Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Rhodesin ja Hammondin kirjaaminen levynkansiin. Mielipiteitä?
1 2 3
tarmo
10.03.2011 10:48:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tällainen asia pitäisi päättää ja ajattelin kysyä kaikkitietävältä mnetiltä, missä on eniten tyyliä. Kevyt aivojumppa, johon tarvitsisin pikaista vastausta.
 
Eli levyllä on Hammondin A-100 ja Rhodesin suitcase. Kirjoittaisitteko levynkansiin soittajan instrumenteiksi:
 
a) Hammond-urut ja Rhodes piano
b) Hammond ja Rhodes
c) Hammond A-100, Fender Rhodes
d) Jotakin muuta?
 
Mielipiteillänne saattaa olla jopa väliä :)
 
-Tarmo
 
Leikari
10.03.2011 11:30:57 (muokattu 10.03.2011 11:40:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos pelkkä musa on tärkeintä niin riittää, että kerrotaan kunkin soittajan instrumetti tyylii: kitara/soolokitara, rummut, kosketinsoittimet/piano/sähköurut tms.
 
Jos musassa soittimet - niiden musagenreen liittyvä musikaalisuus ja/tai lisäksi ehkä myös niihin liittyvät ulkomusiikillisemmat arvot - on tärkeitä/haluaa nostaa esiin niin voisi tarkentaa so. palvelee soitindiggareita ja kertoo toki bändin asenteesta eli tuo rispektiä... - ja onhan se muista muusikoista aina kiinnostavaa joka tapauksessa.
 
Jos Hammondit on jotenkin erityisen tärkeitä, niin miksipä ei - vaan soittaako muu bändi jotenkin tylsemmillä vehkeillä - eli joku yhtenäisyys koko bändin osalta soitinluetteloon (eli onko perinnetietoinen bändi kokonaisuudessaan vaiko vaan joku merkonomikitaraporukka, jolla on egoileva starahammondisti - -siis, siltä kannalta, että minkä vaikutelman ulkopuolinen saa)
 
Loppupelissä: mitä enemmän haluaa vehkeillään elvistellä, niin sitä tarkemmin - sen mukaan kuin kamat antaa myöten - ne kannattaa esitellä vaikka sarjanumeroa ja ulkomaisen nimekkään peruskunnostajapajan nimeä myöten.
 
kamarunkkaus on edellä kirjoitetusta huolimatta kuitenkin kivaa
 
- -
 
toivottavasti en suututtanut ketään ;-P
 
--
 
ed: oma ehdotukseni - asiallisen informatiivinen - suluissa oleva mukaan tai pois
 
c) Hammond A-100 (sähköurut), Fender Rhodes Suitcase/Mk I (sähköpiano)
 
arauramo
10.03.2011 11:58:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tarmo: Tällainen asia pitäisi päättää ja ajattelin kysyä kaikkitietävältä mnetiltä, missä on eniten tyyliä. Kevyt aivojumppa, johon tarvitsisin pikaista vastausta.
 
Eli levyllä on Hammondin A-100 ja Rhodesin suitcase. Kirjoittaisitteko levynkansiin soittajan instrumenteiksi:
 
a) Hammond-urut ja Rhodes piano
b) Hammond ja Rhodes
c) Hammond A-100, Fender Rhodes
d) Jotakin muuta?
 
Mielipiteillänne saattaa olla jopa väliä :)
 
-Tarmo

 
Aijaijai, kielinatsina pakko puuttu: a) pitäisi olla "Hammond-urut ja Rhodes-piano".
 
Joo, minun mielestä soittimien nimet mukaan kyllä! Kiinnostavaahan se on, ja jos ei kiinnosta, niin ei nyt luulisi kovin häiritsevänkään. Äänestän
"Hammond A-100 -sähköurut, Fender Rhodes -sähköpiano"-linjaa. Nuohan voi minun mielestä tyylikkäästi yhdistää tarvittaessa myös anonyymeihin soittimiin, esim "Hammond A-100 -sähköurut, Fender Rhodes -sähköpiano, syntetisaattori".
 
pekka montin
10.03.2011 12:49:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tarmo: Tällainen asia pitäisi päättää ja ajattelin kysyä kaikkitietävältä mnetiltä, missä on eniten tyyliä. Kevyt aivojumppa, johon tarvitsisin pikaista vastausta.
 
Eli levyllä on Hammondin A-100 ja Rhodesin suitcase. Kirjoittaisitteko levynkansiin soittajan instrumenteiksi:
 
a) Hammond-urut ja Rhodes piano
b) Hammond ja Rhodes
c) Hammond A-100, Fender Rhodes
d) Jotakin muuta?
 
Mielipiteillänne saattaa olla jopa väliä :)
 
-Tarmo

 
Joo. Ilman muuta kannattaa mainita. Tämä on itseasiassa yksi asia mikä minua on vaivannut monien bändien levynkansissa, kun ei ole tietoja millä koskettimilla on mikäkin soitettu jne jne. Marillionin Script For A Jesters Tear debyyttilevyssä mainitaan taas hyvin yksityiskohtaisesti mitä koskettimia käytetty, ja se on harvinaista, mutta suotavaa.
 
tarmo
10.03.2011 13:06:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leikari: Jos pelkkä musa on tärkeintä niin riittää, että kerrotaan kunkin soittajan instrumetti tyylii: kitara/soolokitara, rummut, kosketinsoittimet/piano/sähköurut tms.
 
Jos musassa soittimet - niiden musagenreen liittyvä musikaalisuus ja/tai lisäksi ehkä myös niihin liittyvät ulkomusiikillisemmat arvot - on tärkeitä/haluaa nostaa esiin niin voisi tarkentaa so. palvelee soitindiggareita ja kertoo toki bändin asenteesta eli tuo rispektiä... - ja onhan se muista muusikoista aina kiinnostavaa joka tapauksessa.
 
Jos Hammondit on jotenkin erityisen tärkeitä, niin miksipä ei - vaan soittaako muu bändi jotenkin tylsemmillä vehkeillä - eli joku yhtenäisyys koko bändin osalta soitinluetteloon (eli onko perinnetietoinen bändi kokonaisuudessaan vaiko vaan joku merkonomikitaraporukka, jolla on egoileva starahammondisti - -siis, siltä kannalta, että minkä vaikutelman ulkopuolinen saa)
 
Loppupelissä: mitä enemmän haluaa vehkeillään elvistellä, niin sitä tarkemmin - sen mukaan kuin kamat antaa myöten - ne kannattaa esitellä vaikka sarjanumeroa ja ulkomaisen nimekkään peruskunnostajapajan nimeä myöten.
 
kamarunkkaus on edellä kirjoitetusta huolimatta kuitenkin kivaa
 
- -
 
toivottavasti en suututtanut ketään ;-P
 
--
 
ed: oma ehdotukseni - asiallisen informatiivinen - suluissa oleva mukaan tai pois
 
c) Hammond A-100 (sähköurut), Fender Rhodes Suitcase/Mk I (sähköpiano)

 
Et suututtanut. Kyseessä on kuitenkin tällä erää orkesteri, jossa ei ole kitaraa tai mitään koneita. Koskettimet on ryhmän ainut harmoniasoitin, ja jokaisen kosketinsoittimen rooli kunkin biisin soundiestetiikassa on perus poppilevyä suuremmassa asemassa. Muutoin päätyisin itsekin lähinnä ratkaisuun piano, koskettimet, tai ainoastaan kosketinsoittimet.
 
Mutta koska alkuperäinen kysymys pohjautuukin pitkälti siihen ydinkysymykseen, kiinnostaako ketään, pidän vastausta kokonaisuudessaan suuressa arvossa :)
 
tipi2112
10.03.2011 13:22:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä itse äänestäisin vaihtoehtoa
 
c) Hammond A-100, Fender Rhodes
 
Olen aina digannut 70-luvun jazzlevyjä joissa mainitaan mm.
Herbie Hancock Fender Rhodes
 
Hienoa!
 
tonecab
10.03.2011 13:34:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kamarunkkaus on edellä kirjoitetusta huolimatta kuitenkin kivaa
 
Tyylitajuahan tää kysymys edellyttää. Kyllä itseäni aina kiinnostaa millä soittimilla levy on soitettu. Toisaalta jos levy ei sitten "lunasta lupauksia" niin ei se mainitseminen mitään auta.
 
Kyllähän tuollaiset soittimet aina jonkinlaisesta attitudesta kertovat. Maininta "Native Instruments B4 mkII" tuskin ketään kiinnostaa, vaikka se siellä seassa saattakin kuulostaa hämäävän aidolta. Soittimen tyypin mainitseminen nyt ehkä on vähän yliampuvaa, ellei se ole jotain erikoisempaa tyyliin RT-3 tai D-152.
 
Livenä varsinkin B3 esitellään ilahduttavan usein. Se ei luultavasti ole pelkästään kohteliaisuus, vaan se on monelle nykyihmiselle niin oudon näköinen puumööpeli että muutama selventävä sananen on paikallaan.
 
Aika usein muuten levynkansissa mainitaan B3, vaikka se olisikin soitettu jollain muulla tyypillä. Promootio-ihmiset ovat kai sitä mieltä että joku muu kirjain/numerosarja vain sekoittaa ihmisiä. Itseltäni joskus kysyttiin voivatko laittaa levykannen spekseihin B3, vaikka A100lla sen soitinkin. Taisin vastata että laittakaa mitä haluatte...
 
kiippariippa
10.03.2011 15:23:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä laittaisin joko:
 
1) Hammond A-100, Fender Rhodes
TAI
2) Hammond A-100, Rhodes
 
Riippuen siitä, kummalla logolla toi Rhodes on (siis riippuen soittimen iästä)
 

 
Maininnan siitä, että A-100 on sähköurku ja Rhodes on sähköpiano jättäisin pois, koska se, että käytetään noita autenttisia soittimia, on (kai?) lähinnä laitettu ylös sellaisia varten, jotka jo tietävät kyseessä olevan sähköurku ja sähköpiano.
 

 
tarmo: Tällainen asia pitäisi päättää ja ajattelin kysyä kaikkitietävältä mnetiltä, missä on eniten tyyliä. Kevyt aivojumppa, johon tarvitsisin pikaista vastausta.
 
Eli levyllä on Hammondin A-100 ja Rhodesin suitcase. Kirjoittaisitteko levynkansiin soittajan instrumenteiksi:
 
a) Hammond-urut ja Rhodes piano
b) Hammond ja Rhodes
c) Hammond A-100, Fender Rhodes
d) Jotakin muuta?
 
Mielipiteillänne saattaa olla jopa väliä :)
 
-Tarmo
 
- balanssit täysille -
maza
10.03.2011 15:37:28
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joko: Hammond A-100 ja Fender Rhodes
 
Tai: Hammond-urut, sähköpiano
M.i.k.key
10.03.2011 15:37:35 (muokattu 10.03.2011 15:42:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuota vaihtoehtoa C kannatan minäkin.
 
E: Ei ole levy nyt tässä käsillä, mutta Tom Pettyn uuden Mojo levyn kannet on hienot. Siellä on hienosti biisikohtaisesti eritelty millä kitaroilla ja vahvistimilla, vuosimalleineen biisit on vedetty. Yllättäen 50-60 lukujen Fendereitä, Gibsoneita ja Rickenbackereita aika paljon. Ja taisi olla Hammond C3. Hyvä levy muutenkin.
 
möllisty
JPQ
10.03.2011 16:05:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

a ja c.
ps. myös efektit näkyvuun.:(
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Casse
10.03.2011 16:46:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

c) vaihtoehto olis minustaki mieluisin. Variaationa tuosta alkuperäisestä ehdotuksesta voisi olla myös "Hammond B3", sillä se on kumminki useammalle huomattavasti tutumman kuuloinen kuin A-100 vaikka se nyt ei ihan sama asia olekaan. Onhan se ihan mielenkiintoista tosiaan tietää, että mistä ne soundit oikeasti tulee. Monethan jättää tarkemmat tiedot mainitsematta myös sponssorisopimuksien puutteiden takia. Tosin se ei ehkä niinkään koske Hammond/Rhodes käyttäjiä :)
 
Exhausted
10.03.2011 17:25:28 (muokattu 10.03.2011 17:25:50)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

itse laittaisin vain "koskettimet"/"keyboards", paitsi jos
 
a) bändissä on muitakin koskettimien soittajia, jolloin voi erotella, kuka soittaa vaikkapa syntikat ja kuka sähköpianot
 
b) muunkin bändin laitteisto on eroteltu noin yksityiskohtaisesti
 
c) aitojen laitteiden käytön alleviivaamisella on jokin merkitys, esim retrohenkisyys
 
Entäs muuten, jos soittaa Nord Electrolla vastaavat jutut, onko väärin kirjoittaa levynkanteen "Hammond" tai "Rhodes" ?
Qoshovius
10.03.2011 18:28:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse laittaisin vaihtoehdon b).
 
Kuulostaa minusta katu-uskottavimmalta, eikä mene totaaliseksi kukkoiluksi.
 
Rauha Jääkarhuille (Ambient/elektro/IDM) http://www.myspace.com/jaakarhu Tarvas (Folk metal) http://www.myspace.com/tarvasband
O.Jakonen
10.03.2011 19:14:10 (muokattu 10.03.2011 19:15:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuu joo aika paljon bändin musiikkityylistä että mitä sinne iskee, mut oon aika vahvasti sillä linjalla että yläkäsitteet mestoille ja merkit, mallit ja muut härpäkkeet sitten voi jättää vastaamiseen sellaiselle jolla on mielenkiintoa bändiltä tarkemmin asiasta kysyä. On varmaa ihan kiva muutenkin vastailla kysyvälle ku lämäyttää kaikki auki nimensä perää, turhaa muusikkoilua ainaki mun silmään. Jos vetelee paljon kaikenlaista niin siitä listasta voi tulla melekoinen siinä tapauksessa.
 
Eli laittaisin d) koskettimet/keyboards
 
Exhausted:
Entäs muuten, jos soittaa Nord Electrolla vastaavat jutut, onko väärin kirjoittaa levynkanteen "Hammond" tai "Rhodes" ?

 
Mun mielest tollanen olis aika härskiä =P Tai no, enpä tiiä. Tuli ensimmäisenä mieleyhtymä siihen että soittelis synalla huiluja levylle ja merkkais ittellee flutes mutta eipä ookkaan ihan sama asia :D
 
tepposal
10.03.2011 20:09:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, ilman muuta kamat kiinnostaa.
Itse jättäisin pois lisämääreet "sähköurku" tai "sähköpiano". Minusta näyttää ja kuulostaa hölmöltä. Vai pidänkö vain niin itsestäänselvänä mitä Hammondit tai Rhodesit ovat?
 
Ja kaikki mahdolliset synat pitää kanssa nimetä. Tosin itse laittaisin jotkut softaemulaatiot huomaamattomana sivuhuomautuksena;)
 
tarmo
10.03.2011 20:13:57 (muokattu 10.03.2011 20:16:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästähän tuli ihan mielenkiintoinen ketju.
 
Lähinnä mua kiinnosti tässä, miten noi yleensä merkataan. Olisi varmaan pitänyt alkuun mainita, että kyseessä on kuitenkin levy, jossa on myös pelkästään hammondilla, bassolla ja rummuilla soitettua matskua, eikä yhdelläkään raidalla ole kitaraa. Eli voc.+ trio + pari pilliä. Kiipparit ei siis ole raita kymmenien joukossa. Levyllä ei ole myöskään synia tai mitään ohjelmointeja.
 
Mä en näe tässä asiassa sellaista henkselienpaukutteluaspektia, ja kansiin tulee joka tapauksessa maininta käytetyistä instrumenteista. Pelkät "kosketinsoittimet" ei tule mulle tässä kyseeseen, koska levyllä kuullaan vain pianoa, rhodesia ja urkua. Mulle ne on jokainen omia instrumenttejaan, siinä missä vaikka kontrabasso vs. basso ja sähköurut vs. kirkkourut.
 
Hammond-sähköurut on myöskin instrumenttina eri asia kuin generaattorihammond. Mieluummin sitten vain Hammond :) Kun noita sähköurkujakin on markkinoilla.
 
Kiitos valaisevista mielipiteistä!
 
-T
 
Vessajono
10.03.2011 21:59:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tepposal: Joo, ilman muuta kamat kiinnostaa.
Itse jättäisin pois lisämääreet "sähköurku" tai "sähköpiano". Minusta näyttää ja kuulostaa hölmöltä. Vai pidänkö vain niin itsestäänselvänä mitä Hammondit tai Rhodesit ovat?

 
Pidät. Ihminen joka ei ole musiikin parissa tekemisissä muuta kuin kuuntelemalla sitä, ei taatusti tiedä mitä Hammond ja Rhodes ovat.
 
Mä oon aina vähän ihmetellyt että miks just kosketinsoittimia eritellään levyjen kansissa merkkien ja mallien mukaan. Olis se mielenkiintosta tietää sekin että mitä bassoja on käytetty.
 
"On tietysti monta tapaa huvitella mutta eihän vanhaa kunnon känniä voita mikään muu kuin krapula." - Petri Walli || http://felisdomesticus.org
Bronks
10.03.2011 23:21:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Exhausted:
Entäs muuten, jos soittaa Nord Electrolla vastaavat jutut, onko väärin kirjoittaa levynkanteen "Hammond" tai "Rhodes" ?

 
On.
 
Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!
 
Don't take me serious, I'm just playing.
Leka28
10.03.2011 23:34:26 (muokattu 10.03.2011 23:45:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tarmo: Tällainen asia pitäisi päättää ja ajattelin kysyä kaikkitietävältä mnetiltä, missä on eniten tyyliä. Kevyt aivojumppa, johon tarvitsisin pikaista vastausta.
 
Eli levyllä on Hammondin A-100 ja Rhodesin suitcase. Kirjoittaisitteko levynkansiin soittajan instrumenteiksi:
 
a) Hammond-urut ja Rhodes piano
b) Hammond ja Rhodes
c) Hammond A-100, Fender Rhodes
d) Jotakin muuta?
 
Mielipiteillänne saattaa olla jopa väliä :)
 
-Tarmo

 
Mä laittaisin vaan Hammond ja Rhodes.
 
B3 on legendaarisen maineen omaava, eli sitä käyttäisin, mut A-100:sta (vaikka soundi onkin samanlainen ja mahtava peli) en lähtis erottelemaan kansiin erikseen.
 
Mutta tämä olikin vaan mun mielipide. Leka
 
P.S. Ehkä vielä sopivasti jengiä hämäävä vaihtoehto:
 
d) Hammond B3, Fender Rhodes
 
Niin se ameriikassa laitettais eikä kukaan koskaan epäilisi mitään.
Toi olis musta coolein vaihtari, jos diggaa ton tyyppisistä vaihtareista.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «