Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Oman musiikin teon ABC
1 2
elli-noora
24.02.2011 13:46:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haluan tehdä omaa musiikkia tietokoneella. Soittimia omistan seuraavasti:
- sähkökitara
- koskettimet
- basso hankintalistalla
 
Kysymys kuuluu, mitä nyt? Ja mitä tarvitsen?
En tarvitse välttämättä tuotemerkkejä tai tarkempia mallitietoja, vaan olen tällä hetkellä kiinnostunut itse laitteista. Selvitän parhaat vaihtoehdot myöhemmin.
 
1. Tietokone
- Tarvitsen luonnollisesti tietokoneen, ja hankintalistalla on läppäri (toivottavasti läppäri on riittävä musan tekoon?)
- Saako läppäreihin tarpeeksi hyviä äänikortteja, vai pitääkö olla pöytäkone? Kuka kortin asentaa?
- Pitääkö läppäriin kytkeä kunnon virittimet, vahvistimet ja kaiuttimet, vai pärjääkö kahvipaketin kokoisilla creativen kaiuttimilla. Oikeastaan en edes tiedä, mikä on virittimen ja vahvistimen tarkoitus.
 
2. Piuha kitarasta tietokoneeseen
- mihin reikään kitara tietokoneessa kytketään ja vaatiiko jonkun adapterin?
- Pitääkö tässä kitaran ja piuhan välissä olla joku vehje? Esim. olen luenut jostain DI -boksista, mutta mulla ei ole mitään hajua mitä se tekee. Teknisiä tietoja olen löytänyt, mutta tekniset termit vaan on vähän hakusessa.
- onko ulkoinen kitaravahvistin pakollinen (omani on paskana)
- entä mikrofoni (en omista)
- pitääkö olla joku efektipedaali, ja mihin väliin se kytketään, jos esim. tuo DI -boksi on pakollinen ja käytössä
 
3. Ohjelmat tietokoneeseen
- Tarvitsenko erikseen ohjelman, jolla nauhoitan kitaran soiton.
- Tarvitsenko erikseen ohjelman, jolla nauhoitan koskettimet.
- Tarkoitukseni ei ole soittaa koko biisiä kerralla, vaan tehdä se luuppien avulla (esim. yksi riffi nauhoitetaan kertaalleen, jota kopioidaan peräkkäin tarvittava määrä). Tarvitaanko tätä luuppisysteemiä varten joku muokkausohjelma?
- Mistä saan biisiin rummut (realistiset)?
- Basson ajattelin ostaa
- Tarvitaanko joku erillinen softa, jolla kootaan biisi yhtenäiseksi, eli ladotaan riffit, koskettimet, basso, rummut oikeaan järjestykseen? Jos tällainen ohjelma on olemassa, niin miten saan tempot pysymään samoina kaikissa eri palikoissa?
 
Sori todella alhainen tietotasoni, mutta olen erittäin kiinnostunut asiasta, mutta en vaan osaa. Olen lukenut noita muita keskusteluja, mutta niissä menee liian moni asia yli korkealta ja kovaa.
 
P.S paras vastaus saa ilmaiseksi mun tulevan demon :)
 
laurasus
24.02.2011 14:15:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dewd,
 
sulla on niin monta kysymystä että vastaukseksi tähän pitäis kirjottaa kirja. Mutta niitä on jo! Esim. J.Pekka Mäkelän & Kivi Larmolan "Oma studio ja äänittämisen taito". Lue myös kaikki Studiotyöskentely -osion FAQ yms pysyvät ketjut mm. "äänityshommien alkuun" -ketju.
 
Siit se lähtee! :)
 
Jaava
24.02.2011 14:23:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

elli-noora: Haluan tehdä omaa musiikkia tietokoneella. Soittimia omistan seuraavasti:
- sähkökitara
- koskettimet
- basso hankintalistalla
 
Kysymys kuuluu, mitä nyt? Ja mitä tarvitsen?
En tarvitse välttämättä tuotemerkkejä tai tarkempia mallitietoja, vaan olen tällä hetkellä kiinnostunut itse laitteista. Selvitän parhaat vaihtoehdot myöhemmin.

 
Täällä on aiheesta useampikin FAQ, joita voit lueskella. Vastaillaan nyt kuitenkin.
 
1. Tietokone
- Tarvitsen luonnollisesti tietokoneen, ja hankintalistalla on läppäri (toivottavasti läppäri on riittävä musan tekoon?)
- Saako läppäreihin tarpeeksi hyviä äänikortteja, vai pitääkö olla pöytäkone? Kuka kortin asentaa?
- Pitääkö läppäriin kytkeä kunnon virittimet, vahvistimet ja kaiuttimet, vai pärjääkö kahvipaketin kokoisilla creativen kaiuttimilla. Oikeastaan en edes tiedä, mikä on virittimen ja vahvistimen tarkoitus.

 
Läppäri riittää sun tarpeisiin hyvin. Ulkoisia äänikortteja saa. Äänikortit läppäreihin ovat yleensä joko USB tai Firewire liitännällä, joten asennuksen voit tehdä tökkäämällä piuhan kiinni ja asentamalla ajurit valmistajan sivuilta.
Creativen kaiuttimet riittää, jos et tee vakavasti äänen käsittelyä, miksausta yms. Eli jos vaan äänittelet omia biisejäsi talteen ja et ole ikinä tehnyt tätä ennen, riittävät kreativet hyvin. Kehittyneempiin juttuihin sitten jotkut pienet studiomonitorit.
 
2. Piuha kitarasta tietokoneeseen
- mihin reikään kitara tietokoneessa kytketään ja vaatiiko jonkun adapterin?
- Pitääkö tässä kitaran ja piuhan välissä olla joku vehje? Esim. olen luenut jostain DI -boksista, mutta mulla ei ole mitään hajua mitä se tekee. Teknisiä tietoja olen löytänyt, mutta tekniset termit vaan on vähän hakusessa.
- onko ulkoinen kitaravahvistin pakollinen (omani on paskana)
- entä mikrofoni (en omista)
- pitääkö olla joku efektipedaali, ja mihin väliin se kytketään, jos esim. tuo DI -boksi on pakollinen ja käytössä

 
Kitara liitetään äänikortin inputtiin. Usein ulkoisissa äänikorteissa on jonkinlainen instrumenttiliitäntä. Mikrofoniliitäntään kitaraa ei kannata suoraan liittää, DIboxi on sitä tarkoitusta varten, että se laitetaan kitaran (tai muun soittimen) ja mikrofoniliitännän väliin, jos kitara jostain syystä halutaan liittää mikrofoniliitäntään.
 
Kitaravahvistin mikitettynä olisi erittäin jees soundin kannalta. Toinen vaihtoehto olisi esimerkiksi jokin mallintava laite (line6 pod yms.), jonka kautta äänität. Tämä on varmaan sun kannalta helpoin vaihtoehto. Kuitenkin voit äänittää myös suoraan kitaraa ja tehdä muokkaukset ja mallinnokset tietokoneella.
 
3. Ohjelmat tietokoneeseen
- Tarvitsenko erikseen ohjelman, jolla nauhoitan kitaran soiton.
- Tarvitsenko erikseen ohjelman, jolla nauhoitan koskettimet.
- Tarkoitukseni ei ole soittaa koko biisiä kerralla, vaan tehdä se luuppien avulla (esim. yksi riffi nauhoitetaan kertaalleen, jota kopioidaan peräkkäin tarvittava määrä). Tarvitaanko tätä luuppisysteemiä varten joku muokkausohjelma?
- Mistä saan biisiin rummut (realistiset)?
- Basson ajattelin ostaa
- Tarvitaanko joku erillinen softa, jolla kootaan biisi yhtenäiseksi, eli ladotaan riffit, koskettimet, basso, rummut oikeaan järjestykseen? Jos tällainen ohjelma on olemassa, niin miten saan tempot pysymään samoina kaikissa eri palikoissa?

 
-Tarvitset erillisen ohjelman, jolla äänität. Sillä voit äänittää kaikki soittimet.
-Ohjelma, jolla äänität pystyy tekemään jälkikäsittelyn, nuo loopit ja melkein kaiken muunkin, mitä mielikuvituksellasi keksit sille äänelle tehdä.
-rumpujen saamiseen on vaihtoehtoja. Joku muu kertokoot niistä.
-Edelleen se sama softa, jolla äänität tekee kaiken äänenkäsittelyn, pitää vaan löytää sulle sopiva softa.
 
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
Janie Jones
25.02.2011 08:06:34 (muokattu 25.02.2011 08:48:36)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rumpujen suhteen realistisuus on venyvä käsite, mutta ehkä sulle riittäisi alkuvaiheessa DAW:n (sen ohjelman, jolla äänität ja editoit audiota; Digital Audio Workstation) mukana tulevien virtuaali-instrumenttien rumpuvaihtoehdot (myöhemmin vaihtoehtoja toivottavan soundin mukaan EZ Drummer, Superior Drummer, Abbey Road Drums, Addictive Drums, Drum Masters, BDF, Battery, Steven Slate Drums jne.)
 
Rummut ohjelmoit näitä käyttäessä DAW:n midiraidoille midinuoteilla. - Valmita midilooppeja sisältävä suosittu ohjelma taas on EZ Player Pro, joka maksaa muutaman kympin. Sitä voi käyttää minkä vain virtuaali-instrumentin kanssa. EZ Drummeriin ja Superior Drummeriin se sisältyy niissä itsessään integroituna.
 
Alkuvaiheeseen (vuosi-kaksi) arvatakseni riittävällä tavalla sekä läppäri-, DAW-, kitaravahvistinmallinnin- (ja kitaraefekti-) että rumpuongelmasi ratkeaa, jos ostat Macbookin tai Macbook Pron. Kumpikin on tehoiltaan riittävä. (Käytettynä saa halvemmalla hopeinenomena.netistä tai huuto.netistä.) Sen mukana tulee nimittäin Garageband-ohjelma, joka on juurikin tuollainen DAW, aloittelijoille suunnattu. Garagebandin mukana tulee myös joitain valmiita looppeja, esim. rumpulooppeja sekä midinä että audiona. Sillä voit opetella biisintekoa koneelle alkuvaiheessa varsin tyydyttävällä tavalla.
 
Sitten kun taito ja tarve kasvaa, voit ostaa vaikka Logic Studion tai halvemman Logic Expressin, ne lukevat suoraan Garagebandin tiedostoja eli siirrosta ei tule mitään ongelmaa, tai mitä nyt uuden DAW:n opettelu tietysti vaatii. Niiden mukana tulee sitten taas lisää rumpuvaihtoehtoja ynnä muuta instrumenttia ja efektiä, eli taas riittää vähäksi - ja pidemmäksikin - aikaa. (Näissä hommissa vaan nälkä tapaa kasvaa syödessä.)
 
Mutta siis ensin suosittelisin Macbookia tai Macbook Prota (uusi versio ilmestyi juuri) mukana tulevalla Garagebandilla, äänikortti siihen väliin vaan... ja mikki tietysti laululle... ja menoks. Jos Garageband tuntuu heti riittämättömältä, niin Logic Express ei paljon eBayssa maksa - ja siitä taas voi aikanaan päivittää Logic Studioon erotuksen hinnalla.
 
Toki voit ostaa myös Windows-koneen ja siihen jonkun DAW:n, jos lystittää. Sillekin yhdistelmälle antaa monet täällä äänensä. Jos on kiire musahommiin, en itse kyllä suosittele, voit joutua virittelemään konetta toimivaksi hetken aikaa. Ei ole hirveän iso homma välttämättä, mutta vaatii helposti lisägooglettelua ja viitseliäisyyttä taas sekin vaihe. Nimimerkki kokemusta on siitäkin. Se on vähän tuurikauppaa Windowsien ja audioeditorien yhteensopivuuksien kanssa *verrattuna* Mac ja Garageband -yhdistelmään - tämä on fakta, niin mielipideasioista kuin kyse onkin.
 
Jos (ja kun) sun koskettimissa on midiliitäntä, niin ne voivat toimia midikeyboardina virtuaali-instrumenttien soittamisessa. Katot vaan, että ostat semmoisen äänikortin, jossa on midiliitännät kanssa. (Tai jos haluat vasiten ostaa semmoisen, jossa ei ole, niin sitten ostat midiliitännän usb:ksi muuttavan piuhakojeen äänikortin lisäksi. Midisport tai jotain ainakin on semmoinen.)
 
Ne Creativen pikkukajarit saattaa mennä ensimmäisenä vaihtoon - aktiivimonitoreihin, niin et tarvitse vahvistinta väliin - parempaa soundia etsiessä, mutta se on sitten sen ajan murhe.
 
Ps. Siitä, mitä DAW:ta harrastelijat yleensä käyttävät, on tuolla studiotyöskentely-puolella oma gallup-ketju.
 
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
gurkmannen
09.03.2011 01:50:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä saattaa pikkasen mennä asioiden toistamiseksi, mutta yritän pienestä omasta taidostani löytää uutta jaettavaa.
 
Aloitan asialla joka minua on auttanut ihan mielettömästi vastaavan prosessin aloittaneena noin puoli vuotta sitten: ystävä joka osaa kaiken. Hän on auttanut minua ihan mielettömästi ja helpottanut alun kivikkoista tietä paljon.
 
Sitten itse kysymyksiin:
 
Läppäri riittää hyvin, kuten jo mainittu mäkit on ilmeisesti parhaita. Itse käytän windows pc:tä ja minulla ei ole ollut mitään ongelmaa yhteensopivuuksien kanssa. Kaipa ollut hyvä tuuri.
Ainoa mitä pystyn omalta kohdaltani kriteerinä heittämään on että koneessa olisi firewire paikka. Se helpottaa tulevaisuudessa kotistudion päivittämistä jos innostuu enemmänkin.
 
Läppärin ja muutenkin kotistudion äänikortit ovat enemmänkin audio-interfaceja. Niitä löytyy noin 100 € ja ylöspäin. Isolla rahalla saa parempaa laatua ja enemmän nappeja mitä vääntää. Niitä nappeja on sitten hauska vääntää ja kääntää kivan lopputuloksen toivossa, joskus osuu ja sitten sen unohtaa.
 
Tuossa linkki thomannin sivuille jossa usb interfaceja: http://www.thomann.de/fi/cat.html?gf=usb_audio_interfacet&oa=pra
 
Omasta mielestäni interfacessa kannattaa olla sisääntulossa line/instrumentti vaihtoehdot. Se helpottaa elämää kun kaiken voi törkkää siihen ilman sen kummempia kikkailuita.
Itselläni oli alussa behringerin uca 200 ja 502 mikseri. Sinne sai kiinni sitten mikit ja bassot ja kuulosti punkilta mikä oli ajatuskin.
 
Kitaran nauhoitusta itse suosittelen hoitamaan mikityksellä, en ole itse muuta edes kokeillut. Laatikoista sattui löytymään mikki joka oli itseäni vanhempi (miltei 30v tms) jolla päässyt liikkeelle. Mikrofoni kenkään, kenkä kirjojen päälle sopivalle korkeudelle vahvistimen eteen ja eikun menoks!
Vahvistimesta sen verran ääntä kun kehtaa kerrostalossa laittaa ja sitten ihmetellään niiden koneen ja interfacen nappeja et mitäs ne nyt tekeekään.
 
Rikkinäisellä vahvarilla tuo tosin saattaa olla vaikeata...
 
DAWeista Janie aiemmin sanoikin jo aika paljon. Noita ilmaisiahan voi kokeilla mielin määrin kunnes löytää itselleen sopivan. Kunhan se tuntuu kivalta käyttää ja itselleen yksinkertainen niin se on jo aika hyvä.
Itseasiassa kaikkiin 3. kysymyksiin vastaus on se DAW, yhdellä ohjelmalla teet kaiken.
 
Toivon mukaan tästä oli jotain hyötyä.
 
ganesha
09.03.2011 06:42:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos PC-läppärin hommaa, ja Firewire-interfacen niin kannattaa sit hommata sellainen läppäri jossa Texas Instrumentsin FW-piiri. Jos Audio Interfacen (FW-sellaisen siis) kanssa tulee ongelmia niin melkoisen usein johtuu just tuosta: integroidut halpis FW-piirit ei oikein musagearien kanssa pelitä niin kuin pitäisi.
 
viina. hanuri. ja naiset.
JPQ
09.03.2011 13:59:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ja rumpu soundeihin minusta esim. Logicia paremmat akustiset rummut löytyy Yellow Toolsin Indepence Freestä. ja Sonariakin no sitä mitä käytin. Mutta silti niillä mukana olevillakin saa jos taitoa on uskoisin aika paljon aikaan kun valmiita logicin midi looppeja kuunellen.
http://www.yellowtools.us/cp21/cms/index.php?id=842
 
ps. Stylus RMX on yksi kanssa mitä jotkut rumpu raitohin käyttää konsepti ei vaan hirveästi sytytä itseäni.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Johann Onn
11.03.2011 12:57:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

elli-noora: - Mistä saan biisiin rummut (realistiset)?
 
Jos kaiken muutenkin aikoo tehdä loopeista, niin esim:
 
http://www.bigfishaudio.com/detail.html?836
http://www.bigfishaudio.com/detail.html?1391
http://www.zero-g.co.uk/index.cfm?articleid=933
 
Loopeja saa aina yhdistelyä, jos ne tuntuu "loppuvan kesken". Ottaa yhdestä alun, toisesta lopun. Tai yhdestä sen lopun alkuun, toisen keskiosa keskelle, kolmennen alun loppuun, jne. Tolla tavalla saa helposti laajennettua 40 looppia -> 60 - 70 looppia.
 
Robert
14.03.2011 01:52:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ganesha: Jos PC-läppärin hommaa, ja Firewire-interfacen niin kannattaa sit hommata sellainen läppäri jossa Texas Instrumentsin FW-piiri. Jos Audio Interfacen (FW-sellaisen siis) kanssa tulee ongelmia niin melkoisen usein johtuu just tuosta: integroidut halpis FW-piirit ei oikein musagearien kanssa pelitä niin kuin pitäisi.
 
Mistä pystyn tsekkaamaan mikä FW-piiri mulla on koneessa?
Jaava
14.03.2011 02:08:21 (muokattu 14.03.2011 02:09:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Robert: Mistä pystyn tsekkaamaan mikä FW-piiri mulla on koneessa?
 
Kokeilepa vaikka laitehallintaa. Muistaakseni siellä on semmoinen kohta kuin IEEE 1394 väylä.
 
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
elli-noora
19.10.2017 23:29:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika vaan kuluu...
Mun on/off -suhde musan tekoon etenee hitaasti mutta varmasti. Eka "perjantai-illan" viritelmä täällä:
 
https://www.youtube.com/watch?v=4DwTDWLpb90
 
Huono laatu ja viimeistely, mutta pikku hiljaa..
 
Hanuriin
20.10.2017 12:05:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

elli-noora: Aika vaan kuluu...
Mun on/off -suhde musan tekoon etenee hitaasti mutta varmasti. Eka "perjantai-illan" viritelmä täällä:
 
https://www.youtube.com/watch?v=4DwTDWLpb90
 
Huono laatu ja viimeistely, mutta pikku hiljaa..

 
Noniin, sehän oli jo jotain! Biisinteko on sellainen juttu, että sitä oppii vaan tekemällä. Seuraava on varmaan kappaleena parempi. Miksi kielenä on englanti? Aloittelevat ja epävarmat biisintekijät monesti sanoittavat englanniksi. Kait siinä saa jotenkin etäisyyttä tai jotenkin se ei tunnu niin henkilökohtaiselta. Mullekin on käynyt niin aikanaan. Mut jos englanti on osa sun juttuasi niin menkööt vaan. Kaksi vinkkiä sovituksen osalta. 1) jätä sovitukseen vähän ilmaa eli tilaa. Se jousisektio täytti osapuilleen koko taajuuskaistan. 2) viritä kitara.
 
Tärkeintä on kuitenkin se, että julkaiset, (kuuntelet kappaleen about 30 kertaa,) päästät irti ja siirrut seuraavaan projektiin ja koitat toistaa niitä juttuja, jotka menivät hyvin ja välttää niitä juttuja jotka eivät onnistuneet niin hyvin.
 
Henri Henri Olavi
20.10.2017 13:01:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanuriin: Miksi kielenä on englanti? Aloittelevat ja epävarmat biisintekijät monesti sanoittavat englanniksi.
 
Melkoista puppua ja oma pää perseessä -kommentointia.
 
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Hanuriin
20.10.2017 14:47:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Melkoista puppua ja oma pää perseessä -kommentointia.
 
Haista säkin! Jos vielä viitsisit pikkuisen perustella.
 
Henri Henri Olavi
20.10.2017 15:06:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanuriin: Haista säkin! Jos vielä viitsisit pikkuisen perustella.
 
Ei jokin kieli ole yhtään sen epävarmempi tai varmempi. Se on kieli. Yksi instrumentti ja meedio muiden joukossa. Jotenkin röyhkeetä alkaa arvostelemaan jotakuta epävarmaksi tai noviisiksi siksi, että tekee jollain tietyllä kielellä sanoituksia. Ei suomi ole yhtään sen kummempi. Tuon voisi kääntää myös toisinpäin ja sanoa, että epävarmat sanoittajat tekevät sillä helpoimmalla kielellä, eli äidinkielellään.
 
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Hanuriin
20.10.2017 15:33:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Ei jokin kieli ole yhtään sen epävarmempi tai varmempi. Se on kieli. Yksi instrumentti ja meedio muiden joukossa. Jotenkin röyhkeetä alkaa arvostelemaan jotakuta epävarmaksi tai noviisiksi siksi, että tekee jollain tietyllä kielellä sanoituksia. Ei suomi ole yhtään sen kummempi. Tuon voisi kääntää myös toisinpäin ja sanoa, että epävarmat sanoittajat tekevät sillä helpoimmalla kielellä, eli äidinkielellään.
 
Eiköhän tässä tapauksessa ollut selvää, että kyseessä oli noviisi jo viestiketjunkin perusteella. Eli en arvostellut enkä dissannut valitun kielen perusteella. Muutenkin palautteeni oli positiivinen ja kannustava sekä sisälsi konkreettisia ehdotuksia joilla kehittää teknisiä ja tuotannollisia arvoja tulevissa projekteissa.
 
Sitä paitsi sehän on klassinen asetelma, että aloittelevat bändit ensimmäisissä biisikyhäelmissään turvautuvat jostain syystä englannin kieleen ja sitten tuleekin niitä "uuh what a tits" -tyylisiä sanoituksia. Muistaakseni suomeksi sanoittaminen oli noloa tai jotain. Enkä nyt sano, että tässä kappaleessa olisi ollut näin.
 
Ja vieraassa kielessä on jotain etäännyttävää; eihän englanniksi edes kiroileminen tunnu samalta kun ei syvällä sisimmässään tunne tekevänsä jotain lapsuudessa vääräksi opittua. Siksi englanninkieliset sanoituksetkaan eivät tunnu niin intiimeiltä.
 
Henri Henri Olavi
20.10.2017 16:07:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanuriin: Eiköhän tässä tapauksessa ollut selvää, että kyseessä oli noviisi jo viestiketjunkin perusteella. Eli en arvostellut enkä dissannut valitun kielen perusteella. Muutenkin palautteeni oli positiivinen ja kannustava sekä sisälsi konkreettisia ehdotuksia joilla kehittää teknisiä ja tuotannollisia arvoja tulevissa projekteissa.
 
Sitä paitsi sehän on klassinen asetelma, että aloittelevat bändit ensimmäisissä biisikyhäelmissään turvautuvat jostain syystä englannin kieleen ja sitten tuleekin niitä "uuh what a tits" -tyylisiä sanoituksia. Muistaakseni suomeksi sanoittaminen oli noloa tai jotain. Enkä nyt sano, että tässä kappaleessa olisi ollut näin.
 
Ja vieraassa kielessä on jotain etäännyttävää; eihän englanniksi edes kiroileminen tunnu samalta kun ei syvällä sisimmässään tunne tekevänsä jotain lapsuudessa vääräksi opittua. Siksi englanninkieliset sanoituksetkaan eivät tunnu niin intiimeiltä.

 
Sä teet vahvoja oletuksia, jotka ainakin mulle näyttäytyvät ylimielisiltä.
 
Aloittelevat ja epävarmat biisintekijät monesti sanoittavat englanniksi. Kait siinä saa jotenkin etäisyyttä tai jotenkin se ei tunnu niin henkilökohtaiselta.
 
Lisäksi kun tulee tämä synninpäästö:
 
Mut jos englanti on osa sun juttuasi niin menkööt vaan.
 
Eli annat luvan mennä englannilla.
 
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Henri Henri Olavi
20.10.2017 16:07:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanuriin: Siksi englanninkieliset sanoituksetkaan eivät tunnu niin intiimeiltä.
 
Tämähän on vain ja ainoastaan sinun mielipiteesi, ei mikään yleinen tosiasia.
 
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
peltsi451
20.10.2017 18:26:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uh, meinaatte sitten saada viikonlopun väännön aikaiseksi ? Pitääkö taasen kaivaa popcornit esiin.
Aloittaja ehkä ei odottanut tällaista palautetta... Ei varmaan uskalla kysyä enää mitään täällä.
 
peltsi451
20.10.2017 22:03:52 (muokattu 21.10.2017 09:32:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tyhjä
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «