Aihe: Miksi aina ''jumbo frets'' tai ''extra-jumbo frets''.
1 2 3 4
Sammo
09.03.2011 13:45:44
Kivijalka: kitaralla jonka nauhoina toimivat omakätisesti mitatut Telefunkenin putket.

Korjattu x 2!
"I don't believe in a lot of things, but I do believe in duct tape."
Crossroad
09.03.2011 13:51:05 (muokattu 09.03.2011 13:51:19)
-76 stratoon vaahteraotelaudalla vaihdatin myös jumbot, muuttui paljon "helpommaksi" soittaa, mutta kitaraa myydessä jumbonauhat eivät olleet mikään myyntivaltti.
Omissa kuvissa kuva nauharempan jälkeen.
Joees
09.03.2011 13:57:27
WhipperSnapper: Itse en tykkää ss-nauhojen kirkkaudesta. Tuo voi olla myös omaa kuvitelmaa, mutta ainakin oma soitinkorjaajani on tuosta harhaluulosta varsin iloinen.

En mä niitä kovinkaan radikaalisti kirkkaammiksi sanois. En tiiä huomaisinko edes eroa jos johonkin kitaraan vaihtais moiset. Ehkä, ehkä en. Mulla on parissa kitarassa moiset.
Sen sijaan tuntumassa on eroa ja sen huomaan kyllä heti. Ovat paljon liukkaammat.
Loafers
Grunge-garagerokin räimettä höystettynä powerbluesilla á la Zepukat -fox
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
Numb
09.03.2011 14:06:20

Methis: Ovat paljon liukkaammat.

Tää on tosi kyllä. En ole niin paljoa moisilla rimpuutellut, että osaisin sanoa tykkäänkö vai en.
Mrwggrgrgglrlrlrlrgrglrllgrl - Kampela77
T-Stag
09.03.2011 16:43:00
WhipperSnapper: Ei lainkaan hassumpi yleistys. Robben Ford, tuo yksi lempipillittäjistäni, on soittanut suurimman osan urastaan jumbonauhoilla eikä millään 6105lla vaan 6100lla, jotka on jo omaan makuuni aika metallitangot. Scott Hendersonkin on soittanut aina jumboilla niin Ibanez kuin Suhr aikoina. Tiesitkö Kucciz että Carlton on uudelleen nauhoittanut 335:sensa 6100:lla ennen ja viime vuosina 6105:lla? Scofield signaturekin tulee jumboilla.

Kyllä mä väitän, että se on tatsista kiinni jos ei saa viereistä kamaa irti jumboilla. Väittäisin jopa, että vireeseen saa paremman kontrollin vähän isommilla nauhoilla. Metsurinkäsi-herkkyydella varustetut soittajat on tietty erikseen.

Hehee. Tulee mieleen aika, jolloin olin bluesmies Ykä Putkisen oppilaana ja hän vaihdatti Stratoon, Teleen ja Les Pauliin 6100-nauhat. Tykkäsi itse ja niin minäkin. Tuon jälkeen olen itse kyseiset nauhat valinnut aina kun mahdollista. Idea ei siis todellakaan tullut keneltäkään heviurpolta vaan yhdeltä tämän maan hienoimmista perinnekitaristeista.

Nyt löytyy sitten mm. 5 kitaraa 6100-nauhoilla ja 3 tehtaan Extra Jumbo -nauhoilla joten tuo nauhakoko tosiaan kolahti. Muuten, tuossa jossain kohtaa tämän ketjun livahtaessa OT:n puolelle joku päivitteli useamman samantyyppisen kitaran omistamisen tarkoitusta. Mulla on itselläni 3 Les Paul -tyyppistä kitaraa ja 1 LTD EC1000FR. Suurin syy on yksinkertasesti se, että olen joutunut työni (ei siis heviurpoilun) puolesta käyttämään seuraavia vireitä:

- E
- Drop D
- Eb
- Drop C#
- D
- Drop C
- Baritoni

Jos samaan aikaan joutuu tekemään useampia erilaisia keikkoja ja studioduunit päälle niin ei tarvitse olla Einstein tajutakseen, että jatkuva vireiden ja kielipaksuuksien runkkaus on aika vaivalloista. Eli noilla "mörkövireillä" soittamisesta voi saada ihan kunnolla liksaakin...
WhipperSnapper
09.03.2011 17:09:19 (muokattu 09.03.2011 17:12:21)
Eli noilla "mörkövireillä" soittamisesta voi saada ihan kunnolla liksaakin...

No nyt meni kyllä överiks, jos tässä ei puhuta jostain iskelmäcountryn avoimesta G:stä :) Eikun siis ihan mielenkiinnosta minkälaisiin duuneihin olet tarvinnut edellisiä viereitä.
T-Stag
09.03.2011 18:37:45
WhipperSnapper: No nyt meni kyllä överiks, jos tässä ei puhuta jostain iskelmäcountryn avoimesta G:stä :) Eikun siis ihan mielenkiinnosta minkälaisiin duuneihin olet tarvinnut edellisiä viereitä.

No, sehän on kiinni siitä, minkä mieltää kunnon liksaksi :) Tuli vaan tosiaan mieleen, kun täällä näkyy usein kommentteja madallettuihin vireisiin tyyliin: "Osta basso" tai muuta yhtä rakentavaa.

Aika perusskenaario tuolla bilekeikkaosastolla on jos laulaja haluaa vetää biisin matalammalta kuin alkuperäisversio. Jos biisissä on vapaita kieliä käyttävä riffi niin kyllä sen mieluummin soittaa kuten se on tarkoitettu soitettavan. Monesti myös rekisterin nosto esim. septimillä tai sekstillä kuulostaa aika ikävältä, etenkin särökomppauksessa. Kokeilkaapa vaikka I was made for loving you d-mollista, viidennen kielen viidenneltä nauhaväliltä...

Sitten on tietysti ne raskaan rokin ja hevin keikat. Jos kyseistä musaa soittaa joissain proggiksissa työkseen, ei se mielestäni ole heviurpoilua, vaan ammatinharjoittamista. Eräässä proggiksessa, jossa tein yli 170 keikkaa vedettiin puolet biiseistä d-vireellä ja loppuaikana 2 biisiä baritonilla. Tämänhetkisessä jyrä/grunge/pop(?)-proggiksessa perusvire on drop-c# ja 2 biisiä menee baritonilla.

Studiosessioissa noi erikoisvireet onkin sitten ihan perushommaa. Pitää muistaa että ne ei koske pelkästään alakieliltä tai sähkökitaralla soittamista...

Tuli vielä hauska muisto mieleen, jazzkitaristi Pekka Luukka esitteli mulle kerran teräskielistä akustistaan, joka oli c#-vireessä... kai se jotain Dimmu Borgiria sillä veteli :)
WhipperSnapper
09.03.2011 19:02:52
Tuli vielä hauska muisto mieleen, jazzkitaristi Pekka Luukka esitteli mulle kerran teräskielistä akustistaan, joka oli c#-vireessä... kai se jotain Dimmu Borgiria sillä veteli :)

Pekan tuntien en usko, että se osaa nimetä muuta norjalaista kun villapaidat ja Terje Rypdalin :)
T-Stag
09.03.2011 19:27:40
WhipperSnapper: Pekan tuntien en usko, että se osaa nimetä muuta norjalaista kun villapaidat ja Terje Rypdalin :)

Pannaan tohon sekaan Björn Dählie ja jokunen salibandypelaaja 90-luvun alusta niin se on siinä!
Sammo
10.03.2011 08:53:21
WhipperSnapper: Pekan tuntien en usko, että se osaa nimetä muuta norjalaista kun villapaidat ja Terje Rypdalin :)

W(hat)E(ever)H(appened)T(o) Pekka Luukka muuten ?

Muistan ku lukioaikaan Pekka Luukka Presents (vai oliko se Group silloin) veti edesmenneessä Jumo Jazz Clubissa Pekka Pohjolan kanssa samalla keikalla Methenyn Everyday I Thank Youn, Policen Tea In Saharan ja Scritti Politin Oveniten. Aivan mahtava keikka, varmaan mun top10:ssä! Splash Of Colorsin jälkeen tuntuu kun olisi hävinnyt kokonaan kartalta, ehkä opettamaan?
"I don't believe in a lot of things, but I do believe in duct tape."
WhipperSnapper
10.03.2011 09:27:26 (muokattu 10.03.2011 09:27:56)
Sammo: hävinnyt kokonaan kartalta, ehkä opettamaan?

Luukka on Metropoliassa(ex-Stadia) opettajana. Keikkailee nykyään tahdilla "Viime vuonna oli yks, tää vuos on ollu vähän hiljasempi". Värikäs kaveri kuulema ollut nuorempana. Itse oon sen verran junnumpi, että en ihan noita Pekan suuruuden päiviä päässyt näkemään.
Joees
10.03.2011 12:12:24
Numb: Tää on tosi kyllä. En ole niin paljoa moisilla rimpuutellut, että osaisin sanoa tykkäänkö vai en.

Oma kokemus on jotta niihin tottuu todella nopeasti.
Loafers
Grunge-garagerokin räimettä höystettynä powerbluesilla á la Zepukat -fox
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
Prog Man
20.03.2011 20:36:53
Onko nauhoja erilaisia?
Mitä hemmettiä?

XD
Wradlin
20.03.2011 22:39:16
Prog Man: Onko nauhoja erilaisia?
Mitä hemmettiä?

XD

Oliks tää nyt joku hauska läppä vai?

Vastaus: On.

XD
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)