Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: akustisen kitaran ulkoinen mikki-kuten Idols-ohjelmassa
1
cjomett
10.03.2011 21:34:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Katselin tuota Idols ohjelmaa ja huomasin, että kitaristilla on kitaran kopassa kiinni tuollainen ulkoinen mikki.
 
Tietääkähän kukaan milaisesta härpäkkeestä on kyse. Olettaisin että aika toimiva laite, koska sitä käytetään tv-esiintymisessä.
 
Kysyn asiaa siksi että minulla on eräs kitara, jossa on huonot mikit. Saisiko asian paikattua tuollaisella.
Itse löytin thomannilta tällaisen:
 
DPA 4099 Guitar - Condenser clip microphone for acoustic guitar, supercardioid, 80Hz-15kHz, 2dB soft boost at 10-12kHz, low cut at 90Hz, 142dB SPL max, 1.8m cable, B+K connector, includes guitar holder and DAD 4099 XLR phantom power adapter.
 
Olenkohan jäljillä. Soveltuuko tuo ainoastaan komppiin vai toimiiko myös sooloissa?
 
Dr Dominant
12.03.2011 09:15:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on toi DPA 4099. Olen ollut siihen kovasti tyytyväinen livekattauksessa. Itse teen niin, että mulla on 2-kanavainen vahvari jossa ajan tuota DPA 4099:ä toiseen kanavaan ja toiseen kitaran sisällä olevaa K&K Mini westerniä. Tuosta K&K:sta otan vain bassopuolen, olen leikannut siitä kanavasta middlet ja yläpään pois, ja siitä kanavasta jossa DPA on kiinni, leikkaan bassot pois ja otan middlen ja yläpään.
 
DPA ainoana mikkinä on aika kiertoherkkä meluisassa ympäristössä jos pitää vahvistaa kitaraa paljon. Toisaalta taas silloin kun ei tartte taistella volyymistä, toi mikki pääsee oikeuksiinsa.
 
"Dr. Dominant, I presume?"
cjomett
13.03.2011 20:54:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mietin, että soveltuukohan se kuinka hyvin korvaamaan kitaran sisällä olevan huonolaatuisen mikrofonin. Hintaa sillä kuitenkin näyttää olevan.
 
MoreK
14.03.2011 07:25:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cjomett: Mietin, että soveltuukohan se kuinka hyvin korvaamaan kitaran sisällä olevan huonolaatuisen mikrofonin. Hintaa sillä kuitenkin näyttää olevan.
 
Kondensaattorimikki pesee äänen laadussa piezot, konkat ja muut viritykset.
 
Kondensaattoreissa voi tilasta ja setupista riippuen kierto olla ongelma, kuten yllä mainittiin. Itse katselin myös noita ulkoisia kondensaattorimikkejä, mutta päädyin K&K Trinity malliin, josta löytyy sekä konkka- että kaikukopan sisälle sijoitettava kondensaattori -mikki. Mukana tulevalla etuvahvistimella noita voi näppärästi blendada, ja hakea balanssia äänen kierron välttämisen ja soundin suhteen.
 
K&K mikkejä myy suomessa ainakin Kitarapaja.
 
Dr Dominant
14.03.2011 07:35:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi trinity on oikeasti hyvä systeemi. Itselläni on tosiaan vähän samanlainen viritys DPA + K&K mini western ja teen sen blendauksen vahvistimen päästä.
 
"Dr. Dominant, I presume?"
kimurantti1
15.03.2011 14:44:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dr Dominant: Toi trinity on oikeasti hyvä systeemi. Itselläni on tosiaan vähän samanlainen viritys DPA + K&K mini western ja teen sen blendauksen vahvistimen päästä.
 
Kuinka kovaäänisissä kokoonpainoissa oot käyttänyt tota systeemiä? Varmaan jossain PA:n kautta vahvistetuissa akkariduo-jutuissa toimii vielä hyvin, mutta onko mitään jakoa käyttää esimerkiksi suht. maltillisella volumella soittavan rokkibändin kanssa, tai vaikka salsabändissä jossa on iso perkkuryhmä?
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Dr Dominant
16.03.2011 08:47:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Kuinka kovaäänisissä kokoonpainoissa oot käyttänyt tota systeemiä? Varmaan jossain PA:n kautta vahvistetuissa akkariduo-jutuissa toimii vielä hyvin, mutta onko mitään jakoa käyttää esimerkiksi suht. maltillisella volumella soittavan rokkibändin kanssa, tai vaikka salsabändissä jossa on iso perkkuryhmä?
 
En ole käyttänyt kovaäänisissä kokoonpanoissa lainkaan: tällä hetkellä on sellainen bändi jossa on laulu, viulu, sello, puhaltaja (soittaa huilua ja foneja), kontrabasso, lyömäsoittaja (käsirumpuja, cajon, glockenspiel yms. perkussioita) ja allekirjoittanut teräskielisellä akkarilla. Tässä kokoonpanossa akkari ja laulu on ainoat asiat joita vahvistetaan vähän. Eli varsin hiljainen ympäristö. Tässä skenessä K&K & DPA-setti toimii hienosti, mutta uskoisin että jos bändissä on rumpali joka soittaa kapuloilla, edes hiljaa, niin toi DPA tuottaa kierto-ongelmia takuuvarmasti, mikäli akkari tulee omasta vahvistimestaan joka on sijoitettu lauteille. Jos käytetään erillistä PA:ta (ja DPA:ta ei syötetä monitorointiin, vaan pelkkä K&K), silloin voi soittaa rokkibändissäkin ihan hyvin. Miksaaja voi silloin blendata ton K&K:n ja DPA:n ulospäin.
 
Salsabändin voi unohtaa saman tien jos käyttää styrkkaria ja DPA:ta akkarissa. PA:n kautta voi vielä saada DPA:sta jotain irti, mutta salsabändissäkin soittaneena en millään jaksa uskoa että toimis kun ryhdytään mamboa soittamaan isän kädestä :D Jossain bolerossa missä on iisi meininki vois vielä mennäkin.
 
"Dr. Dominant, I presume?"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «