Muusikoiden.net
30.03.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Elementin koon merkitys vahvistimessa?
1 2
Juutas
16.03.2011 21:18:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei, olen tässä askarrelut sellaisen kysymyksen parissa, että mikä vaikutus elementin koolla on bassovahvistimen soundiin? Onko sillä jotain muutakin kuin soundillista merkitystä?
 
Kaveri on ostamassa uutta komboa ja tarjolla olisi saman valmistajan sekä 1x15 elementillä että 2x10 elementeillä varustetut vaihtoehdot (jotka ovat vieläpä saman hintaiset). Olen ymmärtänyt, että isompi elementti antaisi enemmän "murinaa" ja alapäätä kun pienemmät taas keskialueen selkeyttä, mutta pitääkö tämä paikkansa? Voisiko tämän selittää jotenkin tarkemmin jollain mielikuvalla tai esimerkillä? Ja kumman te valitsisitte jos pitäisi tyytyä jompaankumpaan eikä lisäkaappiin olisi mahdollisuutta?
 
Kiitos kaikista selventävistä vastauksista! :)
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
Nazareth
16.03.2011 21:42:15 (muokattu 16.03.2011 21:45:19)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kait siinä ilmaa liikkuu enemmän kun on kaiutinpinta-alaa enemmälti. Ja saundikysymys tietysti.
 
Ja makuasioita. Ite oon niin tottunu 15-tuumaiseen että voi olla sulateltavaa jos vaihtaa pienempi/suurempielementtisiin systeemeihin. Ei se varmasti huonommalta kuulosta jos vaihtaa, vaan erilaiselta.
 
Sitkeä rotta. Aina ei voi voittaa. Nää soi.
poppamies
16.03.2011 22:09:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nazareth: Kait siinä ilmaa liikkuu enemmän kun on kaiutinpinta-alaa enemmälti. Ja saundikysymys tietysti...
 
Ei yhdesä 15" ja kahdessa 10" ole merkittävästi pinta-ala eroa.
Mutta selkeesti soundi kysymys. Kannattaisi käydä kokeilemasa molempia jos siihen on mahdollisuus.
 
G strings are for strippers
Heikki L.
16.03.2011 22:37:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo artikkeli kannattaa lukea, siinä selitetään ko. aihetta:
 
http://barefacedbass.com/technical- … speaker-size-frequency-response.htm
 
Sivustolla on myös paljon muuta hyödyllistä tietoa.
 
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
Juutas
16.03.2011 22:44:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta selkeesti soundi kysymys. Kannattaisi käydä kokeilemasa molempia jos siihen on mahdollisuus.
 
Sehän olisi tietysti optimitilanne, mutta kun Suomessa ei ole kuin yksi jälleenmyyjä (sekin väärässä kaupungissa) ja myymälässä vain toista mallia eli vierekkäin vertailu ei onnistu vaikka pitkälle reissulle lähtisikin... :(
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
poppamies
16.03.2011 22:54:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juutas: Sehän olisi tietysti optimitilanne, mutta kun Suomessa ei ole kuin yksi jälleenmyyjä (sekin väärässä kaupungissa) ja myymälässä vain toista mallia eli vierekkäin vertailu ei onnistu vaikka pitkälle reissulle lähtisikin... :(
 
Jos kertoisit mistä kombosta puhut niin joku voisi ehkä avittaa.
 
G strings are for strippers
Johannes_t
16.03.2011 22:57:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Veikkaan lonkalta Fender rumblea. Vaikka sitä kyllä luulis löytyvän joka kylästä? Eli ei se varmaan sitten ole se.
 
Juutas
16.03.2011 23:08:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

poppamies: Jos kertoisit mistä kombosta puhut niin joku voisi ehkä avittaa.
 
No eipä se kai mikään salaisuus ole vaikka kaverin puolesta kyselenkin eli alla linkit valmistajan sivuille. :)
 
http://www.ashdownmusic.com/bass/detail.asp?section=abm&ID=9
 
http://www.ashdownmusic.com/bass/detail.asp?section=abm&ID=10
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
Dropped C
17.03.2011 00:10:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuolla Barefaced Bassin sivuilla on kyllä hyvää tarinaa. Siinä saa monet myytit ja uskomukset kyytiä.
 
Itse aiheeseen mulla ei oo juuri mitään sanottavaa, ite oon melki aina vetäny 15":lla mutta ei mulla mitään kymppituumasiakaan vastaan ole.
 
stragowa
17.03.2011 13:34:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Musta tuntuu että assdown ei pysty tarjoamaan selkeyttä minkään kokoisilla elementeillä. Aika montaa yksilöä olen soittanut ja mistään en ole saanut ruuvattua soundia, johon olisin oikeen millään tasolla tyytyväinen. Jotenkin se yrittää olla sellainen mutainen roots peli, jossa hökötys onnistuu varsin hyvin ja vetää homman täysin överiksi. Tietääkö kukaan, että eroaako noi Ashdownit laadussa valmistusajankohtien perusteella?
 
Hannu H.
17.03.2011 21:12:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

stragowa: Musta tuntuu että assdown ei pysty tarjoamaan selkeyttä minkään kokoisilla elementeillä. Aika montaa yksilöä olen soittanut ja mistään en ole saanut ruuvattua soundia, johon olisin oikeen millään tasolla tyytyväinen. Jotenkin se yrittää olla sellainen mutainen roots peli, jossa hökötys onnistuu varsin hyvin ja vetää homman täysin överiksi. Tietääkö kukaan, että eroaako noi Ashdownit laadussa valmistusajankohtien perusteella?
 
Ne halvemmat ashdownin kaapit on ainakin ihan perseestä. Ei oo yläpäätä eikä alapäätä ja keskiäänetkin honottaa (MAG 4x10 deepistä itellä kokemusta).
 
ABM RC500 II evo nuppi sen sijaan on pelittänyt oikeen mallikkaasti kun on vaan jotain parempaa kaappia alla. Warwickin 4x10 täl hetkellä itellä ja bill fitz maurizen (miten lie kirjotetaan) tekeleellä soundas aivan törkeen hyvältä kun pari kertaa päässyt testaamaan.
 
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ. Sinfactor:MySpace Youtube
jabaduu
17.03.2011 21:18:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tossa kun tuli juttuu ashdowneista ni mulla on mag300 nuppi ja 1x 15 ja 2x 10 komerot ja mun mielesta saundaa hyvälle. Tietty soitto tatsi ja basso vaikuttaa myös saundiin.
 
JaS
18.03.2011 03:00:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jotain 2x10 ashdownin comboa oon kurittanut, ja ei löytynyt hyvää saundia ei millään. 1,5v vääntämisen jälkeen sain sellaisen saundin, että ei mennyt itsellä naama punaiseks, kun soitti. Vitutti, mutta ei ollut naama punaisena. En voi suositella.
 
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
Juutas
18.03.2011 17:59:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JaS: Jotain 2x10 ashdownin comboa oon kurittanut, ja ei löytynyt hyvää saundia ei millään. 1,5v vääntämisen jälkeen sain sellaisen saundin, että ei mennyt itsellä naama punaiseks, kun soitti. Vitutti, mutta ei ollut naama punaisena. En voi suositella.
 
:D :D :D
 
Tämä kommentti vaatii ehdottomasti tarkennusta: soitit siis PUOLITOISTA VUOTTA vahvistimella, jonka soundia inhosit - vai? Miten ihmeessä olet alun alkaen hankkinut tuollaisen vahvistimen, joka herättää noin vahvoja negatiivisia tuntemuksia? ;)
 
Aiemmille samansuuntaisille kommentoijille pitänee todeta, että ihan hirvittävän vakavasti ei jaksa näitä "jotain Ashdownii joskus jossain koklasin ja en tykänny" tyyppisiä heittoja ottaa jos ei mainita tarkemmin mistä mallista on kyse ja mikä siinä soundissa mätti (varsinkin kun valmistajalla on AIKA eri hintaista ja erilaista valikoimaa). Niin ja erotellaan kuitenkin se perse/aasi siitä saarnista/tuhkasta...
 
Juuri tästä syystä en aluperin edes laittanut tuota merkkiä/mallia kysymykseen kun arvasin keskustelun ajautuvan off-topiciin juuri tällä tavalla. :)
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
Teijo K.
18.03.2011 18:15:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juutas: :D :D :D
 
Tämä kommentti vaatii ehdottomasti tarkennusta: soitit siis PUOLITOISTA VUOTTA vahvistimella, jonka soundia inhosit - vai? Miten ihmeessä olet alun alkaen hankkinut tuollaisen vahvistimen, joka herättää noin vahvoja negatiivisia tuntemuksia? ;)

 
Mulla on ollut Aasdownin sombo (Mag Mon 10") joka kyllä kokeillessa vieraalla treeniksellä kuulosti ihan kelpo peliltä, mutta myöhemmin osoittautui kaikin puolin sudeksi. Niinkuin itsekin tuossa alla toteat, ei se totuus paljastu aina ihan pikakokeilulla. Jouduin tuolla melko pitkään soittelemaan, ja on se osittain vieläkin käytössä siitä yksinkertaisesta syystä, että ei ole ollut varaa vaihtaa, elikkäs rahaa.
 
Aiemmille samansuuntaisille kommentoijille pitänee todeta, että ihan hirvittävän vakavasti ei jaksa näitä "jotain Ashdownii joskus jossain koklasin ja en tykänny" tyyppisiä heittoja ottaa jos ei mainita tarkemmin mistä mallista on kyse ja mikä siinä soundissa mätti (varsinkin kun valmistajalla on AIKA eri hintaista ja erilaista valikoimaa). Niin ja erotellaan kuitenkin se perse/aasi siitä saarnista/tuhkasta...
 
Juuri tästä syystä en aluperin edes laittanut tuota merkkiä/mallia kysymykseen kun arvasin keskustelun ajautuvan off-topiciin juuri tällä tavalla. :)
 
Talent is cheaper than table salt. What Separates the talented individual from the successful one is a lot of hard work :Stephen King. Talent is 1% inspiration, and 99% perspiration :Edison.
absqua
19.03.2011 00:59:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juutas: :D :D :D
 
Tämä kommentti vaatii ehdottomasti tarkennusta: soitit siis PUOLITOISTA VUOTTA vahvistimella, jonka soundia inhosit - vai?

 
Eihän toi puolitoista vuotta ole vielä mitään. Monet saattavat olla koko ikänsä naimisissa ihmisen kanssa josta eivät oikeasti välitä, tai tehdä duunia josta vain toivovat pääsevänsä pois. Elämä on.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
JaS
19.03.2011 03:03:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juutas: :D :D :D
 
Tämä kommentti vaatii ehdottomasti tarkennusta: soitit siis PUOLITOISTA VUOTTA vahvistimella, jonka soundia inhosit - vai? Miten ihmeessä olet alun alkaen hankkinut tuollaisen vahvistimen, joka herättää noin vahvoja negatiivisia tuntemuksia? ;)
 
Aiemmille samansuuntaisille kommentoijille pitänee todeta, että ihan hirvittävän vakavasti ei jaksa näitä "jotain Ashdownii joskus jossain koklasin ja en tykänny" tyyppisiä heittoja ottaa jos ei mainita tarkemmin mistä mallista on kyse ja mikä siinä soundissa mätti (varsinkin kun valmistajalla on AIKA eri hintaista ja erilaista valikoimaa). Niin ja erotellaan kuitenkin se perse/aasi siitä saarnista/tuhkasta...
 
Juuri tästä syystä en aluperin edes laittanut tuota merkkiä/mallia kysymykseen kun arvasin keskustelun ajautuvan off-topiciin juuri tällä tavalla. :)

 
Joo, sori off-topicista. Se peli oli koululla, ja meillä oli bänditunti(näin tarkemmin ajatellen)2v samassa luokassa. Sen lisäks olin viel vuoden koulun big bandissä, joka harjoitteli tietysti samassa luokassa. Eli ei ollut paljon valinnan varaa. En usko, että noi meidän vaksit käy vaihtelemassa bassokaappeja luokasta toiseen sen takia, että joku kultakorvabasisti ei nyt tykkää.
 
http://www.ashdownmusic.com/bass/detail.asp?ID=10
 
Toi on aika sen näköinen... Tod näk samaa sarjaa, mutta veikkaan, että oli aiempaa sukupolvea. Mitään kompressoria siinä ei ainakaan ollut.
 
Aiheesta sen verran, että mulla on ittelläni Hartken VX410 ja VX115. Rokkikeikat vedän molemmilla, mutta sitten jotkut hutut tai jazzit menee yhdellä kaapilla. Jossain vaiheessa jaksoin roudata tota 4x10, jossa on mun mielestä hiukan tiukempi saundi, mutta nykyään otan laiskuuttani 1x15, kun se on sen muutaman kilon kevyempi. Ei se loppujen lopuks niin paljon eroa saundillisesti. Mun mielestä enempi eroa on eri valmistajien kaapeilla, kuin elementtien koolla. Ja vahvistin kuitenkin määrää aika paljon siinä saundissa. Diskanttipillillä on kans väliä.
 
Jos jotain tiukkasaundista 2x10 komboa haeskelee, niin oon tykännyt Mark Bassin vehkeistä. Potkua riittää vaikka isompaan saliin ja on aika hiton roudausystävällisiä. Ainoa ongelma niissä on sitten taas se trankkusaundi. Ei se mikään ihan paska ole, mutta yhdellä etuasteputkella saa kyllä niin paljon paremman saundin.
 
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
piivei
19.03.2011 20:13:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sillä kokemuksella mikä itsellä on, noista vaihtoehdoista valitsisin 1x15 mallin. 2x10 mallit on enemmän tai vähemmän sellaisia kilkattimia ja soundi jää jotenkin ohueksi. 4x10 taas on riittävän tanakka mutta tietysti myös painavampi varsinkin comboratkaisussa. Käy testaamassa jossain musaliikkeessä mikä tuntuu itsestä parhaalta!
 
Windreaper
20.03.2011 18:22:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulee vähän myöhässä, mutta:
 
Jos puhutaan yksittäisistä elementeistä, niin ainoa ero 15" ja 10" -ämyreillä on, että ensimmäinen muuttuu suuntaavaksi jo huomattavasti alhaisemmilla taajuuksilla. Jos pitäisi valita 2x10" ja 1x15" välillä, valitsisin 2x10":n ja kääntäisin sen kyljelleen (niin että kaiuttimet ovat päällekkäin). Jos kyljelleen kääntäminen tuntuu kaverin mielestä tyhmältä, niin sitten 1x15" (liikuttaa enemmän ilmaa ja on vähemmän suuntaava kuin kaksi vierekkäin olevaa kymppiä).
 
poppamies
20.03.2011 21:36:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Windreaper: Tulee vähän myöhässä, mutta:
 
... Jos pitäisi valita 2x10" ja 1x15" välillä, valitsisin 2x10":n ja kääntäisin sen kyljelleen (niin että kaiuttimet ovat päällekkäin). Jos kyljelleen kääntäminen tuntuu kaverin mielestä tyhmältä, niin sitten 1x15" (liikuttaa enemmän ilmaa ja on vähemmän suuntaava kuin kaksi vierekkäin olevaa kymppiä).

 
Tämä on tietenkin totta. Itsellkin on sellainen ajatus että hommaan 2x10" kaapin ja käyttäisin sen pystyasennossa. Vie erittäin pienen tilan pikkukeikoilla ja toiseksi GK Microbassnuppi sopii siihen päälle kuin perse ämpärille. Tuo vähempi suuntaavuus on lisäpointti.
 
G strings are for strippers
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «