Aihe: Rhodesin ja Hammondin kirjaaminen levynkansiin. Mielipiteitä?
1 2 3
Bronks
10.03.2011 23:52:28

Leka28:

P.S. Ehkä vielä sopivasti jengiä hämäävä vaihtoehto:

d) Hammond B3, Fender Rhodes

Niin se ameriikassa laitettais eikä kukaan koskaan epäilisi mitään.
Toi olis musta coolein vaihtari, jos diggaa ton tyyppisistä vaihtareista.

Mut ei sitä enää tämän threadin jälkeen noin voi laittaa:).

"Hammond ja Rhodes" saa multa äänen.
Don't take me serious, I'm just playing.
Murgo
11.03.2011 06:10:41 (muokattu 11.03.2011 06:11:57)

Joskus 80-90-luvulla naureskeltiin erään metalliyhtyeen levynkannelle jossa oli listattu kaikkien kamojen merkit, suunnilleen rumpalin kapuloita ja kitaristien kieliä myöten, tässä tapauksessa lienee kuitenkin kyse ollut jostain mainosdiileistä jotka vaativat sponsorien mainitsemista levynkannessa.

Jos kyse on "tavallisista" vermeistä kuten uudet digisynat tai softat joita "kaikki muutkin" käyttävät niin niiden mainitsemisesta levynkannessa tulisi ainakin minulle samanlainen WTF? -fiilis kuin siitä kun joku amispoju liimailee autonsa/prätkänsä täyteen tarvikevalmistajien mainostarroja, miksi mainostaa jotain tuotetta jos sen mainostamisesta ei kerran saa rahaa? Antaako se muka jotenkin "proo"-vaikutelman?

Mutta jos kyseessä on tuollaiset "legendaariset" soittimet niin silloin ehkä mainitseminen puoltaa paikkaansa jos ko. instrumenttien ominaissoundi kerran on oleellinen osa musiikkia.

Mutta joo, kai se "Hammond-urut, Rhodes-piano" tai vaikkapa "kosketinsoittimet (Hammond, Rhodes)" luulisi riittävän, niitä jotka eivät tämän perusteella tiedä mistä on kyse ei todennäköisesti kiinnostakaan.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Exhausted
11.03.2011 07:57:33 (muokattu 11.03.2011 08:01:35)

Vessajono:
Mä oon aina vähän ihmetellyt että miks just kosketinsoittimia eritellään levyjen kansissa merkkien ja mallien mukaan. Olis se mielenkiintosta tietää sekin että mitä bassoja on käytetty.

Ehkä sen takia, että eri kosketinsoittimet eroavat niin paljon soittotavaltaan ja äänenmuodostusmekanismiltaan. Varmaan vielä 70-luvulla pianistit ja urkurit erottuivat selkeästi nykypäivää enemmän, syntikoiden taitajista puhumattakaan. Nykyisin taas on heti olettamus että jos omistaa "synan" niin voi soittaa mitä tahansa kosketinsoitinsaundia.

Hammond ja Rhodes ovat sikäli mielenkiintoiset esimerkit, että ne ovat jossain määrin muuttuneet yleisnimiksi sähköuruille ja sähköpianolle (joskus muinoin Moog oli vastaavasti yleisnimike syntikoille, mutta se taisi kadota viimeistään 80-luvulla). Jos kyseessä olisi vaikka Vox Continental ja Yamaha CP-30, niin ehkä selvennös suomenkielisillä termeillä olisi paikallaan. Toisaalta jos joku tietää mitä Hammond ja Rhodes tarkoittavat, niin varmasti tunnistaa nuo saundit levyltä, vaikka kannessa lukisikin vain "koskettimet".
tonecab
11.03.2011 12:51:14
Mielenkiintoiseksi juttu menee jos onkin keikkamalliksi tehty A-100 tai C3. Se onkin yllättäen aina "portablished-B3" tai "cut-down Hammond B3", tai jotain...
pekka montin
11.03.2011 13:18:35

Murgo: Joskus 80-90-luvulla naureskeltiin erään metalliyhtyeen levynkannelle jossa oli listattu kaikkien kamojen merkit, suunnilleen rumpalin kapuloita ja kitaristien kieliä myöten, tässä tapauksessa lienee kuitenkin kyse ollut jostain mainosdiileistä jotka vaativat sponsorien mainitsemista levynkannessa.

Jos kyse on "tavallisista" vermeistä kuten uudet digisynat tai softat joita "kaikki muutkin" käyttävät niin niiden mainitsemisesta levynkannessa tulisi ainakin minulle samanlainen WTF? -fiilis kuin siitä kun joku amispoju liimailee autonsa/prätkänsä täyteen tarvikevalmistajien mainostarroja, miksi mainostaa jotain tuotetta jos sen mainostamisesta ei kerran saa rahaa? Antaako se muka jotenkin "proo"-vaikutelman?

Mutta jos kyseessä on tuollaiset "legendaariset" soittimet niin silloin ehkä mainitseminen puoltaa paikkaansa jos ko. instrumenttien ominaissoundi kerran on oleellinen osa musiikkia.

Mutta joo, kai se "Hammond-urut, Rhodes-piano" tai vaikkapa "kosketinsoittimet (Hammond, Rhodes)" luulisi riittävän, niitä jotka eivät tämän perusteella tiedä mistä on kyse ei todennäköisesti kiinnostakaan.

Mä taas olen kelannut asian sillai, että jos esim. Tekee urkumusaa tai kosketinsoitinmusaa(musiikkia jossa ko soittimet ovat olennaisessa roolissa), on äärimmäisen tärkeää nimetä soittimet ja niiden merkit levynkansiin yksityiskohtaisesti, koska monesti tuollaisen musiikin kuulijakunta on sitä mitä/jota noi asiat kiinnostaa, etenkin nykypäivänä jolloin urkumusa ja synamusa on jo marginaalille osoitettua musiikkia.

Esim. Jarren musassa ei välttämättä ole aina kovinkaan paljoa soitettavaa, vaan se musiikki itsessään muodostuu sävellyksistä, saundikombinaatioista ja niiden sulautuvasta toteutuksesta, ja vermeet on tuossa suhteessa aika olennainen osa koko juttua.
A100
11.03.2011 13:50:32
Laittaisin "Hammond, Rhodes" -tyylisesti, yksinkertainen on kaunista. Ei kai sitä hyvää soundia tartte selitellä :)

Mutta tosiaan, vanhat konsolit kun ovat niin yksilöitä äänellisesti, ettei mallimerkintä välttämättä tuo hirveästi lisäinformaatiota. Toinen bertta-kolmonen kuulostaa tolta, ja toinen tältä.
jyrkkä ehkä.
Exhausted
11.03.2011 13:58:17

A100:
Mutta tosiaan, vanhat konsolit kun ovat niin yksilöitä äänellisesti, ettei mallimerkintä välttämättä tuo hirveästi lisäinformaatiota. Toinen bertta-kolmonen kuulostaa tolta, ja toinen tältä.

jep, kyllä sarjanumero kannattaisi laittaa myös. :).
tarmo
11.03.2011 14:40:50
A100: Laittaisin "Hammond, Rhodes" -tyylisesti, yksinkertainen on kaunista. Ei kai sitä hyvää soundia tartte selitellä :)

Eiköhän se tuolta pohjalta toteudu tässä tapauksessa... Pointtisi noista konsolien yksilöllisyydestä on erittäin hyvä, enkä usko tyyppimerkin tuovan mitään lisäinformaatiota kenellekään.

Vähän asian vierestä:

Voi olla, että mä oon mielipiteeni kanssa kovinkin yksin, mutta tietyt alan klassikot on mulle omia instrumenttejaan. Mä en esimerkiksi erottelisi flyygeliä ja pystypianoa toisistaan, mutta urut, rhodesin ja pianon kylläkin - siis silloin kun kyse on itse ko. instrumenteista, eikä pelkästä soundista, joka on tuotettu softalla, tai mallintavalla...

Erotellaanhan levyillä eri saxofonitkin, marimba, vibes, yms. Kitaristit puolestaan erottelevat mielellään akustisen kitaran sähkökitarasta, etenkin silloin kun kyse ei ole mistään leirinuotioharjauksesta vaan ihan oikeasta akkarin taitamisesta.

Keikoilla tilanne on sitten toisenlainen. Mitä syniin tulee, niin mä koen soittavani vain koskettimia silloin, jos mun setissä on motif, tms. Se ei vaan yksinkertaisesti ole syntetisaattori, vaan enemmän sellainen kotipitsa, jossa on vähän kaikkea, mutta ei mitään kunnolla. Syntikan soittajaksi mä kokisin itseni, jos mulla olisi järjetön kioski aitoja syntikoita ja soundimaailma sen mukainen. Pianistiksi mä koen itseni silloin kun soitan keikalla akustista pianoa.

Nordin C1:n kanssa keikalla on jo sitten vähän toisenlainen olo, se on kuitenkin tarkoitettu olemaan urku, mutta jos soittaisin sillä levylle, kirjoittaisin ehdottomasti kansiin "koskettimet", tai ehkä korkeintaan "urut", jos levyllä ei olisi muita kiippareita.

Aikamoista henkimaailman hommaa, sanoisin :)
Leikari
11.03.2011 15:20:22 (muokattu 11.03.2011 15:21:26)
jep jep ... eli kun soitin on merkittävässä osassa ko. äänitettä, on toki painavampi syy tuoda tietoja soittimesta esille. Jonnekin takakanteen/sisälehdellehän mahtuisi vaikka pidempikin tarina, jos ao. urkuyksilöstä sellaista olisi kerrottavaksi.

- -

toisaalta: minulla on kyllä puolisen metriä "hammond" -levyjä, joissa ei taideta juuri missään mainita instrumentin varsinaista tyyppiä tms.

siis näitä "Greatest Hammond Party Hits", "Klaus Wunderlich Plays Hammond Hits" ... jne

;-P
pekka montin
11.03.2011 16:02:20

pekka montin: Mä taas olen kelannut asian sillai, että jos esim. Tekee urkumusaa tai kosketinsoitinmusaa(musiikkia jossa ko soittimet ovat olennaisessa roolissa), on äärimmäisen tärkeää nimetä soittimet ja niiden merkit levynkansiin yksityiskohtaisesti, koska monesti tuollaisen musiikin kuulijakunta on sitä mitä/jota noi asiat kiinnostaa, etenkin nykypäivänä jolloin urkumusa ja synamusa on jo marginaalille osoitettua musiikkia.

Esim. Jarren musassa ei välttämättä ole aina kovinkaan paljoa soitettavaa, vaan se musiikki itsessään muodostuu sävellyksistä, saundikombinaatioista ja niiden sulautuvasta toteutuksesta, ja vermeet on tuossa suhteessa aika olennainen osa koko juttua.

Tuossa muuten Mark Kellyn(Marillion) nykyinen profiili. Monenmoista vermettä...

http://www.marillion.com/band/kelly.htm
BubbleBob
11.03.2011 18:36:41

Kuva kalustosta kansivihkossa tai takakannessa (soittaja mukaan) toimii myös ja kertoo enemmän kuin sanat (myös niille jotka eivät tiedä mitä helv. Fender Rhodes merkkaa).

Biisikohtainen laite-erittely on vähän yliampuvaa, kiva jos jotain tekemistä jää kuuntelijallekin.
Musan valtamerestä on mistä ammentaa. Vaikka pää on perseestä niin turha antaa itsensä kärsiä.
aku06
11.03.2011 19:37:03
Mielenkiintoisia kommentteja - itse lähestyisin kysymystä kuitenkin hieman toisesta näkökulmasta: kumpi on tärkeämpää - levyllä oleva musiikki vai se millä se on soitettu ? Jos nuo aloittajan mainitsemat instrumentit ovat levyllä "pääosassa", niin toki ne voi teksteissä mainita - jos ne taas soivat siellä "muun mukana", niin miksi niitä pitäisi korostaa ? - sen toki ymmärrän, että Rick Wakeman ilmoittaa levyn takakannessa, että minkä kirkon urkuja on jollaikin raidalla käyttänyt, mutta näiden "vakiokamojen" korostusta en oikein ymmärrä.
pekka montin
12.03.2011 02:35:17

aku06: Mielenkiintoisia kommentteja - itse lähestyisin kysymystä kuitenkin hieman toisesta näkökulmasta: kumpi on tärkeämpää - levyllä oleva musiikki vai se millä se on soitettu ? Jos nuo aloittajan mainitsemat instrumentit ovat levyllä "pääosassa", niin toki ne voi teksteissä mainita - jos ne taas soivat siellä "muun mukana", niin miksi niitä pitäisi korostaa ? - sen toki ymmärrän, että Rick Wakeman ilmoittaa levyn takakannessa, että minkä kirkon urkuja on jollaikin raidalla käyttänyt, mutta näiden "vakiokamojen" korostusta en oikein ymmärrä.

Niin...Minkä nykyään määrittelet vakiokamaksi?!?! : P

Muusikoiden.net, ebayn ja monen muun synan suhteen kun moni kasarivehje ei ole enään vakiokalustoa(vaikeasti saatavilla), vaikke ne sitä joskus reilu 20 vuotta sitten ovat sitä olleet...
tarmo
12.03.2011 03:35:01 (muokattu 12.03.2011 12:46:39)
Edit: monia hyviä kommentteja asiasta on jo esitetty. Levynkannet on jo pistetty painoon, ja mielipiteet on huomioitu. Valitettavasti mulla ei ole intressiä jakaa levyn materiaalia kaikkien innokkaiden kommentoijien kanssa, vaikka osalle mielipiteen antaminen olisikin mahdollista vasta referenssin jälkeen. Nyt kuitenkin mennään, kuten elämässä on yleensä tapana, niillä mitä on :)
EP
12.03.2011 07:01:44
d. urut ja sähköpiano
baron
12.03.2011 20:02:51

Ai, jos mä joskus saisin levytyskeikan (ihan teoreettinen juttu, ei tuu tapahtumaan) ja käytän NE III:n staikkari, rhodes ja hammondsoundia, niin pistänkö ne kaikki?

Musta kiipparit on keyboards piste!
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
tarmo
12.03.2011 20:18:30
baron: Musta kiipparit on keyboards piste!

Saahan sulla mielipide olla, mutta kyllä ne kiipparit on tavattu suomentaa "koskettimiksi" tai "kosketinsoittimiksi". Keyboards on amerikkaa.
baron
12.03.2011 20:54:44

tarmo: Keyboards on amerikkaa.

Kiitos! Aina sitä uutta oppii kun viisaampien kanssa keskustelee.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
BaariMikko
16.03.2011 09:30:14

Mä laittaisin myös Hammond ja Rhodes.

Pelkkä "koskettimet" on jotenkin tympeä. "Urut ja sähköpiano" voi taas Hammondin ja Rhodesin lisäksi viitata yhtä hyvin vaikka kirkkourkuihin ja Pianetiin. "Hammond ja Rhodes" kertoo siitä, mitä soittimia levyllä on käytetty - sit jos mennään enempiin detaljeihin, päästään tasolle "mitä kamoja on käytetty".
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)