Aihe: Kitarakyynärpää
1 2
Tonski
07.03.2011 22:16:20

Kontiak: Videota, missä tapahtuu tämä?

http://www.youtube.com/watch?v=ES1RypBww_g

Et jaksanu ite ettiä? Vielä mainittakoot tässä yhteydessä, ettei kukaan oikeesti käytä (toivon ainakin ettei) pelkästää yhdenlaista käden suuntaliikettä pikatessa, ainahan siinä on vähän mitä sattuu mukana. Kuitenkin ton pyörivän liikkeen lisääminen itsellä lisäsi pikkauksen kontrollia ja rentoutta huomattavasti, sillä siihen tulee tietty syvyyselementti mukaan helpottamaan kielten vaihtoa verraten vain sivuttaissuuntaiseen liikkeeseen.

cr4b: Sivusin aikanaan aiheessani "Nopeuden kehittäminen" lyhyesti kyseistä pikkaustyyliä: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=9314488#p9314488. Tein huomion, että esim. Van Halen käyttää myös nopeimmissa pikkauskohdissa kyseistä liikettä. Se kuitenkin sotii vastaan yleistä käsitystä, että liikkeen tulisi lähteä ranteesta. Supinaatio / pronaatiohan lähtee kyynärpäästä ranteen pysyessä aika lailla paikallaan.

Omaa pikkausliikettäni tarkastellessani huomaan, että kyllä liikkeessä on mukana myös hieman supinaatiota ja pronaatiota, mutta myös ranteen sivuttaisliikettä. Liike näyttää ja tuntuu hyvin luonnolliselta.

Hei.. Ei nää ole mitään absoluuttisia totuuksia:D Eihän sen liikkeen ole PAKKO lähteä VAIN ranteesta, se on yleisin suosittu näkemys. Itse en henk.koht. vois enää vaihdettuani kuvitella soittavani vain sivuttaissuuntaisella liikkeellä, ja mulle on oikeastaan aivan sama lähteekö osa siitä liikkeestä kyynärvarresta vai ei. Tämäkin on siis vain vaihtoehto, tiedä vaikka toimis sullekin, niin sillä aattelin ottaa asian esille! Ranne siis ei missään nimessä pysy paikallaan, toikin ääripää että soittas vain suspinaatio / pronaatio -liikkeellä on aivan absurdi ajatustapa, esmes kieltä vaihtaessa rannehan sen työn hoitaa.. Kokeile käytännössä, niin varmaan älyät mitä ajan takaa.

Ja jos sun soittosi tuntuu hyvin luonnolliselta, niin sithän ongelmaa ei varmaan pitäs kyynärpäähän tulla? Paha alkaa internetin välityksellä leikkimään mitään fysioterapeuttia, mutta mitä kriittisemmin itseensä suhtautuu tällä osa-alueella, sitä todennäköisemmin älyää korjata fibat aikasemmin.. Ihan yleispätevästi sanoen kyllä oma soitto tuntuu hyvin luonnolliselta, jos alintajunnallisella tasolla uskottelee ittelleen että se on sitä, koska ei jaksa myöntää sen olevan jotain muuta tai nähdä vaivaa vaihtaa se pitkään kaverina ollut tuttu plekunpitelytapa.. Puhun siis omista mokistani nyt. Se on vähän sama homma kuin jos säveltäjänä uskottelee että tämä idea on hyvä, niin kyllä se varmaan tietyssä pisteessä alkaa kuulostamaan hyvältä, mutta semmonen objektiivinen kriittisyys ei varmaan näinkään luovassa taiteenlajissa kuin musiikki ole ihan myrkkyä.. luulisin:D
cr4b
07.03.2011 22:22:06 (muokattu 07.03.2011 22:30:54)
En mä nyt mitenkään yrittänyt kumota sun neuvoa :D Huomasinpahan vaan, että olen itsekin kelannut samaa asiaa joskus. Luulen, että mun ongelma on nyt kuitenkin se, että olen soittanut liian paljon omien taitojeni yli. En ollut soittanut muutamaan päivään, ja sitten ajattelin saavuttaa nopeasti soittokunnon takaisin, ja treenasin väkisin aikaisemmilla temmoilla ja vähän enemmän kuin normaalisti. Jos jotain positiivista haluaa tästä kokemuksesta hakea, niin nyt mulla on ainakin hyvä apukeino tekniikan korjaamiseen; jos se sattuu, se on väärin. Ja olen vaihtanut plekutekniikkaa jo monta kertaa, ei ole tosiaan kivaa hommaa se... nyt uskoisin, että se on kuitenkin aika hyvä, pitää vaan se rentous saavuttaa vielä.

Ja mun mielestä mun pickaus näyttää täsmälleen tolta, miten Gilbert pickaa :D
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
Kontiak
08.03.2011 10:01:34
Tonski: http://www.youtube.com/watch?v=ES1RypBww_g

Et jaksanu ite ettiä?

Halusin vain tietää, mitä tarkoitat. Kun minusta se Gilbertin ranne nimenomaan vispaa ilman pronaatiota ja supinaatiota. http://www.youtube.com/watch?v=xCsLV5jdWzI
http://www.truthinshredding.com
cr4b
08.03.2011 15:12:49
Kontiak: Halusin vain tietää, mitä tarkoitat. Kun minusta se Gilbertin ranne nimenomaan vispaa ilman pronaatiota ja supinaatiota. http://www.youtube.com/watch?v=xCsLV5jdWzI

Kattokaapa muuten noita kahta videota. Sehän pikkaa tosiaan eri tavalla niissä. Täytyy kyllä sanoa, että tuo uudempi Technical Difficulties -video näyttää PALJON rennommalta meiningiltä pikkauksen suhteen.
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
Tonski
08.03.2011 15:43:24

Kontiak: Halusin vain tietää, mitä tarkoitat. Kun minusta se Gilbertin ranne nimenomaan vispaa ilman pronaatiota ja supinaatiota. http://www.youtube.com/watch?v=xCsLV5jdWzI

Niinkö sinusta? Kiva!

cr4b: Kattokaapa muuten noita kahta videota. Sehän pikkaa tosiaan eri tavalla niissä. Täytyy kyllä sanoa, että tuo uudempi Technical Difficulties -video näyttää PALJON rennommalta meiningiltä pikkauksen suhteen.

Njoo taitaapi nuo videotkin olla vähän eri aikakausilta.. Ihan samanlainen pyörivä, syvyyttä lisäävä kuopimisliike molemmissa on mun mielestäni, ihan vaikka Kontiakin linkittämän videon ekaa 5-8 sekuntia katsoen. Miehen technical difficulties -vedossa tää on tosin paljon selvempi. Mä sanosin melkein, että kokeilkaa soittaa pelkästään tolla ulnar / radial deviation -liikkeellä, eli sivuttaissuuntaisella pikkauksella.. Itse en henk.koht. käsitä, mitä järkeä siinä on:D Vaikka kokeilen erilaisella plekulla ja toisen tyylisellä pikkauksella, niin sen sivuttaissuuntaisen liikkeen korostaminen tuntuu monella eri tavalla tosi jännitteiseltä ja rajoittavalta.
Leslie East
08.03.2011 18:51:54
cr4b: Kattokaapa muuten noita kahta videota. Sehän pikkaa tosiaan eri tavalla niissä. Täytyy kyllä sanoa, että tuo uudempi Technical Difficulties -video näyttää PALJON rennommalta meiningiltä pikkauksen suhteen.

Pidätkö kyynärvartta vai rannetta lankussa kiinni pikatessasi? Jos ranne on kiinni, niin ranteeseen tulee isompi kulma. Veikkaan oireista että hermo oikuttelee, rannekanava taas kerran? Tuetko nimetöntä tai pikkusormea lankkuun, kuten vaikka Yngwie? Jos on opetellut tehokkaan pikkaustyylin a la Gilbert esim, niin on tietysti täyttä myrkkyä muuttaa sitä mihinkään suuntaan. Mutta jos vaiva jatkuu se usein myös pahenee, jolloin voi olla hyvä kuitenkin muuttaa pikkaustyyliä hiukan.
cr4b
08.03.2011 19:03:15 (muokattu 08.03.2011 19:13:27)
Leslie East: Pidätkö kyynärvartta vai rannetta lankussa kiinni pikatessasi? Jos ranne on kiinni, niin ranteeseen tulee isompi kulma. Veikkaan oireista että hermo oikuttelee, rannekanava taas kerran? Tuetko nimetöntä tai pikkusormea lankkuun, kuten vaikka Yngwie? Jos on opetellut tehokkaan pikkaustyylin a la Gilbert esim, niin on tietysti täyttä myrkkyä muuttaa sitä mihinkään suuntaan. Mutta jos vaiva jatkuu se usein myös pahenee, jolloin voi olla hyvä kuitenkin muuttaa pikkaustyyliä hiukan.

Lepuutan kyynärvartta bodya vasten. En tue pikkurilliä tai nimetöntä skebaan. Ranne on aika suorassa. Nyt olen pikkaillut varovasti rentouteen keskittyen, ja kyynärpää tuntuu vähän paremmalta. Ehkä tämä tästä. Aion silti käydä näyttämässä sitä lääkärille varmuuden vuoksi. Todella vaikeaa kyllä pitää se kyynärpää aivan rentona soittaessa... Jostain syystä pystyn sweeppaamaan käsi rentona, mutta pikkaus ja täppäys on vaikeaa. Ei kai siinä kuin treeniä kehiin.

EDIT: Ei kait muuten syynä voisi olla se, että olen aloittanut soittamaan kitara vasemman polven päällä? Siitä on kyllä jo muutama kuukausi kun tein vaihdoksen. Sitä ennen soitin aina seisoviltaan.
Leslie East
09.03.2011 19:05:24
cr4b:

EDIT: Ei kait muuten syynä voisi olla se, että olen aloittanut soittamaan kitara vasemman polven päällä? Siitä on kyllä jo muutama kuukausi kun tein vaihdoksen. Sitä ennen soitin aina seisoviltaan.

Voi olla: olkapää saattaa olla hiukan jännittyneempi ja huonommassa asennossa kun soitat istualtaan. Kivuliaiden oireiden syntymiseen ei tarvita kovin suurta virhettä asennossa. Tai virhettä ollenkaan, kun anatomiassa on aina pieniä eroja ihmisten välillä
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)