Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Keinokuormat: lyhyt kysymys
1 2 3
MikeS
11.03.2011 09:30:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro. Olen hommaamassa keinokuormaa 5-wattiselle Marshallin Class 5 -pikkuvahvistimelle, jotta voisin soitella sillä kunnolla kerrostalossa. Olen keinokuormaummikko, joten kertokaa:
 
Kannattaako hommata pieni vai iso keinokuorma tällaiselle pikkuvahvistimelle? Käytännössä puntaroin Weberin 15W ja 25W -mallien välillä. Meneekö se niin, että mitä isompi keinokuorma on, sitä enemmän vahvistinta voi sillä hiljentää ilman että soundi kauheasti kärsii? Eli ts. jos haluan käyttää keinokuormaa runsaasti (paljon attenuaatiota), onko 25W -malli tässä parempi?
 
Tänks!
 
hallu
11.03.2011 09:39:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MikeS: Moro. Olen hommaamassa keinokuormaa 5-wattiselle Marshallin Class 5 -pikkuvahvistimelle, jotta voisin soitella sillä kunnolla kerrostalossa. Olen keinokuormaummikko, joten kertokaa:
 
Kannattaako hommata pieni vai iso keinokuorma tällaiselle pikkuvahvistimelle? Käytännössä puntaroin Weberin 15W ja 25W -mallien välillä. Meneekö se niin, että mitä isompi keinokuorma on, sitä enemmän vahvistinta voi sillä hiljentää ilman että soundi kauheasti kärsii? Eli ts. jos haluan käyttää keinokuormaa runsaasti (paljon attenuaatiota), onko 25W -malli tässä parempi?
 
Tänks!

 
EI mene, kun se kertoo vaan se kuorman tehonkeston (vähän niinkö kajareissakin). Keinokuorman wattimäärä kertoo vaan, että minkämoisen vahvistimen se kestää. Suositellaan kai, että se keinokuorman tehonkesto olisi kaksi kertaa vahvistimen teho.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
MikeS
11.03.2011 09:45:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Suositellaan kai, että se keinokuorman tehonkesto olisi kaksi kertaa vahvistimen teho.
 
No just tämä lause valmistajien ym. sivuilla mua hämääkin. Miksi näin, jos keinokuorman teho ei vaikuta soundiin? Voisiko joku vääntää rautalangasta, kits!
 
Hallu: tarkoitatko siis, että vahvistin kuulostaa samalta riippumatta siitä, kuinka suuri keinokuorman teho on? Ainoa ero olisi siinä, kuinka tehokkaan vahvistimen se kestää?
 
dropD
11.03.2011 09:53:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MikeS: No just tämä lause valmistajien ym. sivuilla mua hämääkin. Miksi näin, jos keinokuorman teho ei vaikuta soundiin? Voisiko joku vääntää rautalangasta, kits!
 
Hallu: tarkoitatko siis, että vahvistin kuulostaa samalta riippumatta siitä, kuinka suuri keinokuorman teho on? Ainoa ero olisi siinä, kuinka tehokkaan vahvistimen se kestää?

 
Ainoa ero tosiaan siinä kuinka suuren vahvistimen kestää. Ehkä tuo nyrkkisääntömitoitus pitäisi olla muotoa "VÄHINTÄÄN kaksi kertaa vahvistimen teho".
 
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
jii.haanpaa
11.03.2011 10:03:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MikeS: No just tämä lause valmistajien ym. sivuilla mua hämääkin. Miksi näin, jos keinokuorman teho ei vaikuta soundiin? Voisiko joku vääntää rautalangasta, kits!
 
Hallu: tarkoitatko siis, että vahvistin kuulostaa samalta riippumatta siitä, kuinka suuri keinokuorman teho on? Ainoa ero olisi siinä, kuinka tehokkaan vahvistimen se kestää?

 
Ainakin Weberin "kevyemmät" värkit on kytkennältään hieman hifistyneempiä kuin ne 150 watin järkäleet. Mitä enemmän watteja ja vaimennusta, sitä enemmän siinä on tehovastusta välissä. Aika vaikea uskoa, etteikö tuo vaikuttaisi myös soundiin.
 
Foorumitarinoiden mukaan moni pitääkin enemmän noista pikkuwebereistä ja tälläkin foorumilla on moni huomannut, että esim minimassit toimivat parhaiten 16 ohmin asennolla. Skemat tukevat tätäkin havaintoa.
 
http://www.freestompboxes.org/viewtopic.php?f=2&t=2287
 
penatuna
11.03.2011 10:54:25 (muokattu 11.03.2011 10:55:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jii.haanpaa: Ainakin Weberin "kevyemmät" värkit on kytkennältään hieman hifistyneempiä kuin ne 150 watin järkäleet. Mitä enemmän watteja ja vaimennusta, sitä enemmän siinä on tehovastusta välissä. Aika vaikea uskoa, etteikö tuo vaikuttaisi myös soundiin.
 
Tää on hyvä pointti; tosiaan vastuksia on enemmän ja myös jäähdytys ym. pitää isommissa olla eri tasolla. Minimass 50W riittää varmasti 22w Deluxe reverbiin ja se pieninkin 5w marsuun. Asiaa sivuten; lähden kohta ostamaan Eminence maverick kaiutinta, jossa on 9,5db "vaimennus". Mielenkiintoista päästä ensi viikolla testaamaan kuinka hyvin tuo kaiuttimeen rakennettu vaiennus toimii. Tulee vielä Red fangin tilalle kokeiluun, joten tiputusta on "huimat" 12,5Db!
 
MikeS
11.03.2011 11:07:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli jos aion käyttää keinokuormaa ainoastaan tähän 5W pikkuvahvitimeen niin se pienin Micromass 15W riittää?
 
Toisaalta 25W-mallia voisi käyttää ehkä muidenkin hieman kovaäänisempien vahvistimien kanssa myöhemmin. Ja lisäksi jälleenmyynti olisi varmaan helpompaa.
 
Vai pitäisiköhän samantien ostaa 50W-keinokuorma - päätellen vastauksistanne voisin ihan yhtä hyvin käyttää sitä tuon 5W pikkuvahvistimen kanssa? Toihan sopisi kaikkiin mun vahvistimiin.
 
Karvamammutti
11.03.2011 11:10:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa toki muistaa, että soundista iso osa syntyy siitä, että se kaiutinelementti saa kyytiä. Joten ei nää keinokuormat mikään oikotie onneen ole. Joskin niillä saa vähän sitä päätteen murinaa mukaan.
 
Soundi lähtee tabulatuureista.
hallu
11.03.2011 11:31:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Karvamammutti: Kannattaa toki muistaa, että soundista iso osa syntyy siitä, että se kaiutinelementti saa kyytiä. Joten ei nää keinokuormat mikään oikotie onneen ole. Joskin niillä saa vähän sitä päätteen murinaa mukaan.
 
Ei se oikotie onneen ole, mutta kyllä se monipuolistaa vahvistimen käyttöä kummasti. Soundiinhan vaikuttaa ihan kaikki, kaiutinelementti, kaapin rakenne, tila missä soitetaan (samat vehkeet kuulostaa ihan totaalisen eriltä studiossa, työhuoneessa, reenikämpällä, himassa, ulkona, hallissa, jumppasalissa, etc.). Itse en enää voisi elää ilman keinokuormaa ja olenkin vähän ihmetellyt, miksi moinen ei ole vakiovarusteena putkivahvistimissa.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
MikeS
11.03.2011 11:34:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Karvamammutti: Kannattaa toki muistaa, että soundista iso osa syntyy siitä, että se kaiutinelementti saa kyytiä. Joten ei nää keinokuormat mikään oikotie onneen ole. Joskin niillä saa vähän sitä päätteen murinaa mukaan.
 
Juu, tämä on tiedossa. Tavoitteena ainoastaan mahdollisuus soittaa tällä vahvistimella kerrostalossa.
 
PIM
11.03.2011 11:54:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiinnostaisko ketään osallistua keinokuorma shootoutiin, missä pääsisi vertailemaan erimerkkisiä keinokuormia omalla nupilla? Multa löytyy Kochin alkuperäinen LoadBox LB120 sekä Palmerin PGA-04 ja kiinnostaisi kovasti päästä joskus kuulemaan omin korvin miten nämä kestävät vertailun esim. noiden Weberien kanssa.
 
Basiti haussa tamperelaiseen poprockorkesteriin. Treenit kerran viikossa Hatanpäällä.
jyrkalt
11.03.2011 12:06:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MikeS: Juu, tämä on tiedossa. Tavoitteena ainoastaan mahdollisuus soittaa tällä vahvistimella kerrostalossa.
 
Toinen hyvä vaihtoehto kerrostalossa soittamiseen on samaa asiaa ajava autentaattori. Esim *vink vink* tuoNmoinen joka mulla on torilla kaupan ;)
 
Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
Kalm
11.03.2011 13:11:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MikeS: Eli jos aion käyttää keinokuormaa ainoastaan tähän 5W pikkuvahvitimeen niin se pienin Micromass 15W riittää?
 
Periaatteessa kyllä (jos molemmat ovat ilmoittaneet wattinsa ns. oikein) mutta tässa tapauksessa ehkä oleellisempi tieto on minkä verran se vaimennin vaimentaa. Webereissä mainiot "from zero to over -50dB", eli erittäin passelit lukemat kotisoittohommiin ja ääripään testailuihin.
 
Mitään alle 30dB vaimentavaa ei kannattane laittaa, jos haluat pitää äänenpaineet naapuriystävällisenä myös hanat avoimena (tilanne toki vaihtelee hieman kaapin herkkyydestä ja naapureiden sietokyvystä riippuen...).
 
PJS
11.03.2011 13:13:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jyrkalt: Toinen hyvä vaihtoehto kerrostalossa soittamiseen on samaa asiaa ajava autentaattori. Esim *vink vink* tuoNmoinen joka mulla on torilla kaupan ;)
 
Ai atenuaatori, eli keinokuorma?
 
Peace!
jyrkalt
11.03.2011 13:23:49 (muokattu 11.03.2011 13:24:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PJS: Ai atenuaatori, eli keinokuorma?
 
Tässä hyvä esimerkki siitä kun linja-auton kyydissä kirjoittelee kommentteja kännykällä.
Ajatus kulkee normaaliakin vähemmän.
 
Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
Jucciz
11.03.2011 14:52:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PIM: Kiinnostaisko ketään osallistua keinokuorma shootoutiin, missä pääsisi vertailemaan erimerkkisiä keinokuormia omalla nupilla? Multa löytyy Kochin alkuperäinen LoadBox LB120 sekä Palmerin PGA-04 ja kiinnostaisi kovasti päästä joskus kuulemaan omin korvin miten nämä kestävät vertailun esim. noiden Weberien kanssa.
 
Mulla on 100 wattia kestävä Weber Mass. Voidaan pitää tarvittaessa sessiot Hatanpäällä. Siellä on jokunen vahvistinkin.
 
PJS: Ai atenuaatori, eli keinokuorma?
 
Vai peräti "attenuator"? :)
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
PJS
11.03.2011 15:57:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: ai peräti "attenuator"? :)
 
No atenuaattorilla tavoittelin semmoista suomennettua kirjoitusasua.
 
Peace!
jii.haanpaa
11.03.2011 16:28:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PIM: Kiinnostaisko ketään osallistua keinokuorma shootoutiin, missä pääsisi vertailemaan erimerkkisiä keinokuormia omalla nupilla? Multa löytyy Kochin alkuperäinen LoadBox LB120 sekä Palmerin PGA-04 ja kiinnostaisi kovasti päästä joskus kuulemaan omin korvin miten nämä kestävät vertailun esim. noiden Weberien kanssa.
 
Täältä saa testipenkkiin venyteltäväksi Weberin 50W minimassin, jos asia etenee.
 
PIM
11.03.2011 20:57:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Mulla on 100 wattia kestävä Weber Mass. Voidaan pitää tarvittaessa sessiot Hatanpäällä. Siellä on jokunen vahvistinkin.

 
Hyvä homma, eipä tuu pitkää roudausmatkaa kun noi keinokuormat on mulla kans Hatanpäällä, sekä tietty jokunen vahvistin;)
 
Basiti haussa tamperelaiseen poprockorkesteriin. Treenit kerran viikossa Hatanpäällä.
Jucciz
11.03.2011 22:13:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PIM: Hyvä homma, eipä tuu pitkää roudausmatkaa kun noi keinokuormat on mulla kans Hatanpäällä, sekä tietty jokunen vahvistin;)
 
Tää rupee kuulostamaan suunnitelmalta. Siinä on aika kiusallisesti se Sale siinä nurkan takana... ja meidän treenikämpällä on valitettavasti jääkaappi. Pysyy perunasalaatti kylmänä testailun lomassa.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «