Aihe: Huuliharpun soitto.
1 2 3 4 535 36 37 38 3946 47 48 49 50
Sergei Fallinen
13.03.2011 23:03:41
Nottis: Joo tosiaan, unohtui mainita sen verran, että ei tässä millään säästökuurilla olla. Eli tosiaan jos tuolta Äffän puolelta nyt löytyy jotain vähän kalliimpiakin harppuja, niin toki sellaiseen voin investoida ihan hyvin sen pari-kolme kymppiä enempi.

Mutta eniveis, onks noilla sitten aloittelijalle sen soiton vaikeuden suhteen paljon eroja, onko muovinen tai puinen tai metallinen, mitä niitä nyt onkaan kaikkia..?

musta äffäs (kaisaniemes) pääosin just onkin niitä kolmenkympin harppuja, muistaakseni Marine band, pro harp ja se kolmas on kaikki ihan saman hintasia ollu (oisko tasan 30e viimeks kun kävin) ja kaikkia tavallisimmis sävellajeis hyvin löytyny. Ite pidän Marine Bandia parhaana soittaa, joku muu on varmasti jotain muuta mieltä.

kyl eri harput on nimenomaan soiton vaikeuden suhteen erilaisia (toisel onnistuu bendit paremmin, toisel overblow, kolmannel ehkä joku muu juttu), mutta en osaa tohon materiaalikysymykseen vastata. Luulisin et ekoina viikkoina kun lähinnä harjottelee yksittäisten sävelten ottamista, helppoi melodioita ja ehkä vähän bendausta yms., sillä ei ole niin paljon väliä mikä harppu se on, kunhan ei ihan lelu ole. Ja sit kun harrastus siitä jatkuu niin ne on kuitenkin sen verran edullisia kapistuksia että niitä tulee kokeiltua yhtä jos toistakin ja löydettyä ehkä sit lopulta se mikä itelle sopii parhaiten
Nottis
14.03.2011 09:01:03
Okay, täytyy varmaan tänään sit marssia Kniemeen ja käydä tsekkailemassa ja valita joku nastanoloinen. Tänks vinkeistä :) Palailen varmaan tänne takas, kun tulee joku ongelma taas vastaan :)
Zarmo
14.03.2011 21:53:54

Aika asiallisen raju harppusoundi tommosen torven läpi: http://www.youtube.com/user/SheeshamLotus#p/u/7/IODI4E4Mrho
Ajatuksenjuoksun leimaa-antavin luonteenpiirre on pimeys.
Ostakaa muinaissoitinfolkia
Vapinamonologeja
Turpahöylääjä
15.03.2011 22:25:58
Zarmo: Aika asiallisen raju harppusoundi tommosen torven läpi: http://www.youtube.com/user/SheeshamLotus#p/u/7/IODI4E4Mrho

On kyllä vähän semmosta soittoa, ettei pitkään jaksa kuunnella ;D Sanoisin myös, että se 'rajuus' tulee varmaankin enemmän tuosta soittotyylistä, ei niinkään torvesta, koska suht normaalilta tuo kuulostaa. Tuo laulujen mikkiinohjaus on aika hauskasti toteutettu :)
Kyllä nyt on niin, että kyllä näin on.
Zarmo
16.03.2011 21:03:34

Turpahöylääjä: On kyllä vähän semmosta soittoa, ettei pitkään jaksa kuunnella ;D

Ite taas oon kuunnellut noita monta päivää ihan veuhkuissani.
Tosin jos ois tuota pelkkää harputusta, niin ei ehkä sitten jakais.
Ajatuksenjuoksun leimaa-antavin luonteenpiirre on pimeys.
Ostakaa muinaissoitinfolkia
Vapinamonologeja
Turpahöylääjä
16.03.2011 21:15:52
Zarmo: Ite taas oon kuunnellut noita monta päivää ihan veuhkuissani.
Tosin jos ois tuota pelkkää harputusta, niin ei ehkä sitten jakais.

Ai juu, tosiaan viittasin pelkästään tuohon harputtelutyyliin! Muussa ei ole pahemmin moitittavaa :)
Larry Kela
26.03.2011 13:15:27
Oon aloittamassa huuluharpun soiton ja haluaisin vahan vinkkeja etta miten kannattaa aloittaa soitto. Sitten mietin etta onko Steven Tylerin signature huuliharppua hyva soittaa kun ajattelin ostaa kunnollise harpu heti.
Larry Kela
26.03.2011 16:10:22
Oon alottamassa huuluharpun soiton ja mietin etta mitenkohan kannattaisi aloittaa soittaminen. Talla hetkella suuri esikuva on Steven Tyler ja mietin heti Steven Tyleirn nimikko harppua mutta kyselen vain etta onkohan sita hyva soittaa?
_Teme_
26.03.2011 22:22:15
Larry Kela: Oon alottamassa huuluharpun soiton ja mietin etta mitenkohan kannattaisi aloittaa soittaminen. Talla hetkella suuri esikuva on Steven Tyler ja mietin heti Steven Tyleirn nimikko harppua mutta kyselen vain etta onkohan sita hyva soittaa?

Ite ostin Marine Bandin, joka ainakin on hyvä. En tiiä tosta harpusta, mikä sulla on kiikareissa.
''Do not fear mistakes. There are none.'' Miles Davis
Helly
26.04.2011 17:43:52
Mikäs harppu ois lähimpänä tota j karjalaisen väinöä?
Turpahöylääjä
26.04.2011 21:56:19
Helly: Mikäs harppu ois lähimpänä tota j karjalaisen väinöä?

Ei tuosta valmistajaa pysty sanomaan, saundi on suurimmaksi osaksi kumminkin soittajasta kiinni. Joka tapauksessa kyseessä on ihan perus diatoninen harppu. Esim. Hohnerin Marine Bandista saa tuon tyyppistä ääntä ulos, kunhan hieman hallitsee harputtelua :)
Sancrotis
02.05.2011 15:10:52 (muokattu 02.05.2011 15:16:36)
Tekeekö tällaisella setillä mitään?

http://www.thomann.de/fi/hohner_blues_starter_set.htm

Tarkoituksena olisi ostaa huuliharppu(ja) kitaran kaveriksi. Enimmäkseen kelttimusaa, blueskin iskee. Eli koko satsi kerralla vai yksittäisiä harppuja?

Pyydän anteeksi, jos joku on kysynyt samaa. En jaksanut lukea kaikkia 37 sivua läpi.
"Basisti on huono renki, mutta huono isäntä." -Vanha sananlasku
Sergei Fallinen
02.05.2011 20:45:09
Sancrotis: Tekeekö tällaisella setillä mitään?

http://www.thomann.de/fi/hohner_blues_starter_set.htm

Tarkoituksena olisi ostaa huuliharppu(ja) kitaran kaveriksi. Enimmäkseen kelttimusaa, blueskin iskee. Eli koko satsi kerralla vai yksittäisiä harppuja?

Pyydän anteeksi, jos joku on kysynyt samaa. En jaksanut lukea kaikkia 37 sivua läpi.

muistaakseni noi on saanu aika huonoja arvioita, enemmän kuin esim. harley bentonin harppusetti. Itel ei oo kokemusta. Jos tarvit kaikkia/useita harppuja, osta kaikki harput (ainakin saundin puolesta noi Harley Bentonit menee ihan siinä missä muutkin harput, hieman vain kankeempia soittaa), jos et tarvi kuin yhden tai kaksi harppua osta yksi tai kaksi parempaa harppua
redupiessa
03.05.2011 16:04:43
Mulla on ny jonku aikaa ollu huuliharppu ja oon tosissaan innostunu sitä soittaan ja haluaisin niin oppia soittaan kunnolla ja eniten kiinnostaa soitella kaikenmaailman lauluja ja haaveena ois oppia soittaan mm. klassista jotenki...

mulla ei nyt tällä hetkellä oo ko yks harppu vain ja seki vain tuommonen hohnerin silverstar E-duuri harppu nii mitä mieltä ootta, kannattaako ees yrittää tuolla alkaa opetteleen bendauksia ym juttuja vai kannattaisko minun heti hommata toisenlainen harppu?

jos, niin minkälainen?nimenomaan klassiseen soittoon ja miksei muuhunki ü

taiot on tällä hetkellä semmoset että melodioita osaan soitella eikä oo hankaluuksia
puhaltaa ainoastaan yhteen reikään ja soittaa niitä melodioita nopeasti, en vain osaa mitään taivutuksia vielä...eikö se niin oo että jos tuon bendauksen haltsaa niin voi soitella melodioitaki paremmin ko saa enempi ääniä ulos?

oon aika untelo vielä näissä asioissa :)
Sancrotis
03.05.2011 16:38:09
Onko kellään kokemusta Hohnerin Anniversary Standard -harpuista? Tälleen aloittelijan näkökulmasta. Näytti nimittäin paikallisessa soitinkaupassa niitä olevan kohtuullinen läjä. Toinen olisi sitten Lee Oskar, joka houkuttelisi.
"Basisti on huono renki, mutta huono isäntä." -Vanha sananlasku
Turpahöylääjä
03.05.2011 19:53:55
redupiessa: mulla ei nyt tällä hetkellä oo ko yks harppu vain ja seki vain tuommonen hohnerin silverstar E-duuri harppu nii mitä mieltä ootta, kannattaako ees yrittää tuolla alkaa opetteleen bendauksia ym juttuja vai kannattaisko minun heti hommata toisenlainen harppu?

jos, niin minkälainen?nimenomaan klassiseen soittoon ja miksei muuhunki ü

...eikö se niin oo että jos tuon bendauksen haltsaa niin voi soitella melodioitaki paremmin ko saa enempi ääniä ulos?

Bendit kyllä varmaan pystyy opettelemaan silverilläkin, en vain sitten tiedä onko helpompaa vai vaikeampaa. Voihan tietysti olla silläkin tavalla, että jos opit bendit hyvin silverillä, niin sen jälkeen ne on vielä helpompi tuottaa paremmalla harpulla :) Mene ja tiedä. Mutta suosittelisin joka tapauksessa hieman laadukkaampaa harppua, nyt kun kerran alkaa sujua soittelu jo hieman paremmin.

Bendaamisella saa tosiaan enemmän säveliä käyttöönsä, ja se toimii myös hyvänä tekniikkana artikulaatiomielessä. Kuitenkin jos haluat nimenomaan soittaa klassista, saattaisi kromaattinen harppu olla parempi valinta - klassinen musiikki kun tuppaa sisältämään noita kromaattisia ääniä, runsaastikin.
Caligari
05.05.2011 00:36:47
http://www.youtube.com/watch?v=rg1aHEAaqWQ

Siitä voi tsekata, miten huuliharpuilla, beatboxaamalla ja looperilla saa leivottua armotonta ja dubahtavaa maailmanmusiikkia. Viron huuliharppufestareilta viime kesältä.

http://soundcloud.com/jantsojokelin

Ja siinä uusi musiikkiprofiili, jossa on huuliharppumusiikkia joka lähtöön vaihtoehtobluesista afrikkalaiseen griottimeininkiin ja vanhaan kunnon turkkilais-hevi-funk-vääntöön.
redupiessa
05.05.2011 17:28:35
kiitoskia tiosta :P mietin just sitä että kromaattinen taitas olla hyvä hommata ja seuraavasta palkasta ensimmäinen shoippailu on ehrottomasti huuliharppu ja laadukkaampi :D millä ohjeella ja miten kannattaa alkaa opetteleen bendausta?onko joku kirja hyvä vai oppisko parhaiten jos joku "mestari" opettais?mikäli sikäli semmosen jostaki löytäis, vielä ei ole vastaan tullu hyviä harpun soittajia :S eikä ees huonoja, ite ensimmäinen ja ainoa omasta tuttavapiiristä joka tuota vempainta soittaa...
zamppa63
08.05.2011 17:53:50
NKH: Ku mä ostin tänään uuden huuliharpun nii ei menny kauaa ku 2. reijän ja 10. reijän imusävelet on ihan tukkoisia. mistä se johtuu?

Ni perustaitoihin kuuluu myös harpun avaus ja kokoaminen+ putsaus; avaa sen ja kattoo onko tukoksia (ruokaa tms) kielissä, putsaa sen sitte vaikka paperiliuskalla tms.
Lisäkonstejakin kannattaa opetella. Sopivalla ruuvarilla aukeaa ja menee kasaan. Ohjeita (ainaski englannix) on netti pullollaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)