Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Bänditoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ohjeita Metal-Bändin perustamiseen
1
MoltenPower
23.02.2011 15:54:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen kiinnostunut Metal-bändin perustamisesta, mutta minulla ei ole kokemusta.
Voisitteko auttaa? Bändin nimeksi tulisi: MoltenPower. Olen itse kitaristi, basisti, rumpali ja toinen kitaristi olis jo tiedossa.
Laulaja puuttuu. Jos sitä ei löydy, voin vaikka itte laulaa. Nyt itse asiaan: kertokaa
minulle vinkkejä. EI ''huumori'' viestejä, vaan vakavaa asiaa.
 
Antti1
23.02.2011 15:58:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hommaa treenikämppä, raahatkaa kamat sinne, piuhat kiinni, virrat päälle ja alkakaa soittamaan. Mikä se ongelma oli, johon sä neuvoa kaipaat?
 
Listen motherfucker you're about to pay your dues!
doctrine
23.02.2011 23:25:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ei siihen tarvi mitään muuta kuin että kimpassa päätätte että nyt me soitetaan bändissä. ei sitä tarvi rekisteröidä mihinkään. aikaa siihen menee että joku muu teidät bändistä ottaa, mutta siihen onkin hyvä pyrkiä.
 
Omat kamat on plussaa
treenis on plussaa
joku biisi jonka kaikki osaa on kanssa plussaa (esim yks coveri lämmittelyyn), ettei ihan pelkäks hiomiseks mee (jos omia väännätte), soittaminen on kuitenki aika hauskaa :)
 
toki siihen vaaditaan sitoutumista ja tietynlaista kunnianhimoa että sen saa toimimaan. Yleensä riittää, että bändissä on yksi joka tekee bändin eteen töitä, mutta mitä enempi sen parempi. työllä tarkoitan siis keikkojen järkkäilyä, puhelimessa istumista, jos ei oo kiinteetä treenipäivää niin jätkien kanssa sopimista ja muille tiedottamista jne. Eli siis sellanen puuhapete. jos näitä puuhapetejä on bändissä vain yksi, niin siitä puuhapetestä yleensä muodostuu ajan kanssa automaagisesti myös bändin liideri. Se ei oo aina helppo osa, mutta toisaalta se antaakin paljon.
 
Miettikää yhessä millä tasolla te haluutte soittaa. Mikään ei oo väärä vastaus tässä kohtaa. "mä haluun vaan pitää hauskaa jätkien kanssa ja soitella kerran viikossa hyvää musaa treeniksellä, pääasia et on kivaa" on ihan yhtä oikea vastaus kuin "mä haluan olla maailman seuraava Superbändi, isompi ku Metallica (vain vertaus)". Te ite määritätte tavoitteenne. Mutta sen jälkeen kun te ootte sanonu, että te haluatte isommiks ku AC/DC, niin miettikää vastapuolta, kuin paljon te ootte valmiita uhraamaan sen eteen aikaa ja rahaa (koska totta tosiaan, harrastukset maksaa. enkä meinaa vain soittokamoja vaan myös kaikki muu siinä ohessa: studiot, keikkamatkat, promomatskut, mainostus jnejne). Ootteko te valmiita menee perjantai-iltana keskustaan kahenkymmenen asteen pakkasessa jakamaan flyereita jengille jotka tulee klubeista ulos ja mainostamaan teidän seuraavaa keikkaa (näin esim Disturbed pääsi pinnalle Chicagossa, vaikkei se mikään Nu-metallin kehto ollutkaan ja siellä oli enemmänkin vain jotain alternative-musaklubeja).
 
Vaikka ootte kavereita keskenänne, niin teidän henkilökohtaset tavoitteet ei välttämättä oo samanlaisia. Esim basisti saattaa haluta vain soittaa niin kauan ku se on kivaa, ja laulaja on valmis vaikka lopettamaan koulun kesken jos bändi sitä vaatii, tekee monta tuntia päivässä bändin eteen hommia ja kiertelee omalla rahalla mestoissa kyselemässä keikkoja jne, joista ei tietenkään kukaan halua mitään maksaa kun teitä ei kukaan tunne. Siinä se ystävyys punnitaan, kuin kauan henkilökemiat riittää siihen että osa porukasta "vetää muita perässään".
 
