Aihe: Osallistu studiomonitorien suunnitteluun!
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
jii.haanpaa
06.03.2011 23:18:39
tootsi: Heh, siis että vahvistimen etupaneelissa on säätöpotikat bassolle ja diskantille. Itse päättelin että ovat turhat juurikin softien ansiosta, mutta koskaan ei voi olla varma. Eli ilmeisesti ovat turhat? Eikös monissa studiokaiuttimissa ole noiden säätö, vai olenko käsittänyt väärin?

Näillä näkymin ainoat liikkuvat osat ovat virtanappi sekä volumepotikka. Unohtuuko jotain oleellista josta olisi selvästi hyötyä?

Usein studiomonitoreissa/laadukkaissa aktiivikajareissa on jokaiselle elementille oma vahvari ja niille aktiiviset suotimet, esim Genelecit. Kustannustehokkuus lienee syypää siihen, että tuo elektroniikka sitten tungetaan kajarin sisään.

Itse en tämän projektin tapauksessa oikein ymmärrä miksi sinne kajariin pitäisi sulloa valmis vahvari kun sen voi jättää ulkopuolellekin, säätönuppeineen päivineen ja vaikkapa vaihtaa parempaan, jos tarvetta ilmenee. Vai oliko vahvarikin aikomus värkätä itse?
tootsi
07.03.2011 10:33:59
Itse en tämän projektin tapauksessa oikein ymmärrä miksi sinne kajariin pitäisi sulloa valmis vahvari kun sen voi jättää ulkopuolellekin, säätönuppeineen päivineen ja vaikkapa vaihtaa parempaan, jos tarvetta ilmenee. Vai oliko vahvarikin aikomus värkätä itse?

Ihan fiksu ehdotus tuo passiivikaiuttimien teko, juurikin tuon vahvistimen mahdollisen vaihdon vuoksi. Hinnastakin tulee aika paljon halvempi! Itselle teen kuitenkin integroituna tuon.

Vahvisinta ei ollut tarkoitus värkätä itse, vaan käyttää TA2020 piiriin perustuvaa vahvistinta. Ei tuota linkitettyä vahvistinta, mutta vastaavaa jossa on tyylikkäät alumiinikuoret.

Tällaisessa projektissa näkisin suurimpana valttina sen että tuollainen yhden elementin ("huonosaundinen", bassoton, keskiäänivoittoinen) pikkukaiutin hyvässä, resonoimattomassa kotelossa ehkä mieluummin ilman päätettä kuin alitehoisella päätteellä toimisi hyvin referenssinä ja etenkin lauluäänitysten monitoroinnissa.
Tuosta kaiuttimesta tulee helposti nuot 3 mainitsemaasi ominaisuutta muistuttava, mutta uskon onnistuvani tekemään laadukkaan kaiuttimen. Kiitoksia kuitenkin pirujen maalaamisesta seinälle :)

Halpoja ja kohtuuhyviä monitoreita on pilvin pimein (Samson, M-Audio, Fostex, Tascam, Behringer ym) eikä itse rakentamilla pääse mitenkään kilpailemaan niiden kanssa samoilla hintoilla ja laatutasolla.

Okei, laitas linkkiä alle 200€/pari kaiuttimiin. Nämä kaiuttimet ovat tehty todennäköisesti perinteisellä 2-tie tyylillä, jonka ongelmia on esitetty aivan ensimmäisissä viesteissä.

Suunnittelussa pitää ottaa myös huomioon muut kuin suorat vasteet, samoin etulevyn mittasuhteet ja diffraktiot. Tehovasteesta pitää saada sopiva, mikä ei ole sama asia kuin suora. Haasteita ja tekemistä riittää, speksejä eikä varsinkaan hintaa ei kannata hakata kiveen ennen kuin on jotain oikeasti toimivaa esitettävänä.

Juu tietenkin on muitakin kuin suora vaste.

Mittasuhteissa ei ole hirveästi pelivaraa tuon kokoisessa kaiuttimessa, eivätkä ne ole hirveän kriittiset tälle elementille. Kotelosta tulee kuitenkin mahd. kapea, joka on todettu parhaaksi tälle elementille.

Diffraktioon voi vaikuttaa mm. viistämällä elementin reiän takalaidan vähintään 45 asteen kulmaan. Yleisesti käytetty tapa. Vai tarkoititko tätä?

---------------------

Tänään varmaan simuloin tarkemmin sekä yritän saada ensimmäisiä 3D-kuvia ulos!
jii.haanpaa
07.03.2011 11:55:09 (muokattu 07.03.2011 11:56:19)
tootsi:
...Okei, laitas linkkiä alle 200€/pari kaiuttimiin. Nämä kaiuttimet ovat tehty todennäköisesti perinteisellä 2-tie tyylillä, jonka ongelmia on esitetty aivan ensimmäisissä viesteissä...

Itse en osaa sanoa 200€ kajaripareista mitään, mutta taitaa se 300 euron Behru olla melko lyömätön epeli. Siinähän on molemmille elementeille oma vahvari ja ymmärtääkseni varsin toimiva aktiivijakari. Tuosta saa myös passiiviversion 200 eurolla, mutta silloin menetetään aktiivisuotimen etu.

Jos budjetti pompsautettaisiin 300€, niin silloin voisin tarjota mustaksi hevoseksi suljettuun koteloon rakennettua koaksiaalikaiutinta, aw7:aa. Sietää erittäin hyvin sijoittelua, toistaa neutraalisti, käyttöalue on yllättävän laaja ja suuntaa mukavasti. Toki koaksiaalikaiutin on aina siinä mielessä kompromissi, että diskantin suuntaimena toimiva keskiäänikartio on jatkuvassa liikkeessä, mikä saattaa närästää hifimpää korvaa, mutta rakenteensa vuoksi siinä on samoja ominaisuuksia kuin laajakaistaelementissäkin. Omaan korvaani toimii oikein hyvin myös lähikentässä.
kivi
07.03.2011 13:26:30 (muokattu 07.03.2011 13:29:16)
jii.haanpaa: Itse en osaa sanoa 200€ kajaripareista mitään, mutta taitaa se 300 euron Behru olla melko lyömätön epeli.

Mä näkisin että tässä aletaan eksyä pahasti aiheesta, jos tuodaan 2-tiet ja passiivit mukaan. Tehoa tietenkin pitää olla tarpeeksi, mutta kyllä musta se mitä tarvitaan on nimenomaan aktiivinen 1-elementtinen joka kaikkine puutteineenkin on ihan olennaisen hyvä työkalu. Mulla on itselläni (useiden muiden monitorien ohella) Ken Avantin tekemät Avantonet, eli Auratonejen "uudet mallit" ja tykkään kovasti, ja Joona Lukalan luona oon saanut nähdä kuinka hyvin tehty yksitie taipuu vaikka masteroinnin työkaluksi.

Edit: PS. Pönttöjen ulkonäkö ei mua niin kiinnosta (musta on pop), mutta voisiko kontrollipaneelissa olla peilipinta niin näkisi heti että onko oma pää tarkalleen oikeassa kohti, 60 asteen tasasivuisessa kolmiossa?
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
tootsi
07.03.2011 13:39:55 (muokattu 07.03.2011 13:45:51)
Jos budjetti pompsautettaisiin 300€, niin silloin voisin tarjota mustaksi hevoseksi suljettuun koteloon rakennettua koaksiaalikaiutinta, aw7:aa.

Näinhän se on. Projektin pääpointti on kuitenkin se edullisuus, näitä kaiuttimia ei ole markkinoilla. Siksi siis teen ne itse, haluan saada aina rahalle vastinetta.

PS. Pönttöjen ulkonäkö ei mua niin kiinnosta (musta on pop), mutta voisiko kontrollipaneelissa olla peilipinta niin näkisi heti että onko oma pää tarkalleen oikeassa kohti, 60 asteen tasasivuisessa kolmiossa?

Kontrollipaneelissa peilipinta on poissuljettu vaihtoehto. Pienen peilin laittaminen on tietenkin mahdollista! Mitä tästä peilistä pitäisi näkyä? Riittääkö oma pää, hartiat, korvat, nenä, silmät?

Tehoa tietenkin pitää olla tarpeeksi, mutta kyllä musta se mitä tarvitaan on nimenomaan aktiivinen 1-elementtinen joka kaikkine puutteineenkin on ihan olennaisen hyvä työkalu.

Tuon TA2020 piirin vahvistinteho riittää tähän yhdistelmään. 15-20W on maksimiteho jota tämä elementti kestää tuontyppisessä koteloratkaisussa. Huimia äänenpaineita tästä ei tulla saamaan (alle 100dB), mutta näen sen riittävänä. Tetenkin viritystä nostamalla päästän yli 100dB lukemiin, mutta tällöin toisto on dynaamitonta sekä särö kasvaa lyhyen lineaarisen liikeradan vuoksi. Äänenlaadusta ei tingitä tippaakaan!
jii.haanpaa
07.03.2011 13:55:11
kivi: Mä näkisin että tässä aletaan eksyä pahasti aiheesta, jos tuodaan 2-tiet ja passiivit mukaan. Tehoa tietenkin pitää olla tarpeeksi, mutta kyllä musta se mitä tarvitaan on nimenomaan aktiivinen 1-elementtinen joka kaikkine puutteineenkin on ihan olennaisen hyvä työkalu. Mulla on itselläni (useiden muiden monitorien ohella) Ken Avantin tekemät Avantonet, eli Auratonejen "uudet mallit" ja tykkään kovasti, ja Joona Lukalan luona oon saanut nähdä kuinka hyvin tehty yksitie taipuu vaikka masteroinnin työkaluksi.

Juu, totta kai laajakaistatoteutus on ajatuksena ideaali. Mutta kun rahnaa on 200 euroa ja tavoitteena, ja ymmärtääkseni myös ketjun aiheena on vaapasti lainaten "mahdollisimman edullinen ja tinkimätön aktiivistudiomonitori", niin itse pitäisin ehdottomasti kaksitiet/koaksiaalit mukana pelissä. Ainakin siinä tapauksessa, missä vaihtoehto olisi 3"-4" laajakaistaelementti ja/tai lopputuloksella on suurempi merkitys kuin tietyllä osavalinnalla.

Aktiivi tai passiivi, mitäpä väliä sillä on? Yleensäkin ajatus "aktiivikajarista" ilman aktiivista jakosuodinta on melko turha.

Askartelu on tietenkin tärkeintä tässä harrastuksessa ja on mielenkiintoista nähdä mitä tällä kertaa syntyy!
jii.haanpaa
07.03.2011 14:06:03
tootsi: Näinhän se on. Projektin pääpointti on kuitenkin se edullisuus, näitä kaiuttimia ei ole markkinoilla. Siksi siis teen ne itse, haluan saada aina rahalle vastinetta.

Hyvä meininki! Turuilla ja toreilla väittävät, että ESIn Near-sarjalaiset olisivat kovassa maineessa tuossa hintaluokassa. Sellaisesta voisit saada testipenkkiin hyvän referenssipisteen, josta petratessa voi sitten taputella itseään olalle :)

Esim tällattis: http://www.thomann.de/fi/esi_near_08_classic.htm Tuohan olisi sellainen tyypillinen ratkaisu, biamppaus, säädettävä aktiivijakari, magneettisuojaus jne.
kivi
07.03.2011 14:37:34
jii.haanpaa: ... niin itse pitäisin ehdottomasti kaksitiet/koaksiaalit mukana pelissä. Ainakin siinä tapauksessa, missä vaihtoehto olisi 3"-4" laajakaistaelementti ja/tai lopputuloksella on suurempi merkitys kuin tietyllä osavalinnalla.

Aktiivi tai passiivi, mitäpä väliä sillä on? Yleensäkin ajatus "aktiivikajarista" ilman aktiivista jakosuodinta on melko turha.

Riippuu ihan siitä mistä kulmasta asiaa katsoo. Jos hakusessa on joku mikä vaan hyvä monitorointi niin kaksitiet ja monet esoteerisemmätkin ratkaisut ovat mahdollisia. Magnepanejakin saa tehtaalta halvalla, just rigattiin kaverille niistä 5.1 eikä tullut kalliiksi.
;-)

Sen sijaan se, että kyseessä on fyysisesti yksi ainoa elementti tuo selkeitä etuja, mun nähdäkseni paljon enemmän etuja kuin mitä menetetään taajuustoiston laajuudessa. Yksielementtisistä monitoreista ei myöskään ole liikaa tarjontaa, kaksitiehägäreitä löytyy ihan pilkkahinnalla monia hyviä, ja jotkut sellaiset kannattaakin ehdottomasti poimia näiden kavereiksi, toiseksi kuunteluksi jos omaa pajaa varustaa. Tai useammat. Yksitie on kumminkin kiitos yksinkertaisen rakenteensa tarkkuustyökalu jonka varassa voi suhteellisen helposti tehdä päätöksiä.

Aktiivi voittaa passiivin kahdesta syystä. Ensinnäkin aktiivissa teho on laskettu valmiiksi vastaamaan elementtien tarvetta (tää lasketaan jotenkin ikäänkuin muuntamalla +12dBVU kohina jännitteeksi ja vastaavasti muuntamalla kaiuttimien herkkyys jännitteeksi ja sovittamalla nää, muistaakseni, tätä en olekaan miettinyt aikoihin, anteeksi jos muisti petti). Ja toisekseen, mikä tärkeintä, aktiivissa on vahvistin mukana. Kun mä otan mukaan studioon (passiiviset) Avantonet, Auratonet tai mitkä vaan, niin raahaan mukana Yamahan studiopäättäriä joka painaa 30 kiloa ja sitten sille pitää löytää paikka aina uudessa tarkkaamossa, tosi paljon helpompaa olis vaan laittaa hägärit pinoon ja tulille.

Ja se peili, silmäthän siitä olis hyvä nähdä. tai joku osa omaa naamaa. Peilitarrakalvokin käy.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
tootsi
07.03.2011 15:17:44
Nämähän ovat "aktiivit", eli integroitu vahvistin mutta passiivinen suoto. Ja tuo vahvistin tulee suunnitelmien mukaan tosiaan vain toiseen kaiuttimeen, hinnan saa pysymään näin kurissa. Vai onko molemmissa kaiuttimessa pakko olla oma vahvistin, jos hintaa tulee 20-40€ lisää per pari?

Jos (toivottavasti kun) ei tarvitse, olisiko kaiuttimien välinen johdotus hyvä olla irroitettava? Esimerkiksi kaiutinterminaali, jonka väliin voi laittaa kaapelin. Vai RCA-johto, onnistuu silläkin vaikka onkin hieman omalaatuinen tapa :)

Mitä liittimiä kaiutin tarvitsee? RCA, XLR, 6,5mm? Uros vai naaras? Mielellään yhdellä yrittäisin pärjätä, mutta kaksikin menee jos oikeasti tarvetta on. Kolme on liikaa.

Olisiko mikkiständin paikka kätevä pohjassa?

Virtalähde sisälle vai ulkopuolelle? Helpottaa paljon jos ulkopuolelle, kaiutinkokoa ei tarvitse suurentaa.
Antti1
07.03.2011 15:53:02
tootsi: Nämähän ovat "aktiivit", eli integroitu vahvistin mutta passiivinen suoto. Ja tuo vahvistin tulee suunnitelmien mukaan tosiaan vain toiseen kaiuttimeen, hinnan saa pysymään näin kurissa. Vai onko molemmissa kaiuttimessa pakko olla oma vahvistin, jos hintaa tulee 20-40€ lisää per pari?

Mun nähdäkseni ei oikeastaan, jos siitä yhdestä möykystä saa säädettyä kanavabalanssin yms. asiat. Toisaalta kääntöpuolena on sitten se, että kaiuttimet on pakko ostaa aina parillisissa määrissä.

Jos (toivottavasti kun) ei tarvitse, olisiko kaiuttimien välinen johdotus hyvä olla irroitettava? Esimerkiksi kaiutinterminaali, jonka väliin voi laittaa kaapelin. Vai RCA-johto, onnistuu silläkin vaikka onkin hieman omalaatuinen tapa :)

Ehdottomasti irroitettava johto ja mahdollisimman paljon standardikamaa. Melkein ruuvattavat napaliittimet on tämmöiseen ratkaisuun erittäin toimiva konsti.

Mitä liittimiä kaiutin tarvitsee? RCA, XLR, 6,5mm? Uros vai naaras? Mielellään yhdellä yrittäisin pärjätä, mutta kaksikin menee jos oikeasti tarvetta on. Kolme on liikaa.

Mun mielestä 6,3mm plugi ja/tai XLR, mikäli kaiutin suunnataan pro-käyttöön. Balansoitu tai balansoimaton, siihen mä en ota kantaa. Suurin osa taitaa suosia balansointia, mutta täälläkin palstoilla vaikuttaa eräs masterointiguru, joka liputtaa balansoimattomien kytkentöjen puolesta.

Olisiko mikkiständin paikka kätevä pohjassa?

Jos kaiuttimesta tulee niin kevyt, niin mikä jottei. Helpottaahan se elämää.

Virtalähde sisälle vai ulkopuolelle? Helpottaa paljon jos ulkopuolelle, kaiutinkokoa ei tarvitse suurentaa.

Erilliset möykyt jaloissa pyörimässä ei ole käyttäjän kannalta kiva asia lainkaan. Jos näistä meinaa tehdä kaupallisen ratkaisun, niin on ehdottoman tärkeää miettiä tarkkaan myynnin kohderyhmä, mahdollinen loppukäyttäjä ja niiden vaatimukset. Pelkkä halpa hinta ei lyö ainakaan ammattilaisille helposti läpi.
Listen motherfucker you're about to pay your dues!
jii.haanpaa
07.03.2011 15:57:19
kivi: Riippuu ihan siitä mistä kulmasta asiaa katsoo. Jos hakusessa on joku mikä vaan hyvä monitorointi niin kaksitiet ja monet esoteerisemmätkin ratkaisut ovat mahdollisia. Magnepanejakin saa tehtaalta halvalla, just rigattiin kaverille niistä 5.1 eikä tullut kalliiksi.
;-)

No jos nyt katsottaisiin siltä kantilta, että pysytään aiheessa: 200 euroa käytettävissä.

Sen sijaan se, että kyseessä on fyysisesti yksi ainoa elementti tuo selkeitä etuja, mun nähdäkseni paljon enemmän etuja kuin mitä menetetään taajuustoiston laajuudessa. Yksielementtisistä monitoreista ei myöskään ole liikaa tarjontaa, kaksitiehägäreitä löytyy ihan pilkkahinnalla monia hyviä, ja jotkut sellaiset kannattaakin ehdottomasti poimia näiden kavereiksi, toiseksi kuunteluksi jos omaa pajaa varustaa. Tai useammat. Yksitie on kumminkin kiitos yksinkertaisen rakenteensa tarkkuustyökalu jonka varassa voi suhteellisen helposti tehdä päätöksiä.

Minä olen kuullut uskomattoman hyviä laajakaista kajareita. Ei se ole mitään uutta. Noita on kuitenkin kaikkia yhdistänyt melko perkeleellinen hintalappu. Erilaisia tangband-viritelmiäkin olen kuullut, yhdet jopa tehnyt. Sille, että markkinoilta ei pahemmin löydy 200 euron aktiivilaajakaistamonitoreja lienee olemassa varsin yksinkertainen syy ;) Arvokkaampaa tarjontaa sitten jo alkaakin löytyä.

Aktiivi voittaa passiivin kahdesta syystä. Ensinnäkin aktiivissa teho on laskettu valmiiksi vastaamaan elementtien tarvetta (tää lasketaan jotenkin ikäänkuin muuntamalla +12dBVU kohina jännitteeksi ja vastaavasti muuntamalla kaiuttimien herkkyys jännitteeksi ja sovittamalla nää, muistaakseni, tätä en olekaan miettinyt aikoihin, anteeksi jos muisti petti). Ja toisekseen, mikä tärkeintä, aktiivissa on vahvistin mukana. Kun mä otan mukaan studioon (passiiviset) Avantonet, Auratonet tai mitkä vaan, niin raahaan mukana Yamahan studiopäättäriä joka painaa 30 kiloa ja sitten sille pitää löytää paikka aina uudessa tarkkaamossa, tosi paljon helpompaa olis vaan laittaa hägärit pinoon ja tulille..

Todellisella aktiivikajarillahan on paljonkin etuja passiiviratkaisuihin verrattuna. Periaatteessa se merkittävin etu lienee se, että sille voidaan viedä linjatasoinen signaali, jota mulkataan aktiivisessa suotimessa ennen vahvistusta (ts. jos useampia elementtejä, niin jokaisella oltava oma ja erillinen vahvistimensa).

Tootsin suunnitelemassa mallissa tuollaista etua ei ole ja siksi oman näkemykseni mukaan on lopptuloksen kannalta aivan sama pistääkö sen vahvarin kotelon sisälle vai jättääkö ulkopuolell. Meinaatko Tootsi muuten tehdä toisesta kajarista pienemmän vai pistätkö toiseen kajariin jotakin vahvarin+tilpehöörien korvikkeeksi?
tootsi
07.03.2011 16:07:21 (muokattu 07.03.2011 16:11:24)
Tämä vahvistin tulee käytännöllisyyden syystä. Kaikilla ei välttämättä ole ylimääräistä vahvistinta tai kiintoa ostaa. Lisäksi jos työpistettä pitää siirtää, kulkeutuu vahvistin kätevästi mukana. Tietenkin jos joko haluaa tällaiset passiivisena, onnistuu! Itse ostaisin muutenkin tuon vahvistimen näille niin sama upottaa kiinni, en ala ostamaan halvoille kaiuttimille 200€ vahvistinta. Idea menisi taas siinä.. Ja jos ajattelee markkinamielessä, onhan helpompaa kun saa samassa paketissa kaiken. Tuo vahvistin on todella kustannustehokas, tehokkaampaa vahvistinta ei yksinkertaisesti voi käyttää. Äänenlaatuun jos haluaa parannuksen, täytyy rahaa laittaa 3-numeroinen luku lisää. IMO ei siis järkeä.

Kaiuttimista tulevat samankokoiset, toisen kaiuttimen sisätilavuus muutetaan oikean kokoiseksi puukappaleilla :) IMO typerän näköinen jos toinen kaiutin on litran pari isompi kuin toinen, eikä kaiuttimien soundi ole identtinenkään..
kivi
07.03.2011 16:37:11
Ehdottomasti joka kaiuttimessa oma vahvistimensa niin että toimivat tarvittaessa yksin tai vaikka 5 kerrallaan. Stereo on kumminkin vain yksi optio jossain monon ja surroundien välillä. Parikymppiä lisää hintaa ei vielä ole mikään hintaero.
(Handsome Dick Manitoba)
mhelin
07.03.2011 17:37:59 (muokattu 07.03.2011 17:52:28)
Tuossa muuten yhdet laajakaistamonitorit Tascamilta:

http://www.thomann.de/fi/tascam_vlm3.htm
http://tascam.com/product/vl-m3/

Etteivät olisi juuri samanlaiset kuin tässä projektissa oli tarkoitus toteuttaa?
Tape-Op jutun perusteella jopa paremmat kuin Auratonet?

http://tapeop.com/reviews/357/

Kyllähän noissa varmaan vähän parannettavaa on, RCA-liittimien tilatte 6.3 jakit yms. pientä säätöä.

Huono homma että noita TA2020/24 vahvistimia ei voi sillata monokäyttöön koska ne on jo sillattu sisäisesti kertaalleen. TK2050 piiriä käyttäviä monoblokkeja sen sijaan löytyisi Ebaysta:

http://cgi.ebay.com/2-pcs-Brand-New … ultDomain_0&hash=item3cb5bb354a

LM3886 toisaalta olisi varmempitomisempi ja jopa halvempi, ongelmana ja hintaa nostavana tekijänä sen vaatima virtalähde. TK2050 stereoparia olen käyttänyt läppärin laturilla. Eihän sillä täysiä tehoja saa, mutta riittävästi, eikä lämmöntuottokaan nouse niin suureksi että tarvitsi käyttää puhallinta siilen päällä.

Mitenkäs muuten olet ajatellut hoitaa takuuasiat ja huollot? Mun mielestä on vähän riskaabelia lähteä myymään sähkölaitteita, tosin jos virtalähde on jonkun muun valmistajan sen suhteen ei ole ongelmaa, mutta nuo Class-D vahvistimet myös generoivat melkoisesti häiriöitä joiden suhteen voi tulla ongelmia viranomaisten kanssa. Passiivipelillä vaikka se ei olisi optimiratkaisu olisi varmemmilla vesillä. Sitä paitsi voisithan tehdä diilin Thomannin kanssa ja hommata läjän noita moduleita ja myydä kaiuttimen ostajalle pieneen lisähintaan jos sellaiselle on tarvetta:

http://www.thomann.de/fi/the_tamp_pm40c_endstufenmodul.htm

Manuaali:
http://images.thomann.de/pics/prod/162094_manual.pdf
tootsi
07.03.2011 18:18:12 (muokattu 07.03.2011 18:18:56)
Moro,
samaa idea tuossa kaiuttimessa kyllä. Paha sanoa vain että minkälaatuiset nuot ovat.

Vahvistinasiaa olen perustellut tuossa ylempänä :)

En ole ajatellut takuuasioita, tuntuu melko kaukaisilta. Itseäni toistaen: lähinnä omaan käyttöön kaiuttimet tulevat, mutta halukkaille voin tietenkin veistää samanlaiset. Eli harrastelijapohjalta mennään, ei ole tarkoitus alkaa ammatikseen noita tekemään (eikä mahdollistakaan kun opiskelut on ykkösasia). Ja eihän ole edes varmaa että yksikään pari menisi kaupaksi!

Ja on tuolla laillisuusasiallakin mahdollista kikkailla. Tehdä esim. upotus etupaneeliin, johon ostaja lyö vaffen paikalleen ja liittää muutaman johdon :) Ja en tietenkään tyrkytä tuota "aktiivi"versiota, mielestäni se vain kuuluu tähän konseptiin.
MPU
07.03.2011 20:20:32
Mahtaako sulta olla mahdollista saada noiden kaappien piirustukset jahka saat ne valmiiksi? Ittellä kun olis tarve suunnilleen tuollaisille ämyreille ja rakenteluun on mahdollisuus työn puolesta.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
tootsi
07.03.2011 20:33:19 (muokattu 07.03.2011 20:39:27)
Moi,
piirustukset tulevat valmiiksi myöhemmin.

Tuosta piirustusten jakoon laittamisesta en vielä tiedä, voi olla että haluan pitää ne itselläni. Muotoilusta on tulossa uniikki ja olen panostamassa siihen paljon. Lisäksi sain tähän vielä mahdollisesti apua ulkopuoliselta ammattilaiselta.

Toivottavasti ymmärrät? :)

Koon ja viritystaajuuden saat kunhan nämä selviävät itsellenikin :D
MPU
07.03.2011 22:11:06
tootsi: Moi,
piirustukset tulevat valmiiksi myöhemmin.

Tuosta piirustusten jakoon laittamisesta en vielä tiedä, voi olla että haluan pitää ne itselläni. Muotoilusta on tulossa uniikki ja olen panostamassa siihen paljon. Lisäksi sain tähän vielä mahdollisesti apua ulkopuoliselta ammattilaiselta.

Toivottavasti ymmärrät? :)

Koon ja viritystaajuuden saat kunhan nämä selviävät itsellenikin :D

Ymmärrän toki. Koko ja viritystaajuus riittää mulle, niillä saan jo jonkinlaiset pömpelit aikaiseksi ja juuri noiden selvittämiseen ei mulla ole välineitä, taitoa eikä aikaa opiskella.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
multipaavo
08.03.2011 01:49:03

tootsi: Mitä liittimiä kaiutin tarvitsee? RCA, XLR, 6,5mm?

Kompaktiin komeroon kompakti liitin:
http://www.neutrik.com/fl/en/audio/ … 40618/Combo_Series_productlist.aspx

-Paavo
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein | 5 by 5 Audio
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)