Aihe: Raskaan musiikin sooloskabojen jälkipyykki
1 2 3 4 580 81 82 83 84112 113 114 115 116
cr4b
08.03.2011 19:50:41 (muokattu 08.03.2011 19:55:12)
aalataur: Niin tiedostonimeä en ole ikinä laittanut Dropboxiin, kun itse kuuntelen aina suoraan selaimesta. Onkos kaikilla muilla aina? En ees ikinä ole kiinnittänyt huomiota.

Yleensä kaikilla on ne, ja lukeehan se säännöissäkin että pitäisi laittaa... ihan tälläinen pieni kohteliaisuusseikka vain. En tiedä, olenko mä sitten ainoa, joka lataa ne koneelle.

Väkinäisellä tarkotit ettei melodiat iskenyt? Voihan se olla teknisestikin väkinäistä jonkun mielestä, mut ei multa omasta mielestä ole teknisesti lähtenyt yhtä hyvin pitkään aikaan.. Pysty soittamaan noita juttuja taas rennommin kun tiluttelin tossa koko talviloman ja otin menetettyä tekniikkaa takaisin. Tossa oli pitkä jakso (puolisen vuotta) että tilutekniikka ruostu aika pahasti kun komppia soitin niin paljon.

Melodiat nyt ei vaan ollut omaan makuun - eihän se tarkoita sitä, että ne olisivat huonoja. Väkinäisellä tarkoitin sitä, että se kuulostaa siltä, kuin sulla olisi vaikeuksia soittaa se... en siis väitä, että asia olisi näin, mutta se tuli siitä mieleen. Suurin syy on timen heitteleminen varsinkin niissä hitaammissa kohdissa - voi olla, että se on tarkoituksellista. Sanottakoon, että esim. tuo soolosi http://www.youtube.com/watch?v=GtzqpX8YmKE on mielestäni tosi juohevan kuuloinen ja muutenkin mahtava. Tuollaista meininkiä kuuntelee mielellään.

Olen itsekin huomannut, että joskus kun lähtee omasta mielestä oikein maukas soolo, niin sitten muut eivät olekaan pitäneet siitä yhtään, ja välillä päinvastoin. Tää nyt on mun mielipide, enkä voi sille mitään.
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
aalataur
08.03.2011 19:58:05 (muokattu 08.03.2011 20:00:30)

cr4b: Väkinäisellä tarkoitin sitä, että se kuulostaa siltä, kuin sulla olisi vaikeuksia soittaa se... en siis väitä, että asia olisi näin, mutta se tuli siitä mieleen. Suurin syy on timen heitteleminen varsinkin niissä hitaammissa kohdissa - voi olla, että se on tarkoituksellista.

Jaa jaa... no onhan se vaikee soolo, vaikeudet on vähän suhteellisia :D Ehkä mulle timen heittely on luontaista tms. koska en mä nyt mikään atomikello rumpuaikoinakaan ollut. Tai sitten en niin tarkkana jaksanut olla, äänittelin pikkutunneilla.. ja oon tyytyväinen ottoon yleensä sillon kun ne "näyttöpaikat" menee suht puhtaasti, muut menee sitten miten menee...

Siis sillehän ei voi mitään jos melodiat ei iske, se on niin makuasia, siihen ei tarvii mitään perusteluja.
http://hikipedia.info/wiki/Tilutus
cr4b
08.03.2011 19:58:55
aalataur: Jaa jaa... no onhan se vaikee soolo, vaikeudet on vähän suhteellisia :D Ehkä mulle timen heittely on luontaista tms. koska en mä nyt mitään atomikello rumpuaikoinakaan ollut. Tai sitten en niin tarkkana jaksanut olla, änittelin pikkutunneilla.. ja oon tyytyväinen ottoon yleensä sillon kun ne "näyttöpaikat" menee suht puhtaasti, muut menee sitten miten menee...

Niin... mun korva taas keskittyy ehkä just niihin muihin paikkoihin :D
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
aalataur
08.03.2011 20:05:31 (muokattu 08.03.2011 20:09:49)

cr4b: Sanottakoon, että esim. tuo soolosi http://www.youtube.com/watch?v=GtzqpX8YmKE on mielestäni tosi juohevan kuuloinen ja muutenkin mahtava. Tuollaista meininkiä kuuntelee mielellään.

Tänks! Toi on kyllä varmaan yhtenäisempi. Vaikka onkin vähän omituinen rytmiikka vissiin siinäkin..

Pittää yrittää muistaa jatkossa lisätä toi oma nimi filenamen alkuun..
I.S.S
08.03.2011 20:19:59
I.S.S // Tosi siistejä juttuja! Vaikkakin lopussa tuntu et olis ideat loppuneet kesken. Saundista tykkäsin kans.

Kiitos kommenteista ja mitä tuohon loppuosaan tulee, niin kävi vähän samoin, mitä Irwin tässä videossa manailee http://www.youtube.com/watch?v=71GUN0Yxidc

Eli sen lisäksi, etten osaa soittaa saatana, kädet puutuivat aika nopeasti näin pitkän soittotauon jälkeen. Tuokaan veto ei ihan ekalla (eikä tokalla) mennyt purkkiin, joten yksinkertaisesti ei viitsinyt yrittää mitää euforista tiluräpellystä siihen loppukliimaksiin, kun olisi suutarina reisille suuntautunut kumminkin. Seuraavana päivänä kitaraan ei paljon kajottu sormenpäiden huutaessa hoosiannaa. Mut seli seli jne., oikeassa olet (ja Cr4b myös) siinä, että soolo ikäänkuin loppuu hieman kesken.
"You know what they say Frank...speed kills."
cr4b
08.03.2011 20:33:10 (muokattu 08.03.2011 20:42:18)
Cr4b: Aika muhju saundi. Mun korvaan pistää se, että soitetaan fryygista kamaa ekan riffin kohdalla, vaikka tausta ei oikein siihen vihjaa.
Dissonoivan kuuloista. 0:27 tosi makea bendi! Tilutkin lähtee näppärästi.

Joo, sori - mä en oikeen tiedä teoriaa, enkä osaa sanoa, mikä on fryygistä ja mikä ei. Oppisin kyllä mielelläni, mutta en oikein tiedä, mistä lähteä. Sen takia turvaudun korviini enemmän kuin asteikoihin. Siinä alussa etsiskelin "jänniä" nuotteja, mutta aina ei voi voittaa.

0:21 kohdassa E5-soinnun(?)päällä oleva likki saundaa vähä epävireiseltä

Mun mielestä tossa taustassa oli alun alkaenkin intonaatio vähän pielessä, mikä aiheutti muutamiin vetoihin lievää epävireisyyttä. Vaan eipä sitä jaksa koko ajan olla sitä säätämässä prikulleen oikeaksi!
aalataur
08.03.2011 20:45:35 (muokattu 08.03.2011 20:49:03)

cr4b: Joo, sori - mä en oikeen tiedä teoriaa, enkä osaa sanoa, mikä on fryygistä ja mikä ei. Oppisin kyllä mielelläni, mutta en oikein tiedä, mistä lähteä.

Fryyginen on yks moodeista, periaatteessa siis vaan "asteikko". Normaali molliasteikko, mutta 2. sävel on alennettu. Eli jos E:stä lähdetään e-molliasteikkoa soittamaan ylöspäin, seuraava sävel olis F#, G, A, B, C, D... Mutta fryygisessä se on F, G, A, B, C, D... Ei sen kummempaa.

Esim. Megadethin Symphony of Destructionin alkuriffi rakentuu fryygiseen. Ja aika moni muukin hevanderi.
aalataur
08.03.2011 23:11:01 (muokattu 08.03.2011 23:31:45)

cr4b: Tuon verran tiedänkin. Vaan en osaa sanoa jostain lickistä, onko se fryygisessä moodissa vai ei. Onko se pelkästään kiinni siitä, mistä nuotista se licki alkaa? En myöskään ole kauhean hyvä arvaamaan taustan sävellajia. Luulin, että tausta oli A-mollissa, ja se alun leadi alkaa A:sta. Alun perin pyörittelin siihen kaikennäköisiä kromaattisia juttuja, mutta päädyin siihen, mikä kuullaan vedossani.

Moodithan on periaatteessa aina sama skaala (duuriskaala eli jooninen) joka soitetaan vaan eri pohjasävelen päälle. Eli siis pohjasävel oli tässä tapauksessa mun mielestä alussa H / B. Jos soitat sen päälle G-duuriasteikkoa (tai E-molliasteikkoa) niin siitä tulee periaatteessa B-fryyginen.

Tai siis... duuriskaalasta johdetaan moodit. Moodi määrittyy siitä, mistä sävelestä aloitat duuriskaalalla, eli mitä ääntä ajattelet pohjaäänenä.

1. sävelestä = Jooninen (duuri)
2. sävelestä = Doorinen
3. sävelestä = Fryyginen
4. sävelestä = Lyydinen
5. sävelestä = Miksolyydinen
6. sävelestä = Aiolinen (luonnollinen molli)
7. sävelestä = Lokrinen

Lokrinen ja fryyginen on kaikista "häijyimmän" kuuloiset moodit. Lyydinen on semmonen mitä paljon TV- ja leffatunnareissa, esim. Simpsons ja Paluu Tulevaisuuteen.

Muillakin skaaloilla on moodinsa (pentatonisellakin) mut niitä ei kannata ees miettiä ennen kun noi tietää. Samaan juttuun liittyy sointuasteet.. Tohtori Toonika on hyvä kirja jos näitä haluaa kattela..

E: Helppo keino muuten muistaa noi duuri ja molli.. "Mikäs se olikaan se duuri... jooniiii. Ja aiolisen muistaa --> "Ai oli vai?" :D Joonii, ai oli vai..
cr4b
08.03.2011 23:24:11 (muokattu 08.03.2011 23:24:49)
aalataur: Moodithan on periaatteessa aina sama skaala (duuriskaala eli jooninen) joka soitetaan vaan eri pohjasävelen päälle. Eli siis pohjasävel oli tässä tapauksessa mun mielestä alussa H / B. Jos soitat sen päälle G-duuriasteikkoa (tai E-molliasteikkoa) niin siitä tulee periaatteessa B-fryyginen.

Olisin voinut vaikka vannoa, että soitin A-molliskaalaa siihen. Eikö tulokseksi tulisi silloin B-lokrinen? Paluu Tulevaisuuteen on hieno leffa :)

Lopussa sullakin vähän toi licksi meinaa karata lapasesta, mutta muuten kyllä rytmilleen meni.

Sen takia mä kirjoitin sullekin, että epärytmitys voi olla tarkoituksellista... itselläni se oli yritys olla Iron Maidenin ja Ynkän äpärälapsi :D
aalataur
08.03.2011 23:28:01 (muokattu 08.03.2011 23:32:11)

cr4b: Olisin voinut vaikka vannoa, että soitin A-molliskaalaa siihen. Eikö tulokseksi tulisi silloin B-lokrinen? Paluu Tulevaisuuteen on hieno leffa :)

Jep, se olis B-lokrinen juurikin. Kaikista kieroimman kuulonen noista, vähemmän modaalisessa musiikissa käytetty kait. Symphony X ym. käyttää kyllä paljonkin. On hieno, tunnari varsinkin. Opetellut sen kitaralla joskus kun kelailin noita moodeja :D

Sen takia mä kirjoitin sullekin, että epärytmitys voi olla tarkoituksellista... itselläni se oli yritys olla Iron Maidenin ja Ynkän äpärälapsi :D

Aa juu.. no se oli ihan siinä lopussa vaan. Eikä sinänsä iso juttu.
cr4b
08.03.2011 23:42:49 (muokattu 08.03.2011 23:46:36)
Pitäis varmaan alkaa kuuntelemaan tarkemmin noita taustoja. Kelasin jotenkin, että se olisi ollut koko ajan samassa sävellajissa. Lokrinen moodi ei selvästi ollut oikea valinta tilanteeseen.. Joskus aikaisemminkin on tullut tehtyä sama virhe.
Aalimupina
08.03.2011 23:46:01 (muokattu 08.03.2011 23:46:47)
aalataur: Lyydinen on semmonen mitä paljon TV- ja leffatunnareissa, esim. Simpsons ja Paluu Tulevaisuuteen.

Tämä on hieman saivartelua, mutta Simpsonien tunnarihan menee muistaakseni/mielestäni enemmänkin lydian dominantissa (Lyydinen jossa b7), joka taasen on melodisen mollin moodi.

Erittäin merkkaavahan siinä joka tapauksessa on tuo ylinouseva kvartti.
destruction
08.03.2011 23:46:56

Paluu Tulevaisuuteen on hieno leffa :)

Itellä sillon aikoinaan yks suurimmista innoittajista tarttua kitaran varteen oli juurikin Marty McFly.
Vaikkei J. Foxi siinä kitaraa oikeesti soittanutkaan, mutta meno oli kova Johnny B. Goode:ssa (ei sillä, etteikö se olis kova Chuck Berryn vetämänä). Ja toi oli muutenki ehdottomasti lempileffa(trilogia) sillon penskana.

...näin off-topiccina vaan.
cr4b
08.03.2011 23:53:35 (muokattu 08.03.2011 23:55:54)
destruction: Itellä sillon aikoinaan yks suurimmista innoittajista tarttua kitaran varteen oli juurikin Marty McFly.
Vaikkei J. Foxi siinä kitaraa oikeesti soittanutkaan, mutta meno oli kova Johnny B. Goode:ssa (ei sillä, etteikö se olis kova Chuck Berryn vetämänä). Ja toi oli muutenki ehdottomasti lempileffa(trilogia) sillon penskana.

...näin off-topiccina vaan.

Sama täällä :D Ekan kerran tajusin, että Fox ei oikeasti vetänyt sitä sooloa, kun huomasin, että siinä vikassa bendissä ei näy vibratoa, vaikka se selvästi kuuluu. Tämä tajuaminen kuitenkin tapahtui vasta, kun olin muutaman kuukauden soittanut. Eikä se Chuck Berryn alkuperäinen kuulostanut mun korviin ikinä niin hyvältä sen jälkeen, kun olin BTF:n nähnyt.
Tonski
09.03.2011 02:06:54

Aalimupina: Tämä on hieman saivartelua, mutta Simpsonien tunnarihan menee muistaakseni/mielestäni enemmänkin lydian dominantissa (Lyydinen jossa b7), joka taasen on melodisen mollin moodi.

Tähän on aivan pakko kommentoida.. Ite oon pannu merkille aivan saman asian, ja simpsonien teema on muuten oikeesti sävellyksellisesti aivan nerokasta kamaa:D Ei voi ymmärtää.. Tämä vaan todistaa sen, ettei melodisen mollin moodit ole sen enempää itsetarkoituksellista kikkailua kuin mikään muukaan(lue: tilu, swiipit, täpping, jne...) jos niitä käyttää oikein. Itsestäänselvyyksiä tietty tämäkin, mutta joiltakin musaelitisteiltä ko. fakta tuntuu joskus unohtuvan.
sympxgtr
09.03.2011 08:29:41
aalataur: ja oon tyytyväinen ottoon yleensä sillon kun ne "näyttöpaikat" menee suht puhtaasti, muut menee sitten miten menee...

Täytyy kommentoida tähän, koska tää on mun mielestä huono näkökulma rakentaa tai nauhottaa sooloa. Mielummin lähtisin siitä pointista, että tatsi/bendit osuu soolossa kohdilleen ja vaikka helpotan tilua, jos se ei kulje halutulla tavalla. Tilua eivät kuitenkaan kuuntele kuin enintään kanssakitaristit, jos hekään. Silti jos tatsi ei ole kunnossa, on se aivan sama kuinka paljon tiluttaa, koska juuri tatsi on lopulta (omasta mielestäni) se, joka tekee hyvän/hyvältä kuulostavan soittajan.
aalataur
09.03.2011 09:06:34 (muokattu 09.03.2011 09:16:19)

Aa, se oli lydian dominant. Muistin melkein oikein, eli väärin. No onhan se totta että bendit ja tällainen olisi hirveen tärkeetä. Toisaalta jos ne tilut on vitullaan ja synkka täyttä puuroa, porukka valittaa että soitat yli taitojesi, soita hitaampaa :D Ehkä pitäiskin, niin saisi ne molemmat ehkä joskus samaan sooloon kohdilleen, tilut ja tatsin. Yliyrittämiseenhän sitä monesti sortuu..

Tatsi on tietysti niin monipiippuinen asia ja siihen liittyy niin paljon.. vasurilla vibrato ja bendi, sekä legatotatsi.. oikealla ainakin nyt pikkaamisen rytminen tarkkuus ja erilaiset aksentit tulee mieleen.

Michael J. Fox kai soitti kitaraa jonkun verran? Siis ihan oikeasti. Kyllähän ne soolot veti joku muu, lopputeksteissäkin se vissiin mainittiin kuka. Laulajakin taisi olla joku joka muistuttaa lauluääneltään Foxin puheääntä. Legendaarinen leffa ja kohtaus :) "Something that really.. cooks?"
Eddie
09.03.2011 11:06:41

Michael J. Fox kai soitti kitaraa jonkun verran? Siis ihan oikeasti. Kyllähän ne soolot veti joku muu, lopputeksteissäkin se vissiin mainittiin kuka. Laulajakin taisi olla joku joka muistuttaa lauluääneltään Foxin puheääntä. Legendaarinen leffa ja kohtaus :) "Something that really.. cooks?"

Heh, on kyllä mahtava leffasarja. Itse asiassa katoin kakkosen just eilen, ykkösen viime vkloppuna. Pitää se kolmaskin katsoa tässä joku päivä! :D
Ostetaan soittotaito.
BigPapa
09.03.2011 13:39:00

aalataur: Michael J. Fox kai soitti kitaraa jonkun verran? Siis ihan oikeasti. Kyllähän ne soolot veti joku muu, lopputeksteissäkin se vissiin mainittiin kuka. Laulajakin taisi olla joku joka muistuttaa lauluääneltään Foxin puheääntä. Legendaarinen leffa ja kohtaus :) "Something that really.. cooks?"

http://www.melbay.com/authors.asp?author=1789
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)