Sopikaa selkeet systeemit niin vältytte suurimmilta sudenkuopilta. Ja nauttikaa siitä mitä teette. Stagella saa olla kingi, mut sen ulkopuolella kannattaa olla nöyrä ja kuunnella muita :)
 
Onnea ja menestystä valitsemallenne tielle, se tulee (!) olemaan vaikea, mutta jos sydämestänne sitä haluatte, erittäin antoisa.
Jeszse
24.02.2011 12:32:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MoltenPower: Olen itse kitaristi, basisti, rumpali
 
Huhhuh, melko kovaa settiä. Doctrinelta hieno teksti, plussat siitä. Eipä tohon osaa lisätä juuri mitään.
 
Keltanen superhedelmäpimppimutantti. Yhyy äiti.
Ramenia
24.02.2011 22:30:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MoltenPower: Olen itse kitaristi, basisti, rumpali ja toinen kitaristi olis jo tiedossa.

 
Suosittelen kyllä hommaamaan erilliset soittajat rumpaliksi ja basistiksi, muuten joudutte vetämään taustanauhojen kanssa ja varsinkin rumpalin puute estää soitossa yleensä olevan elämisen. Basisteja ei kovin helpolla löydä. Jos aiotte jotain vähänkään hankalampaa vetää, niin erillinen laulaja on hyvä idea(nimimerkillä Laulaja-kitaristi pakosta). Tosin, jos olet Petri Lindroos II, niin sitten ei varmaan ole ongelmaa. Laulajaa etsiessä kannattaa olla kärsivällinen, sillä varsinkin juuri metallin puolella niitä tuntuu olevan harvassa. Mitä korkeammalle tähtäätte, sitä valikoivampi kannattaa olla, sillä bändin tyyliin sopivaa laulajaa ei välttämättä heti löydy ja jos ei soittotaidot ole kunnossa, ei laulaja halua liittyä bändiin. Omat laulukamat auttaa asiaa, sillä laulajat eivät välttämättä semmoisia mielellään ostele, jotkut eivät mikkiäkään suostu ostamaan.
Jäseniä etsiessä kannattaa katsella ilmoituksia eri paikoista(->googleta) aktiivisesti. Bändi hakee-ilmoituksia kannattaa laitella eri sivustoille ja erityisesti Wanted-osastolle tänne M.netiin. Oman bändini olen kasannut täältä. Kaikki tähän asti kirjoittamani voin sanoa melodisen metallibändin kasaajan kokemuksella, tosin basisti ja laulaja hakusessa edelleen -.-'
 
Treenikämppä olisi hyvä olla, sillä se helpottaa soittajien hankkimista bändiin. Nuorisotoimet ovat hyviä paikkoja kysyä. Jos nuorisotoimelta ei kämppää löydy, niin sitten on oltava jonkin verran pätäkkää takataskussa, sillä treenikämpät eivät todellakaan ole halpoja, useimmiten ne ovat jopa suhteessa kalliimpia kuin vuokra-asunnot!!! Järkevästi pystytte treenaamisen alkamaan, kun saatte rumpalin joukkoon.
Soittokamoissa paranee olla kunnolla tehoa, että kuuluvat rumpujen yli. 15 W trankkuvahvari ei todennäköisesti riitä.
Tiedottamista varten kannattaa kaikilla bändin jäsenillä olla toistensa yhteystiedot. Suljettu fb-ryhmä on melko kätevä keino hoitaa bändin sisäinen tiedottaminen.
 
Ja plussaa Doctrinelle hyvästä tekstistä, tämä lähinnä täydentää.
 
...laulaja ja basisti haussa...
Jeszse
25.02.2011 10:11:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ramenia:Tosin, jos olet Petri Lindroos II, niin sitten ei varmaan ole ongelmaa.
 
No ei se ny niin kova kitaristilaulaja ole....
 
Keltanen superhedelmäpimppimutantti. Yhyy äiti.
doctrine
25.02.2011 15:03:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MoltenPower: Olen itse kitaristi. Basisti, rumpali ja toinen kitaristi olis jo tiedossa.
mä käsitin tän näin..
Dropped C
25.02.2011 16:14:22 (muokattu 25.02.2011 16:22:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, se voiskin olla aika mielenkiintosta jos drumpali läpyttäs tupliksia meneen luuttu sylissä...
 
Ja siis mikä ongelma tossa kitaristilaulajameiningissä on? Jos siis homma on hanskassa. Todella yleinen ratkaisu myös metallimusiikin parissa. Ihan jopa trio - pohjalta.
 
Jos ei osaa soittaa tai laulaa musiikin vaatimalla tavalla, niin sillon toki voi olla ongelmia.
 
Mun neuvo on, että omia biisejä mahdollisimman aikaisessa vaiheessa mukaan. Huonommat tekeleet voi sitten aina laittaa hautumaan myöhemmin. Jokainen kielisoittaja (tai miksei rumpali tai laulajakin?) väsään omia riffejä, niin saa matskua nopeemmin kasaan.
 
Edit: Ja niin, väkisin ei kannata vääntää. Ne riffit ja biisit tulee sillon kun on tullakseen. Mun mielestä tajuaa melko nopeesti toimiiko joku juttu vai ei.
 
-HP-
26.02.2011 12:03:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dropped C: Mun neuvo on, että omia biisejä mahdollisimman aikaisessa vaiheessa mukaan. Huonommat tekeleet voi sitten aina laittaa hautumaan myöhemmin. Jokainen kielisoittaja (tai miksei rumpali tai laulajakin?) väsään omia riffejä, niin saa matskua nopeemmin kasaan.
 
Edit: Ja niin, väkisin ei kannata vääntää. Ne riffit ja biisit tulee sillon kun on tullakseen. Mun mielestä tajuaa melko nopeesti toimiiko joku juttu vai ei.

 
Tälle komppia. Omassa projektissa lähti soittajien innostus ja sävellystaito nättiin nousuun kun ymmärsivät ettei niitä surkeimpia räpellyksiä tarvitse sitten kierrättää läpi bändin historian.
 
MUN MUSIIKKI! http://www.myspace.com/constrainedmusic
J.RA
03.03.2011 19:59:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hienoja tekstejä! Mutta mun mielestä kun ollaan tuossa vaiheessa niin ehdottomasti tärkeintä on että on HAUSKAA, SIISTIÄ mitä vaan, kunhan on hyvä fiilis. Ei liikaa ryppyotsaisuutta ja rennolla meiningillä. Kyllä noi kaikki sitten jossain vaiheessa tulee vastaan mistä ollaan puhuttu... Sellainen mikä varmasti treenamisen innostusta lisää niin sopikaa biisejä jotka KAIKKI osaa, ihan simppeleillä liikkeelle. Siitä tulee hyviä onnistumisen riemuja... Jotain sellasta... :)
 
www.circusnecropolis.com
Vanalkar
03.03.2011 21:53:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aivan uskomatonta miten porukka tarttuu näin selvään trolliin ja viitsii vielä vastata ketjuun. No en ole itsekään sen parempi kun tämän kirjoitin, piti vaan päästä sanomaan.
 
doctrine
04.03.2011 11:10:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vanalkar: Aivan uskomatonta
Vaikka tää olikin selkeä trolli niin se ei poista sitä tosiasiaa, että kun ollaan Internetin ihmeellisessä maailmassa, niin joku toinen saattaa miettiä täysin samaa asiaa, käyttää hakua ja löytää tämän viestiketjun... vastaamalla asiallisesti saimme tästäkin ketjusta ihan asiallisen... että vinkvink vaan...
don_D.o.e.
19.08.2011 17:02:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No nyt meni hermot!
Tää on yli 168 päivää vanha ketju enkä vieläkään tajua mikä on trolli???
Mul on sellanen aavistus että tää saattas vaikuttaa trollilta ... oonko oikeassa?
Sen sijaan toi alotusviestihän vaikutti ihan asialliselta, n.13-vuotiaan muusikon esittämältä vilpittömältä kysymykseltä?
 
Playing Music is pretty much like trying to get to bed with a Beautiful Woman.
Stoalainen
19.08.2011 23:08:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

don_D.o.e.: No nyt meni hermot!
Tää on yli 168 päivää vanha ketju enkä vieläkään tajua mikä on trolli???
Mul on sellanen aavistus että tää saattas vaikuttaa trollilta ... oonko oikeassa?
Sen sijaan toi alotusviestihän vaikutti ihan asialliselta, n.13-vuotiaan muusikon esittämältä vilpittömältä kysymykseltä?

 
Ootko trolli?
 
Too weird to live, too rare to die
Kailis
23.08.2011 22:42:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitää öristä, olla synkkä ja juoda kaljaa.
 
Ronttimus: Aiheeseen: Söin juuri luomupaahtoleipää. Vitutti kun maistui niin paskalta.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «