Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Runkopuun merkitys bassosoundiin
1 2 3 4 5
Tympee Huttunen
01.03.2011 22:09:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rock-Ola: Mä toivon, ettei mun veikkaus ole oikea. Omat puut joutaa heti vaihtoon, jos näin olisi.
 
Testin oikeat vastaukset määrittelevät hyvin pitkälti, mistä puusta alan veistämään basson bodya.
rijopu
03.03.2011 09:54:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JaS:
Ykkönen kuulostaa Squjun vintage mod jazzilta, joten veikkaan(googlailun jälkeen) vaahteraa. Kolmosesta tuli mieleen HB:n HBB600TBK, joka on(google)saarnia. Eli kakkoselle jää leppä. Ja kakkonen muutenkin kuulosti jotenkin perusbassolta, ja googlen jälkeen vaikutti siltä, että leppä on aika perusbassopuu.
 
Eli:
A Vaahtera
B Saarni
C Leppä

 
Haluatko tarkentaa tätä. Lauseista ilmenee järjestys: A Vaabtera, B Leppä, C Saarni, mutta listauksessa leppä ja saarni ovat toisin päin. Kumpaa tarkoitat?
 
Listaan tässä tuloksia, eli kohta pamahtaa!
 
Yksi kaikkien puolesta! Ja se riittää... kalamies#14 >-)))> !: Sgigge
JussiKoo
03.03.2011 09:59:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rijopu: Listaan tässä tuloksia, eli kohta pamahtaa!
 
Jännittää...
 
"Mikä muualla tulkitaan homoeroottiseksi, on bassodadassa vain ryhmähenkeä." (kraaps 03/2010)
Hannu A
03.03.2011 18:39:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mä veikkaan vielä nopiasti
 
a=saarni
b=leppä
c=vaahtera
 
"Työpaikalla kukaan ei kuule huutoasi, ellet lähetä sitä sähköpostilla" -Taloussanomat 28.11.2010
Seba
03.03.2011 21:17:30 (muokattu 03.03.2011 21:19:43)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

a=saarni
b=vaahtera
c=leppä
 
onhan noissa vissi ero, silti pelkkää arvailua joka perustuu vahvaan mutuun lähinnä vapaiden kielien äänien perusteella.
Puista tiiä mitn.
 
Vaahteraa sanotaan kirkassointiseksi, siksi näin?
Ikinä en vaahterabassoa ole soittanut.
 
/c c:n
JaS
04.03.2011 14:32:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rijopu: Haluatko tarkentaa tätä. Lauseista ilmenee järjestys: A Vaabtera, B Leppä, C Saarni, mutta listauksessa leppä ja saarni ovat toisin päin. Kumpaa tarkoitat?
 
Listaan tässä tuloksia, eli kohta pamahtaa!

 
Joo, lauseissa oli oikein päin... Eli A vaahtera, B Leppä ja C saarni.
 
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
rijopu
05.03.2011 09:26:44 (muokattu 05.03.2011 09:29:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niin!
 
On aika paljastaa pikku tutkimuksen tulokset.
 
Vastaukset
Soundinäyte A on saarnirunkoinen basso.
57,7 % tutkimukseen osallistuneista arvasi tai tiesi oikean vastauksen.
 
Soundinäyte B on leppärunkoinen basso.
51,9 % tutkimukseen osallistuneista arvasi tai tiesi oikean vastauksen.
 
Soundinäyte C on vaahterarunkoinen basso.
57,7 % tutkimukseen osallistuneista arvasi tai tiesi oikean vastauksen.
 
42,3 % tutkimukseen osallistuneista arvasi kaikki ääninäytteet oikein.
 
Monien korvaan leppärunkoinen kuulosti parhaimmalta kommenttien perusteella.
Joidenkin mielestä erot eivät olleet suuret ja toisten mielestä eroa kuitenkin oli selvästi.
 
Kritiikkiä
- Tutkimus olisi kannattanut tehdä suljetusti (esim. vastaukset pikaviesteinä). Nyt oman rivin valitsemiseen saattoi vaikuttaa se, että muiden vastaukset näki suoraan keskustelusta.
- Ääninäytteet olisi kannattanut jakaa vielä kolmeen, eli vapaisiin kieliin, sormisoittoon ja peukutukseen. Näin tuloksia olisi saanut vähän laajemmalta. Osa tutkimukseen osallistuneista huomasi, että peukutuksessa erot eivät olleet niin selvät, kuin sormisoitossa.
- Soundinäytteeseen olisi kannattanut rakentaa mukaan joku "villikortti" (esim. vaneri- tai styroksirunkoinen basso). Tällä olisi voinut tulla "lisäväriä" tutkimukseen.
- Vastauksiin olisi kannattanut pyytää laittamaan soittokokemus vuosina. Näin olisi voinut verrata soittovuosien määrää tuloksiin.
 
Tulosten esittely
Tulosten perusteella voisi sanoa karkeasti, että jos puolet basisteista tunnistaa runkopuun soundin perusteella, runkopuulla on merkitystä soundin muodostumisessa. Bassoja soittaneena huomaan soundieroja olevan.
 
Merkille pantavaa on, ettei juontajan ääni tulosten mukaan vaikuttanut vastauksiin.
 
Jos näitä bassoja joku haluaa käpistellä ihan livenä, se onnistuu varmasti. Jos kiinnostusta riittää voitaisiin keväällä pitää (esim. Espoossa koulun tiloissa) basistien kokoontumisajot (kamatestausrallit), jonne voisin ottaa mukaan myös nämä soittimet.
 
Kiitoksia kiinnostuksesta!
 
Yksi kaikkien puolesta! Ja se riittää... kalamies#14 >-)))> !: Sgigge
hollstro
05.03.2011 10:15:23 (muokattu 05.03.2011 10:16:53)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jes! kaikki oikein. Hyvä mie.
 
Kokoontumisajot on hyvä idea. Sinne vois tuoda vähemmän yleisiä vaahterapuisia soittimia, (Riku, Gibson RD) niin alkaa jengille aukeamaan mistä noissa puissa on kyse.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
absqua
05.03.2011 10:21:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos tästä, erittäin hieno ja mielenkiintoinen testi. Esittämäsi kriittiset pointit ovat minusta erittäin hyvät nekin.
 
Mukava myös huomata ettei oma fiilis aiheesta ihan mönkään mennyt, vaan ne finessit joiden nojalla noita eroja luuli kuulevansa todella korreloivat todellisuuden kanssa.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
rijopu
05.03.2011 10:23:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Jes! kaikki oikein. Hyvä mie.
 
Kokoontumisajot on hyvä idea. Sinne vois tuoda vähemmän yleisiä vaahterapuisia soittimia, (Riku, Gibson RD) niin alkaa jengille aukeamaan mistä noissa puissa on kyse.

 
Sulla ja Absqualla tuli oikeat vastaukset hyvin nopeasti ja silloin ajattelin, että tää oli liian helppo arvausleikki. Onneksi kuitenkin saatiin hajontaa tuloksiin...
 
Yksi kaikkien puolesta! Ja se riittää... kalamies#14 >-)))> !: Sgigge
absqua
05.03.2011 10:43:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rijopu: Sulla ja Absqualla tuli oikeat vastaukset hyvin nopeasti ja silloin ajattelin, että tää oli liian helppo arvausleikki. Onneksi kuitenkin saatiin hajontaa tuloksiin...
 
Mä fiilistelin noita näytteitä siltä pohjalta kun on tullut vuosien varrella lukuisia erilaisia fendereitä käpisteltyä, eli sen pohjalta millaisen eron mä olen ollut hahmottavinani leppäbodyn ja saarnibodyn ominaissoundien välillä. Noista sun näytteistä B jostain syystä toi mulle fiiliksen lepästä, siinä oli jotain sellaista pehmeää muhevuutta. Seuraavaksi tutuimmalta soundasi A ja näinollen koska vaahterasta ei ollut omakohtaista selkeää käsitystä, mutta näyte C kuulosti sellaiselta kuin kovan vaahteran voisi kuvitella kuulostavan, niin tältä pohjalta sai jo generoitua tuollaisen ns. valistuneen arvauksen.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
rijopu
05.03.2011 10:55:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

absqua: Seuraavaksi tutuimmalta soundasi A ja näinollen koska vaahterasta ei ollut omakohtaista selkeää käsitystä, mutta näyte C kuulosti sellaiselta kuin kovan vaahteran voisi kuvitella kuulostavan, niin tältä pohjalta sai jo generoitua tuollaisen ns. valistuneen arvauksen.
 
Näin ajattelinkin oikein vastanneiden mielipiteiden muodostuneen. Vaahteran paikka vieraampana varmistui tutumpien A ja B näytteiden löydettyä paikkansa.
 
Yksi kaikkien puolesta! Ja se riittää... kalamies#14 >-)))> !: Sgigge
absqua
05.03.2011 11:06:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rijopu: Näin ajattelinkin oikein vastanneiden mielipiteiden muodostuneen. Vaahteran paikka vieraampana varmistui tutumpien A ja B näytteiden löydettyä paikkansa.
 
Niinpä. Mutta mun mielestäni ton hienon testin yks keskeinen anti on siinä miten tavallaan myös älyttömän vähäisiä noi soundierot ovat. Tossa ei tarvitsis olla kuin mikä tahansa kukkopilli mukana äänikuvassa niin siinä vaiheessa runkopuun finessit ovat jo täysin merkityksettömiä.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
okabass
05.03.2011 11:08:29 (muokattu 05.03.2011 11:12:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

absqua: Seuraavaksi tutuimmalta soundasi A ja näinollen koska vaahterasta ei ollut omakohtaista selkeää käsitystä, mutta näyte C kuulosti sellaiselta kuin kovan vaahteran voisi kuvitella kuulostavan, niin tältä pohjalta sai jo generoitua tuollaisen ns. valistuneen arvauksen.
 
rijopu: Näin ajattelinkin oikein vastanneiden mielipiteiden muodostuneen. Vaahteran paikka vieraampana varmistui tutumpien A ja B näytteiden löydettyä paikkansa.
 
Heh. Minulla kaikki väärin. Puolustuksena puukorvaisuudelle -ennen kun menen vetämään itseni kaulakiikkuun- totean, että olen viimeisen 22 vuoden ajan, noin vuotta lukuun ottamatta (ilmeisesti leppärunkoinen squju), soittanut mahonkirunkoisilla bassoilla (WAL).
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
poppamies
05.03.2011 11:17:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Heh. Minulla kaikki väärin. Puolustuksena puukorvaisuudelle ...totean, ...
 
Puukorva; voisi kaikista korvansa tähän experimenttiin lainanneista olla varsin osuva ilmaisu .
Omasta mielestäni mulla oli kaikki oikein. Varsin vähän vaikuttaa bodyn puu minusta. Paljon enemmän minusta kaulan ja otelaudan värkki ja laatu. Itse päättelin ihan soundierojen pienen kirkkauden perusteella. Vaahtera=kovin. Saarni=kova. Leppå=pehmein.
 
G strings are for strippers
rijopu
05.03.2011 11:33:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

poppamies: Varsin vähän vaikuttaa bodyn puu minusta. Paljon enemmän minusta kaulan ja otelaudan värkki ja laatu.
 
Tämä tulee olemaan seuraavan nikkaroinnin aiheena. Saa nähdä, milloin testibassot valmistuvat, jos näiden edellisten tekemiseen meni kolme vuotta...
 
Itse päättelin ihan soundierojen pienen kirkkauden perusteella. Vaahtera=kovin. Saarni=kova. Leppå=pehmein.
 
Vaahtera ei työstäjän ja painon näkökulmasta ole kovin. Se taitaa vain olla kovan puun maineessa siitä syystä, että sitä käytetään kaulapuuna. Saarni on noista kolmesta kovinta työstää ja painoakin on eniten.
 
Yksi kaikkien puolesta! Ja se riittää... kalamies#14 >-)))> !: Sgigge
absqua
05.03.2011 11:37:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rijopu:
Vaahtera ei työstäjän ja painon näkökulmasta ole kovin. Se taitaa vain olla kovan puun maineessa siitä syystä, että sitä käytetään kaulapuuna. Saarni on noista kolmesta kovinta työstää ja painoakin on eniten.

 
Ainakin Brinell-luokituksen mukaan vaahtera on kovempaa kuin saarni. Mutta tää nyt on tällaista kirjatietämystä, omia rakennettuja bassoja on tasan nolla.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
rattledad
05.03.2011 11:40:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rijopu: Tämä tulee olemaan seuraavan nikkaroinnin aiheena. Saa nähdä, milloin testibassot valmistuvat, jos näiden edellisten tekemiseen meni kolme vuotta...
 

 
Vaahtera ei työstäjän ja painon näkökulmasta ole kovin. Se taitaa vain olla kovan puun maineessa siitä syystä, että sitä käytetään kaulapuuna. Saarni on noista kolmesta kovinta työstää ja painoakin on eniten.

 
Eikös vaahterassa ääni etene suht. hitaasti vaikka onkin kovaa puuta? Tukkoisimmalta kuulosti tuo C - ainakin näin jälkiviisaasti. B oli kyllä ylivoimainen näistä. Mielenkiintoinen olisi myös testi jossa bassot olisi samaa puulaijia, eroja saattaisi syntyä silti.
 
Damn, shit just hit the fan.
poppamies
05.03.2011 11:52:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

absqua: Ainakin Brinell-luokituksen mukaan vaahtera on kovempaa kuin saarni. Mutta tää nyt on tällaista kirjatietämystä, omia rakennettuja bassoja on tasan nolla.
 
Jåå. Kyllä mullakin on sellainen mielikuva että vaahtera on tiheämpää puuta kuin saarni.
 
http://www.engineeringtoolbox.com/wood-density-d_40.html
 
G strings are for strippers
rattledad
05.03.2011 11:55:58 (muokattu 05.03.2011 11:56:24)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

poppamies: Jåå. Kyllä mullakin on sellainen mielikuva että vaahtera on tiheämpää puuta kuin saarni.
 
http://www.engineeringtoolbox.com/wood-density-d_40.html

 
Saarnia niinkuin vaahteraakin taitaa olla sekä pehmeämpiä että kovempia lajikkeita?
 
Damn, shit just hit the fan.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «