Muusikoiden.net
17.04.2024
 

Media ja viihde »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Uutisoinnin tulevaisuus?
1
Ronttimus
10.11.2010 20:01:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toteanpa aluksi että olen uutis-addikti. Varsinkin verkko-uutisia tulee seurattua joka päivä useaan otteeseen. Uutisointi muuttuu kokoajan, "Typerin uutisotsikko" -topiccikin on saanut jo kolmannen volyymin, jota tuskin olisi tapahtunut ilman verkkouutisia. Monia dokumenttejakin aiheesta katsoneena voi todeta että uutisointi muuttuu kokoajan skandaalihakuisemmaksi, uutisarvon vähentyessä. Mikäs siinä tietty jos tykkää kuulla esim. Tuksun seksielämästä tai vastaavasta :/
 
Perustin tässä yhden miehen yrityksen koulun ja soittohommien ohella ja tein toisen yrityksen kanssa yhteistyössä uudenlaisen uutissivuston lukijoilta lukijoille. En väitä että mikään tajunnan räjäyttävä idea olisi, mutta ei tietääkseni suomen laajuisesti ole samanlaista tehty aikaisemmin, ja tänään saatiinkin sivut valmiiksi. Mitä olette mieltä yleensäkin mihin suuntaan uutisointi menee? Seuraatteko uutisia missä muodoissa?
 
En nyt varsinaisesti mainostopiccia tästä tehnyt mutta sanokaa mitä mieltä olette sivuistani, siinäkin mielessä että teen opinnäytetyöni sivuilleni:
 
www.uutisankka.fi
 
PS: Siellä ei vielä siis ole yhtään uutisia kun juuri sain sivut julkaistua. Kirjoittakaa ihmeessä uutisia, artikkeleita tai vaikka arvosteluja! Laittakaa kuvia jutun yhteyteen jos mahdollista!
 
Krice
10.11.2010 20:52:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ronttimus: Kirjoittakaa ihmeessä uutisia, artikkeleita tai vaikka arvosteluja! Laittakaa kuvia jutun yhteyteen jos mahdollista!
 
Paljonko maksat?
 
Pluto
10.11.2010 21:14:39 (muokattu 10.11.2010 21:15:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun kerran kysyttiin missä muodossa uutisia seurataan...
 
Mä olen varmaan todella vanhanaikainen (ja naurettava pelle), mutta koen saavani varsin kattavasti tietoa maailman menosta lukemalla aamulla Hesarin ja myöhemmin katsomalla puol ysin uutiset. Tottakai päivän mittaan tulee katsottua myös netistä uutissivuja, mutta itse en näe verkon nopeudesta olevan juuri hyötyä esim. poliittisten uutisten yhteydessä. Tarkoittaen, että en koe mitään tarvetta lukea kyseisen kategorian uutisia heti kun ne julkaistaan. Sen sijaan jopa pidän siitä, että postiluukusta tulee tiivis paketti siitä, mitä edellisen päivän mittaan on tapahtunut.
 
Paljonhan puhutaan siitä, että nettiaikana lukijat tuottavat itse sisällön. Se on demokratiaa, voimaannuttamista jne... Jos kuitenkin kaikki hölöttävät yhteen ääneen ja kuvittelevat oman sanomansa niin tärkeäksi että se pitää lukea, ei ihmisparka päivän mittaan enää ehdi tehdä muuta kuin selata tuhansia uutissivuja ja yrittää sulattaa informaatiota pääkoppaansa. Niinpä olen päätynyt ajattelemaan, että annan journalismin ammattilaisten suosiolla päättää, mitkä tapahtumat ovat minun kannaltani merkittäviä. Joku sen valinnan kuitenkin tekee.
 
Dillon, you son of a bitch!
Ronttimus
10.11.2010 21:28:13 (muokattu 10.11.2010 21:28:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pluto: Kun kerran kysyttiin missä muodossa uutisia seurataan...
 
Mä olen varmaan todella vanhanaikainen...

 
Hyviä pointteja. Verkossa on kyllä semmonen valikoima palveluita sun muita että helposti hirvittää. Ite olen tottunut selaamaan uutissivuja kyllästymiseen asti, että väsyy informaatio tulvaan.. Aamulehti on kyllä mun mielestä asettelultaan ja ulkoasultaan paras lehti, hesari varmaan uutisjutuiltaan. Välillä oikein pistää miettimään että pitääkö sitä tietää maailman menosta niin paljon, vaikka bussilla mennessä kun katsoo kännykästä uusimmat uutiset.
 
Krice: Paljonko maksat?
 
Saat pusun.
 
Hauler
10.11.2010 21:30:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Paljonko maksat?
 
No, näethän itsekin miehen avataaran. ^_^
 
AP
11.11.2010 12:44:23 (muokattu 11.11.2010 12:45:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ronttimus: Hyviä pointteja. Verkossa on kyllä semmonen valikoima palveluita sun muita että helposti hirvittää. Ite olen tottunut selaamaan uutissivuja kyllästymiseen asti, että väsyy informaatio tulvaan.. Aamulehti on kyllä mun mielestä asettelultaan ja ulkoasultaan paras lehti, hesari varmaan uutisjutuiltaan. Välillä oikein pistää miettimään että pitääkö sitä tietää maailman menosta niin paljon, vaikka bussilla mennessä kun katsoo kännykästä uusimmat uutiset.

 
Verkossa on herkästi kovin pinnallista ja pätkittyä tämä asia. Onhan sanomalehti kattavuudeltaan valtava: joskus tehtiin koe jossa puoli yhdeksän uutisten tekstit ladottiin broadsheet-sivulle ja muistaakseni ne täyttivät osan sivua.
 
Aamulehdessä on kyllä sellaista raikkautta ja omaa painotusta ettei hesarissa ikinä. Toisaalta taas Hesarilla on resursseja todella hyviin oivalluksiin, esimerkiksi Chilen kaivosonnettomuuden nostoprojekti kuvailtiin erittäin havannoillisesti vähällä tekstillä, grafiikalla ja kuvilla. Vaivaa se kyllä oli vaatinut.
 
Ei meillä kyllä huonoja lehtiä olekaan, voisi tällä listalla puhua Savon sanomista tai Kalevasta tai mistä vaan... omaan aamuun kuuluu Turun Sanomat ja aina senkin kanssa loppuu kahvi ennen lukemista :D
 
"Että se tulisi seinän läpi ja kaataisi hellan, ja menisi toisesta seinästä ulos. Sitten muumimamma sanoisi että "kah, nyt taitavat kakkuset uunissa olla hieman vituillaan" -Tempura
zekeode
11.11.2010 14:43:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös netissä uutiset mene näin: "Otsikko - KATSO!"
 
Tekstistä pitää löytyä lause: "Asiasta uutisoi ensimmäisenä x"
 
Kuvana pitää olla jotain asiaan liittymätöntä, tai huonosti photoshopattua paskaa.
 
Mainoksia pitää olla ympärillä khiljoona.
 
Kommentit uutiseen menee näin: EKA! LOL
 
Uutisten tulevaisuus? En uskalla edes ajatella...
Spiral
11.11.2010 15:15:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uutisoinnin tulevaisuus?
 
No tässähän se: www.uutisankka.fi
 
heville
11.11.2010 17:05:21 (muokattu 11.11.2010 17:08:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ronttimus: Aamulehti on kyllä mun mielestä asettelultaan ja ulkoasultaan paras lehti
 
AP: Aamulehdessä on kyllä sellaista raikkautta ja omaa painotusta ettei hesarissa ikinä.
 
Itselläni menee kyllä mielipiteet toiseen suuntaan. Aamulehdessä on ihan liikaa kaiken maailman infolaatikoita, listauksia ja sälää. Todella hyperaktiivista luettavaa. Otsikoinnissa haetaan liikaa nokkeluutta ja ylenpalttista kansanomaisuutta. Moro-liitteen mustamakkara-oho-nääsnääs -journalismi tursuaa päälehden puolelle. Ja minkä helvetin takia VALO-nimisen liitteen kannen pitää aina olla niin musta että sormet suttaantuvat painomusteesta?
 
Oma lukunsa oli varsinkin Matti "Suomen virallinen republikaani" Apusen aikaiset painotukset uutisoinnissa ja pääkirjoitussivuilla. Ja jannulla on vielä otsaa huudella EVAn puolelta jostakin journalistien poliittisista kytköksistä.
 
Hesarista sen sijaan tykkään kovasti: Selkeä, simppeli leiska, todella laadukkuuttä hönkivää uutisointia. Kuukausiliite on ihan parhautta.
 
E: Myönnettäköön, että AL:n uusien "debattiartikkelien" joukossa on ollut välillä jotakin ihan ajatuksia herättävääkin. Joskus taas ihan järkyttävää paskaa, kuten taannoinen geenimuunteluartikkeli.
 
.
lurkki
11.11.2010 22:45:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

txt-tv s.100
 
padaa@dadaa!
11.11.2010 23:07:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta eikös uutisointi ollut vähän samantyyppistä ennen v. 1975 Lex-Hymyä kun sai suunnilleen kirjoittaa mitä halusi, NL ja Kekkonen poislukien??
 
Pluto
12.11.2010 09:42:50 (muokattu 12.11.2010 09:43:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lurkki: txt-tv s.100
 
Teksti-TV on kyllä aivan mahtava. Aamu ei ole aamu jos ei pääse vilkaisemaan sivulta 235 NHL-tuloksia. Netistäkin katon usein teksti-tv:tä Ylen sivuilta.
 
Jotenkin sen omalaatuinen kömpelyys viehättää. Vaikka maailmanloppu olisi tulossa, onnistuu teksti-TV tiivistämään tapahtuman kolmen sanan otsikkoon:
 
110 METEORIITTI TUHOAA KAIKEN!
 
Ja sen alla:
 
212 Nieminen hävisi Baselissa
 
Dillon, you son of a bitch!
Ronttimus
10.03.2011 23:11:38 (muokattu 10.03.2011 23:16:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huom! Olet kirjoittamassa yli 118 päivää vanhaan ketjuun!
 
Tässä on tullut päiviteltyä harrastussivuani. Alkaa oleen siinä kunnossa että voi alkaa opinnäytetyötä tekemään uutisankalle :) Opinnäyteaiheena jotain tyyliin benchmarking-vertailu selkeyden osalta vastaavantyylisiin sivuihin ja sen vaikutuksesta markkinointiin. Onko porukalla heittää omaa näkökulmaa asiaan?
 
Itse uutisoinnin tulevaisuudesta ei muuta uutta kuin: http://kuvaton.com/browse/17221
 
e. säätöä
Bullitt
10.03.2011 23:46:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pluto: Teksti-TV on kyllä aivan mahtava. Aamu ei ole aamu jos ei pääse vilkaisemaan sivulta 235 NHL-tuloksia. Netistäkin katon usein teksti-tv:tä Ylen sivuilta.
 
Jotenkin sen omalaatuinen kömpelyys viehättää. Vaikka maailmanloppu olisi tulossa, onnistuu teksti-TV tiivistämään tapahtuman kolmen sanan otsikkoon:
 
110 METEORIITTI TUHOAA KAIKEN!
 
Ja sen alla:
 
212 Nieminen hävisi Baselissa

 
Eisss, illan hörötykset :D. Mutta asiaan.
 
Itse ruukaan lukea uutiseni lehdestä. Tosin joka toinen viikko eli aamuvuorossa ruukaan aamusella lukea eilisen lehden, kun ei lehti kerkeä tulla ennen töihin lähtöä ja joku aviisi se on oltava siinä nokan edessä aamusella kahvia ryystäessä. Ensimmäisenä uusista uutisista kuulen kuitenkin yleensä radiosta (radio-Peltorit päässä miltei koko duunipäivän) Ylen eri kanavien uutisista. Yleensä se meneekin niin että kuulen uutisen edellisenä päivänä radiosta ja seuraavana aamuna luen tarkemman selostuksen lehdestä. Nettiuutisetn selaaminen on jäänyt nyt todella vähälle kun tein periaatepäätöksen olla tukematta ja lukematta paskalehdistöä ja en ole käynyt iltapäivälehtien sivuilla aikoihin. Sanomalehdistä Hesari on meikäläisen suosikki, vaikkakin kusti polkee aamuisin laatikkoon kuitenkin Keski-Pohjanmaa -lehden.
 
My car is a hybrid. It burns both rubbery and gasoline.
Hetfield
10.03.2011 23:51:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pluto: Teksti-TV on kyllä aivan mahtava. Aamu ei ole aamu jos ei pääse vilkaisemaan sivulta 235 NHL-tuloksia. Netistäkin katon usein teksti-tv:tä Ylen sivuilta.
 
Oi kyllä. 90-luvulta jo jatkunut perinne, ekana aamulla katotaan tekstitv:stä Änäri-tulokset. Nyt tosin aamuisin tulee käytettyä nettiä töllön sijasta tekstitv:n tsekkailuun.
 
I quit the band... Now I just play with myself.
Ronttimus
10.03.2011 23:53:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselle tuli tilattua testiin aamulehti vähäksi aikaa. Se on kyllä miun lempparilehti. Etusivusta kyllä isot plussat verrattuna moniin muihin. Tuli myös melkoisena yllätyksenä tuossa pari päivää sitten kun pääsin näpräämään näitä uusia tabletteja ipadia ja galaxy tabia niin niillä oli oikeasti hyvä lukea uutisia ja muutenkin surffata netissä. Onko kellään kokemusta näistä esim kokonaista kirjaa lukenut tabletin kautta?
hmv
14.03.2011 12:54:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko turvallista olettaa, että opiskelet alaa jossain muodossa? Itse opiskelen journalismia, opiskelut tosin ovat tällä hetkellä jäähyllä, ensi vuonna sitten taas jatkuu. Tilannehan on aikalailla se, että sanomalehtijulkaisut ovat kohtuullisen ahdingossa, kun tulosta pitäisi tuottaa, ja monet lukevat uutisensa mieluummin ilmaiseksi netistä, kuin tilaavat maksullisen sanomalehden. Tämä johtaa taas siihen, että työllistyminen alalla hankaloituu kokoajan. Onneksi opiskelijamäärät ovat kohtuullisen pieniä, omaan oppilaitokseen otetaan ko. linjalle 17 opiskelijaa vuodessa.
 
Muutenkin "mediapeli" on muuttumassa markkinavoimien puristuksessa raaempaan suuntaan, vastahan uutisoitiin, että Mtv3 on siirtämässä harjoittelijoitaan ja freelancereitaan vuokratyöfirmojen palkoille: helpompi potkia pellolle, kun ei ole mitään jatkuvaa työsopimusta. Vaikeaa tulee olemaan omalla kohdallakin, töitä on tehtävä koulussa helvetisti ja valmistuttava kovilla papereilla, jos mielii joskus vakituisen työpaikan saada. Vielä muutama vuosi sitten suurin osa valmistuneista oli saanut oman alan töitä, mielenkiinnolla odotan uudempia lukuja.
 
Itse uutisoinnin laatuhan on netin myötä laskenut hirveästi, en usko, että esim. Ylen nettiuutisia oikoluetaan mitenkään ennen julkaisua, sen verran kovalla prosentilla niissä on kielioppi- ja asiavirheitä. Keltaista lehdistöä en itse laske edes uutisoinniksi, vaikkakin sensaatiohakuinen uutisointi puree tiettyyn kohdeyleisöön oikein hyvin. Vielä kun uutisoinnin kohteet saavat "palkkaa" mokailuistaan, niin kasassa on aika kannattava bisnes. Toivottavasti ei tarvitse itse nöyrtyä näiden lehtien palkkalistoille ikinä. Aliasta tulen käyttämään, jos näin käy.
 
Yks semmonen
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «