Aihe: Miksi aina ''jumbo frets'' tai ''extra-jumbo frets''.
1 2 3 4
Victor Helldriver
08.03.2011 16:22:40
mulle on ihan vitun maku mitkä nauhat skebas on.
sit sitä opetellaan soittaa sen skeban kans ja muiden sit niiden tyyliin.
myös en tajuu miks jos sul on monta skebaa ni miks kaikissa skebois pitää olla samat mikit yms.

monel frendil jol on vaik joku 5-10 skebaa ni 6 niistä kymmenestä skebasta on se jb/jazz tai 81/85 tai mitä nyt onkaan...

emmä ostanu flying veetä sen takia et se ois sama kitara ku vaik joku mun exploreri vaan eri muotosena. tai jos mul on kolme les paulia ni ne on kaikki täysin erilaisia keskenään. tai mun kaks flaikkaria ei oo keskenään mitenkään samanlaisia.
Bigger man is ALWAYS better than the little man...
Spike
08.03.2011 16:32:42
Victor Helldriver: mulle on ihan vitun maku mitkä nauhat skebas on.
sit sitä opetellaan soittaa sen skeban kans ja muiden sit niiden tyyliin.
myös en tajuu miks jos sul on monta skebaa ni miks kaikissa skebois pitää olla samat mikit yms.

Haha, totta. Menee aika korkinhaisteluks nauhojen vaihtelu väärän koon takia. Eri asia jos pitää kulumisen takia vaihtaa, sillon voi vaihtaa tyyppiäkin. Jumbot ehkä hilpan verran helpompi bendata ja mediumit mukavammat sointuja soittaessa, mutta ei mediumit/jumbot tee kenestäkään paskan vertaa parempaa/nopeampaa/tarkempaa soittajaa.
hallu
08.03.2011 16:34:06
Tämä on kyllä kamalan polttava ongelma. Minua on pänninyt jonkin aikaa jo ettei täällä malminkartanossa ole ollut saatavilla won ton nuudelia aina vaan noita kanatsilinuudeleita.

Mitä noihin nauhoihin tulee, tai fretteihin kuten nykyisin on muodikasta sanoa, niin se on ihan sama mitkä nauhat noissa kitaroissa on, kunhan ne vain ovat mukavia soittaa eivätkä särise, tai harrasta fretsbuzzingkia kuten nykyisin on muodikasta sanoa;-)
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Wallied
08.03.2011 17:20:50 (muokattu 08.03.2011 17:21:16)
hallu: Tämä on kyllä kamalan polttava ongelma. Minua on pänninyt jonkin aikaa jo ettei täällä malminkartanossa ole ollut saatavilla won ton nuudelia aina vaan noita kanatsilinuudeleita.

Kanachilinuudelit on just parasta, vaikkei kanalta maistukkaan :D
Crossroad
08.03.2011 17:22:02
Jucciz: On, mutta sehän on vain nimitys Gibsonin normaalikokoisille nauhoille - ei mitään tekemistä monien raskaampaan osastoon suunnattujen keppien jumbonauhojen kanssa.

Niin se fenderilläkin med.jumbot=mediumit.
Crossroad
08.03.2011 17:23:09 (muokattu 08.03.2011 17:23:18)
the-Antero: Aivan...en mielestäni maininnut mistään soittotyylistä mitään?

Et et, totesin vaan sihen ikäänkuin jatkoksi :)
Juicy
08.03.2011 17:47:48

ei-klasarimusiikin harrastajista on kitaristeja ja kitaristeista puolestaan 95% on heviurpoja

Paremminkin voisi puhua klasariurpoista ja hevimusiikin harrastajista.
Fureimumeipurutoppu is attractive beautiful!
h.e.k.a
08.03.2011 17:55:07
Jucciz: Ehkä se nyt vaan on se, että kun 95% ei-klasarimusiikin harrastajista on kitaristeja ja kitaristeista puolestaan 95% on heviurpoja, on myös suurin osa tarjolla olevista kitaroista speksattu tätä silmällä pitäen.

Muilta kuulee vain mielipiteitä, onneksi Jucciz kertoo miten asiat oikeasti ovat. Aihe kuin aihe, kyllä Jucciz-setä tietää totuuden...
"isi, katso, tuo yksi kitara on ihan rikki!" - 3v. tytär DLX-musicin kitaraosastolla kommentoi Jacksonin RR3:sta...
Joees
08.03.2011 18:01:08
Juicy: Paremminkin voisi puhua klasariurpoista ja hevimusiikin harrastajista.

Parhaimmillaan, tai pahimmillaan, ovat ihan samaa kastia mun mielestä.

Mitä nauhoihin tulee niin ei mulla mitään ehdotonta suosikkia ole. Kaikki kelpaa ja aikalailla monenmoista löytyy omista ritsoista. Mut ymmärrän kyllä oikein hyvin jos joku ei diggaa pienemmistä ja toisinpäin. Ovathan ne tuntumaltaan sen verran erilaisia ja jos toiseen on tottunut niin kyllähän se toinen äkkiseltään aika nihkeeltä saattaa tuntua.
Loafers
Grunge-garagerokin räimettä höystettynä powerbluesilla á la Zepukat -fox
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
Victor Helldriver
08.03.2011 18:04:55
hallu: tai harrasta fretsbuzzingkia kuten nykyisin on muodikasta sanoa

sori urpouteni mut mikä hitto on retsbussinki?
Bigger man is ALWAYS better than the little man...
vvaltsu
08.03.2011 18:09:41
Victor Helldriver: sori urpouteni mut mikä hitto on retsbussinki?

Sitä, että kielet rämisee nauhoja vasten.
"Tight pants and tons of hair - Those were the days!" -Billy Sheehan
gasser
08.03.2011 18:29:19
Mkuta isommat nauhat sitä pienemmät munat.
Saisivat valmistajat ilmoittaa vaikka noilla dunlopnumeroilla mitat, ninni ei tartteis arpoa että minkälaiset nauhat siinä kaulassa on. Tämmönen kovakouranen räppäkäpälä kun erehtyy liian isonauhasen tai skalpeeratun kitaran kimppuun, niin se kuulostaa lähinnä rikkinäiseltä sitarilta koko paska.
-
LamaAjanElvis
08.03.2011 18:36:45
gasser: Mkuta isommat nauhat sitä pienemmät munat.
Saisivat valmistajat ilmoittaa vaikka noilla dunlopnumeroilla mitat, ninni ei tartteis arpoa että minkälaiset nauhat siinä kaulassa on. Tämmönen kovakouranen räppäkäpälä kun erehtyy liian isonauhasen tai skalpeeratun kitaran kimppuun, niin se kuulostaa lähinnä rikkinäiseltä sitarilta koko paska.

Niin sitä ei aina tiedä mitä mikäkin valmistaja meinaa vaikkapa mediumilla. Lopin 6105, 6100 ja 6000 on tiedossa.
Sormet lähtee saundista. On laulut laulettu ja nuotit lyöty nippuun. On h****t nu*****u ja pas*******u vi****n.
the-Antero
08.03.2011 19:18:52

Minkä takia aina kun kokeilee kaupassa kitaroita niin niissä on aina 9 setin kielet iinni ja ne on aina standardi E vireessä...ärsyttää suunnattomasti :)
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
darrell
08.03.2011 19:41:53
vvaltsu: Sitä, että kielet rämisee nauhoja vasten.

Gibsonin nauhaprofiili on jotakuinkin paras mun makuun. Se on tosi, että nämät ns. school bus nauhat kuluessaan alkaa säristä. Site vaan hiomalla särinät pois. Soitan aika kevyellä tuntumalla, niin about 15..20 vuoden välein pitää nauhaprofiilia tarkistaa ja hieman hioa särinöiden vuoksi. En koe ongelmaksi.
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
-J.-
08.03.2011 21:17:27
the-Antero: Minkä takia aina kun kokeilee kaupassa kitaroita niin niissä on aina 9 setin kielet iinni ja ne on aina standardi E vireessä...ärsyttää suunnattomasti :)

No eiks siinä lähinnä sitä sointia katota ja käteen käypäisyyttä? Tatsin tunnustelu tosin voi kyllä kärsiä jos on tottunu veivaamaan jollain muulla setillä muusta vireestä.
Akkoi tulee, akkoi menee mut Wrök änd wröll Föäövä!
Confidentum
08.03.2011 21:56:30
pienet nauhat suuri sielu
Kaiuttimesta kuuluu ääniä
JIRPPI
08.03.2011 21:58:03
the-Antero: Minkä takia aina kun kokeilee kaupassa kitaroita niin niissä on aina 9 setin kielet iinni ja ne on aina standardi E vireessä...ärsyttää suunnattomasti :)

Koska suurin osa kitaristeistan vetää tolla vireellä ja tolla setillä?
Lemmy on mieesssss...
Tawsky
08.03.2011 22:13:09
Kuten sanottu, molemmissa on puolensa. Tottumiskysymys. Miksei sitä pienillä nauhoilla voisi mörkömusiikkia soittaa tai jumboilla sitä humppaa jos tykkää. Itselläni scallopit ykköskitarassa. Eihän niistä suurin osa ihmisistä tykkää, mutta kun itse totuin niihin melko äkkiä niin ovat minulle ihan luonnollisen tuntuiset. Ja jos jollain herää tiettyjä assosiaatioita tästä (keltainen strato ja scallopit), niin sanon nyt vielä että en ole ynkkä-diggari vaan ihan itse olen tuohon lookkiin ja tuntumaan mieltynyt.
Vaikka en Ynkän musasta ole koskaan pitänyt niin myönnän että sillä lihapullalla on kyllä perkeleen hyvä maku kitaroiden, vahvistimien ja monen muun asian suhteen. Nahkahousut vois jättää. En siis tarkoita että munasillaan esiintyisi, ymmärrätte kyllä.

Nyt kun mainitsin Ynkän niin pelkään jo vähän seurauksia, mutta eiköhän tämä ennemmin tai myöhemmin olisi ollut edessä. Jonkun vain oli pakko tehdä aloite.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)