Aihe: Miksi aina ''jumbo frets'' tai ''extra-jumbo frets''.
1 2 3 4
Juicy
08.03.2011 22:20:33

ADEHD: Kuten sanottu, molemmissa on puolensa. Tottumiskysymys. Miksei sitä pienillä nauhoilla voisi mörkömusiikkia soittaa tai jumboilla sitä humppaa jos tykkää. Itselläni scallopit ykköskitarassa. Eihän niistä suurin osa ihmisistä tykkää, mutta kun itse totuin niihin melko äkkiä niin ovat minulle ihan luonnollisen tuntuiset. Ja jos jollain herää tiettyjä assosiaatioita tästä (keltainen strato ja scallopit), niin sanon nyt vielä että en ole ynkkä-diggari vaan ihan itse olen tuohon lookkiin ja tuntumaan mieltynyt.
Vaikka en Ynkän musasta ole koskaan pitänyt niin myönnän että sillä lihapullalla on kyllä perkeleen hyvä maku kitaroiden, vahvistimien ja monen muun asian suhteen. Nahkahousut vois jättää. En siis tarkoita että munasillaan esiintyisi, ymmärrätte kyllä.

Nyt kun mainitsin Ynkän niin pelkään jo vähän seurauksia, mutta eiköhän tämä ennemmin tai myöhemmin olisi ollut edessä. Jonkun vain oli pakko tehdä aloite.

Tykkäätkö donitseista? =)
Fureimumeipurutoppu is attractive beautiful!
Tawsky
08.03.2011 22:25:19
Juicy: Tykkäätkö donitseista? =)

Minä tykkään kaikesta epäterveellisestä. Mutta nyt kun on painoa pudotettua reilut kymmenen kiloa (90kg -> 78kg) ja ollaan ihan hoikassa kunnossa niin on jäänyt monet donitsit vallan syömättä.

Reenikämpällä laulaja totesi joskus jotain tyyliin "sä oot kyllä yhtä ruma kun Ynkkä".
Siihen minä vastasin "En mä nyt ihan niin tuhdissa kunnossa ole?"
Laulaja: "...Vielä"

Ja tämä tapaus sai minua ottamaan itseä niskasta kiinni. Kiitos.
StJerky
09.03.2011 10:28:52 (muokattu 09.03.2011 10:31:42)
arppah8: Tää on kaikkien myyttien äiti :) Sarjisten lukeminen toimii paljon paremmin kuin kitaransoitto. Sorry ot.

Joo ja jos katsoo Star Trekiä ja Avaruusasema Alfaa, niin vatsakkaisen pukusuolen myönteinen huomio on taattu.

Mutta asiasta. Minulla on kitaroita joissa on ihan erilaiset nauhat, kaulat ja mikit ja tykkään niillä kaikilla soittaa. Niin kuin Phil Lynott aikanaan sanoi: "What's the point in having two fucking Rickenbackers?"
nakedzen
09.03.2011 10:36:20
Tänne mnetin perushyödyttömän rölötyksen sekaan ihan oikeakin vastaus välillä.

-J.-: Enkö vain löydä sitten oikeita nettisivuja oikeille kitaroille vai onko tää ''jumbo frets'' nykypäivän kitaranvalmistuksen ''trendi'', jota yhä useammat vain noudattaa?

Rondomusic.comista Agile-merkin alta löytyy ohuilla nauhoilla varustettuja keppejä. Ainakin molemmat mitä itsellä on ollut ovat näitä.
Sammo
09.03.2011 11:44:47 (muokattu 09.03.2011 12:50:56)
WhipperSnapper: Robben Ford
Heviurpo.
Scott Hendersonkin
Heviurpo.
Carlton
Heviurpo.
Scofield
Heviurpo.

Ei vaiskaan. Uutta tietoa toi edellinen. Mulla on kaksi Tyleriä, joissa toisessa on 6105 ja toisessa 6100:t melkein samalla kaulaprofiilililla, sekä vertailukohdaksi (oli) Fenderin '54 Customshop Strato "pikkunauhoilla". Omaan käteen 6105 tuntuu noista parhaimmalta, varsinkin jos on kielet vähänkään korkeammalla. Ja kakkosena 6100.

Ergo: Sammo
Heviurpo.

typo
"I don't believe in a lot of things, but I do believe in duct tape."
tender.insanity
09.03.2011 11:51:36
Miksi aina Stratocaster tai Les Paul?
Jucciz
09.03.2011 11:55:18
np. Hassisen kone - Heviurpoja kaikki tyynni
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
WhipperSnapper
09.03.2011 12:01:40
Ei vaiskaan. Uutta tietoa toi edellinen. Mulla on kaksi Tyleriä, joissa toisessa on 6105 ja toisessa 6100:t melkein samalla kaulaprofiilililla, sekä vertailukohdaksi (oli) Fenderin '54 Customshop Strato "pikkunauhoilla". Omaan käteen 6105 tuntuu noista parhaimilla, varsinkin jos on kielet vähänkään korkeammalla. Ja kakkosena 6100.

Samat fiilikset mulla. 6100:sta en tykkää niiden leveyden takia. Mun mielestä intonaation saa hieman tarkemmaksi 6105:lla. Useimmiten nykyiset blues/rock soittajat, jotka soittavat vanhoilla soittimilla, vaihdattaa nauhat kuitenkin jumboihin. Kuten vaikka esim. Matt Schofield.
Jucciz
09.03.2011 12:11:52 (muokattu 09.03.2011 12:13:43)
WhipperSnapper: Kyllä mä väitän, että se on tatsista kiinni jos ei saa viereistä kamaa irti jumboilla.

Tokihan näin on, mutta monesti vaan voi olla helpompaa ja vähemmän aikaavievää säilyttää olemassaoleva soittotatsi ja valita nauhat sen mukaan kuin väkisin muovata tatsi nauhoihin sopivaksi. Ja sekin, vaikka jumbonauhoilla saisikin vireistä jälkeä, ovat ne (johtuen puhtaasti suuremmasta metallin määrästä) hieman kivuliaammat silloin, jos soittotyyli on kovin aggressiivinen ja otelautakäsi liikkuu paljon kaulan pituussuunnassa "kolisten" nauhoihin koko ajan.

Saas nähdä... tuossa on yksi kitara nyt kiikarissa ja siinä luultavasti on isommat nauhat kuin tähänhetkisissä kitaroissani. Jos kitara on muilta osin mainio ja päätyy hoiviini, ajattelin vaihteeksi ainakin hetken aikaa antaa isommille nauhoille mahdollisuuden - ikäänkuin suhtautua siihen tarkoituksella vähän toisenlaisena kitarana. Jos ei vaan ota toimiakseen, vaihdatan siihen pienemmät nauhat, koko kaulan tai pistän koko kepin kiertoon. Jännä nähä, miten käy.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Crossroad
09.03.2011 12:15:08
Masterbuilt stratossa on Dunlopin 6105 nauhat, ne on ihan ok, mutta jumbot olisi enemmän mieleen, ei vaan raaski repiä irti, kun on niin nättiä jälkeä.
WhipperSnapper
09.03.2011 12:32:54
Jucciz: Tokihan näin on, mutta monesti vaan voi olla helpompaa ja vähemmän aikaavievää säilyttää olemassaoleva soittotatsi ja valita nauhat sen mukaan kuin väkisin muovata tatsi nauhoihin sopivaksi. Ja sekin, vaikka jumbonauhoilla saisikin vireistä jälkeä, ovat ne (johtuen puhtaasti suuremmasta metallin määrästä) hieman kivuliaammat silloin, jos soittotyyli on kovin aggressiivinen ja otelautakäsi liikkuu paljon kaulan pituussuunnassa "kolisten" nauhoihin koko ajan.

Pakko vielä sanoa, että agressiivinen saundihan ei tule siitä kun painaa otelautakädellä otelautaa kohti kovemmin vaan lähinnä oikeasta kädestä sekä bendeistä/vibraatosta eli vasurin otelautaa kohti poikittaisesta tatsista. Ite oon yrittäny aika monta vuotta opetella pois turhasta painamisesta ja edelleen ollaan sillä tiellä.
WhipperSnapper
09.03.2011 12:38:02 (muokattu 09.03.2011 12:39:34)
Crossroad: Masterbuilt stratossa on Dunlopin 6105 nauhat, ne on ihan ok, mutta jumbot olisi enemmän mieleen, ei vaan raaski repiä irti, kun on niin nättiä jälkeä.

No onneks 6105:t kuluu nopeasti ja on hionnan jälkeen niin paskat soittaa, että saat vaihtaa nauhat joka tapauksessa kohta. ;)
Ukkovaari
09.03.2011 12:57:48
Mielenkiintoista jutustelua täällä. Iteltä löytyy varmaan "medium jumbo" Fenderistä, "jumbo" Ibanezista ja Musarista löytyy "jumbot".

Aikaisemmissa kitaroissa on ollut "6105 Frets" Ibanez ja sitten on ollut myös jotain "vintage" tyylistä nauhaa.

Jokaiselle siis löytyy jotain ja varmaakin joillekin sopii jumbot ja mediumit jne. mutta yksi asia tuli mieleen kun tälläinen topikki ja kysymys alla teille liittyen näihin nauhoihin.

Onko nyt sitten osalla porukasta vaikeuksia soittaa erillaisilla nauhoilla varustetuilla kitaroilla? Vaikeutuuko tekniikka teillä soittamisen tekniikka olennaisesti sen mukaan mitkä nauhat kitarassa on? Eli esim. täppäys ei onnistu jos on vaikka vintaget vai eikö onnistu jos on XL-jumbot?
Entäs sitten kielellä tapahtuva sormen liuttaminen? onko vaikeampaa korkeilla nauhoilla vai matalammilla?

Kysyn ihan sen sen takia kun itellä on erillaisilla nauhoilla varustettuja kitaroita ja akkareissakin erillaista jne. ja jotenkin tuntuu että itse olen tottunu noihin kaikkiin jo. Tosin mä en olekaan mikään virtuoosi vaan ihan aloittelija.

Onko tämä nauha siis merkitsevämpi tekijä soittajalle vaiko esim. kaulan leveys/paksuus/radius?

Mielenkiintoinen aihe ;-)
Imper
09.03.2011 12:58:41

WhipperSnapper: No onneks 6105:t kuluu nopeasti ja on hionnan jälkeen niin paskat soittaa, että saat vaihtaa nauhat joka tapauksessa kohta. ;)

Niin, jos diggaa 6105-nauhoista ni sit ehdottomasti ss-nauhat ni ei kulu.

Erilaisissa nauhoissa on erilainen fiilis. Kaikilla voi soittaa vireessä ja kaikilla voi bendata samat jutut. Musta se on vaan hauskaa, että omatkin kitarat tuntuu kaikki ihan erilaisilta, joten ne inspiroi soittamaan erilaisia juttuja.

Ennen olin kovasti sitä mieltä että esim. strato 7,25" radiuksella ja pikkunauhoilla on paras. En oo enää samaa mieltä.
Everyone is a per-son
WhipperSnapper
09.03.2011 13:16:03 (muokattu 09.03.2011 13:16:55)
Imper: Niin, jos diggaa 6105-nauhoista ni sit ehdottomasti ss-nauhat ni ei kulu.

Itse en tykkää ss-nauhojen kirkkaudesta. Tuo voi olla myös omaa kuvitelmaa, mutta ainakin oma soitinkorjaajani on tuosta harhaluulosta varsin iloinen.
Numb
09.03.2011 13:21:26

Jaa-a, en taida edes tietää mitä nauhoja mun kitaroissa tarkalleen ottaen on. Reverendissä taitaa olla medium jumbot, jotka onkin aivan kivat... Sen olen huomannut, että tosi isoista en tykkää, mieluummin pienet.
Mrwggrgrgglrlrlrlrgrglrllgrl - Kampela77
tender.insanity
09.03.2011 13:25:50
Aikuinen kitaristi soittaa nauhattomalla kitaralla.
Kivijalka
09.03.2011 13:39:44
tender.insanity: Aikuinen kitaristi soittaa kitaralla jonka nauhoina toimivat Telefunkenin putket.

Korjattu!
A million miles from nowhere, Dragon Lance burns hot. By the fire of a horse's ghost, a minnow would be lost... Cha-cha-changes... Tits... A fish... A fish with tits. Titty fish.
Crossroad
09.03.2011 13:43:46 (muokattu 09.03.2011 13:44:17)
WhipperSnapper: No onneks 6105:t kuluu nopeasti ja on hionnan jälkeen niin paskat soittaa, että saat vaihtaa nauhat joka tapauksessa kohta. ;)

Niinpä..
kaikistä hankalimmat ovat matalat ja kapeat nauhat, ne on suorastaan myrkkyä soitolle. JV Skujuun laitatin extra jumbo nauhat ja siitä tuli huomattavasti parempi soittaa, vaikkakin oli 7.25 radiuksella. Siinäkin oli todella hyvät nauhat kunnoltaan kun sen ostin, mutten tottunut niihin vaikka kuinka yritin. Kallista lysti etenkin vaahteraotelautaan nauharemppa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)