Aihe: Huijareita nyt myös Koskettimet puolella
1 2 3
musamies
08.03.2011 20:38:07 (muokattu 08.03.2011 20:44:52)
Leikari: turha niitä vintageja analogisyntikoita on lähteä maailmalle kylmään ja märkään retuuttamaan.

Jos keikkoja on yhtä soittoa ei vanhoja vehkeitä viitsi ottaa mukaan hajoamaan. Toisaalta tämänlaiselle harvemmin keikkailevalle soittimien käyttökelpoisuus ja kiinnostavuus lähtee siitä, että ne ovat käyttökelpoisia ja otettavissa mukaan.

Eli jos tulee hankittua uusia tai vanhoja soittimia on niiden tarkoitus toimia kaikessa käytössä missä minä olen mukana.

pointtini ei kuitenkaan koskenut, etteikö joku niitä vintageja voisi halutessaan keikallakin käyttää vaan, että turha on lähteä jakamaan muusikoita niihin, joilla "on oikeus" ja joilla sitä ei ole vintagesyntikoiden omistamiseen ja käyttöön.

Mul on vielki 2 L-100:sta myymättä, oikean ostajan pätevyysvaatimukset ovat korkeat koska pitää kolvi pysyä kädessä, ei saa olla silkkipersetyyppiä, on suositeltavaa ottaa urku vaikka keikalle, pitää olla riittävän järeä auto... Sellaisille ei kannata näitä myydä, jotka ei täytä korkeita pätevyysvaatimuksia ;-)
ppcw
09.03.2011 12:48:57
En kyllä ymmärrä miksei klassikkosoittimia saisi keikalle viedä. Sehän on kulttuuritoimintaa jos mikä! Kyllähän hyvin harvinaisilla ja erittäin valtavalla työllä restauroiduilla museoautoillakin ajetaan rajoitetusti, lähinnä kesäaikaan. Kansa saa hienoa silmänruokaa ja entisöijä suurta tyydytystä työnsä hedelmistä. Eri asia jos kaikki autot viettäisivät kesänkin navetanvinteillä ja kellareissa.

No myönnän että varmaan useimmissa esiintymistilaisuuksissa yleisö ei kiinnitä huomiota kosketinarsenaaliin mutta joku Hammondin, Rhodesin ja Minimoogin muodostama kioski voi hyvinkin tuottaa poikkeuksen verrattuna ankean näköiseen digitaalihäkkyrään!

Harvinaisuuskin on suhteellinen aspekti. USA:ssa edelleenkin saa esim. Hammondin spinettejä noutaa ilmaiseksi mummojen jäämistöistä. Mutta eihän niitä uusia tehdä. Oma mielipiteeni on Kummeli-tyyliin "soitin tykkää siitä että sillä soitetaan", muuten kannattaa kohdella sitä kunnioittavasti ja pitää kunnossa.

T. Mustakorppi
== Psykedeelinen tunnelma, hyvin énekdallamok, Hammond tasaisesti kainalosauvat ontuu hirviö. Antiikin rock rikkomaton teho paholainen, kun hän meni kirkkoon, kolkko hiljaisuus sisällä. (Palautetta Unkarista Google-kääntäjän läpi)
JPQ
09.03.2011 13:28:46

ppcw: En kyllä ymmärrä miksei klassikkosoittimia saisi keikalle viedä. Sehän on kulttuuritoimintaa jos mikä! Kyllähän hyvin harvinaisilla ja erittäin valtavalla työllä restauroiduilla museoautoillakin ajetaan rajoitetusti, lähinnä kesäaikaan. Kansa saa hienoa silmänruokaa ja entisöijä suurta tyydytystä työnsä hedelmistä. Eri asia jos kaikki autot viettäisivät kesänkin navetanvinteillä ja kellareissa.

No myönnän että varmaan useimmissa esiintymistilaisuuksissa yleisö ei kiinnitä huomiota kosketinarsenaaliin mutta joku Hammondin, Rhodesin ja Minimoogin muodostama kioski voi hyvinkin tuottaa poikkeuksen verrattuna ankean näköiseen digitaalihäkkyrään!

Harvinaisuuskin on suhteellinen aspekti. USA:ssa edelleenkin saa esim. Hammondin spinettejä noutaa ilmaiseksi mummojen jäämistöistä. Mutta eihän niitä uusia tehdä. Oma mielipiteeni on Kummeli-tyyliin "soitin tykkää siitä että sillä soitetaan", muuten kannattaa kohdella sitä kunnioittavasti ja pitää kunnossa.

T. Mustakorppi

Kuten myös museovetureilla......ps. tk3 on tuttu... ja olen myös sähkölakon tms aikaan matkustanut hyöryveturilla.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
ppcw
09.03.2011 13:42:11
JPQ: Kuten myös museovetureilla......ps. tk3 on tuttu... ja olen myös sähkölakon tms aikaan matkustanut hyöryveturilla.

No museoveturit ja -vaunut ovat tosiaan vielä parempi esimerkki, usein vain yksi kappale kutakin tyyppiä on jäljellä koko maailmassa ja niin vain on joka viikonloppu tätä ultraharvinaista kalustoa yleisöajossa esim. Jokioisten museorautatiellä ja kaikilla on kivaa. Ja lähtökohta restaurointiin on ollut usein todella lohduton.

T. Mustakorppi
== Psykedeelinen tunnelma, hyvin énekdallamok, Hammond tasaisesti kainalosauvat ontuu hirviö. Antiikin rock rikkomaton teho paholainen, kun hän meni kirkkoon, kolkko hiljaisuus sisällä. (Palautetta Unkarista Google-kääntäjän läpi)
efe
09.03.2011 13:59:42

ppcw: No museoveturit ja -vaunut ovat tosiaan vielä parempi esimerkki, usein vain yksi kappale kutakin tyyppiä on jäljellä koko maailmassa ja niin vain on joka viikonloppu tätä ultraharvinaista kalustoa yleisöajossa esim. Jokioisten museorautatiellä ja kaikilla on kivaa. Ja lähtökohta restaurointiin on ollut usein todella lohduton.

T. Mustakorppi

No eiköhän toi pointti ollutkin juuri tuo?.. Ei ne munkaan laitteet käyttämättöminä seiso. Käytössä on jatkuvasti studiolla. Keikkahommat on eri juttu. Tuskin sitä Jokioistenkaan veturia sieltä kannattaa ruveta roudailemaan Hki-Kerava linjalle päivittäiseen käyttöön.. Eiköhän siihen hommaan löydy paremmat kriteerit omaavia vetureita.
Quru
09.03.2011 14:25:13
Varsinkin Hammondit ja Rhodesit ovat suomenmaallakin sen verran yleisiä, ettei se nyt ihmiskunnan suurin menetys ole jos keikkakäytössä menee särki. Minimoogejakin löytyy maailmalta kasapäin ja ne vielä vaihtavat omistajaa, mutta jos lavalla olisi kuritettavana ARP 2600 tai Mellotron niin kyllä pahaa tekisi katsoa...
"Alussa seksi meni tosi hyvin. Sitten myöhemmin homma muuttui aikamoiseksi röytämiseksi, kun tyttö sai jotenkin minun peeniksen esinahan pois paikoiltaan."
tipi2112
09.03.2011 14:59:46
Quru: Varsinkin Hammondit ja Rhodesit ovat suomenmaallakin sen verran yleisiä, ettei se nyt ihmiskunnan suurin menetys ole jos keikkakäytössä menee särki. Minimoogejakin löytyy maailmalta kasapäin ja ne vielä vaihtavat omistajaa, mutta jos lavalla olisi kuritettavana ARP 2600 tai Mellotron niin kyllä pahaa tekisi katsoa...

Ohhoh, näin meitä on joka lähtöön. Mä nimenomaan menisin katsomaan (mustatyylistä välittämättä) jos jollain olisi kuritettavana ARP 2600 tai Mellotron. Ehkä olen sadisti ;-)
pekka montin
09.03.2011 15:09:30

Quru: Varsinkin Hammondit ja Rhodesit ovat suomenmaallakin sen verran yleisiä, ettei se nyt ihmiskunnan suurin menetys ole jos keikkakäytössä menee särki. Minimoogejakin löytyy maailmalta kasapäin ja ne vielä vaihtavat omistajaa, mutta jos lavalla olisi kuritettavana ARP 2600 tai Mellotron niin kyllä pahaa tekisi katsoa...

Seinäjoella on eräs vanhempi muusikko jolta ostin juuri Korgin DW 6000 syntikan. Hän tykkää paljon Hammondeista ja Mellotroneista jne. Miehellä on ollut myös joskus suomen laajin vinyylikokoelma. Hän roudaa yhä keikoille Hammondeja yms, isolla pakettiautolla. Ihailtavaa toimintaa. Hienoa myös ajatella että hän on nähnyt koko populaarimusan kehityksen ihan 50-luvulta asti, koska on jo 70 vuotias. Hän sanoi minulle:" Älä käytä noita vinkulaitoja(syntikoita) vaan aitoja hammondeja progen tekoon" : P Hehe. Mutta, hänellä on ollut paljon vermeitä käytössä. Nyttemmin myynyt kaiken ylimääräisen pois.

Sitten on tietty hyvä muistaa että kaikkea musaa ei voi edes toteuttaa livenä nykyajan standardeilla ja vermeillä. Henk. kohtasesti mä haluan viimeistään ensi syksyyn mennessä perustaa porissa bändin, missä soitan kasarisynilla ja erikoisvermeillä, ja ihan vain sen takia että mä en ite saa nykyajan syntikoista ja saundistandardeista mitään irti. Laulu on pääinstrumenttini, mutta se on tylsä "soitin" näissä asioissa, kun ei pääse laitteiden kanssa runkkailemaan.
teroyk
11.03.2011 20:56:40 (muokattu 11.03.2011 20:59:04)
Ihmisiin on vaikea vain nykyään enään luottaa, siinähän se pointti on, eikä enään tarvitse olla "rikollinen" että ihminen kusettaa ankarasti toista soitinkaupoissa, ja noita tarinoita kuulen koko aika.

No kyllä ne silmään pissijät taitaa kuitenkin olla rikollisuuteen taipuvaisia. Asiaa helpottaa kuitenkin, että he ovat keskivertoa tyhmempiä. En tosin tiedä mitä on tapahtunut viimeisen vuoden aikana, kun muutamia huijareita on täälläkin alkanut pyörimään. Mutta yli 10 kauppaa tämän kautta tehneenä, niin tyytyväinen enempikin olen ollut.

Toki pari huijaria on yrittänyt tarjota tavaraa, mutta toinen oli englannin kielinen ja jos kirjoittaa soittimesta, että this item, niin voi päätellä jotain. Toinen taas oli joka väitti olevansa Lapista ja unohti, että ihmisiä asuukin Lapissa, jotka voi hakea soittimen. Kyseinen henkilöhän oli ilmeisesti jostain todella etelästä :)
Quru
12.03.2011 15:17:09
teroyk: No kyllä ne silmään pissijät taitaa kuitenkin olla rikollisuuteen taipuvaisia. Asiaa helpottaa kuitenkin, että he ovat keskivertoa tyhmempiä. En tosin tiedä mitä on tapahtunut viimeisen vuoden aikana, kun muutamia huijareita on täälläkin alkanut pyörimään. Mutta yli 10 kauppaa tämän kautta tehneenä, niin tyytyväinen enempikin olen ollut.

Toki pari huijaria on yrittänyt tarjota tavaraa, mutta toinen oli englannin kielinen ja jos kirjoittaa soittimesta, että this item, niin voi päätellä jotain. Toinen taas oli joka väitti olevansa Lapista ja unohti, että ihmisiä asuukin Lapissa, jotka voi hakea soittimen. Kyseinen henkilöhän oli ilmeisesti jostain todella etelästä :)

Kyllä mielestäni lähtökohta tulisi olla se, että kauppakumppanit ovat luotettavia, eikä niin, että ajattelee jokaisen ostajan olevan potentiaalinen kusettaja. Paljon olen käynyt kauppaa muusikoiden.netissä, huuto.netissä ja muilla kauppapaikoilla interwebsissä. Olen laittanu rahaa ennakkoon tilille, maksanut vähintään kaksinkertaiset postit ja myös itse myydessäni pyytänyt ostajaa maksamaan tililleni etukäteen. Ehkä joskus osuu kohdalle rahanmenetys, mutta mielestäni jokusen kympin tai korkeintaan satasen menetys on pienempi paha kuin kyynisyys kanssaihmisiä ja heidän rehellisyyttään kohtaan. Tarkka saa olla, mutta ei niitä huijareita oikeasti ole niin paljoa, että jokaisen ostajan kohdalla tarvitsee epäillä kusetetuksi tulemista.
"Alussa seksi meni tosi hyvin. Sitten myöhemmin homma muuttui aikamoiseksi röytämiseksi, kun tyttö sai jotenkin minun peeniksen esinahan pois paikoiltaan."
tarmo
12.03.2011 15:35:21
Quru: Kyllä mielestäni lähtökohta tulisi olla se, että kauppakumppanit ovat luotettavia, eikä niin, että ajattelee jokaisen ostajan olevan potentiaalinen kusettaja. Paljon olen käynyt kauppaa muusikoiden.netissä, huuto.netissä ja muilla kauppapaikoilla interwebsissä. Olen laittanu rahaa ennakkoon tilille, maksanut vähintään kaksinkertaiset postit ja myös itse myydessäni pyytänyt ostajaa maksamaan tililleni etukäteen. Ehkä joskus osuu kohdalle rahanmenetys, mutta mielestäni jokusen kympin tai korkeintaan satasen menetys on pienempi paha kuin kyynisyys kanssaihmisiä ja heidän rehellisyyttään kohtaan. Tarkka saa olla, mutta ei niitä huijareita oikeasti ole niin paljoa, että jokaisen ostajan kohdalla tarvitsee epäillä kusetetuksi tulemista.

Onnea ja menestystä valitsemallasi tiellä!

Ei pidä tietenkään muuttua kyyniseksi, pelkkä realismi riittää. Nettikauppaa voi edelleenkin tehdä, mutta tarkka kannattaa olla. Netti vetää puoleensa huijareita siinä määrin, että turha sinisilmäisyys tulisi luokitella enemminkin tyhmyydeksi kuin hyväsydämisyydeksi. Luottamus on se yksi ja ainut asia, jota toisen ihmisen huijaamiseen tarvitaan. Sen takia sitä kannattaa viljellä harkiten.

Kun varaton nettihuijari lopulta kohtaa lain pitkän kouran, kyllä se sitä poliisia, syyttäjää ja tuomariakin ihmetyttää, miksi ihmiset vielä lähtevät helppoihin kusetuksiin mukaan. Tilisiirron tekemistä ventovieraan tilille voi pitää yhtä harkittuna tekona kuin liittymistä uuden Wincapitan sijoitusklubiin...

Ennen vanhaan saattoi jättää ulko-oven lukitsematta yöksi ja säilyttää avaimia auton virtalukossa, mutta nykyään se ei kannata. Lukot kiinni, terve järki päähän ja avot, ei tämä yhteiskunta siitä vielä ahdistuneemmaksi muutu.
pekka montin
12.03.2011 17:47:12

tarmo: Onnea ja menestystä valitsemallasi tiellä!

Ei pidä tietenkään muuttua kyyniseksi, pelkkä realismi riittää. Nettikauppaa voi edelleenkin tehdä, mutta tarkka kannattaa olla. Netti vetää puoleensa huijareita siinä määrin, että turha sinisilmäisyys tulisi luokitella enemminkin tyhmyydeksi kuin hyväsydämisyydeksi. Luottamus on se yksi ja ainut asia, jota toisen ihmisen huijaamiseen tarvitaan. Sen takia sitä kannattaa viljellä harkiten.

Kun varaton nettihuijari lopulta kohtaa lain pitkän kouran, kyllä se sitä poliisia, syyttäjää ja tuomariakin ihmetyttää, miksi ihmiset vielä lähtevät helppoihin kusetuksiin mukaan. Tilisiirron tekemistä ventovieraan tilille voi pitää yhtä harkittuna tekona kuin liittymistä uuden Wincapitan sijoitusklubiin...

Ennen vanhaan saattoi jättää ulko-oven lukitsematta yöksi ja säilyttää avaimia auton virtalukossa, mutta nykyään se ei kannata. Lukot kiinni, terve järki päähän ja avot, ei tämä yhteiskunta siitä vielä ahdistuneemmaksi muutu.

Totta. Näin juuri. Henk.kohtasesti mä kyllä muistaisin IKUISESTI sen, jos mun pitäisi 100 euroa menettää jonkun idiootin epätoivon takia. Meikäläisen luonteella homma ei myöskään jäisi siihen, vaan tekisin kaikkeni että kyseisen tyypin pää tuodaan vadille. Yleisestiottaenkaan tyhmät ja rappeutuneet ihmiset eivät saa meikäläisen puolelta minkäänlaista sympatiaa = Saunan taakse. Mä en pysty kuvitella tekeväni kauppaa koskaan niistä lähtökohdista että joskus, silloin tällöin menettäsin rahaa kusetusten yms tiimoilta. Kyllähän kauppa perustuu jonkinmoiseen tasa arvoon ennenkaikkea kahden ihmisen välillä. Tietty, monilla ihmisillä on hyvin erilaisia käsityksiä kaupankännistä ja sen toimimisesta.

Järki päähän, se. Ihmiset ovat kuitenkin yleisestiottaen helvetin tyhmiä : P Voin toki olla väärässä.
Leikari
12.03.2011 19:53:43
pekka montin: Totta. Näin juuri. Henk.kohtasesti mä kyllä muistaisin IKUISESTI sen, jos mun pitäisi 100 euroa menettää jonkun idiootin epätoivon takia. Meikäläisen luonteella homma ei myöskään jäisi siihen, vaan tekisin kaikkeni että kyseisen tyypin pää tuodaan vadille. Yleisestiottaenkaan tyhmät ja rappeutuneet ihmiset eivät saa meikäläisen puolelta minkäänlaista sympatiaa = Saunan taakse. Mä en pysty kuvitella tekeväni kauppaa koskaan niistä lähtökohdista että joskus, silloin tällöin menettäsin rahaa kusetusten yms tiimoilta. Kyllähän kauppa perustuu jonkinmoiseen tasa arvoon ennenkaikkea kahden ihmisen välillä. Tietty, monilla ihmisillä on hyvin erilaisia käsityksiä kaupankännistä ja sen toimimisesta.

Järki päähän, se. Ihmiset ovat kuitenkin yleisestiottaen helvetin tyhmiä : P Voin toki olla väärässä.

easy, easy ...ettei sulle ole jotain neuroosia mahdollisista huijauksista tullut?
pekka montin
12.03.2011 20:20:22

Leikari: easy, easy ...ettei sulle ole jotain neuroosia mahdollisista huijauksista tullut?

Ei, toistaiseksi. Mutta se pointti on nimenomaan siinä, mitä ME, ihmiset yleisestiottaen nykyään ollaan, ja usein myös toisillemme. En tiedä miten asiat ovat olleet 50-luvulla, mutta nykyään meitä on ihan joka junaan. Eikä tarvitse aina olla 100% huijari paljastuakseen, vaan kuten sanoin meitä on moneen junaan, ja etenkin musiikkialalla. Ihmisille tuppaa toi raha olemaan pirun pyhää, ja sen eteen ollaan valmiita tekemään ihan mitä vain. Sitten on olemassa tietty näitä tyyppejä jotka myy kalustoansa hieman epämääräisin termein hyvään hintaan, ja sitten kun tuotetta testaa jne jne, huomaa että on yritetty kusta silmään....eli miten tuonkin nyt sitten ottaa, 50% mahdollisena huijauksen yrityksenä?

Se pointti on siinä että vaikka meikäläinen on vasta 27 vuotias, olen tähän ikään mennessä ollut useiden tuhansien ihmisten kanssa tekemisissä, mitä erilaisemmissa tilanteissa, ja jos joku "taito" sieltä on jäänyt, niin se on ollut se, että on todellakin oppinut näkemään ihmisten sisällä, ja pitää myöntää että mä näen ihmisissä myös todella paljon pahaa. On myös olemassa teorioita siitä että ihmisen koko olemassaolo perustuu pahuudelle, mutta sitä en täysin kuitenkaan allekirjoita. Uskon silti siihen mitä raamattu tiettyyn pisteeseen asti manaa ja kertoo, ja koko aika ollaan enemmän siihen menossa. Ihmisestä tulee koko aika pahempi olento. Ei "pahat" / Typerät ihmiset yleisestiottaen kelaa sitä jos ne on myymässä puolirämää toiselle väärin nimikkein, sillä heitä kiinnostaa tuossa vaiheessa vain se raha sekä sen tarve. Joku myös tuola sanoi että harveminpa noi huijaritkaan ole täysin kartalla siitä, mitä ovat tekemässä, sillä heitä ajaa vain alkukantaiset tarpeet ja aistit.

Mulla on yleensäkin tapana suhtautua kaikkeen typeryyteen sillai aika rankalla kädellä, koska pahuus ja typeryys ei nakkaa tuon taivaallista toisen paremman osapuolen hyvyydestä tai ymmäryksestä. Pahuus, kusettaminen ja itsekeskeisyys lisääntyy vain ja ainoastaan sen takia, koska se annetaan tapahtua. Kovemmat rangaistukset ja julkinen nöyryytys opettaa ihmiset ja pahan tavoille, sillä muussa tapauksessa muut saavat maksaa ja kärsiä.

Okei. Oli aikaa kaukaa haettua muutaman oluen jälkeen, mutta silti, kyllä pahuuden ja pahojen ihmisten suhteen täytyy käyttää äärikeinoja. Kyllä se typerä ja pahakin "huijari" alistuu ylivoiman edessä, ja toivon mukaan edes yksi huijari tätäkin lukisi.

Niin, ja en minä mikään niuho näiden epämääräisten huijarien ja kaupankävijöiden suhteen ole. Haluan niiden vain katoavan, ja uskon että tämän kirjoittaa aika moni muukin täälä oleva.
musamies
12.03.2011 22:44:48
Minun mielestä meillä Suomessa on varaa reiluun toimintaan, muiden huomioimiseen ja rehellisyyteen. Valitettavan usein saa lukea lehdistä, katsoa telkasta ja muuten havainnoida, että usein tästä lipsutaan.

Reilussa toimintatavassa kaikki voittaisivat ja olisi eri elämänalueilla parempi henki.

Varmasti lähes kaikki haluat itse saada osakseen reilua toimintaa, mutta haastavampaa onkin olla itse toteuttamassa sitä niissäkin tilanteissa, joissa oman edun näkökulmasta päädyttäisiin toisenlaiseen ratkaisuun.

Pitää olla riittävän laaja näkökulma ja paukkuja olla reilu. Esimerkki:
Nyt olen voinut tiedotusvälineistä seurata, että osa japanilaisista on todella hankalassa tilanteessa. Japanilaiset nauttivat minun mielikuvissa arvostusta pääosin kunnon ihmisinä. Silti en ole tehnyt mitään auttaakseni heitä akuutissa hädässä!

Eli vaikka tiedostavuus riittää huomaamaan japanilaisten hädän, paukut kuitenkin rajalliset, ei tule lähdettyä Japaniin pelastamaan ihmisiä.
Leikari
13.03.2011 09:34:26
Huuto.netissä voi melko pitkälle luottaa käyttäjäpalautteen saldoon ja tekstissä annettuihin luonnehdintoihin. So. runsaasi hyvää palautetta saaneet eivät ole juurikaan riski, eikä mihinkään erityisjärjetelyihin tarvitse ryhtyä. Itsekin olen pitkälle toista sataa kauppaa siellä tehnyt - pääosin ostajana - eikä kertaakaan ole ollut ongelmia. Myöskin saamani palaute on ollut pelkästään positiivista.

M.netin torilla samantapainen palautesysteemi antaisi ´samanlaista "luottotieto"-infoa.

Etenkin isompien/kalliimpien ostosten kohdalla normaali terve varovaisuus on tietysti aina paikallaan. Mm. aina kannattaa pyrkiä tekemään lopulliset kaupat henkilökohtaisesti tavaten - siinä on tilaisuus tarkistaa tuotteen kunto eikä maksun suorittamisesta tai tavaran saamisesesta ole epäselvyyttä.

Isommissa kaupoissa on hyvä myös varmistaa myyjän henkilöllisyys ja taloudellista asemaakin, mikä vähentää varastettuun tavaraan ryhtymisen riskiä ja toisaalta tietää, että taloudelliset sitoumukset saa tarvittaessa hoidettua.

Isoissa kaupoissa molempien allekirjoittama kauppakirja ei ole liioittelua. Mikäli tuotteen kuntoriskiä haluaa pienentää, voi yrittää sopia esim. kolmen päivän "takuuaikaa" so. mikäli ilmenee jotain vikoja, mitä kauppatilanteessa ei ole ehtinyt/kyennyt huomaamaan, olisi kaupanpurkumahdollisuus ja toisaalta mahdollisen kauppasumman loppuerä olisi maksettava viimeistään silloin.

Eli: varmistella voi - kukin sen mukaan kuin kokee epävarmuutta ja mitä oman riskinsietokyvyn kannalta pitää tarpeellisena. Mielummin siis miettiin normaalien kauppatapojen puitteissa riskimahdollisuudet ja miten niihin voi varautua/estää toteutumasta. Kirjoittelut ilmoitusten loppuun tyyliin "huijareilta en osta" ovat kokolailla yhdentekeviä jos joku haluaa viilata linssiin.

M.netin kautta olen tehnyt vain onnistuneita kauppoja ja myös tavannut sitä myöten hyviä tyyppejä.

Jotenkin luulisin, että ao. asiaan liittyvät ongelmat liittyvät enemmän kitarapuolelle.
pekka montin
13.03.2011 17:27:32

Leikari: Huuto.netissä voi melko pitkälle luottaa käyttäjäpalautteen saldoon ja tekstissä annettuihin luonnehdintoihin. So. runsaasi hyvää palautetta saaneet eivät ole juurikaan riski, eikä mihinkään erityisjärjetelyihin tarvitse ryhtyä. Itsekin olen pitkälle toista sataa kauppaa siellä tehnyt - pääosin ostajana - eikä kertaakaan ole ollut ongelmia. Myöskin saamani palaute on ollut pelkästään positiivista.

M.netin torilla samantapainen palautesysteemi antaisi samanlaista "luottotieto"-infoa.

Etenkin isompien/kalliimpien ostosten kohdalla normaali terve varovaisuus on tietysti aina paikallaan. Mm. aina kannattaa pyrkiä tekemään lopulliset kaupat henkilökohtaisesti tavaten - siinä on tilaisuus tarkistaa tuotteen kunto eikä maksun suorittamisesta tai tavaran saamisesesta ole epäselvyyttä.

Isommissa kaupoissa on hyvä myös varmistaa myyjän henkilöllisyys ja taloudellista asemaakin, mikä vähentää varastettuun tavaraan ryhtymisen riskiä ja toisaalta tietää, että taloudelliset sitoumukset saa tarvittaessa hoidettua.

Isoissa kaupoissa molempien allekirjoittama kauppakirja ei ole liioittelua. Mikäli tuotteen kuntoriskiä haluaa pienentää, voi yrittää sopia esim. kolmen päivän "takuuaikaa" so. mikäli ilmenee jotain vikoja, mitä kauppatilanteessa ei ole ehtinyt/kyennyt huomaamaan, olisi kaupanpurkumahdollisuus ja toisaalta mahdollisen kauppasumman loppuerä olisi maksettava viimeistään silloin.

Eli: varmistella voi - kukin sen mukaan kuin kokee epävarmuutta ja mitä oman riskinsietokyvyn kannalta pitää tarpeellisena. Mielummin siis miettiin normaalien kauppatapojen puitteissa riskimahdollisuudet ja miten niihin voi varautua/estää toteutumasta. Kirjoittelut ilmoitusten loppuun tyyliin "huijareilta en osta" ovat kokolailla yhdentekeviä jos joku haluaa viilata linssiin.

M.netin kautta olen tehnyt vain onnistuneita kauppoja ja myös tavannut sitä myöten hyviä tyyppejä.

Jotenkin luulisin, että ao. asiaan liittyvät ongelmat liittyvät enemmän kitarapuolelle.

Totta joka sana, ja pitää tietenkin myöntää että mulla on hieman pelkotiloja ihmisten suhteen, koska olen usein saanut järkyttyä ja pettyä ihmisiin. Eli pieniä traumoja voi olla jäänyt joskus menneiltä vuosilta, tai jokin tietty varauksellisuus. Kauppojen suhteen allekirjoitan myös täysin mitä sanoit, ja kuulun myös itse huuto.net sivustolle. Monesti olen sieltä ostanut ja myynyt kamaa. On myös tullut vastaan sellaisia kavereita jotka eivät ole maksaneet, mutta se ei haittaa koska kyseessä on ollut vain joku levy tms. Jonkun kohdalla 100 euroa ei tunnu missään menetyksenä, kun taas omalla kohdalla se on jo iso raha(perus keikkaliksa). Jonkun kohdalla taas se levyn hinta voi olla hyvin konkreettinen ja ratkaseva tekijä mikä voi määritellä aika pitkälti sen mitä köyhä ostaa seuraavana päivänä ruokakaupausta.

Kitarapuolellahan on olemassa firmoja suomessa jotka dissaavat täysin postia ja ne on tehnyt matkahuollonkin kanssa erikseen yksityiskohtaiset postitus sopimukset.
Quru
13.03.2011 17:40:54
pekka montin:
Kitarapuolellahan on olemassa firmoja suomessa jotka dissaavat täysin postia ja ne on tehnyt matkahuollonkin kanssa erikseen yksityiskohtaiset postitus sopimukset.

Taitaa johtua ihan siitä, että itellan kautta isojen pakettien lähettäminen on helvetin kallista. Matkahuollolla isot roinat kulkee edullisemmin.
Casse
13.03.2011 18:18:43

Leikari: Huuto.netissä voi melko pitkälle luottaa käyttäjäpalautteen saldoon ja tekstissä annettuihin luonnehdintoihin. So. runsaasi hyvää palautetta saaneet eivät ole juurikaan riski, eikä mihinkään erityisjärjetelyihin tarvitse ryhtyä. Itsekin olen pitkälle toista sataa kauppaa siellä tehnyt - pääosin ostajana - eikä kertaakaan ole ollut ongelmia. Myöskin saamani palaute on ollut pelkästään positiivista.

M.netin torilla samantapainen palautesysteemi antaisi samanlaista "luottotieto"-infoa.

Toi on kyllä hyvä pointti. Olen iteki joskus miettiny että tollanen palautejärjestelmä m.netin torilla vois olla ihan toimiva. Ainaki se antais vähä suuntaa siitä onko tyyppi myyny aiemmin jne. Tietty aluksihan siellä ei palautteita olis juuri kellään mutta ajan myötä niitä kertyis. En esimerkiksi eBayssä edes uskaltais huutaa jotain kalliimpaa tuotetta tyypiltä, jolla ei ole yhtään palautetta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)