Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sisäisen Patterin vaihto
1
pekka montin
07.03.2011 11:59:55
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikä noissa vanhemmissa syntikoissa tämä tulee vastaan itse kullakin, joten miten/minkä kautta hoidatte asian?
 
Sitten toinen kysymys. Esim. Moni tyyppi on myymässä soitintaan sen jälkeen kun sisäinen patteri on vaihdettu, ja tässä herää kysymys. Kuinka kauan laite kestää about tuon prosessin jälkeen ja kuinka paljon patterin laadulla on osuutta asiaan jne?
 
Valaistuneet voisivat valaista pimeydessä vaeltavaa. Kiitos jo etukäteen.
 
Leikari
07.03.2011 12:41:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekka montin: Elikä noissa vanhemmissa syntikoissa tämä tulee vastaan itse kullakin, joten miten/minkä kautta hoidatte asian?
 
Sitten toinen kysymys. Esim. Moni tyyppi on myymässä soitintaan sen jälkeen kun sisäinen patteri on vaihdettu, ja tässä herää kysymys. Kuinka kauan laite kestää about tuon prosessin jälkeen ja kuinka paljon patterin laadulla on osuutta asiaan jne?
 
Valaistuneet voisivat valaista pimeydessä vaeltavaa. Kiitos jo etukäteen.

 
On tullut jonkun kerran vastaan.
 
Kymmentä vuotta voi pitää hyvänä approksimaationa patterinvaihtoväliksi, mutta minulla on kyllä kestäneet pidempään. Jossain yamaha cs40M.ssä vaihtoväli on ollut muutaman vuoden, mutta homma on helppo ja nopea kuin mikä.
 
Se on sitten myps laitteesta kiinni, että millaisen operaation tarvitsee. Kätevämmät ja viitseliäämmät vaihtavat itsekin. Usein kyse on juottamalla kytketystä paristosta, jonka vaihdon olen jättänyt "ammattilaisen" hommiksi - milloin huollossa ja milloin ystävälliselle kaverille.
 
Osaan syntikoista löytyy paristonvaihto-ohjeet netistä.
 
Kaikki eivät suosittele, että juotettavan patterin tilalle laitettaisiin kanta ja helpommin vaihdettava paristo.
 
Soundit kyllä häviävät paristonvaihdon yhteydessä - eli ne on tarpeen pitää jollain muistikortilla/tietokoneessa filenä/kasetilla tms. mikä sitten onkin ko. synan varmennusvälineenä. "Kadonneita" tehdaspresettejä voi metsästellä netistä ja joillakin (esim. Dx7) löytyy laillisesti ilmaisiakin soundeja kasapäin.
 
JPQ
07.03.2011 15:31:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole koskaan vaihtoa tarvinnut vielä. ja itse en ainakaan vaihda. ja toisekseen lyhyimmät ajat olleet 2-5v luokkaa mistä olen kuullut normaalit kait 5-10vuotta luokkaa eli siis yleiset sikäli normaalit.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
pekka montin
07.03.2011 15:55:28
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leikari: On tullut jonkun kerran vastaan.
 
Kymmentä vuotta voi pitää hyvänä approksimaationa patterinvaihtoväliksi, mutta minulla on kyllä kestäneet pidempään. Jossain yamaha cs40M.ssä vaihtoväli on ollut muutaman vuoden, mutta homma on helppo ja nopea kuin mikä.
 
Se on sitten myps laitteesta kiinni, että millaisen operaation tarvitsee. Kätevämmät ja viitseliäämmät vaihtavat itsekin. Usein kyse on juottamalla kytketystä paristosta, jonka vaihdon olen jättänyt "ammattilaisen" hommiksi - milloin huollossa ja milloin ystävälliselle kaverille.
 
Osaan syntikoista löytyy paristonvaihto-ohjeet netistä.
 
Kaikki eivät suosittele, että juotettavan patterin tilalle laitettaisiin kanta ja helpommin vaihdettava paristo.
 
Soundit kyllä häviävät paristonvaihdon yhteydessä - eli ne on tarpeen pitää jollain muistikortilla/tietokoneessa filenä/kasetilla tms. mikä sitten onkin ko. synan varmennusvälineenä. "Kadonneita" tehdaspresettejä voi metsästellä netistä ja joillakin (esim. Dx7) löytyy laillisesti ilmaisiakin soundeja kasapäin.

 
Jeez. Tuo valaisi jo paljon. Miten sitten nämä korjaajat? erityisosaajia, vai käykö ihan perinteinen eloktroniikan lafka joita miltei jokaisessa kaupungissa on ja mikä noissa on se yleinen hinta? Eli paljonko veloittavat kyseisestä toimenpiteestä.
 
jp8000
07.03.2011 15:57:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaihdatin omaan JP8000:ni patterin huollossa, jossa se huoltomies piti soundit koneen muistissa jollain ulkosella keinolla.
 
"It was totally worth it" -homer simpson in the episode "fraudcast news"
tepposal
08.03.2011 15:55:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varmaan jo 80-luvun loppupuolelta lähtien patterit ovat useimmiten sellaisia ettei tarvitse juottaa. Juotettavista ei ole kokemusta.
Itse olen useaan ysärityöasemaan vaihtanut patterin (esim.01/W, Trinity). Se on niin yksinkertaista ettei todellakaan kannata teettää sitä muualla. Yleensä vain täytyy jaksaa ruuvata pohjapelti auki, etsiä patteri ja vaihtaa se samanlaiseen. Oikea patteri löytyy jokaisesta Anttilasta tms.
2000-luvulle tultaessa tätäkin asiaa on mietitty valmistajan taholta, ja patterinvaihtoon löytyy oma luukku pohjapaneelissa, jolloin selviää vain muutamalla ruuvilla (esim. Yamaha EX5, Triton Extreme).
 
Qoshovius
08.03.2011 17:10:11 (muokattu 08.03.2011 17:11:39)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä olisi edessä Korg Poly 61 sisäisen pariston vaihto. Haluaisin kuitenkin säilyttää laitteessa olevat soundit, mutta datakasettia ei löydy. Mitenkäs onnistuisi, jos tallentaisin soundit tavalliselle kasetille, voisiko ne palauttaa siitä sitten?
Miten soundit pitäisi nauhoittaa kasetille?
 
Vaihtoehtoisesti saa ehdottaa, mistä saisi soundit sisältävän kasetin sopuhintaan.
Tuo on kuitenkin niin kakunpala ohjelmoida, ettei viitsisi mahdottomia maksaa. Toisaalta ei viitsisi myöskään hävittää kaikkia soundeja.
 
Edit: Niin, kyseessä on siis jokin vanhanmallinen piirilevyyn juotettu paristo, joten itse en saa asiaa hoidettua (ei löydy kolvia talosta), ellen sitten bongaa vastaavaa paristoa jostain ja lainaa kolvia kaverilta. Mahtaako elektroniikkaliikkeissä tmv. olla jokin keino noiden soundien säilyttämiseen, kun joku puhui että "ulkopuolisin keinoin"?
 
Rauha Jääkarhuille (Ambient/elektro/IDM) http://www.myspace.com/jaakarhu Tarvas (Folk metal) http://www.myspace.com/tarvasband
Leikari
08.03.2011 17:24:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Qoshovius: Itsellä olisi edessä Korg Poly 61 sisäisen pariston vaihto. Haluaisin kuitenkin säilyttää laitteessa olevat soundit, mutta datakasettia ei löydy. Mitenkäs onnistuisi, jos tallentaisin soundit tavalliselle kasetille, voisiko ne palauttaa siitä sitten?
Miten soundit pitäisi nauhoittaa kasetille?
 
Vaihtoehtoisesti saa ehdottaa, mistä saisi soundit sisältävän kasetin sopuhintaan.
Tuo on kuitenkin niin kakunpala ohjelmoida, ettei viitsisi mahdottomia maksaa. Toisaalta ei viitsisi myöskään hävittää kaikkia soundeja.
 
Edit: Niin, kyseessä on siis jokin vanhanmallinen piirilevyyn juotettu paristo, joten itse en saa asiaa hoidettua (ei löydy kolvia talosta), ellen sitten bongaa vastaavaa paristoa jostain ja lainaa kolvia kaverilta. Mahtaako elektroniikkaliikkeissä tmv. olla jokin keino noiden soundien säilyttämiseen, kun joku puhui että "ulkopuolisin keinoin"?

 
soundit löytyy .wav -tiedostona tuoltakin:
 
http://www.synthmania.com/poly-61m.htm
 
hommaa sopiva välijohto ja voit toistaa datan tietokoneelta (äänikortin linjalähtö tai kuulokeliitäntä, jonka tasonsäätö voi olla vähän hakua ensin)
 
Manualista löytynee ohjeet soundien lataamiseen:
 
http://www.synthesizer.at/download/manual_%20poly61.pdf
 
ellet pysty liikuttamaan tietokonetta synan luo tai toisin päin ja perinteinen kasettitoistin (hifi-dekki) löytyy, niin mikään ei estä äänittämästä tietokoneelta tavalliselle kasetille ja toistaa siitä. Taitaa olla lähinnä turha mutka matkaan tuo keio nykyään. Mikäli käytät kasettia: Tavallinen hyvälaatuinen c-kasetti käy. Ei käytetä dolbyä tms. kohinanvaimennusta.
 
soundit saa varmaan siten säilymään, että tekee patterinvaihto-operaation ajaksi ylimääräisellä paristolla rinnakkaisen kytkennän.
 
pariston juottamisessa pitää olla tarkka, ettei kuumenna paristoa liikaa - pitäisikö olla termostaattikolvi ja muutenkin taitoa enemmän ... en tiedä kun en ole tehnyt tuota.
 
pekka montin
08.03.2011 17:30:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leikari: soundit löytyy .wav -tiedostona tuoltakin:
 
http://www.synthmania.com/poly-61m.htm
 
hommaa sopiva välijohto ja voit toistaa datan tietokoneelta (äänikortin linjalähtö tai kuulokeliitäntä, jonka tasonsäätö voi olla vähän hakua ensin)
 
Manualista löytynee ohjeet soundien lataamiseen:
 
http://www.synthesizer.at/download/manual_%20poly61.pdf
 
ellet pysty liikuttamaan tietokonetta synan luo tai toisin päin ja perinteinen kasettitoistin (hifi-dekki) löytyy, niin mikään ei estä äänittämästä tietokoneelta tavalliselle kasetille ja toistaa siitä. Taitaa olla lähinnä turha mutka matkaan tuo keio nykyään. Mikäli käytät kasettia: Tavallinen hyvälaatuinen c-kasetti käy. Ei käytetä dolbyä tms. kohinanvaimennusta.
 
soundit saa varmaan siten säilymään, että tekee patterinvaihto-operaation ajaksi ylimääräisellä paristolla rinnakkaisen kytkennän.
 
pariston juottamisessa pitää olla tarkka, ettei kuumenna paristoa liikaa - pitäisikö olla termostaattikolvi ja muutenkin taitoa enemmän ... en tiedä kun en ole tehnyt tuota.

 
Pitää kyllä myöntää että omat taidot ei tuohon riitä, ja sitten vasta onkin mukavaa jos tekee jotain väärin. Itellähän on nyt myös Korg DW 6000 joka tuli noiden Polyjen jälkeen. Mukavia soittimia.
 
Jos joku haluaa tulevaisuudessa tienata inhimillisissä mitoissa rahaa, voi tehdä mulle noi duunit parin syntikan kohdalla, sitten ja kun niiden aika tulee, joka siis on edessäpäin. Matkustan autolla vaikka paikan päälle ja olettaen että prosessista ei veloiteta heti usempaa satasta.
 
Murgo
08.03.2011 19:21:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leikari:
 
soundit saa varmaan siten säilymään, että tekee patterinvaihto-operaation ajaksi ylimääräisellä paristolla rinnakkaisen kytkennän.

 
Olen tuota miettinyt että mitä jos pariston vaihtaisi niin että laitteessa on virrat päällä, eikös muisti silloin pysyisi "hengissä" ilman paristoakin, useimmissa kai se data katoaa tyhjälläkin patterilla vasta kun virran katkaisee?
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Mikko T.
08.03.2011 20:06:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

1) hommaa oikeanlainen paristo (yleensä CR2032, 3V litiumparisto)
2) avaa kone ja paristokotelo esille
3) sähköjohto kiinni ja lyö virrat päälle
4) vaihda paristo koneen ollessa päällä mut varo koskemasta muuhun kuin paristokoteloon ja itse paristoon, itse käytin työvälineenä kahta maxikokoista tulitikkua
5) kun paristo on paikallaan, virrat pois, sähköjohto pois ja kone kiinni
 
Oon tehnyt näin Korgin, Yamahan ja Rolandin vehkeille, ikinä ei ole mennyt hommat millään lailla munille.
 
Pieru naurattaa aina. www.viihdepianisti.com
Murgo
09.03.2011 06:02:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikko T.: 1) hommaa oikeanlainen paristo (yleensä CR2032, 3V litiumparisto)
2) avaa kone ja paristokotelo esille
3) sähköjohto kiinni ja lyö virrat päälle
4) vaihda paristo koneen ollessa päällä mut varo koskemasta muuhun kuin paristokoteloon ja itse paristoon, itse käytin työvälineenä kahta maxikokoista tulitikkua
5) kun paristo on paikallaan, virrat pois, sähköjohto pois ja kone kiinni
 
Oon tehnyt näin Korgin, Yamahan ja Rolandin vehkeille, ikinä ei ole mennyt hommat millään lailla munille.

 
Eli homma toimii juuri kuten ajattelinkin, hyvä että tuli vahvistus päätelmälleni. Pitänee vaihtaa tuohon JV2080:een jossain vaiheessa kun ei mitään tietoa patterin iästä, muihin vehkeisiin olenkin vaihtanut pari vuotta sitten.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Leikari
09.03.2011 07:26:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikko T.: 1) hommaa oikeanlainen paristo (yleensä CR2032, 3V litiumparisto)
2) avaa kone ja paristokotelo esille
3) sähköjohto kiinni ja lyö virrat päälle
4) vaihda paristo koneen ollessa päällä mut varo koskemasta muuhun kuin paristokoteloon ja itse paristoon, itse käytin työvälineenä kahta maxikokoista tulitikkua
5) kun paristo on paikallaan, virrat pois, sähköjohto pois ja kone kiinni
 
Oon tehnyt näin Korgin, Yamahan ja Rolandin vehkeille, ikinä ei ole mennyt hommat millään lailla munille.

 
hyvä tietää - kun homma kerran noin helposti sujuu niin pitää ottaa jonkun viikonlopun hommaksi "uudempien" digisyntikoiden patterivaihto-operaatio. Suurin vaivahan tuollaisissa pikkuhommissa on, että tulee aloitetuksi.
 
juotettavat jätän suosiolla muiden tehtäväksi edelleen
 
ReBeat
09.03.2011 09:29:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi random kokemus...
Kurzweil K2500R menee tavalliset AA-paristot (putkessa muutama peräkkäin). Oli helppo vaihtaa. Manuaalissa mainittiin että kondensaattorin varaus riittää pitämään muistia yllä noin 30 sekuntia. Eli jos on nopeakätinen ja ei ala liikaa hermostuttamaan, niin tuossa laitteessa ei tarvi pitää virtoja päällä vaihdon aikana :)
 
Qoshovius
10.03.2011 14:34:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leikari: soundit löytyy .wav -tiedostona tuoltakin:
 
http://www.synthmania.com/poly-61m.htm
 
hommaa sopiva välijohto ja voit toistaa datan tietokoneelta (äänikortin linjalähtö tai kuulokeliitäntä, jonka tasonsäätö voi olla vähän hakua ensin)
 
Manualista löytynee ohjeet soundien lataamiseen:
 
http://www.synthesizer.at/download/manual_%20poly61.pdf
 
ellet pysty liikuttamaan tietokonetta synan luo tai toisin päin ja perinteinen kasettitoistin (hifi-dekki) löytyy, niin mikään ei estä äänittämästä tietokoneelta tavalliselle kasetille ja toistaa siitä. Taitaa olla lähinnä turha mutka matkaan tuo keio nykyään. Mikäli käytät kasettia: Tavallinen hyvälaatuinen c-kasetti käy. Ei käytetä dolbyä tms. kohinanvaimennusta.
 
soundit saa varmaan siten säilymään, että tekee patterinvaihto-operaation ajaksi ylimääräisellä paristolla rinnakkaisen kytkennän.
 
pariston juottamisessa pitää olla tarkka, ettei kuumenna paristoa liikaa - pitäisikö olla termostaattikolvi ja muutenkin taitoa enemmän ... en tiedä kun en ole tehnyt tuota.

 
Ehdoton plussa tästä vastauksesta, kiitos!
 
Helpoin tapa olisi kysellä tuota patterinvaihdoksen suorittavaa sähköjamppaa tekemään tuon rinnakkaisen kytkennän, me thinks.
 
Rauha Jääkarhuille (Ambient/elektro/IDM) http://www.myspace.com/jaakarhu Tarvas (Folk metal) http://www.myspace.com/tarvasband
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «