Aihe: Edulliset studioluurit
1 2 3
samantien
16.02.2011 12:31:55
kivi: Vai että diffuusiokenttäluurit? Joo :-)
Erittäin mielenkiintoinen linkki, kiitoksia siitä. En koskaan tajunnut että "noppaliittimet" (eli ne paksut mustat sikariliittimet joita saksalaisissa luureissa 70-80 -luvuilla näki) toisin päin kytkettynä olis sulkeneet kaiuttimet, enkä tuota edes kokeillut, tai jos kokeilin, laitoin aina samoin päin ja asentoon jossa kaiuttimet jäivät päälle. Hmph. Toisaalta noppaliittimet plugisovitepäineen olivat muutenkin huteron oloisia ja ajan myötä vaihdoin ne kaikki 6,3mm plugeihin.

Ketjussa puhuttiin jotain myös musan kuuntelusta kuulokkeilla liikenteessä. Siihen ei korkeaohmiset kuulokkeet käy, koska niitä ei mikään pikkulaite jaksa syöttää. Esimerkiksi nää 600 ohmin luurit on lähes hyödyttömiä jonkun kannettavan soittimen kanssa, joka pauhaa 75 ohmin luureilla ihan iloisesti.
Vaikka oonkin periaatteesta (nyt tinnituksesta päästyäni) sitä mieltä että ulkona kuunnellaan luontoa ja liikennettä ja autossa moottorin ja rungon ääniä ja että musaa ei kuunnella koskaan kuulokkeilla, sanon silti että jos mun pitäis fiilistellä kulokkeet päässä, ostaisin siihen hommaan ihan erikseen keveimmät ja halvimmat vaahtomuovityynyiset Sennheiserin HD-sarjalaiset, samanlaiset joita suosin soittoluureina. Ei kovin akkuraattia äänentoistoa, mutta niissä on jotain mikä saa fiiliksen kattoon; stimmungsrakete sanos saksalainen. Ja Genau!
:-D

Aiheesta poiketen ja ihan mielenkiinnosta kysyn, miten tinnituksesta voi päästä eroon? Tietääkseni sen pitäis olla pysyvä vaurio. Itselläni on ollut moinen noin 5 vuotta. Vittumainen vaiva.
No eipä tässä... Mitäs ite?
kivi
16.02.2011 15:39:02
samantien: Aiheesta poiketen ja ihan mielenkiinnosta kysyn, miten tinnituksesta voi päästä eroon? Tietääkseni sen pitäis olla pysyvä vaurio. Itselläni on ollut moinen noin 5 vuotta. Vittumainen vaiva.

Mulla se onnistui muuttamalla maalle metsän keskelle ja jättämällä kaikki musalaitteet (stereot, telkkarit, radiot, jopa kitaravahvistimen) kytkemättä 2 vuodeksi. Yli kahteen vuoteen en kuunnellu kuin lintujen laulua ja tuulen huminaa. En yhtään ainoata levyä, esimerkiksi. Sitten alkoi ininät ja surinat kadota.
Kaupungissa asuessa tai jos käyttää mediasoitinta, katsoo telkkaria tms. on päivässä sen verran paljon pohjamelua ettei paraneminen ikinä lähde käyntiin.

Ja korvatulpat EI ole ratkaisu. Tulpilla vaimennetaan vain kuulon luonnollinen kyky varautua äänenpaineeseen. Esimerkiksi Suomessa ei oo yhtään niin kovaäänistä festaria että siellä tarvitsisi korvatulppia.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Music_Fighter
16.02.2011 21:15:24

kivi: Ja korvatulpat EI ole ratkaisu. Tulpilla vaimennetaan vain kuulon luonnollinen kyky varautua äänenpaineeseen. Esimerkiksi Suomessa ei oo yhtään niin kovaäänistä festaria että siellä tarvitsisi korvatulppia.

Minä taas olen kuullut, että jos ääni sattuu korviin edes hetken, niin on jo saanut pysyvän kuulovamman joka ei koskaan parannu, vaikka se olisikin minimaalinen. Ja olen kyllä ollut sellasilla festareilla, että jos halusi nähdä jotain, niin piti mennä sinne mihin korviin sattuu. siks korvatulpat.
Cathi777
17.02.2011 11:23:21

Ja korvatulpat EI ole ratkaisu. Tulpilla vaimennetaan vain kuulon luonnollinen kyky varautua äänenpaineeseen. Esimerkiksi Suomessa ei oo yhtään niin kovaäänistä festaria että siellä tarvitsisi korvatulppia.

Mä en kyllä usko tuohon yhtään, että ei muka olisi. Ei tietysti välittömästi saa kuulovauriota, mutta varmasti, kun koko viikonlopun sillä voluumilla kuuntelee musiikkia niin aivan varmasti vaurioita syntyy. Nyt kyllä tuli aika paksua tekstiä sen suhteen, että ei olisi korvatulpat tarpeelliset festareilla.
Only pop music can break my heart...
kivi
17.02.2011 13:31:36
Cathi777: Mä en kyllä usko tuohon yhtään, että ei muka olisi. Ei tietysti välittömästi saa kuulovauriota, mutta varmasti, kun koko viikonlopun sillä voluumilla kuuntelee musiikkia niin aivan varmasti vaurioita syntyy. Nyt kyllä tuli aika paksua tekstiä sen suhteen, että ei olisi korvatulpat tarpeelliset festareilla.

No, näenhän mä joka festareilla tuhansia ihmisiä jotka vaarantaa kuuloaan huonoja tulppia käyttäen, kun uskovat koulun ja Kuulonhuoltoliiton pelotteluun. Nään ihmisiä jotka luulee että musa on kovaa koska se "kuulostaa kovalta", tunkevat tulppia korviin, ja kuitenkin musiikin yli pystyy keskustelemaan ääntään korottamtta. Pelottelun ja illuusion uhreja.

Ihan sama mulle, tällä hetkellä yleinen mielipide näyttää olevan että tulpat on jotenkin autuaaksitekevä ratkaisu, ja mitä järeämmät sen paremmat. Tai että kunhan on tulpat niin hyvä. Asia ei kuitenkaan oo niin yksinkertainen, ja pahimmillaan tää vaikuttaa niin että musa miksataan tulppienkäyttäjien ehdoilla. Tulpat myös herkistävät korvaa niin että turhan tulppienkäytön jälkeen korva on todella herkkä mille tahansa äänelle ja vaurioituu paljon helpommin.

Ja tässähän ei tietysti oo mitään järkeä.

Itse oon viimeisen parinkymmenen vuoden aikana vain kahden yhtyeen kohdalla ollut tilanteessa että tulppia väistämättä tarvitaan, ne ovat olleet Motörhead ja Itä-Saksa, joista ensinmainitun olen nähnyt varmaan noin 10 kertaa, jälkimmäisen kahdesti, ja joka kerta tarvinnut tulppia. Mulla on valetut 3dB Elacinit, ne riittää mainiosti ja vaimentaa jo vähän liikaakin.

1970-luvulla soundit oli paljon piikikkäämmät, alitehoisia PA-settejä ajettiin täysillä, ja tulppia todella saattoi tarvitakin. Tosin silloin kenelläkään ei ollut tulppia. Ei myöskään 80-luvulla.

Paljon keikkoja vaarallisempaa on kuunnella esimerkiksi mediasoitinta kuulokkeilla useita tunteja peräkkäin. Ulkona, jossa kaupungin normaali likennemelu voi nousta 85-90 desibeliin vaaditaan musan kuunteluun kuulokkeillakin sellainen äänenpaine, että mikään keikka ei oo yhtä vaarallinen. Ei edes se Motörhead.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
mhelin
17.02.2011 21:19:45 (muokattu 17.02.2011 21:37:03)
kivi:
Paljon keikkoja vaarallisempaa on kuunnella esimerkiksi mediasoitinta kuulokkeilla useita tunteja peräkkäin. Ulkona, jossa kaupungin normaali likennemelu voi nousta 85-90 desibeliin vaaditaan musan kuunteluun kuulokkeillakin sellainen äänenpaine, että mikään keikka ei oo yhtä vaarallinen. Ei edes se Motörhead.

Nykyisistä mediasoittimista esim. Sansa Clip+:sta (sinällään ihan hyväsaundinen soitin) jonka hommasin tyttärelle ei lähde kummoisia äänenpaineita. Ilmeisesti joku laki tai asetus rajoittaa nykyään noiden lähtötehot johonkin 5 milliwattiin tjsp. tai sitten vain valmistajat omaehtoisesti ovat lähteneet tiputtamaan tehoja.

Mihinkähän nuo väitteet perustuvat:

http://copublications.greenfacts.or … /l-2/11-conclusions-risks-pmp.htm#3

"Listening to music at 80 dB(A) or less may be regarded safe. At or below that level hearing loss is very unlikely, no matter for how long or how often personal music players are used.

Above 80 dB(A) the health risks depend on the overall exposure to sound energy, which in turn depends on both sound level and exposure time.

In order not to increase overall exposure, each 3 dB increase in sound levels must be compensated by halving the listening time. Therefore, 80 dB(A) of exposure for one hour per day, is equivalent to 83 dB(A) for 30 minutes per day or 86 dB(A) for 15 minutes per day , under the assumption that these exposures are repeated over a long period of time."

Täältä löytyy virallista EU-tietoa asiasta:

http://ec.europa.eu/health/opinions … personal-music-player-mp3/index.htm

(sama kontentti kuin edellä)

Tuolla vilahti tieto että 90 dBA rajaa olisi mediasoittimille ehdotettu jossain tutkimuksessa mutta ilmeisesti sellaista lakia ei vielä ole tehty ("Another study suggests restricting the maximum output level of personal music players to 90 dB(A) in order to limit the risk of hearing loss.").

EU:n suunnittelema raja taas oli 85 dB:
http://poptechnews.com/eu-consideri … ng-media-player-output-to-85db.html
kimkorho
17.02.2011 22:14:17

kivi: No, näenhän mä joka festareilla tuhansia ihmisiä jotka vaarantaa kuuloaan huonoja tulppia käyttäen, kun uskovat koulun ja Kuulonhuoltoliiton pelotteluun. Nään ihmisiä jotka luulee että musa on kovaa koska se "kuulostaa kovalta", tunkevat tulppia korviin, ja kuitenkin musiikin yli pystyy keskustelemaan ääntään korottamtta. Pelottelun ja illuusion uhreja.

Siis jos käyttää huonoja tulppia silloin tällöin tilanteessa, jossa niitä todellisuudessa ei tarvittaisi, vaarantaa kuulonsa? Kuulostaa pelottelulta ja illuusiolta. ;) Oma kokemukseni on kyllä se, että festarikeikalla ei saa olla kovin lähellä lavaa, jos meinaa ääntään korottamatta kyetä keskustelemaan.

Asia ei kuitenkaan oo niin yksinkertainen, ja pahimmillaan tää vaikuttaa niin että musa miksataan tulppienkäyttäjien ehdoilla.

Tämä on kyllä iso ongelma, ja siihen pitäisikin ehdottomasti pyrkiä, että keikkatilanteissa noudatettaisiin tiettyjä raja-arvoja, jolloin ihmiset voisivat luottaa siihen, että tulppia ei yksinkertaisesti tarvita. Itse turvaudun tulppiin n. joka toisella keikalla.

Paljon keikkoja vaarallisempaa on kuunnella esimerkiksi mediasoitinta kuulokkeilla useita tunteja peräkkäin.

Ja tämä on toinen iso todellinen ongelma, josta minäkin koulussa lapsia pelottelen. Tätä altistusta voi tulla useita tunteja päivässä, ja sellaisella vaurioita syntyy toki paljon helpommin kuin sillä yhdellä tunnin-parin keikalla viikossa.
www.theindigo.fi
varakeef
18.02.2011 10:34:25
Kai koululääketieteen kanta on se, että kuulovaurion syntymiseen vaikuttaa korvien altistuminen voimakkaalle äänelle. Altistuksen määrään vaikuttaa äänten voimakkuus ja altistuksen kesto. Sopeutumista ei tapahdu kuin aivoissa.

Oma ratkaisuni on siis treenata mahdollisimman vähän, enkä kuuntele musiikkia kuulokkeilla... varsinkaan napeilla ja meluisissa ympäristöissä. Vähennän määrää (enkä nyt kohtuuttoman lujaa soita kuin hyvin harvoin ja hyvin lyhyitä aikoja).

Korvatulppia en käytä, mutta en uskottele itselleni tai muille, että se olisi terveydellisesti jotenkin järkevä valinta. Se on tietoinen riski, mutta mukavuus ohittaa tässä(kin) tapauksessa terveellisyyden.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Kalmo
18.02.2011 13:10:23
Jos joku pääsee tinnituksesta pelkällä hiljaisuudella, niin väitän, kyseessä ei ole edes ollut "kunnollinen" krooninen tinnitus.

Korvatulpat EHDOTTOMASTI JA YKSISELITTEISESTI ovat pääosassa tinnitusta torjuttaessa. Se, minkä festivaalin äänentasot ovat mitkäkin, on yksi asia, ja kokonaan toinen asia on se, että korvatulppa on ainoa, mikä voi vähentää korvaan kohdistuvaa äänenpainetta tilanteissa, joissa henkilö ei itse pääse kääntämään volyymia pienemmälle.

Enkä kyllä usko myöskään tuohon 6 kHz lowpass-trikkiin kuulokeäänityksessä, ainakaan kaikissa tilanteissa. Kierron se voi ehkä ehkäistä, mutta kun äänittelin Sonyn puoliavoimet hifikuulokkeet päässä AKG 4000 konkalla laulua, niin kuulokkeista vuotava laulu tallentui kyllä ihan hentona lauluna, ei sirkutuksena (taatusti alle 6 kHz tajuuksina).
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
jlavo
05.03.2011 00:42:54
K240DF on itsellä ollut miksaus- ja tarkkailukäytössä se yksi ja ainoa, kun sellaiset aikanaan tuli ostettua. Soundi on todellakin flätti ja ohut nykypäivän jytky-boost-meininkiin verrattuna, tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että koko kaista ei olisi läsnä. Soundi on tuttu ja turvallinen. Se kuulostaa paikasta riippumatta samalta, olinpa sitten keittiön pöydän ääressä, seurojentalolla, kolmen neliön edit-kopissa, treenikellarissa tai Neve-deskin takana. Viimeisin oli fiktiota, kuten arvata saattaa.

Tinnitus/melu -aiheeseen on pakko tarttua parin lauseen verran. Olen siinä käsityksessä, että kuuloaisti pystyy lyhytaikaisesti käsittelemään korkeitakin äänenpaineita. Kuulovaurion ja vaikkapa pysyvän tinnituksen syntymisen kannalta ratkaisevaa on meluannos. Olisiko se jotakin sellaista kuin SPL kertaa aika. Ikääntymisen myötä tulee sitten se vääjäämättä alaspäin sweeppava low pass filtteri, johon ei mitkään tulpat siinä vaiheessa enää auta, mutta varmasti yksilölliset ominaisuudet ja elinikäisen melualtistuksen määrä vaikuttavat asiaan.
stnprkl
05.03.2011 06:02:20
.....

Tuolla vilahti tieto että 90 dBA rajaa olisi mediasoittimille ehdotettu jossain tutkimuksessa mutta ilmeisesti sellaista lakia ei vielä ole tehty ("Another study suggests restricting the maximum output level of personal music players to 90 dB(A) in order to limit the risk of hearing loss.").
...

Ja milläköhän pystytään säätämään joku desibeliarvo kannettavalle laitteelle, jos siinä ei oo omia kaiuttimia. Sen kyseisen purkin antama desibelimäärä kun on täysin riippuvainen niistä luureista mitkä sen perässä on. Toi on täysin verrattavissa tilanteeseen et päätevahvistinvalmistaja tulis kertoon kuinka monta desibeliä (Hidas A, nopee A, C whatever) sen päätteestä irtoo. Ei kukaan ottais sitä tosissaan missään yhteydessä ja niitä päätteitä ostas vaan semmoset tyypit, jotka ei oikeesti tiedä asiasta mitn.
Eli jälleen kerran asioita pähkäilee hanut kellä ei oo mitään käsitystä aiheesta.
Viltsu audiokantaja
spega
05.03.2011 10:08:38

Siis voisiko joku kertoa mitä toi ohmien määrä kuulokkeissa tekee? :D
_Petri_
05.03.2011 10:19:21

spega: Siis voisiko joku kertoa mitä toi ohmien määrä kuulokkeissa tekee? :D

Tuosta alkuun: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=148470
PROG OUT WITH YOUR FROG OUT
spega
05.03.2011 10:32:37

Tuosta alkuun: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=148470

Noh, en kyllä yhtään viisastunu tuosta. Siis onko se vaikutus soundissa, vai käytössä? (tarkotan että tarviiko jonku kuulokevahvistimen toisilla luureilla?)
Ukko
05.03.2011 11:14:15

Music_Fighter: Minä taas olen kuullut, että jos ääni sattuu korviin edes hetken, niin on jo saanut pysyvän kuulovamman joka ei koskaan parannu, vaikka se olisikin minimaalinen. Ja olen kyllä ollut sellasilla festareilla, että jos halusi nähdä jotain, niin piti mennä sinne mihin korviin sattuu. siks korvatulpat.

Takavuosina runpali läjäytti korvan vierellä pikkupeltiin niin lujaa että mulla lähti kova kipuaalto korvasta niskaa pitkin alaspäin. Kipua jatkui monta päivää mutta sen mentyä ohi kuulo palasi normaaliksi (kai ?).
COVS jäsen nro 6
Kalmo
05.03.2011 14:56:22
kivi: Tulpat myös herkistävät korvaa niin että turhan tulppienkäytön jälkeen korva on todella herkkä mille tahansa äänelle ja vaurioituu paljon helpommin.

Tuo mediasoitinhomma on tasan totta. Silmiini on osunut artikkeleita, joissa sanotaan jo yli 30%:lla parikymppisistä länsimaalaisista olevan kuulovaurion. Eli jos harkitsette sijoituksia, niin ostakaa kuulolaitefirmojen osakkeita. 40-50 vuoden kuluttua teollisuusmaissa voi olla huonokuuloisia enemmän kuin normaalikuuloisia :o)

Tuosta herkistymisjutusta olen eri mieltä. Jos se pitäisi paikkansa, niin silloinhan hiljaisuudessa vietetty aika vaarantaisi korvat, koska ne herkistyisivät. Ei passaisi mennä hiljaisuuteen tinnitusta parantelemaan.

Hiljaisemmasta paikasta meluisampaan tullessa tietysti tuntuu ero, joka vaatii totuttelua. Korvassa on kyllä "tasosäädin" joka auttaa metelissä, ja siksi esim. laukauksen tapaiset äkilliset äänet ovat kaikkein vaarallisimpia, koska korvan puolustusmekanismi ei ehdi toimia. Mutta muuten, eivät korvat tiedä onko oltu järvellä soutelemassa hiljaisuudessa vai onko pidetty korvatulppia.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
PwrChordAccent
05.03.2011 19:50:54

Lisää offtopikkia, mutta mikähän mahtaa olla tinnituksen määre? Itse olen kanssa ymmärtänyt sen olevan pysyvää, muttamutta...

Viime kesänä tuli tehtyä 4 vrk yhtäsoittoinen 3200 km ajomatka kierrellenkaarrellen Jäämerelle ja takaisin suoraputkisella customilla. Tämä jätti jälkeensä "pysyvän" huminan ja n. 10khz taajuudella soivan ininän. Tuli ravattua lekureissa ja harkittua jo alan vaihtoa (8h päivässä 330pv vuodessa äänitellen).

Mutta ajokauden päätyttyä ja täysin kovia ääniä 6kk vältellen (ei koskaan samassa tilassa esim. soundcheckaavan rumpalin kanssa) rupesi ininä häviämään. Nyt se on täysin poissa.

Noh, uusi ajokausihan on kohta taas käsillä...
Kyllä siitä saa...
lasal
07.03.2011 20:50:07 (muokattu 07.03.2011 20:56:52)
> Ja milläköhän pystytään säätämään joku desibeliarvo kannettavalle laitteelle, jos siinä ei oo omia kaiuttimia. Sen kyseisen purkin antama desibelimäärä kun on täysin riippuvainen niistä luureista mitkä sen perässä on.
>

yes, samaa mieltä ja itse kokeiltu asia: kun kolvailin passiivisella lisäpurkilla viidet stereo-IEM-syötöt (ihan vaan Soundcraftin aux-lähtöjen voimin), oli toiminnan edellytys herkät korvanapit. Joista muutamissa löytyi herkkyyttä yli 120 dB/mW

epäherkissä napeissa on herkkyys 20-30 dB pienempi kuin herkissä, ei pysty mikään esim. EU-byrokraatti tietämään, mitä mökää 3,5 mm:n plugireiästä tulvii :)

BTW: hirvittää kuulokevahvistimet joissa on esim 100 mW tehoa...
/* hävittääköhän Mozillaselaimen ABP nuo lainaus- ym kuvakkeet */
/* M$ IE ei hävitä kuvakkeita ja pääsin editoimaan */
lion
12.03.2011 13:12:57
kivi: Esimerkiksi Suomessa ei oo yhtään niin kovaäänistä festaria että siellä tarvitsisi korvatulppia.

Kivi, tämä on kyllä nyt ihan täyttä paskaa. Mitä sä olet vetäny?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)