Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Amerikan leppä vs Härmän leppä
1 2
e0700719
03.03.2011 18:47:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä eroa noilla on soitinpuuna loppujen lopuksi jos ei ulkonäöstä puhuta. Ja kuvitellaan että molempia kasvais kotipihalla.
 
MPU
03.03.2011 20:18:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ameriikkalainen haisee pahalle, kotimainen taas on mun nenään ylivoimaisesti parhaimman tuoksuinen puu. Kotimainen hiukan tiiviimpää, soinnillisesti en ole huomannut mitään eroa.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
e0700719
03.03.2011 21:03:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo.
 
Itellä on saha 5 km päässä josta saa tervaleppää puusepänkuivana erittäin edullisesti ja löytyy myös parasta laatua. Yhen kitaran tein amerikkalaisesta ja tais olla viiminen. Ei kyl viitti maksaa kuuttakymppiä metrisestä leppäkankusta :)
 
samantien
03.03.2011 22:08:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

e0700719: Joo.
 
Itellä on saha 5 km päässä josta saa tervaleppää puusepänkuivana erittäin edullisesti ja löytyy myös parasta laatua. Yhen kitaran tein amerikkalaisesta ja tais olla viiminen. Ei kyl viitti maksaa kuuttakymppiä metrisestä leppäkankusta :)

 
Melko suolaiset hinnat on kyllä, jos jostain lepästä joutuu maksaan kuuttakymppiä. Esim. Hakalan puutukusta saa mahonkia, pähkinäpuuta, vaahteraa ja wengeäkin tuon metrin lankun ja hinta jää silti maksimissaan neljäänkymppiin.
 
No eipä tässä... Mitäs ite?
Jymi
03.03.2011 23:02:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samantien: Melko suolaiset hinnat on kyllä, jos jostain lepästä joutuu maksaan kuuttakymppiä. Esim. Hakalan puutukusta saa mahonkia, pähkinäpuuta, vaahteraa ja wengeäkin tuon metrin lankun ja hinta jää silti maksimissaan neljäänkymppiin.
 
No kuus- tai neljäkymppiä, niin suolaisia on molemmat. Suomalaista leppää saa monista lähiseutujen puutavaraliikkeistä paljon edullisemmin.
 
En osaa kyllä sanoa soinnillisista eroista mitään, kun pelkää suomalaista olen käyttänyt, mutta ulkonäöllisesti pidän suomalaisesta enemmän. Ja hyvin ovat myös kaikki 4 lepästä tekemäni kitaraa soineet.
 
e0700719
03.03.2011 23:40:27 (muokattu 04.03.2011 08:12:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän tuo Korpi-instrumentsin hinta oksattomana on 59, sikahintahan se on.
 
Mahonkia vois kuvitella ostavansa tuolta hakalalta. Suomalaista 52 paksua seppäkuivaa leppälankkua taitaa saada täältä 3 metrin pätkän johomki 5 euroon ja loimukoivua tuumasena johki 8 euroon ja onhan se kiva tehdä suimipuista.
 
dropD
04.03.2011 08:41:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

e0700719: onhan se kiva tehdä suimipuista.
 
Miä oon pikkuhiljaa jättäny mökin puusavotoista pöllinpätkiä pitkäaikaiskuivatukseen. Lähinnä vaahteraa ja tervaleppää. Jos onnistun joskus eläkepäiviin mennessä kasvattamaan lehmän hermot, niin onhan se sitten kiva veistellä kepukka omista puista...
 
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
e0700719
04.03.2011 10:20:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dropD: Miä oon pikkuhiljaa jättäny mökin puusavotoista pöllinpätkiä pitkäaikaiskuivatukseen. Lähinnä vaahteraa ja tervaleppää. Jos onnistun joskus eläkepäiviin mennessä kasvattamaan lehmän hermot, niin onhan se sitten kiva veistellä kepukka omista puista...
 
Mä olen hylännyt ajatuksen suomalaisen vaahteran käytöstä ja korvannut sen koivulla. Omasta mielestä hienompaa, loimuisempaa ja helpompi saada. Teen sarjan neckthru kitaroita, joissa kaulat siitä ja sit pitää niitä tutkiskella. Teen suosiolla kaulan 4 osasta :/
 
samantien
04.03.2011 12:32:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jymi: No kuus- tai neljäkymppiä, niin suolaisia on molemmat. Suomalaista leppää saa monista lähiseutujen puutavaraliikkeistä paljon edullisemmin.
 
En osaa kyllä sanoa soinnillisista eroista mitään, kun pelkää suomalaista olen käyttänyt, mutta ulkonäöllisesti pidän suomalaisesta enemmän. Ja hyvin ovat myös kaikki 4 lepästä tekemäni kitaraa soineet.

 
Niinpä. Pointti olikin just se, että mahongin, pähkinän, wengen yms. kuutiohinnat on ihan eri luokkaa kuin lepän. Leppää pitäis saada huomattavasti edullisemmin. Kansipuuksi en edes harkitsisi vaahteraa kun hyvännäköistä loimukoivua saa lähes ilmaiseksi. Ainakaan täällä se ei maksa yhtään enempää kuin normikoivu, jos vaan käy itse valkkaamassa loimuisen lankun sieltä pinosta. Jos kelpaa Ruokankaalle, kelpaa myös minulle.
 
No eipä tässä... Mitäs ite?
e0700719
04.03.2011 12:52:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.korpi-instruments.com/tuotteet_puut.html
 
Tuo kaikista alin tuola. Loimukansi. Menee jo yli hilseen
 
Basismi
14.03.2011 10:59:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suomalaista 52 paksua seppäkuivaa leppälankkua taitaa saada täältä 3 metrin pätkän johomki 5 euroon ja loimukoivua tuumasena johki 8 euroon ja onhan se kiva tehdä suimipuista.
 
Oho, melko edullista. Paikalliselta sahalta kun hain tuppeen sahattua ~50mm vahvaa lankkua oli hinta jotakuinkin 10x. Mutta ainahan tyhmää vedätetään.
 
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
e0700719
14.03.2011 12:38:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Basismi: Oho, melko edullista. Paikalliselta sahalta kun hain tuppeen sahattua ~50mm vahvaa lankkua oli hinta jotakuinkin 10x. Mutta ainahan tyhmää vedätetään.
 
Hmm... Aika kallista oot ostanu. Kävin viimeviikolla taas valkkaamassa sellasen reilusti loimuisen noin 2 metrisen keskimäärin 25 paksun tuumasen lankun. Makso 8 euroa.
 
Tuo lähi sahan ukko laittaa aina noita reilusti loimusia lankkuja eri pinoon ja lupas laittaa mulle syrjään sitä mukaan ku sopivia kansipuita tulee. Aika reilu ukko on. Harmi ku sillä ei oo mahonkia ja eebeniä :)
 
SfNysse
16.03.2011 09:54:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

e0700719: Joo.
 
Itellä on saha 5 km päässä josta saa tervaleppää puusepänkuivana erittäin edullisesti ja löytyy myös parasta laatua. Yhen kitaran tein amerikkalaisesta ja tais olla viiminen. Ei kyl viitti maksaa kuuttakymppiä metrisestä leppäkankusta :)

Löytyykö Tampereen seudulta vastaavaa?!
 
JPHe
16.03.2011 11:11:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SfNysse: Löytyykö Tampereen seudulta vastaavaa?!
 
Ainakin täällä naapurikunnassa on yksi asiallinen paikka.
 
http://www.metsa-tappura.fi/
 
e0700719
16.03.2011 12:01:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muuten asasta kiertokankeen....
 
Mikä on edullisin tapa hankkia ebeniä, entä mahonkia.
 
Eebeniä oon korvelta hankkinu ja mahonkia en vielä mistään. Vasta teen hyviä sabluunoita lespaulille ja protokitarat teen lepästä/koivusta (black beaty ja valkonen)
 
JPHe
16.03.2011 17:18:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

e0700719: Muuten asasta kiertokankeen....
 
Mikä on edullisin tapa hankkia ebeniä, entä mahonkia.
 
Eebeniä oon korvelta hankkinu ja mahonkia en vielä mistään. Vasta teen hyviä sabluunoita lespaulille ja protokitarat teen lepästä/koivusta (black beaty ja valkonen)

 
Ebeniä tuolta saa todella edullisesti(tai ainakin halvin, mitä olen missään nähnyt) ja vielä voi osallistua kimppatilaukseen(ei tule rahteja, kuin suomen sisällä), kun on nopea.
http://www.tonewood.es/category.php?id_category=126
Tilaus kimppahuoneessa.
http://muusikoiden.net/huoneet/611
 
Mahonkiakin saa tuolta, mutta valikoidusta palasta joutuu maksamaan...
 
e0700719
16.03.2011 19:36:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Not owner or member of room" Neuvoppa neuvotonta.... Mitäs mun pitää tehdä
 
samipa
16.03.2011 20:37:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

e0700719: "Not owner or member of room" Neuvoppa neuvotonta.... Mitäs mun pitää tehdä
 
Lähetä huoneen pitäjälle viesti niin se tekee sinusta jäsenen sinne huoneeseen, jos olet kelvollinen :).
 
-Sami
 
e0700719
16.03.2011 20:39:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samipa: Lähetä huoneen pitäjälle viesti niin se tekee sinusta jäsenen sinne huoneeseen, jos olet kelvollinen :).
 
-Sami

 
olin kelvollinen :D Nyt tilataan klapia!
 
Jymi
18.03.2011 11:59:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SfNysse: Löytyykö Tampereen seudulta vastaavaa?!
 
Lauta Oy:ssa on ollut ainakin leppää ja saarnia.
 
http://www.lauta.fi/
 
Messukylän Puukeskuksessa on ollut ainakin leppää, vaahteraa ja mahonkia.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «