Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Strato ja hurinat keikoilla..
1 2
WanhaWetäjä
14.03.2011 14:05:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, tiedän että tämä on Straton "ominaisuus" jos mikä, onhan noita pörinöitä jo vuosikausia tullut kuunneltua. Eihän niitä onneksi joka paikassa ole, sillon tällön kuitenkin.
Ja eihän se ole koskaan kivaa, olipas taas sellaset pörinät että ei voinut vetää ykskelasilla mikkiasennoilla yhtään mitään..
POD XT live suoraan pöytään ja tehtaan mikit 96 vuoden vasuri ameriikan Stratossa, näillä mennään ja keikat on tanssi/privakeikkaa.
 
Saako noita hurinoita/sirinöitä mitenkään veke MUUTEN kuin vaihtamalla mikit 2-kelasiin ja sen myötä puhutaan sitten jo ihan eri kitarasta eli siinä tuhoutuu myös Straton perusluonne, eli se heleys katoo yläpäiden katoamisen myötä ? Näin olen kuullut käyvän joillakin mikeillä.
Direct boxi löytyy kyllä himasta mutta tuskin se auttaa asiaa, korkeintaan pikkasen vähentää hurinoita.
 
Mikeistä on ollutkin jo juttua ja googlella löytyy kaikenmoista, mutta tosiaankin onko sellasia mikkejä jotka ei hurise, jotka on mieluusti passiiveja ja jotka eivät muuta Straton luonnetta eritoten kun puhutaan clean-saundeista? Ja mitä tuo vasuriosasto merkkaa tässä kohtaa vai merkkaako mitään?
 
kimurantti1
14.03.2011 14:13:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suhrilla on systeemi, jolla saa hurnat veks. Vaatii kuitenkin keskimikin joka on samoin päin käämitty talla- ja kaulamikin kanssa, niin että väliasennoista katoaa se kovin nasaali "quak". Ei ole ihan halpa, mutta porukat on kyllä raportoineet se oikeasti toimivankin. Tuolta lisää: http://www.suhrguitars.com/pickups.aspx#bpssc
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Marzi
14.03.2011 14:16:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ohan noita noiseless singlecoileja huru mykke. (esim. Kinman) Ne on ehkä vastaus tähän pulmaan. Perinteinen suojaamaton ykskelanen on tosi herkkä kaikille magneettikentille, himmenninsurinoille, kehään vedetyille sähköpiuhoille, telkkareille ym. häiriöille. Jotkut liputtaa suojauksen puolesta, toiset valittaa sen vaikuttavan soundiin, kolmannet vannoo pirisevien sinkkujen nimeen ja jotkut ei pidä edes vaihtoehtona muita kuin noiseless -tyylisiä sinkkuja.
 
Tarpeeksi on aivan liian vähän.
penatuna
14.03.2011 14:19:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noiseless singlecoilit ovat itseasiassa aika hyvä ratkaisu. Halvin on tietenkin hoitaa häiriösuojaukset kuntoon, mutta kaikkea meteliä ei sinkuista näin pois saa.
 
Broidin Fender Deluxe stratossa on nuo "häiriöttömät" mikit ja aika kivan kuuloisia nuokin ovat.
 
MoreK
14.03.2011 14:37:05 (muokattu 14.03.2011 14:40:55)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitten on tietty noi Fendering Vintage Noiseless yksikelaiset mikit. Ovat hiljaiset, kokemusta on! Fenderin soundiakin löytyy (vaikka epäilijöitäkin on):
 
http://www.youtube.com/watch?v=0kN7TZPD5K8
 
(EDIT: Marzi ja penatuna kerkesi ennen, mutta antaa tän nyt olla kun löytyi toi mainio juutube linkki)
 
Music_Fighter
14.03.2011 17:34:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dummy coil on myös mahdollinen ratkaisu.
 
aristoteles666
14.03.2011 17:45:03 (muokattu 14.03.2011 17:46:07)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MoreK: Sitten on tietty noi Fendering Vintage Noiseless yksikelaiset mikit. Ovat hiljaiset, kokemusta on! Fenderin soundiakin löytyy)
 
tuo hiljaisuus on hyvin totta, kun ensimmäinen kitara tuli suomeen noiseless mikeillä, se oli am std deluxe tallahumbukkerilla, ja kun kokeilimme mikkejä, luulimme ensin että humbukkerissa on jotain vikaa koska se hurisi paljon kovempaa kuin noiseless mikit, mutta niin se vain oli että noiseless on niin hiljainen että humbukkerin hurina melkein häiritsee jos samassa kitarassa on noiseless mikit.
ja niiden soundi on kyllä ihan hyvä.
 
Imper
14.03.2011 17:50:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, jossain paikoissa pörisee ja rankasti vaikka miten vetelis sähköt ja tekis kaikki mahdolliset temput. Ite oon välttänyt sitä soittoasennolla (kääntää kitaraa vähän johonkin suuntaan jos mahdollista) ja biisien välissä laitan aina hetkeks väliasennoille, joilla hurinaa ei oo. Biisien aikana soittessa hurinasta ei oo enää niin haittaa.
 
Ei jaksa tehdä asialle mitään kun soundi on kohdallaan ja noita totaallisia hurinapaikkoja on kuitenkin aika harvoin.
 
Mutta vituttaahan se välillä aika paljon!:)
 
Everyone is a per-son
antnis
14.03.2011 18:05:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itseäni kiinnostaisivat nuo Jeff Beck-mallin Hot Noiselessit, onkohan kenelläkään kokemusta? Pitäisi varmaan muutenkin alkaa tunaamaan noita JV:n sähköjä kun hurisee vähän joka reijästä.
 
sickboy
14.03.2011 18:18:50 (muokattu 14.03.2011 18:22:17)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli aikoinaan Jaguar, joka hurisi paljon. Paikallisella kitaranrakentajalla käytin kepin ja se vahas ne. Sinne meni hurinat. Tosta on kyllä jo 8 vuotta aikaa, joten en muista todellakaan kuinka hurinattomaksi se meni.
 
Nykyisessä stratossa mulla on Jarno Salon tekemät hurinattomat mikit. Salolla on käsittääkseni just mennyt patentti läpi noista kehittämistään mikeistä. Mun straton mikit on siis hiljaisemmat, kun humpparit. Ja kyllä toi ihan stratolle saundaa. Mulla ei ole kyllä itsellä vertailupohjaa straton luonteesta, kun en ole aiemmin stratoa omistanut. Nimimerkillä jyrkalt voi olla tähän asiaan sanottavaa ja kokemusta enemmän stratoista. Sillä on omassa stratossaan samanlainen kattaus, kun mulla. Jyrkaltin omakuvissa näkyy muuten noi mikit ja se, miten ne muodostuu kahdesta pienestä pisaran mallisesta mikistä.
 
Edit: WW, sähän olet Roots-skabamiehiä. En muista mitä skaboja mulla on enää netissä, mutta mä olen vetänyt melkein kaikki vedot noilla Salon mikeillä. Vahvistimina on toiminut joko, Bogner Alchemist, THD:n Univalve, tai Bogner Shiva. Voin tarvittaessa kaivella koneelta jotain skabavetoja. Ainakin yksi löytyy, jossa olen yrittänyt saada SRV saundia.
 
ajs
14.03.2011 19:09:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ennen mikkien vaihtoa kannattaa katsoa, millaiset häiriösuojaukset kitarassa on. Usein suojaus on uskomattoman kehnoa tekoa verrattuna muihin saman hintaluokan sähkölaitteisiin.
 
Jos kolvi pysyy kädessä, niin tästä löytyy mainio ohje kunnollisen häiriösuojauksen tekemiseen Stratolle:
http://www.guitarnuts.com/wiring/shielding/shield3.php
 
Toki ton saman voi teettää jollain pajalla, mutta hinta lienee lähempänä uusien mikkien hintaa...
 
"Somehow - and this may sound farfetched - I have the feeling that all notes are contained in one." - Roy Buchanan
Swan
14.03.2011 19:14:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos mikkejä aletaan hurinattomiin vaihtaa, niin varauksetta suosittelen DiMarzion Area-sarjaa. Mulla on yhdessä vaihtopleksissä kiinni '61 tallassa sekä '58 kaulassa ja keskellä, ja kyllä ne ihan Stratolta kuulostaa. Kinmanin Woodstockit ja Hank Marvinit on ihan jees myös, mutta ne kompressoi kuin humbuckerit; tarpeeksi lujaa kun lyö, tulee katto vastaan, eikä kunnon klangia tunnu saavan niistä irti millään. Traditionaleja en muistaakseni ole kokeillut, mutta tällä kokemuksella mun valinta on silti DiMarzion Areat.
 
"Once Lady Yuna fixes her hair, we leave!"
>-)))> #26
S.M.A.K.
Rämppy
14.03.2011 19:48:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielipideasioita, mutta mä olen ollut todella tyytyväinen Kinmanin AVn-T -mikkeihin (eli kinmanin "traditiona-setti") sen kymmenen vuoden ajan kun ne on mulla olleet. Stratoja on vaihtunut, mutta nää mikit olen aina pitänyt toisessa stratossa (toisessa perinteiset mikit). Hurinaongelmaa ei ole ollut missään ja soundeiltaan nää kuuluu parhaimmistoon, perinteiset stratomikit mukaanlukien. Klassinen strato-soundi, rikas ja raikas. Ainoastaan hurina puuttuu. Aika monenlaisessa liiterissä ja ladossa on tullut testattua.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
poppamies
14.03.2011 20:07:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WanhaWetäjä:
 
Saako noita hurinoita/sirinöitä mitenkään veke MUUTEN kuin vaihtamalla mikit ...

 
Singlecoilithan monesti toimii antennina ja ottaa hurinan mistä saa. Senhän varmaan tiedåt että loisteputkien alla ei passaa seistä. Saattaa ottaa häiriöitä muistakin sähkölaitteista. Paikan valinnalla voi olla merkitystä. Olen myös huomannut että jopa niin kin yksinkertainen toimenpide kuin töpselin kääntäminen rasiassa voi auttaa. Oletan että maadoitukset ja foliot/johtavat maalit on kunnossa kitarassa.
 
G strings are for strippers
WanhaWetäjä
14.03.2011 22:59:52 (muokattu 14.03.2011 23:01:13)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

poppamies: Singlecoilithan monesti toimii antennina ja ottaa hurinan mistä saa. Senhän varmaan tiedåt että loisteputkien alla ei passaa seistä. Saattaa ottaa häiriöitä muistakin sähkölaitteista.
Nämä on tiedossa kyllä, joissain paikoissa soittoasennon merkitys on todella suuri ja usein se hurinaton asento on selkä tai kylki yleisöön päin ja liikkua ei voi senttiäkään ;-)
 
Paikan valinnalla voi olla merkitystä.
Kyllä se hurina on usein läsnä koko lautteitten alueella varsinkin jos on himmentimiä tai muita valosysteemejä. Heh...aina kun menee johonkin hurinamestaan pitkänkin tauon jälkeen niin lauteet/valot nähtyään muistaa oitis "ai stana, täällä oli ne v...nmoiset hurinat"...
 
Olen myös huomannut että jopa niin kin yksinkertainen toimenpide kuin töpselin kääntäminen rasiassa voi auttaa.
Harvemmin tuo on auttanut.
 
Oletan että maadoitukset ja foliot/johtavat maalit on kunnossa kitarassa.
Tämä pitää tsekata, kunhan saan kitaraguru Matti Nevalaisen kiiinni, eiköhän sieltä apu löydy. http://www.fgwguitars.com/f_front.html
Mutta kiitokset kaikille hyvistä neuvoista ja linkeistä, näillä mennään etiäppäin.
 
EDIT
Rämppy: Mielipideasioita, mutta mä olen ollut todella tyytyväinen Kinmanin AVn-T -mikkeihin (eli kinmanin "traditiona-setti") sen kymmenen vuoden ajan kun ne on mulla olleet. Stratoja on vaihtunut, mutta nää mikit olen aina pitänyt toisessa stratossa (toisessa perinteiset mikit). Hurinaongelmaa ei ole ollut missään ja soundeiltaan nää kuuluu parhaimmistoon, perinteiset stratomikit mukaanlukien. Klassinen strato-soundi, rikas ja raikas. Ainoastaan hurina puuttuu. Aika monenlaisessa liiterissä ja ladossa on tullut testattua.
 
Tuo täytyy tsekata, kuulostaa lupaavalta ;-)
 
H-Diddy
15.03.2011 10:19:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Music_Fighter: Dummy coil on myös mahdollinen ratkaisu.
 
Komppaan. Mulla on stratossa telen kaulamikki dummy coilina eikä hurise hittojakaan millään mikkivalitsimen asennolla. Ei tarvi myöskään päivitellä soundaako noi hurinattomat mikit samalta ku vintaakit. Tosin di marzion area 58 ja 61 toimii kyl hyvin.
 
WanhaWetäjä
15.03.2011 13:06:37 (muokattu 15.03.2011 13:10:08)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika monella tuntus olevan häiriöttömät mikit Stratoissaan, kiinnostas kuulla että miten ja missä tuo on tullut havainnoitua ?
 
Mä kaipaisin nimenomaan käyttäjäkokemuksia keikka/treenitilanteesta tyyliin "ennen hurisi ja sirisi, nyt ei" ts että on ollut keikalla Straton ns tehtaanmikeillä jossain oikeen pahassa hurinamestassa tai jossain treenikämpässä/himassa missä on todella "huonot" sähköt, näitäkin on nähty, ja kun on vaihtanut mikit hurinattomiin niin on voinut ilolla todeta samoissa mestoissa että eipäs hurise eikä sirise enää ja saundi on tunnistettava Straton saundi.
 
Tuo Rämpyn kokemushan oli vähän siihen suuntaan, tosin siitä puuttui tuo "ennen ja jälkeen mikkien vaihdon" -osasto.
 
EDIT tietty jos on omia kokemuksia häiriösuojauksesta ja sen toimivuudesta käytänössä niin sehän olis sitten yks vaihtoehto, nettijuttujen perusteella
ei välttämättä kuitenkaan täysin toimiva jokapaikan ratkaisu verrattuna hurinattomiin mikkeihin.
 
Jäärä
15.03.2011 13:12:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meikä menee vakiomikeillä, pientä häiriötä voi olla joskus, mutta silloin kun alkaa pärisemään oikein kunnolla, niin yleensä vika löytyy esim. rumpalista, joka on kytkenyt monitorimikserinsä johonkin epämääräiseen pistorasiaan ja on yhdistetty ton mikserinsä kautta sitten järjestelmään, joka ottaa virtansa muusta paikasta (esim. koko muu bändi ja PA jotka on kytketty eri lähdön taakse kun tuo rumpalin monitorimikseri).
 
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
0101978
15.03.2011 13:31:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sama juttu kuin edellisellä. Vakiomikit eivät hurise juuri lainkaan jos sähköt ovat asiallisesti vedetyt. Yleensä ongelmia tulee juuri silloin kun kaikki ovat ottaneet sähköt samasta paikasta, esim voimavirta adapterista, mutta joku - yleensä basisti tai rumpali on ottanut virran suoraan seinästä - jostain irtiroikkuvasta shukosta.
 
Les Paulin varastaminen vituttaa niin että vieterit lentelee päästä!
humppahanuristi
15.03.2011 13:38:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

0101978: Sama juttu kuin edellisellä. Vakiomikit eivät hurise juuri lainkaan jos sähköt ovat asiallisesti vedetyt.
Tällä ei ole mitään merkitystä, kun mennään keikkapaikoille, joissa WW:kin käy eli vaikka jotain seurantaloja/lavoja, joiden perussähköt on 60-luvulta ja sitten on valojen modernisoinnin yhteydessä lisäilty himmentimiä ym.
Niissä vaan hurinat on järkyttäviä.
Kyllähän minäkin vakiomikeillä soitan mutta välillä on kyllä niin kauheaa sirinää ettei tosikaan. Ei auta vaikka olisi mistä ne sähköt vedetty, kun siellä on jotain halpisvalohimmennintä sirisemässä ja yksikelaiset mikit.
 
Humpasta rautalankaan... http://www.myspace.com/tanssiorkesterigalaxie
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «