas käänsi mikkien vaiheistuksen erisuuntaiseksi. Ja potikkaa rullaamalla sai vaiheistusta säädettyä portaattomasti.
 
Onko Fenderillä sellaista Stratomallia jossa olisi samanlainen ratkaisu? Ja toiseksi; saako ja miten tavis-stratoon samanlaisen säädön? Pitäisikö potikka vaihtaa? Onko tumpulan vaikea kolvailla itse?
 
It ain't like it used to be, but it's better'n nothing.
aristoteles666
13.03.2011 12:48:57 (muokattu 13.03.2011 12:53:08)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lilli: Luin jostain myynti-ilmoituksesta Squierin Stratosta jossa alin tonepotikka toimi eräänlaisena vaiheenkääntäjänä: täysille säädettynä kaula- ja keskimikki, samoin kuin keski- ja tallamikki, toimivat humpparina ja käämien vaiheet samansuuntaiset, nollalle säädetty tone taas käänsi mikkien vaiheistuksen erisuuntaiseksi. Ja potikkaa rullaamalla sai vaiheistusta säädettyä portaattomasti.
 
Onko Fenderillä sellaista Stratomallia jossa olisi samanlainen ratkaisu? Ja toiseksi; saako ja miten tavis-stratoon samanlaisen säädön? Pitäisikö potikka vaihtaa? Onko tumpulan vaikea kolvailla itse?

 
mun profilin kuvassa on vastaavan kytkentä, et tarvitse mitään muuta kuin kolvin tinaa ja kaksi muutaman sentin johdon pätkää, eikä tarvitse vaihtaa mitään osia.
 
lyhennettynä, keskimikki kytketään alemman tone potikan kautta ja switchiin, niihin väleihin vain johdon pätkät, lappu on tehty ihmiselle joka ei ollut ikinä tehnyt kitaralleen vastaavaa, mutta onnistui ihan hyvin.
 
edit 2. ei ole.
 
jii.haanpaa
13.03.2011 13:11:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täällä olisi tarjolla kaikenlaista: http://www.acmeguitarworks.com/Acme … r-Works-Wiring-Diagrams-W8C345.aspx
 
Lilli
13.03.2011 13:34:16 (muokattu 13.03.2011 13:36:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos. Noista vastauksista asia selvisi. Plussaa kurkulle!
 
It ain't like it used to be, but it's better'n nothing.
wilo
15.03.2011 08:07:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: mun profilin kuvassa on vastaavan kytkentä, et tarvitse mitään muuta kuin kolvin tinaa ja kaksi muutaman sentin johdon pätkää, eikä tarvitse vaihtaa mitään osia.
 
lyhennettynä, keskimikki kytketään alemman tone potikan kautta ja switchiin, niihin väleihin vain johdon pätkät, lappu on tehty ihmiselle joka ei ollut ikinä tehnyt kitaralleen vastaavaa, mutta onnistui ihan hyvin.
 
edit 2. ei ole.

 
Mitä tarkoittaa kuvan http://muusikoiden.net/dyn/users/76679.jpg kohdissa switchi asennossa 2 ja 4 "out of phase"?
Nimittäin näyttää siltä, että tämä kytkentä ei käännä mikin vaihetta vaan kytkee mikkejä vaihtoehtoisesti sarjaan tai rinnan.
 
Andy J.
15.03.2011 09:00:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luepa uudelleen se teksti sieltä vasemmalta: kytkennän tarkoitus ei olekaan kääntää vaihetta, vaan tämä kytkentä on tarkoitettu sellaiselle kitaralle, jonka keskimikki on jo valmiiksi eri polariteetilla ja vaiheisuudella kaula- ja tallamikkeihin nähden. Useimmat modernit stratomikkisetit käsittääkseni tällaisia ovat?
 
Hyviä kauppakumppaneita: jars, gaunt666, Twinkle, JPHe, slowfinger, Akilles, E Tone, jaripat, kuolio, GoshFlardon, flea laven, joppejoo, runrunrun, santeriv, StevieRayVehkakoski
wilo
15.03.2011 12:01:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Andy J.: Luepa uudelleen se teksti sieltä vasemmalta: kytkennän tarkoitus ei olekaan kääntää vaihetta, vaan tämä kytkentä on tarkoitettu sellaiselle kitaralle, jonka keskimikki on jo valmiiksi eri polariteetilla ja vaiheisuudella kaula- ja tallamikkeihin nähden. Useimmat modernit stratomikkisetit käsittääkseni tällaisia ovat?
 
Eipä se signaali eri vaiheessa ole, koska vaihe on käännetty 180 astetta kaksi kertaa: kerran reverse wound -operaatiossa ja kerran reverse pole -operaatiossa.
Halusin vain tarkentaa, että tämä kytkentä ei muuta mikkien vaiheistusta vaan pelkästään sarjaan/rinnankytkentää. Eli ei sitä, mitä ketjun aloittaja kysyi.
 
aristoteles666
15.03.2011 17:34:21 (muokattu 15.03.2011 17:35:49)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

wilo: Eipä se signaali eri vaiheessa ole, koska vaihe on käännetty 180 astetta kaksi kertaa: kerran reverse wound -operaatiossa ja kerran reverse pole -operaatiossa.
Halusin vain tarkentaa, että tämä kytkentä ei muuta mikkien vaiheistusta vaan pelkästään sarjaan/rinnankytkentää. Eli ei sitä, mitä ketjun aloittaja kysyi.

 
no etsä potikkaa kääntämällä muuta vaihetta millään.
kyllä toi kytkentä on mitä kysyjä tarkoitti, kirjoitinhan minäkin termit noin 15 vuotta sitten päin helkkaria, milloin tuon lapun tein ohjeeksi, ja kysyjällä termit meni sekaisin kanssa mutta toi kytkentä toimii juuri niin että potikkaa kääntämällä sulla on humbuckeriasentoja.
 
aristoteles666
15.03.2011 17:37:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

wilo: Mitä tarkoittaa kuvan http://muusikoiden.net/dyn/users/76679.jpg kohdissa switchi asennossa 2 ja 4 "out of phase"?
Nimittäin näyttää siltä, että tämä kytkentä ei käännä mikin vaihetta vaan kytkee mikkejä vaihtoehtoisesti sarjaan tai rinnan.

 
se on nimenomaan suluissa "out of phase", mikä on "se" stratosoundi, joka ei todellisuudessa ole edes out of phase.
 
PIM
16.03.2011 15:02:27 (muokattu 16.03.2011 15:07:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: se on nimenomaan suluissa "out of phase", mikä on "se" stratosoundi, joka ei todellisuudessa ole edes out of phase.
 
Toi "out of phase" termi on niiltä ajoilta kun herrat Internet ja Google eivät olleet jokapäiväisiä vieraita joka torpassa ja tieto kulki suusta suuhun lähinnä sähkötekniikan amatöörien välillä. Vastaava misnormer on stratocasterin "sycnhronized tremolo" joka on oikeasti vibraatto.
 
Lisäystä: Paitsi että kun tarkemmin ajattelee niin kyllähän siinä on kyse kahden eri vaiheessa olevan signaalin miksauksesta, koska kumpikin mikki haistelee signaalin eri kohdasta kieltä, jotka saattavat keskenään olla eri vaiheessa ainakin joidenkin taajuuksien kohdalta. Eli ei se "out of phase" välttämättä niin väärinkään ole eikä sitä pidä kääntää suomeksi "vastavaiheessa" koska se taas tarkoittaa 180 asteen vaihe-eroa.
 
aristoteles666
16.03.2011 17:05:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PIM: Toi "out of phase" termi on niiltä ajoilta kun herrat Internet ja Google eivät olleet jokapäiväisiä vieraita joka torpassa ja tieto kulki suusta suuhun lähinnä sähkötekniikan amatöörien välillä. Vastaava misnormer on stratocasterin "sycnhronized tremolo" joka on oikeasti vibraatto.
 
Lisäystä: Paitsi että kun tarkemmin ajattelee niin kyllähän siinä on kyse kahden eri vaiheessa olevan signaalin miksauksesta, koska kumpikin mikki haistelee signaalin eri kohdasta kieltä, jotka saattavat keskenään olla eri vaiheessa ainakin joidenkin taajuuksien kohdalta. Eli ei se "out of phase" välttämättä niin väärinkään ole eikä sitä pidä kääntää suomeksi "vastavaiheessa" koska se taas tarkoittaa 180 asteen vaihe-eroa.

 
eli sisäänrakennettu kampafiltteri.
 
Aki
17.03.2011 14:29:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PIM: Lisäystä: Paitsi että kun tarkemmin ajattelee niin kyllähän siinä on kyse kahden eri vaiheessa olevan signaalin miksauksesta, koska kumpikin mikki haistelee signaalin eri kohdasta kieltä, jotka saattavat keskenään olla eri vaiheessa ainakin joidenkin taajuuksien kohdalta. Eli ei se "out of phase" välttämättä niin väärinkään ole eikä sitä pidä kääntää suomeksi "vastavaiheessa" koska se taas tarkoittaa 180 asteen vaihe-eroa.
 
Juuri näin. Kun kaks mikkiä on samaan aikaan päällä kitarassa tai PA:ssa niin aina ollan edes vähän "pois vaiheesta". Mutta paljon enemmän Straton väliasennossakin on vaiheessa olevaa materiaalia kuin pois vaiheesta olevaa. Mutta eipä kitaristit ole termien kanssa koskaan kovin pedantteja olleet, ja mainostuksissa näitä väärinymmärryksiä käytetäänkin välillä puhtaasti hämäämiseen.
 
Ja sitten on se Mnetissäkin käyty keskustelu "putkivahvistimen" ja "täysputkivahvistimen" määritelmistä...
 
"Maailmassa on enemmän velkoja kuin rahaa." -Peter Joseph
komero
17.03.2011 14:41:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: mun profilin kuvassa on vastaavan kytkentä, et tarvitse mitään muuta kuin kolvin tinaa ja kaksi muutaman sentin johdon pätkää, eikä tarvitse vaihtaa mitään osia.
 
lyhennettynä, keskimikki kytketään alemman tone potikan kautta ja switchiin, niihin väleihin vain johdon pätkät, lappu on tehty ihmiselle joka ei ollut ikinä tehnyt kitaralleen vastaavaa, mutta onnistui ihan hyvin.

 
Tuossa toiminee ihan normaali logaritminen potikka (stratossa 250k)? Onko muilla asennoilla saundiin vaikutusta kuin 0 ja 10?
 
Aki
17.03.2011 15:24:17 (muokattu 17.03.2011 19:18:26)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Edit: Väärä vastaus!
 
"Maailmassa on enemmän velkoja kuin rahaa." -Peter Joseph
komero
17.03.2011 15:51:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aki: Nimenomaan niillä muilla on. Asennot 0 ja 10 soundaavat samalta molemmilla kytkennöillä, niiden väli soundaa erilaiselta.
 
Aivan.. pelittääkö se logaritminen normaali potikka tuossa vai olisko lineaarinen parempi? Haen siis sitä, että voiko sillä muuttaa tuon luonnetta, ts. muuttuuko saundi (havaittavasti) eri asennoissa 0 ja 10 välillä, vai onko tuo käytännössä enemmän 0-1-2 -tyyppinen juttu?
 
komero
17.03.2011 16:27:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.acmeguitarworks.com/Asse … s_Diagram_Strat_Series-Parallel.pdf
 
Tuossa menee kaula- ja tallamikin maapiuhat potikalle (keskinastaan) ja potikasta (oikean puoleinen nasta) mikkikytkimen keskimikkinatsaan, eli saadaan joko keski- ja tallamikki sarjaan tai keski- ja kaulamikki sarjaan.
 
Oletteko kokeilleet tuota kytkentää? Onko keski- ja kaulamikki sarjassa hyvä yhdistelmä, kannattaako sille uhrata "talla+keskimikit-sarjassa rinnan kaulamikin kanssa" -yhdistelmää?
 
Aki
17.03.2011 19:28:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

komero: Aivan.. pelittääkö se logaritminen normaali potikka tuossa vai olisko lineaarinen parempi?
 
Sori, mä vastasin ihan väärään viestiin! Tasaisimmin toimisi logaritminen potikka.
 
Keski-ja kaulamikki sarjassa on samantyyppinen soundi joka tulee jos ne olisivat rinnan mutta vahvistimesta on boostattu bassoa ja middleä, ja trebleä leikattu. Soundi on siis aika tumma, mutta portaattomanahan sitä saa myös vain vähän. Kaulahumbuckerin soundia pääsee lähemmäs kun käyttää pelkkää kaulamikkiä ja ottaa tonea pois.
 
Straton sarjaankytkennöistä talla-keski on mielestäni käyttökelpoisin, etenkin portaattomana.
 
"Maailmassa on enemmän velkoja kuin rahaa." -Peter Joseph
aristoteles666
17.03.2011 20:04:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

komero: Tuossa toiminee ihan normaali logaritminen potikka (stratossa 250k)? Onko muilla asennoilla saundiin vaikutusta kuin 0 ja 10?
 
toimii hyvin juuri se mikä kitarassasi on, ja koko matkalla on vaikutusta soundiin, mutta suurimmat erot on 0 ja sitten 7 kohdalla ja sitten 10.
 
komero
18.03.2011 13:47:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

komero: http://www.acmeguitarworks.com/Asse … s_Diagram_Strat_Series-Parallel.pdf
 
Oletteko kokeilleet tuota kytkentää? Onko keski- ja kaulamikki sarjassa hyvä yhdistelmä, kannattaako sille uhrata "talla+keskimikit-sarjassa rinnan kaulamikin kanssa" -yhdistelmää?

 
Laitoin suoraan tuon kytkennän. Aika mukava, tykkään kyllä paljon tuosta kaula+keskimikki sarjassa -kytkennästä. Ja kun sitä keskimikkiä voi tuoda portaattomasti mukaan, niin löytyy kyllä mukavia värejä. Talla+keski -sarjassa on myös hyvä.
 
Wäiski
18.03.2011 15:06:41 (muokattu 18.03.2011 15:38:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

komero: Laitoin suoraan tuon kytkennän. Aika mukava, tykkään kyllä paljon tuosta kaula+keskimikki sarjassa -kytkennästä. Ja kun sitä keskimikkiä voi tuoda portaattomasti mukaan, niin löytyy kyllä mukavia värejä. Talla+keski -sarjassa on myös hyvä.
 
Sama juttu. Tuli hyvinkin käyttöä ennen käyttämättömälle tonepotikalle.
 
Tein pikaäänityksen kytkennästä ja samalla tuli leikittyä muutenkin Road Wornini mikityksellä. Yritin korostaa hurinaa kääntymällä sopivasti vahvistimen suuntaan, jotta erot tulisivat paremmin esille.
 
Tässä varustus:
Kitara: Fender Stratocaster Road Worn 50'
Mikit: talla SD SSL-6, keski Fender Tex mex (alkuperäinen tallamikki, laitoin tähän, kun se oli vastavaiheessa muihin nähden ja voimakkuudeltaan sopiva), kaula SD APS-2
Vahvistin: Kotitekoinen Tweed Deluxe klooni
Särö: Biyang Fuzz Star (oli sopivasti käsillä ja erottaa hyvin mikkivariaatioiden hurinaherkkyyden)
 
Äänitys on lähimikityksellä ja ilman jälkikäsittelyä.
 
http://dl.dropbox.com/u/13424617/Clean_Talla.mp3
http://dl.dropbox.com/u/13424617/Clean_Talla_keski.mp3
http://dl.dropbox.com/u/13424617/Clean_keski.mp3
http://dl.dropbox.com/u/13424617/Clean_keski_kaula.mp3
http://dl.dropbox.com/u/13424617/Clean_kaula.mp3
 
http://dl.dropbox.com/u/13424617/Clean_talla_keski_hump_100%3E.mp3
http://dl.dropbox.com/u/13424617/Cl … alla_keski_hump_%2BKaula_100%3E.mp3
 
http://dl.dropbox.com/u/13424617/Fuzz_talla.mp3
http://dl.dropbox.com/u/13424617/Fuzz_talla_keski.mp3
http://dl.dropbox.com/u/13424617/Fuzz_kaula.mp3
http://dl.dropbox.com/u/13424617/Fuzz_keski_kaula.mp3
http://dl.dropbox.com/u/13424617/Fuzz_keski.mp3
http://dl.dropbox.com/u/13424617/Fuzz_talla_keski_hump.mp3
http://dl.dropbox.com/u/13424617/Fuzz_talla_keski_hump%2Bkaula.mp3
 
Kiitos ja kumarrus aristoteles666:lle hyvästä kytkentävinkistä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «